Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

DVD: Szyfry wojny

Esensja.pl
Esensja.pl
Film opowiada o walkach amerykańsko - japońskich na wyspie Saipan, w 1944 roku i, według słów twórców, ma być hołdem złożonym wkładowi Indian w drugą wojnę światową. Niestety, owych Indian całkowicie przytłacza cierpiętnicza twarz fatalnie obsadzonego Nicholasa Cage′a, u którego wyraz bólu pojawia się już w pierwszym ujęciu i nie znika do końca filmu.

John Woo
‹Szyfry wojny›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzyfry wojny
Tytuł oryginalnyWindtalkers
Dystrybutor Imperial, Syrena
Data premiery23 sierpnia 2002
ReżyseriaJohn Woo
ZdjęciaJeffrey L. Kimball
Scenariusz
ObsadaMark Ruffalo, Christian Slater, Peter Stormare, Jason Isaacs, Brian Van Holt, Nicolas Cage, Adam Beach
MuzykaJames Horner
Rok produkcji2001
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania135 min
Parametrydźwięk: Dolby Digital 5.1; format: 2.40:1
WWW
Gatunekwojenny
EAN5903570102653
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Kogo winić? Chyba Stevena Spielberga, który "Szeregowcem Ryanem" udowodnił, ze film wojenny nie jest martwym gatunkiem, że można w nim pokazać coś zupełnie nowego, przyciągnąć do kin rzesze widzów, zebrać pochwały krytyków i zasłużyć na prestiżowe filmowe nagrody. Dla producentów oczywiście najistotniejsze były te rzesze widzów, które z zapartym tchem oglądały masakrę amerykańskich żołnierzy na plaży Omaha, pokazywaną w sposób do tej pory w kinie nie znany. Nic więc dziwnego, że wkrótce mogliśmy śledzić renesans gatunku. Nie w formie popularnych przygodowych obrazów opowiadających o akcjach komandosów, lecz filmów wysokobudżetowych, z kręconymi z rozmachem scenami batalistycznymi, wojnę ukazując w sposób bardzo naturalistyczny. Europa, Wietnam, Somalia - wszędzie gdzie ginęli amerykańscy żołnierze. Niestety, przesłanie, widoczne u Spielberga, zaczęło zanikać, pozostawiając samą militarną część, coraz bardziej głośną i krwawą, ale coraz mniej zmuszającą do myślenia i coraz mniej mająca wspólnego z realiami. "Szyfry wojny", wyjątkowo nieudany film Johna Woo, wydają się być smutnym podsumowaniem tej tendencji.
O fabule nie można zbyt wiele powiedzieć. Pomysł filmu opiera się na wykorzystaniu autentycznej historii szyfrantów z indiańskiego plemienia Navaho. Opowiada on o walkach amerykańsko - japońskich na wyspie Saipan, w 1944 roku i, według słów twórców, ma być hołdem złożonym wkładowi Indian w drugą wojnę światową. Niestety, owych Indian całkowicie przytłacza cierpiętnicza twarz fatalnie obsadzonego Nicholasa Cage′a, u którego wyraz bólu pojawia się już w pierwszym ujęciu i nie znika do końca filmu. Reszta filmu to pseudofilozoficzne, niebywale nudne, banalne i płaskie rozważania o okrucieństwie wojny i dużo batalistyki. Niestety, nawet najbardziej wytrwali miłośnicy kina wojennego zostają wystawieni na ciężką próbę - sceny militarne nie dorównują osiągnięciom Spielberga czy Ridleya Scotta i w żadnym stopniu nie są w stanie zrekompensować licznych błędów logicznych filmu.
Miejmy jedynie nadzieję, że "Szyfry wojny" są ostatnim podejściem Johna Woo i Nicholasa Cage′a do tematyki wojennej. Po raz kolejny okazuje się, że wysoki budżet, rzesze statystów i sprawni pirotechnicy nie wystarczą, aby stworzyć film choćby przyzwoity.
Materiały dodatkowe (60%):
Płyta zawiera niemało materiałów, ale raczej o przeciętnej wartości merytorycznej. Oprócz tradycyjnego reportażu z planu i galerii fotosów, można wysłuchać pogadanki na temat filmu między Nicholasem Cage′m i Christianem Slaterem lub komentarza konsultantów Navaho. Dodatkiem jest reportaż z "obozu wojskowego", w którym przygotowywali się aktorzy do scen militarnych. Można tam obejrzeć Johna Woo maszerującego niczym generał między rzędami "żołnierzy" przewyższających go wzrostem przynajmniej o 30 cm...
koniec
1 sierpnia 2003
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Wielka stopa i wtopa
Jarosław Loretz

13 XII 2017

„Potwór” to jeden z tych przypadków, gdy ekipa zaczyna kręcić horror, ale kończy melodramat.

więcej »

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (2)
Sebastian Chosiński

11 XII 2017

Koniec roku to czas nadrabiania zaległości z ostatnich miesięcy na małym ekranie. Zobaczcie, co obejrzał i jak ocenił Sebastian Chosiński.

więcej »

Wężogator voodoo
Jarosław Loretz

5 XII 2017

Voodoo skrzyżowane z „Zaczarowanym ołówkiem”? Już wiadomo, że „Bestia” to nic dobrego…

więcej »

Polecamy

Chwała na wysokości?

Dobry i Niebrzydki:

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

To nie Ragnarok, tylko Ragnaroczek
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Grimm Girl, czyli diabeł tkwi w szczegółach
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

#MeToo według Kinga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ludzie bez duszy, replikanci bez ciała
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Koń Trojański
— Ewa Drab

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (6)
— Jakub Gałka

Orient Express: (4) Policjanci i złodzieje w Pachnącym Porcie
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Poczuć się jak dziesięciolatek
— Konrad Wągrowski

Ekscentryczny wypoczynek w egzotycznej scenerii
— Konrad Wągrowski

Hercules Poirot w szarej strefie moralności
— Konrad Wągrowski

Nie tak ładnie pachniesz
— Konrad Wągrowski

Bogowie w kolorowych kosmolotach
— Konrad Wągrowski

Pierwszy milion trzeba ukraść
— Konrad Wągrowski

Dwa Brzegi 2017
— Konrad Wągrowski

Piosenki Wojciecha Młynarskiego
— Przemysław Ciura, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin T.P. Łuczyński, Konrad Wągrowski

Prawdziwe życie Luke’a Skywalkera
— Konrad Wągrowski

Noga i jej chłopiec
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.