Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Esensja ogląda: Maj 2013 (2)

Esensja.pl
Esensja.pl
„Django”! Ale nie tylko - choć dziś tylko recenzje DVD.
WASZ EKSTRAKT:
90,0 (0,0) % 
Zaloguj, aby ocenić
Django
Ewa Drab [100%]
Na początku wystawiłam najnowszemu filmowi Quentina Tarantino dziewiątkę, bo odczuwałam pewien niedosyt. Po rewelacyjnych „Bękartach Wojny” oczekiwania wobec „Django” sięgały Annapurny, a górskiego szczytu nie da się przeskoczyć jednym susem. Okazało się jednak, że niedosyt nie dotyczył niedoróbek, lecz ogromnej ilości atrakcji, które – jak przystało na rozpuszczonego kinomana – na początku mi nie wystarczyły. Czas jednak robi swoje, tak samo jak odsłuchanie kilkanaście razy soundtracku do filmu, wiec i „Django” jawi mi się ponad 2 miesiące po premierze jako ideał kina postmodernistycznego. W tym filmie jest wszystko: świetne aktorstwo, gra konwencjami, czarny humor, abstrakcja i błyskotliwy scenariusz. Jak to zakrzyknął jeden austriacki fan na wieść o tym, że Christoph Waltz otrzymał Oscara za rolę Kinga Schultza – Jawohl! I ani słowa komentarza więcej.
Gabriel Krawczyk [80%]
Poszukiwanie miłości w oparach południowo-amerykańskiej spaghetti tarantinowszczyzny nie dusi w płucach i nie razi w oczy – przeciwnie, podane jest w tak pięknej oprawie, że czasem nawet estetyzowaną do granic możliwości przemocą oddychamy pełną piersią. Alternatywna rzeczywistość, owoc scenopisarskiego geniuszu Tarantino pozwala oczyścić prawdziwą historię, która skalana niewybaczalnymi zbrodniami, bez kina – nie daje możliwości do klasycznej zemsty. A wszystko dzięki Quentinowi, który efektownie znika, by nie powiedzieć – wybuchowo się anihiluje, a pozwala wypowiedzieć się samemu gatunkowi. Hołd co się zowie. Dług wobec gatunku spłacony.
Miłosz Cybowki [80%]
Film sprawdza się znakomicie jako niełatwe rozliczenie się z amerykańską przeszłością oraz jako hołd złożony spaghetti westernom. Jednak pod względem samej rozrywki (której „Bękarty wojny” dostarczały znakomicie) czegoś tutaj brakuje. Zabawa konwencją, której przecież wszyscy się spodziewaliśmy, wypada nieźle, ale przewidywalnie. Fabuła, nie pozbawiona swojej „mitycznej” otoczki (opowieść o Brunhildzie), wydaje się odrobinę pretekstowa. Bohaterowie, choć kapitalnie przedstawieni, miejscami okazują się strasznie przerysowani (a doktor Schultz jest zaledwie wariacją Landy z „Bękartów”). Ale wszystko to do siebie pasuje i ładnie wpisuje się w formę, którą wybrał Tarantino.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Holy Motors
Kamil Witek [90%]
Wiele filmów w jednym i jeden film w wielu. Leos Carax w charakterystycznej dla siebie postmodernistycznej pozie doszedł do miejsca, gdzie oglądanie jakiejkolwiek kompilacji krótkometrażówek traci sens. Podróżując po Paryżu biała limuzyną wraz z tajemniczym Oscarem dostajemy bowiem szaloną jazdę po gatunkowej karuzeli. O różnorakich i równie prawdopodobnych interpretacjach „Holy Motors” można by zapewne napisać grube tomiszcza, ale im śmielej będzie nam się zdawać, iż znajdujemy się bliżej sedna, tym bardziej pogubimy się w caraxowym labiryncie symboli i znaczeń. Dlatego najlepiej „Holy Motors” przyrównać do mieszania dużej dawki różnorakich trunków, po którym nie ma kaca. Bawiliśmy się świetnie, i choć niewiele pamiętamy i rozumiemy z tego co się działo, to chętnie damy namówić się na powtórkę.
koniec
24 maja 2013
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Esensja ogląda: Listopad 2017 (3)
Jarosław Loretz, Kamil Witek

16 XI 2017

Dziś w naszym cyklu trzy recenzje: „HHhH”, „Obcy: Przymierze” i „Hel”.

więcej »

Rezydencjonalna duchota
Jarosław Loretz

14 XI 2017

Koty może i mają 9 żywotów, widz jednak dysponuje tylko jednym i dlatego powinien trzy razy się zastanowić, czy warto sięgać po „9 żyć”…

więcej »

Brzdąkany dramat grozy
Jarosław Loretz

7 XI 2017

Horror z emocjami rodem z melodramatu? Ależ proszę bardzo – „Osiem”.

więcej »

Polecamy

Czeska babcia w roli Kaja

Dobry i Niebrzydki:

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

To nie Ragnarok, tylko Ragnaroczek
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Grimm Girl, czyli diabeł tkwi w szczegółach
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

#MeToo według Kinga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ludzie bez duszy, replikanci bez ciała
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Kobieta na rozdrożu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Brokeback Mountain z punktu widzenia owiec
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Małpowanie uczłowiecza
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Klaun – Frajerzy, do przerwy 0:1
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek

Esensja ogląda: Luty 2013 (Kino)
— Miłosz Cybowski, Gabriel Krawczyk, Alicja Kuciel, Konrad Wągrowski

Wściekły pies
— Grzegorz Fortuna

Esensja ogląda: Styczeń 2013 (Kino)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Piotr Dobry, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Alicja Kuciel, Beatrycze Nowicka, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Podoba mi się, jak kręcisz filmy, chłopcze
— Ewa Drab

Co nam w kinie gra: Holy Motors
— Gabriel Krawczyk, Urszula Lipińska, Patrycja Rojek, Zuzanna Witulska

12. T-Mobile Nowe Horyzonty: Dzień szósty
— Patrycja Rojek, Kamil Witek, Zuzanna Witulska

Z tego cyklu

Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Listopad 2017 (1)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj

Październik 2017 (3)
— Jarosław Loretz

Październik 2017 (2)
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Październik 2017 (1)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Wrzesień 2017 (3)
— Jarosław Loretz

Wrzesień 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Wrzesień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Sierpień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry

Tegoż twórcy

Jedyna taka mitologia
— Piotr Dobry

Wściekły pies
— Grzegorz Fortuna

Podoba mi się, jak kręcisz filmy, chłopcze
— Ewa Drab

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (10)
— Jakub Gałka

Daj się uwieść obliczu żydowskiej zemsty
— Konrad Wągrowski

Gaz do dechy
— Kamil Witek

DVD: Wściekłe psy
— Konrad Wągrowski

Stój, bo mamuśka strzela!
— Agnieszka Szady

Kill Bill - czwórgłos
— Marta Bartnicka, Michał Chaciński, Anna Draniewicz, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Fantasy z elementami sf
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Październik 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Wariacja na temat
— Miłosz Cybowski

Inspiracja nadeszła ze wschodu
— Miłosz Cybowski

Cudzego nie znacie: Uratuj świat raz jeszcze
— Miłosz Cybowski

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Ten dziwny wiek XIX: Syberyjska sielanka
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Sierpień 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ten okrutny XX wiek: Armia została zgilotynowana
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.