Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 20 sierpnia 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Batman vs. Superman

Esensja.pl
Esensja.pl
Złożony z czterech zeszytów „Powrót Mrocznego Rycerza” Franka Millera (scenariusz) i Klausa Jansona (rysunki) fabularnie dzielił się wyraźnie na dwie oddzielne historie. I tak też postanowił potraktować komiks reżyser Jay Oliva, tworząc na jego podstawie dwuczęściową animację. W pierwszej Człowiek-Nietoperz musiał rozprawić się z gangiem Mutantów, w drugiej – naprzeciw niego po raz kolejny staje Joker, ale także… Superman.

Jay Oliva
‹Batman DCU: Mroczny rycerz - Powrót, część 2›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBatman DCU: Mroczny rycerz - Powrót, część 2
Tytuł oryginalnyBatman: The Dark Knight Returns, Part 2
Data premiery2 grudnia 2016
ReżyseriaJay Oliva
Scenariusz
ObsadaPeter Weller, Ariel Winter, David Selby, Wade Williams, Carlos Alazraqui, Dee Bradley Baker, Paget Brewster, Maria Canals-Barrera
MuzykaChristopher Drake
Rok produkcji2013
Czas trwania74 min
Gatunekakcja, animacja, przygodowy
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Przez dziesięć lat nie pojawiał się na ulicach Gotham. Przynajmniej w przebraniu nietoperza. Przyglądał się jedynie sytuacji w mieście, czerpiąc radość z życia na emeryturze. O pieniądze oczywiście nie musiał się martwić. Był przecież jednym z najbogatszych ludzi w kraju. Mógł więc spokojnie popijać wino i startować w wyścigach samochodowych. O kim mowa? Domyślacie się pewnie, że powyższy opis dotyczy Bruce’a Wayne’a. W tym czasie Gotham pogrążyło się w chaosie; szczególne spustoszenie siał gang Mutantów, którego Liderowi zamarzyło się nawet przejęcie pełnej kontroli nad miastem „osieroconym” przez Mrocznego Rycerza. Gdy do tego pojawiła się jeszcze w mediach informacja o zniknięciu uwolnionego z Azylu Arkham Two Face’a, Bruce – podejrzewający, że były prokurator Harvey Dent szykuje jakieś potworne świństwo – nie wytrzymał. I wrócił. Po pierwsze, by rozprawić się z Dentem, chroniąc tym samym mieszkańców Gotham przed kolejną tragedią. Po drugie, by – mówiąc symbolicznie – wybić zęby gangowi Mutantów.
Część pierwsza obrazu Jaya Olivy kończy się pełnym sukcesem Człowieka-Nietoperza. Mutanci, pozbawieni swego Lidera, ze śmiertelnych wrogów przeistaczają się w „Synów Batmana”; Wayne, chcąc zaprowadzić porządek w Gotham, może teraz posłużyć się nimi. Szybko zresztą okazują się bardzo potrzebni. Choć nie wszystkim jest to w smak. Zaniepokojone są zwłaszcza władze państwowe, które obawiają się nieprzewidywalności Mrocznego Rycerza, a co za tym idzie – także jego „synów”. W efekcie prezydent (fizjonomią przypominający Ronalda Reagana, co nie powinno dziwić, skoro akcja komiksu – i tym samym filmu – rozgrywa się w latach 80. XX wieku) sięga przeciwko Batmanowi po broń ostateczną – wysyła do niego Supermana, który ma prawo wykorzystać każdy sposób, byle tylko przekonać Człowieka-Nietoperza, by ten ponownie udał się na emeryturę. „Uspokojenie” Bruce’a Wayne’a staje się sprawą wagi państwowej. Tylko cóż poradzić może kosmita z Kryptona, gdy okazuje się, że Mroczny Rycerz nie ma najmniejszej ochoty na zakopanie się w swojej jaskini?
A już na pewno nie zrobi tego po tym, gdy na oczach milionów widzów najsłynniejszy pensjonariusz Azylu Arkham, czyli Joker, zaproszony do studia telewizyjnego, by wziąć udział w popularnym talk-show, morduje swego lekarza, prowadzącego program i wszystkich siedzących na widowni. Na szczęście Batman zyskuje czas dzięki wzrastającemu nagle napięciu w sytuacji międzynarodowej. Superman, zamiast rozprawić się z nim, musi wspomóc wojska amerykańskie walczące przeciw interwentom sowieckim na wyspie Corto Maltese (której nazwa jest prawdopodobnie hołdem dla Hugona Pratta). Wątek ten również wiąże się z aktualnymi (oczywiście w kontekście połowy lat 80. XX wieku) wydarzeniami politycznymi, dotyczy bowiem walk o Grenadę – małą karaibską wysepkę, na której w 1983 roku, dzięki wsparciu komunistów kubańskich przejęła władzę w wyniku zamachu stanu radykalna lewica. Ale co się odwlecze, to nie uciecze. Tropiący Jokera Mroczny Rycerz musi mieć świadomość tego, że prędzej czy później stanie naprzeciw niego – i tym razem wcale nie będzie usposobiony pokojowo – Człowiek ze Stali.
Podobnie jak komiks, także film nie jest dziełem przeznaczonym dla zbyt młodych czytelników. Wpływ na to mają przede wszystkim bardzo dosadnie przedstawione akty przemocy. W drugiej części „Powrotu” nie ma bowiem żadnego zmiłuj. Okrucieństwo Jokera idzie w parze z odpowiednią ripostą ze strony Batmana. Trup pada gęsto, a krew leje się strumieniami. Wyobraźni w zadawaniu cierpienia bądź śmierci nikomu wszak nie brakuje. Twórcy nie oszczędzają nikogo – ani podstarzałej „burdelmamy” Seliny Kyle (czyli dawnej Catwoman), ani młodziutkiej Carrie Kelley, wspierającej Człowieka-Nietoperza pod postacią kolejnego Robina. W ekipie realizatorskiej znalazły się te same osoby, które pracowały nad częścią pierwszą; od strony wizualnej oba obrazy nic więc nie różni. Wciąż mamy do czynienia z Bruce’em Wayne’em w stylu retro, prezentującym się tak, jak przed trzema dekadami. Pod tym względem Jay Oliva postanowił pozostać wierny wizji Klausa Jansona i Franka Millera. Co oczywiście ma swój urok i powinno przypaść do gustu zwłaszcza tym, których sposób postrzegania Batmana kształtował właśnie „Powrót Mrocznego Rycerza”. A jak zakończył się pojedynek dwóch superbohaterów? Cóż, to trzeba zobaczyć!
koniec
7 grudnia 2016
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Esensja ogląda: Sierpień 2017 (1)
Sebastian Chosiński, Piotr Dobry

1 VIII 2017

Pierwszy dzień sierpnia i od razu pierwsza edycja sierpniowa zbioru krótkich recenzji filmowych. Dziś w całości superbohaterska.

więcej »

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

27 VII 2017

Dziś w naszym cyklu trzy recenzje filmowe, w tym głośna „Dunkierka” Christophera Nolana.

więcej »

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (2)
Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

23 VII 2017

W drugiej lipcowej edycji „Esensja ogląda” znajdziecie recenzje czterech filmów dostepnych na płytach.

więcej »

Polecamy

Ferris Bueller kontra Władysław Frasyniuk

Dobry i Niebrzydki:

Ferris Bueller kontra Władysław Frasyniuk
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Cezar - szympans, który został Mojżeszem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ucieczka do zwycięstwa
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Baby jest jakiś inny
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ove chce się zabić
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Gdy zajrzy w oczy widmo korozji…
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Pod skorupą
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Życie zaczyna się po sześćdziesiątce
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Superheroina nie z „Playboya”
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oliver Twist i wybuchające siusiaki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Batman na zasłużonej emeryturze
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Wejść, dopaść, przeżyć!
— Sebastian Chosiński

Batman na zasłużonej emeryturze
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

A imię jego to Czerwony…
— Sebastian Chosiński

Na troje babka wróżyła
— Sebastian Chosiński

Od „wow!”, poprzez „brrr!”, aż do „uff!”
— Sebastian Chosiński

Wejść, dopaść, przeżyć!
— Sebastian Chosiński

Kobieta wśród węży
— Sebastian Chosiński

Bogowie też popełniają błędy. I starają się je naprawiać…
— Sebastian Chosiński

Koty ponad podziałami
— Sebastian Chosiński

Na łeb, na szyję
— Sebastian Chosiński

W strugach deszczu
— Sebastian Chosiński

Prostaczek na miarę swoich czasów
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.