Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

DVD: Terminator 2: Dzień Sądu (Polubiłem drugiego Terminatora)

Esensja.pl
Esensja.pl
Wydanie „Terminatora 2” na DVD usprawiedliwiło długi czas oczekiwania na ten film i będzie wspaniałą gratką dla miłośników fantastyki naukowej. Otrzymujemy bowiem nie tylko film bogatszy o 20 minut bardzo ciekawych, niewykorzystanych w wersji kinowej scen, ale i ogromny zestaw wielce interesujących materiałów dodatkowych, z których możemy poznać krok po kroku proces powstawania tego kamienia milowego kina science fiction.

James Cameron
‹Terminator 2: Dzień Sądu›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTerminator 2: Dzień Sądu
Tytuł oryginalnyTerminator 2: Judgment Day
Dystrybutor Vision
ReżyseriaJames Cameron
ZdjęciaAdam Greenberg
Scenariusz
ObsadaRobert Patrick, Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Edward Furlong
MuzykaBrad Fiedel
Rok produkcji1991
Kraj produkcjiUSA
CyklTerminator
Czas trwania137 min
ParametryDolby Digital 5.1, DTS ES, format 2,35:1
Gatunekakcja, SF
EAN5908312537427
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Nie przepadałem za tym filmem. Będąc wielbicielem części pierwszej, kilka spraw miałem Cameronowi za złe. Po pierwsze to, że zmienił wizerunek Arnolda Schwarzeneggera. Czyżby aktor, który między pierwszą a drugą częścią zdobył ogromną sławę, nie chciał grać już czarnego charakteru? Szkoda, bo właśnie w tej roli był najbardziej przekonujący. Po drugie – że zmienił nastrój opowieści. Humorystyczne wstawki w stylu „Hasta la vista, baby” czy stawania cyborga na jednej nodze na życzenie Johna Connora mnie irytowały, sprawiały wrażenie zrobionych pod młodzieżową widownię. A przecież siłą części pierwszej był mroczny nastrój i brak prostego happy endu! Po trzecie – przeładowanie filmu efektami specjalnymi, pościgami i strzelaninami odbiło się na fabule. Temat podróży w czasie nie był już, tak jak w części pierwszej, spójną i błyskotliwie poprowadzoną opowieścią, nielogiczności biły po oczach, temat stał się jedynie tłem dla dynamicznej akcji. Wreszcie – zabrakło mi czegoś takiego jak wątek Kyle’a i Sarah – czegoś zwyczajnie, po ludzku chwytającego za serce.
Z czasem moja antypatia zniknęła. Doceniłem techniczną perfekcję filmu, zobaczyłem, jakie znaczenie miał on dla rozwoju kinematografii, a filmu science fiction w szczególności (bez „Terminatora” nie byłoby „Matrixa”). Doceniłem sprawność realizacyjną – przecież akcja w tym filmie naprawdę wciska w fotel. Do dziś, choć minęło już 13 lat od premiery. Uznałem też rolę Lindy Hamilton jako Sarah Connor. Z pewnością była bardziej interesującą osobą niż w poprzednim filmie, a razem z Ripley z „Aliens” stanowi jedną z najciekawszych kobiecych kreacji w kinie fantastycznonaukowym (obydwie z filmów Jamesa Camerona – to z pewnością nie przypadek). I choć może nie postawię tego filmu obok „Blade Runnera”, „Obcych”, pierwszego „Terminatora”, „Gwiezdnych wojen”, „12 małp” czy „Matrixa”, to jednak z pewnością należy on do bardzo dobrej fantastyki, z każdym rokiem zyskując na swej wartości.
Dostaliśmy wreszcie wydanie DVD, otwierające interesująco zapowiadający się cykl QDVD. Choć czekać trzeba było długo – było warto. Nie tylko otrzymujemy dwa dyski zapełnione arcyciekawymi materiałami dodatkowymi – sam film jest uzupełniony o 20 minut wyciętych wcześniej scen. Scen, które są w dużej mierze odpowiedzią na moje wcześniejsze wątpliwości.
Wzruszenie połączone z istotnym nawiązaniem do części pierwszej zapewni scena snu Sarah w szpitalu psychiatrycznym. Objawia jej się ponownie Kyle Reese (grany w tym epizodzie również przez Michaela Biehna), który pomoże Sarze zebrać siły do działania, ale również przypomni jej bardziej kobiece, wrażliwe oblicze.
Nieco infantylne sceny Terminatora naśladującego ludzkie zachowania poprzedzi długa, znakomita i przejmująca sekwencja wyjmowania mikroprocesora z głowy T-800 w celu przeprogramowania maszyny w tryb nauki. Dramatyczna – gdyż Sarah, trzymając w ręku procesor, ma Terminatora po raz pierwszy w całkowitym władaniu i musi podjąć decyzję, czy może zaufać cyborgowi, czy też powinna go unicestwić. Poznamy też wreszcie przywódcze predyspozycje młodego Johna – coś, czego ten nieco irytujący dzieciak w klasycznej wersji filmu nie miał okazji pokazać zbyt dobitnie. Nakręcono tę scenę w bardzo oryginalny sposób (pojawia się w niej m.in. Leslie Hamilton, siostra bliźniaczka Sary, tu grając jej… odbicie lustrzane) i wielka szkoda, że wyleciała z filmu. Lepiej można pojąć, dlaczego później Arnold ma się uczyć ludzkich zachowań, a i film zyskuje mroczniejsze oblicze.
Więcej też dowiemy się o T-1000 – o zasadach jego działania, a także to, że nie jest niezniszczalny, że wcześniejsze potyczki pozostawią ślad na jego funkcjonowaniu. Poznamy lepiej też doktora Milesa Dysona, jego rodzinne życie i oddanie pracy. I tylko alternatywne zakończenie, tzw. „Future Coda”, o którym pisałem już przy okazji premiery Terminatora 3, choć w ciekawy sposób spina przewodni dla całego filmu motyw placu zabaw dla dzieci, jest zbyt wyraziste, dosłowne i dobrze, że nie zostało wykorzystane w oryginalnej wersji. Jednak i w „Ultimate Edition” pojawi się jedynie w materiałach dodatkowych.
Zgadzając się z Jamesem Cameronem, że sceny powyższe wyleciały z filmu, aby nie zachwiać tempa opowieści (wydłużały środkową, spokojną sekwencję), cieszę się, że zostały wydane w wersji specjalnej – dzięki nim film stał się głębszy i ciekawszy również dla ludzi, którzy od terminatorowych opowieści oczekiwali nie tylko dynamicznej akcji.
Dodatki (100%):
Jeżeli wszystkie płyty QDVD będą miały takie wydania materiałów dodatkowych jak ta z Terminatorem, to chyba będę kolekcjonował je niezależnie od tego, jakie filmy na nich znajdę. Bogactwo dodatków na T2 jest niezmierzone. Otrzymujemy tu 3 filmy dokumentalne – o kręceniu „Terminatora 2”, o przygotowywaniu wersji specjalnej wraz z informacją, co w niej można znaleźć ponad wersję oryginalną, a także o kręceniu trójwymiarowego „Terminator 2 3-D: Battle Across Time”, filmu na specjalny pokaz w studiu Universal w 1996 roku. To nie wszystko – na płycie znajdziemy pełen scenariusz filmu, 4 zajawki, storyboard filmu, wypowiedzi członków ekipy, biografie twórców. Główną atrakcją jest jednak bardzo obszerny materiał składający się z tekstu, fragmentów filmowych i rysunków, ilustrujący ze szczegółami krok po kroku – od pomysłu poprzez scenariusz, casting, efekty, muzykę, zdjęcia aż do premiery i działań marketingowych – cały proces powstawania filmu. Nie tylko dowiemy się, „jak to się robi w Hollywood”, ale poznamy wiele ciekawostek związanych akurat z tym filmem. Mnie osobiście najbardziej zainteresował jeszcze jeden pomysł na końcówkę – Sarah Connor jako starsza kobieta w świecie, w którym nie było III wojny światowej, spotyka młodego Kyle’a Reese’a. On oczywiście nie ma szansy jej rozpoznać, gdyż nigdy nie był żołnierzem, nigdy nie podróżował w czasie, dzieli ich 30 lat życia. Sarah może więc tylko na niego spojrzeć. Może jestem sentymentalny, ale taki wątek niespełnionej miłości przypadłby mi do gustu.
koniec
17 kwietnia 2004
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Wielka stopa i wtopa
Jarosław Loretz

13 XII 2017

„Potwór” to jeden z tych przypadków, gdy ekipa zaczyna kręcić horror, ale kończy melodramat.

więcej »

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (2)
Sebastian Chosiński

11 XII 2017

Koniec roku to czas nadrabiania zaległości z ostatnich miesięcy na małym ekranie. Zobaczcie, co obejrzał i jak ocenił Sebastian Chosiński.

więcej »

Wężogator voodoo
Jarosław Loretz

5 XII 2017

Voodoo skrzyżowane z „Zaczarowanym ołówkiem”? Już wiadomo, że „Bestia” to nic dobrego…

więcej »

Polecamy

Chwała na wysokości?

Dobry i Niebrzydki:

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

To nie Ragnarok, tylko Ragnaroczek
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Grimm Girl, czyli diabeł tkwi w szczegółach
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

#MeToo według Kinga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ludzie bez duszy, replikanci bez ciała
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Kinowe orgazmy
— Gabriel Krawczyk

Co nam w kinie gra: Ja, Don Giovanni, Salt, Święty interes, Avatar: Wersja specjalna
— Urszula Lipińska

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (11)
— Jakub Gałka

Nigdy. Dotąd. Czegoś. Takiego. Nie widziałem.
— Konrad Wągrowski

Archiwum: Sierpień 2003
— Konrad Wągrowski

DVD: Terminator - wydanie kolekcjonerskie
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Poczuć się jak dziesięciolatek
— Konrad Wągrowski

Ekscentryczny wypoczynek w egzotycznej scenerii
— Konrad Wągrowski

Hercules Poirot w szarej strefie moralności
— Konrad Wągrowski

Nie tak ładnie pachniesz
— Konrad Wągrowski

Bogowie w kolorowych kosmolotach
— Konrad Wągrowski

Pierwszy milion trzeba ukraść
— Konrad Wągrowski

Dwa Brzegi 2017
— Konrad Wągrowski

Piosenki Wojciecha Młynarskiego
— Przemysław Ciura, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin T.P. Łuczyński, Konrad Wągrowski

Prawdziwe życie Luke’a Skywalkera
— Konrad Wągrowski

Noga i jej chłopiec
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.