Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 24 czerwca 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Weekendowa Bezsensja: Terefere! Ty też terefere!

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Uwaga! Uwaga! Niniejszy tekst zawiera duże nasilenie brzydkich słów w dwóch językach! Wejście tylko od 18 lat. No, chyba że zaczekacie na złagodzoną wersję telewizyjną.
Znamy ten problem z autopsji. W filmie mówią jakieś mocne słowa: f**k, motherf**ker, w najlepszym razie a**hole, a lektor tłumaczy „odczep się”, „ty draniu”, „łotr” etc. Doskonale wyśmiał to niegdyś Maciej Stuhr w uroczym kabaretowym skeczu, z którego na zawsze zapamiętuje się słowo „terefere”:
Problem w tym, że te „tłumaczenia” nam umykają wraz z seansem. Szkoda – bo baza takich tekstów mogłaby przecież sprawiać dużo zabawy. A może uda się to stworzyć, śledzić, zapisywać? Spróbujecie?
Ja na początek zgłaszam przypadek sprzed ćwierć wieku. W „Gliniarzu z Beverly Hills” Eddie Murphy przebywający z policjantami Rosewoodem i Taggartem w klubie striptizowym mówi:
Billy, you know, you don’t have to be embarrassed if your dick gets hard. Your dick is supposed to get hard. See? That’s the whole object of this. Taggart’s dick is hard, but he won’t let you know ’cause he’s the boss. Boss’ dick got to stay limp, right? See, I ain’t on duty so my dick can be hard.
Polskie tłumaczenie CAŁEGO tego tekstu ogranicza się do: „Billy, nie wstydź się, że kuśka ci sztywnieje”. Trudno się dziwić, że wówczas filmy oglądało się na wideo, gdzie lektorzy nie pomijali żadnego słowa, niektóre nawet akcentując ponad miarę.
Ciekawą sprawą jest fakt, że złagodzone tłumaczenia nie są tylko polskim problemem. Są problemem również… anglosaskim. W USA popularne jest… nadgrywanie dubbingu w filmach trafiających do telewizji, a przede wszystkim w produkcjach wyświetlanych w samolotach. Autorzy uroczej książeczki „Cinema Sewer” („Kinowy ściek”) zebrali szereg smakowitych przykładów „overdubbingu” nadesłane przez czytelników. Oto one:
  • W „Glengarry Glen Ross” „You have the memory of the fucking fly” („Masz pamięć cholernej muchy”) zamienione są na „You have the memory of the firefly” („Masz pamięć świetlika”)
  • W „Thelma i Louise” słowa „You bitches from hell!” (dziwki z piekła) bardzo prosto przeistoczyły się w „You witches from hell!” (wiedźmy z piekła).
  • Słynne „Yippie-Ki-Ay Motherfucker” (swoją drogą lista polskich tłumaczeń byłaby też pewnie zabawna) przerabiane było na „Yippie-Ki-Ay Monkey Brother” (że co?) albo „Yippie-Ki-Ay Mr. Falcon” (słucham?)
  • W „Ostatnim skaucie” Willis zostaje pozdrowiony swojskim „Hello moterfucker”. Co usłyszał widz TV? „Hello… my friend”. Niby to samo znaczenie, prawda?
  • W „Big Lebowski” John Goodman krzyczy „See what happens when you fuck a stranger in the ass?” (zobaczcie co się dzieje, gdy… terefere obcego w tyłek). Wersja TV? „See what happens when you take a stranger to France?” (zobaczcie co się dzieje, gdy zabierasz obcego do Francji). Hmmm. Czy to ma być obraźliwe dla Francuzów? Co to w ogóle znaczy?
  • W głośnym „Ryzykownym interesie” Tom Cruise opowiada o pięknej dziewczynie, a jego kumpel nadmienia „I think you went home and jacked off” („Myślę, że poszedłeś do domu, by… czochrać Wookiego” – patrz 10 najlepszych gwiezdnowojennych eufemizmów na masturbację). W telewizji „jack off” zostało zamienione na… „sack out” (pójść spać). Surrealistycznie wypada to w dalszej części dialogu: „Nie poszedłem spać! Ja nie chodzę spać”, „Daj spokój, wszyscy chodzą spać"… Serio.
  • W „Robocopie” starszy mężczyzna mówi, jak nazywał swego szefa. Oryginał: „Once I even called him an asshole” (Pewnego razu nazwałem go dupkiem). Telewizja: „Once I even called him… a lot worse” (Pewnego razu nazwałem go… dużo gorzej)
  • A to dziwaczne. We „Wstrząsach” (film z wielkimi podziemnymi robakami) okrzyk „Jesus Christ” został zamieniony na… „Judas Priest”. WTF? (WTF = co za terefere?)
  • W filmie „Prywatka” („House Party”, 1990) swojskie „cocky motherfucker” przeistoczyło się w „conscious monkey sucker”. Hmmm? Świadomy małpi ssacz? Ty świadomy małpi ssaczu! Dobre!
  • Na koniec coś z pozoru mało zabawnego. W „Good Morning Wietnam” Robin Williams mówi do swego przełożonego „You are the man most in need of a blowjob” (Jesteś facetem bardzo potrzebującym loda). W telewizji otrzymujemy „You are the man most in need of a backrub” (Jesteś facetem bardzo potrzebującym masażu pleców). Najlepsze w tym wszystkim jest to, że słychać w tej scenie padający deszcz, który magicznie na chwilę przestaje padać, gdy w wersji telewizyjnej bohater mówi o masażu pleców…
Więcej przykładów za tydzień. A w międzyczasie – może pamiętacie jakieś przykłady z naszego podwórka?
koniec
28 sierpnia 2010
dodajdo

Komentarze

29 VIII 2010   13:46:26

Nie pamietam juz tytulu filmu, niestety, bo bylo to jakies 25 lat temu. Dialog angielski: "Is he straight or gay?", tlumaczenie polskie: "Sztywny czy wesoly?"

30 VIII 2010   20:14:34

Ty świadomy małpi ssaczu! hahahah

31 VIII 2010   01:37:54

Mi w niektórych filmach - szczególnie nadawanych w tzw. publicznych kanałach - kilka razy zazgrzytało tłumaczenie "You fucker" na "Ty skórkowańcu". Bo to wyjątkowy potworek translatorski.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Dobry i Niebrzydki: Życie zaczyna się po sześćdziesiątce
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

23 VI 2017

Sonia Braga, wielka gwiazda brazylijskiego kina, bryluje w poetyckim i społecznie zaangażowanym „Aquariusie”, walcząc samotnie z dzikim kapitalizmem i pokazując uroki seksu po sześćdziesiątce. Z okazji polskiej premiery o filmie rozmawiają Piotr Dobry i Konrad Wągrowski.

więcej »

Dobry i Niebrzydki: Superheroina nie z „Playboya”
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

16 VI 2017

Czy kobieta uratuje uniwersum DC? Czy mężczyźni są potrzebni Amazonkom? Czy udało się odejść od Snyderowskiego zadęcia? I jak w ogóle w tym wszystkim odnalazła się Gal Gadot? Dziś rozmawiamy o „Wonder Woman” Patty Jenkins.

więcej »

Dobry i Niebrzydki: Oliver Twist i wybuchające siusiaki
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

9 VI 2017

Czy film, który zaczyna się od tego, że dziewięcioletni chłopiec zabija przypadkowo swą matkę-alkoholiczkę, to dobra propozycja na seans z dzieckiem? Dziś rozmawiamy o wielokrotnie nagradzanej i nominowanej do Oscara animacji „Nazywam się Cukinia”, którą od piątku można zobaczyć na ekranach (nielicznych) polskich kin.

więcej »

Polecamy

Życie zaczyna się po sześćdziesiątce

Dobry i Niebrzydki:

Życie zaczyna się po sześćdziesiątce
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Superheroina nie z „Playboya”
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oliver Twist i wybuchające siusiaki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Jessica Chastain lobbuje u króla ciepłokluchowego kina
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Denzel jak wino
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ksenomorfy pod prysznicem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

W Galaktyce jak w Opolu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Uciec, ale dokąd?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Co ludzie powiedzą?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

One woman show
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (22)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

40 najgorszych okładek płyt 2016 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (21)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (20)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o... Esensji (19)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o... Esensji (18)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 najseksowniejszych okładek płyt 2015
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

50 najgorszych okładek płyt 2015 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… „Gwiezdnych wojnach” w Esensji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o... Esensji (17)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż autora

Dobry i Niebrzydki: Życie zaczyna się po sześćdziesiątce
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Superheroina nie z „Playboya”
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Oliver Twist i wybuchające siusiaki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Jessica Chastain lobbuje u króla ciepłokluchowego kina
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Denzel jak wino
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Ksenomorfy pod prysznicem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: W Galaktyce jak w Opolu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Uciec, ale dokąd?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Kwiecień 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Co ludzie powiedzą?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.