Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Weekendowa Bezsensja: Terefere! Ty też terefere!

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Uwaga! Uwaga! Niniejszy tekst zawiera duże nasilenie brzydkich słów w dwóch językach! Wejście tylko od 18 lat. No, chyba że zaczekacie na złagodzoną wersję telewizyjną.
Znamy ten problem z autopsji. W filmie mówią jakieś mocne słowa: f**k, motherf**ker, w najlepszym razie a**hole, a lektor tłumaczy „odczep się”, „ty draniu”, „łotr” etc. Doskonale wyśmiał to niegdyś Maciej Stuhr w uroczym kabaretowym skeczu, z którego na zawsze zapamiętuje się słowo „terefere”:
Problem w tym, że te „tłumaczenia” nam umykają wraz z seansem. Szkoda – bo baza takich tekstów mogłaby przecież sprawiać dużo zabawy. A może uda się to stworzyć, śledzić, zapisywać? Spróbujecie?
Ja na początek zgłaszam przypadek sprzed ćwierć wieku. W „Gliniarzu z Beverly Hills” Eddie Murphy przebywający z policjantami Rosewoodem i Taggartem w klubie striptizowym mówi:
Billy, you know, you don’t have to be embarrassed if your dick gets hard. Your dick is supposed to get hard. See? That’s the whole object of this. Taggart’s dick is hard, but he won’t let you know ’cause he’s the boss. Boss’ dick got to stay limp, right? See, I ain’t on duty so my dick can be hard.
Polskie tłumaczenie CAŁEGO tego tekstu ogranicza się do: „Billy, nie wstydź się, że kuśka ci sztywnieje”. Trudno się dziwić, że wówczas filmy oglądało się na wideo, gdzie lektorzy nie pomijali żadnego słowa, niektóre nawet akcentując ponad miarę.
Ciekawą sprawą jest fakt, że złagodzone tłumaczenia nie są tylko polskim problemem. Są problemem również… anglosaskim. W USA popularne jest… nadgrywanie dubbingu w filmach trafiających do telewizji, a przede wszystkim w produkcjach wyświetlanych w samolotach. Autorzy uroczej książeczki „Cinema Sewer” („Kinowy ściek”) zebrali szereg smakowitych przykładów „overdubbingu” nadesłane przez czytelników. Oto one:
  • W „Glengarry Glen Ross” „You have the memory of the fucking fly” („Masz pamięć cholernej muchy”) zamienione są na „You have the memory of the firefly” („Masz pamięć świetlika”)
  • W „Thelma i Louise” słowa „You bitches from hell!” (dziwki z piekła) bardzo prosto przeistoczyły się w „You witches from hell!” (wiedźmy z piekła).
  • Słynne „Yippie-Ki-Ay Motherfucker” (swoją drogą lista polskich tłumaczeń byłaby też pewnie zabawna) przerabiane było na „Yippie-Ki-Ay Monkey Brother” (że co?) albo „Yippie-Ki-Ay Mr. Falcon” (słucham?)
  • W „Ostatnim skaucie” Willis zostaje pozdrowiony swojskim „Hello moterfucker”. Co usłyszał widz TV? „Hello… my friend”. Niby to samo znaczenie, prawda?
  • W „Big Lebowski” John Goodman krzyczy „See what happens when you fuck a stranger in the ass?” (zobaczcie co się dzieje, gdy… terefere obcego w tyłek). Wersja TV? „See what happens when you take a stranger to France?” (zobaczcie co się dzieje, gdy zabierasz obcego do Francji). Hmmm. Czy to ma być obraźliwe dla Francuzów? Co to w ogóle znaczy?
  • W głośnym „Ryzykownym interesie” Tom Cruise opowiada o pięknej dziewczynie, a jego kumpel nadmienia „I think you went home and jacked off” („Myślę, że poszedłeś do domu, by… czochrać Wookiego” – patrz 10 najlepszych gwiezdnowojennych eufemizmów na masturbację). W telewizji „jack off” zostało zamienione na… „sack out” (pójść spać). Surrealistycznie wypada to w dalszej części dialogu: „Nie poszedłem spać! Ja nie chodzę spać”, „Daj spokój, wszyscy chodzą spać"… Serio.
  • W „Robocopie” starszy mężczyzna mówi, jak nazywał swego szefa. Oryginał: „Once I even called him an asshole” (Pewnego razu nazwałem go dupkiem). Telewizja: „Once I even called him… a lot worse” (Pewnego razu nazwałem go… dużo gorzej)
  • A to dziwaczne. We „Wstrząsach” (film z wielkimi podziemnymi robakami) okrzyk „Jesus Christ” został zamieniony na… „Judas Priest”. WTF? (WTF = co za terefere?)
  • W filmie „Prywatka” („House Party”, 1990) swojskie „cocky motherfucker” przeistoczyło się w „conscious monkey sucker”. Hmmm? Świadomy małpi ssacz? Ty świadomy małpi ssaczu! Dobre!
  • Na koniec coś z pozoru mało zabawnego. W „Good Morning Wietnam” Robin Williams mówi do swego przełożonego „You are the man most in need of a blowjob” (Jesteś facetem bardzo potrzebującym loda). W telewizji otrzymujemy „You are the man most in need of a backrub” (Jesteś facetem bardzo potrzebującym masażu pleców). Najlepsze w tym wszystkim jest to, że słychać w tej scenie padający deszcz, który magicznie na chwilę przestaje padać, gdy w wersji telewizyjnej bohater mówi o masażu pleców…
Więcej przykładów za tydzień. A w międzyczasie – może pamiętacie jakieś przykłady z naszego podwórka?
koniec
28 sierpnia 2010
dodajdo

Komentarze

29 VIII 2010   13:46:26

Nie pamietam juz tytulu filmu, niestety, bo bylo to jakies 25 lat temu. Dialog angielski: "Is he straight or gay?", tlumaczenie polskie: "Sztywny czy wesoly?"

30 VIII 2010   20:14:34

Ty świadomy małpi ssaczu! hahahah

31 VIII 2010   01:37:54

Mi w niektórych filmach - szczególnie nadawanych w tzw. publicznych kanałach - kilka razy zazgrzytało tłumaczenie "You fucker" na "Ty skórkowańcu". Bo to wyjątkowy potworek translatorski.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

15 najlepszych filmów George'a Romero i Tobe Hoopera
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 X 2017

W te wakacje świat kina grozy dotknęły dwie niepowetowane straty – 16 lipca zmarł George Romero, a 26 sierpnia Tobe Hooper. Reżyserzy, których zaliczyłbym do Wielkiej Czwórki Mistrzów Horroru (obok Wesa Cravena i Johna Carpentera). Z tej okazji pozwoliłem sobie na zbiorcze epitafium i wybrałem 15 najlepszych filmów obu twórców.

więcej »

Dobry i Niebrzydki: Ludzie bez duszy, replikanci bez ciała
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

13 X 2017

Czy androidy śnią o drewnianych koniach? Czy Deckard nadal jest (albo nie jest) replikantem? Czy K replikantem nie jest? Czy bez duszy można sobie nieźle radzić? I czy w ogóle film Denisa Villeneuve’a ma duszę i jak sobie radzi w porównaniu do kultowego klasyka? W kinach sequel słynnego „Blade Runnera” Ridleya Scotta i oczywiście tego tytułu pominąć w naszych dyskusjach nie możemy.

więcej »

Dobry i Niebrzydki: Kobieta na rozdrożu
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

6 X 2017

Znów wracamy do Ameryki Południowej, znów podejmujemy temat filmowego wizerunku kobiety w męskim świecie. „Jestem Rosa” Laís Bodanzky, ciekawe społeczne kino z Brazylii już na ekranach naszych kin.

więcej »

Polecamy

Ludzie bez duszy, replikanci bez ciała

Dobry i Niebrzydki:

Ludzie bez duszy, replikanci bez ciała
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Kobieta na rozdrożu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Brokeback Mountain z punktu widzenia owiec
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Małpowanie uczłowiecza
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Klaun – Frajerzy, do przerwy 0:1
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Homonarodowiec czyta Konstytucję
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Szekspir na Pacyfiku
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ferris Bueller kontra Władysław Frasyniuk
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Cezar - szympans, który został Mojżeszem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ucieczka do zwycięstwa
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (23)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (22)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

40 najgorszych okładek płyt 2016 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (21)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (20)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o... Esensji (19)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o... Esensji (18)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 najseksowniejszych okładek płyt 2015
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

50 najgorszych okładek płyt 2015 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… „Gwiezdnych wojnach” w Esensji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż autora

Esensja ogląda: Październik 2017 (2)
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Ludzie bez duszy, replikanci bez ciała
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Kobieta na rozdrożu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Brokeback Mountain z punktu widzenia owiec
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Pierwszy milion trzeba ukraść
— Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Małpowanie uczłowiecza
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Klaun – Frajerzy, do przerwy 0:1
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Homonarodowiec czyta Konstytucję
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Szekspir na Pacyfiku
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dwa Brzegi 2017
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.