Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 27 czerwca 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Piątka na piątek: Sobotnie wydanie specjalne

Esensja.pl
Esensja.pl
W zasadzie nie sobotnie tylko dziesiątogrudniowe albo noblowskie, ale z sobotą w tytule wygląda ładniej. Po wczorajszej Piątce tradycyjnie nie całkiem na serio (albo nawet całkiem nie na serio) dzisiaj poważniejszy przegląd utworów związanych z twórczością literackich noblistów z naszych okolic.

W sponsorowanym przez cyfrę pięć copiątkowym cyklu „Piątka na piątek” przedstawiamy pięć dzieł (pop)kultury nawiązujących tematycznie do wydarzeń, rocznic i temu podobnych przypadających w danym tygodniu.
Zastrzegamy sobie prawo do dowolnie luźnych skojarzeń zarówno tematów przewodnich z okazją jak i wybranych utworów z tematem.

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Książka:
Wampir
Umieszczony na 37 miejscu esensyjnego Wielkiego Rankingu 50 najlepszych polskich powieści fantastycznych „Wampir” rodzimego noblisty jest niewątpliwie najstarszą pozycją tego zestawienia. Obecność na liście oraz zajęte miejsce gwarantuje wysoką, nieprzemijającą jakość utworu, a dla nieprzekonanych dodajmy, że urodzony 7 grudnia, 436 lat przed Reymontem Wład Palownik, zwany też Drakulą nie jest bynajmniej jego bohaterem.
Komiks:
Miłosz komiksowy
Spośród polskich noblistów, najczęściej spotykanym w świecie graficznym jest oczywiście Henryk Sienkiewicz, ale i Czesława Miłosza można tu spotkać. A konkretniej, w wynikach konkursu „Miłosz komiksowy” ogłoszonego w 2011 roku przez redakcję wrocławskiego miesięcznika „Odra”. Co prawda nie powstał przy tej okazji żaden album, ale wyróżnione prace dostępne są na facebookowej stronie konkursu.
Najsłynniejsza ekranizacja Sienkiewiczowskiej powieści, z Elisabeth Taylor, Sophią Loren i Budem Spencerem – tak, tak, to nie żart, choć niewymienieni w czołówce, aktorzy ci również w tym filmie wystąpili – z 1951 roku nie była bynajmniej pierwszą, a tym bardziej jedyną (pomijając nawet niedawne „arcydzieło”). Pierwsze podejście do tematu wykonano już w 1901 roku we Francji, czego efektem był film trwający, uwaga, jedną minutę. Włoska niema produkcja z 1913 roku trwała już pełne 120 minut, kolejna (też włoska) z 1924 roku – 90 minut. Następnie do amerykańskich kin w 1933 roku weszło „Pod znakiem krzyża”, oparte luźno o powieść noblisty. Międzynarodowa europejska koprodukcja z 1985 roku to bite sześć godzin przed telewizorem – nakręcono bowiem serial. I tak dochodzimy do pamiętnego roku 2001…
Muzyka:
Nic dwa razy
Wiemy już że Bob Dylan nie przyleci do Sztokholmu żeby odebrać tegoroczną Nagrodę Nobla,ale jego twórczości tam nie zabraknie – podczas ceremonii Patti Smitch zaśpiewa „A Hard Rain’s A-Gonna Fall”. Niemniej warto wspomnieć, że poezję Wisławy Szymborskiej śpiewały takie gwiazdy, jak Łucja Prus, Zbigniew Zamachowski (kompozycja Zbigniewa Preisnera), Hanna Banaszak, Stanisław Soyka, Skaldowie czy – na rockowo – Maanam.
Twórczość Isaaca Bashevisa Singera, pochodzącego z terenów Polski noblisty, doczekała się wielu adaptacji scenicznych. W 1979 roku Aleksander Bardini reżyseruje i wciela się w główną rolę „Gimpla Głupka”, tworząc trwające ponad trzy kwadranse słuchowisko radiowe. „Opowiadania dla dzieci”, spektakl Piotra Cieplaka z Teatru Narodowego w Warszawie z roku 2009, wyświetlany jest czasami w ramach Teatru Telewizji. „Szlemiel” w reżyserii Bogusława Słupczyńskiego wystawiany był jeszcze niedawno przez Teatr CST. Zaś spektakl oparty o jedną z najsłynniejszych powieści Singera, „Sztukmistrza z Lublina”, przeniósł na deski sceniczne w 1986 roku Jan Szurmiej (w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu) – z muzyką Zygmunta Koniecznego oraz songami, do których teksty napisała Agnieszka Osiecka. Po trzydziestu latach Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie pokusił się o odświeżenie tego widowiska – przy współpracy z Szurmiejem, lecz w reżyserii Janusza Kijowskiego. Najbliższy seans – 26 stycznia o 19.00.
koniec
10 grudnia 2016
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Dobry i Niebrzydki: Życie zaczyna się po sześćdziesiątce
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

23 VI 2017

Sonia Braga, wielka gwiazda brazylijskiego kina, bryluje w poetyckim i społecznie zaangażowanym „Aquariusie”, walcząc samotnie z dzikim kapitalizmem i pokazując uroki seksu po sześćdziesiątce. Z okazji polskiej premiery o filmie rozmawiają Piotr Dobry i Konrad Wągrowski.

więcej »

Dobry i Niebrzydki: Superheroina nie z „Playboya”
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

16 VI 2017

Czy kobieta uratuje uniwersum DC? Czy mężczyźni są potrzebni Amazonkom? Czy udało się odejść od Snyderowskiego zadęcia? I jak w ogóle w tym wszystkim odnalazła się Gal Gadot? Dziś rozmawiamy o „Wonder Woman” Patty Jenkins.

więcej »

Dobry i Niebrzydki: Oliver Twist i wybuchające siusiaki
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

9 VI 2017

Czy film, który zaczyna się od tego, że dziewięcioletni chłopiec zabija przypadkowo swą matkę-alkoholiczkę, to dobra propozycja na seans z dzieckiem? Dziś rozmawiamy o wielokrotnie nagradzanej i nominowanej do Oscara animacji „Nazywam się Cukinia”, którą od piątku można zobaczyć na ekranach (nielicznych) polskich kin.

więcej »

Polecamy

Życie zaczyna się po sześćdziesiątce

Dobry i Niebrzydki:

Życie zaczyna się po sześćdziesiątce
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Superheroina nie z „Playboya”
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Oliver Twist i wybuchające siusiaki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Jessica Chastain lobbuje u króla ciepłokluchowego kina
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Denzel jak wino
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ksenomorfy pod prysznicem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

W Galaktyce jak w Opolu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Uciec, ale dokąd?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Co ludzie powiedzą?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

One woman show
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.