Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Do kina marsz: Grudzień 2017

Esensja.pl
Esensja.pl
Zwykle grudzień bywał miesiącem ubogim w ciekawe premiery kinowe (więcej atrakcji czekało na nas przeważnie na DVD), ale w tym roku zdecydowanie jest inaczej.
Marsz do kina
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Morderstwo w hotelu Hilton
(2017, reż. Tarik Saleh)
Policjant z Kairu próbuje rozwikłać zagadkę morderstwa kobiety dokonanego w przededniu rewolucji w Egipcie w 2011 roku. Incydent, który z początku wygląda na rutynowe zabójstwo prostytutki, z czasem ewoluuje w znacznie bardziej skomplikowanym kierunku. Śledztwo prowadzi detektywa do egipskiej elity. W kręgu podejrzeń są ludzie z otoczenia samego prezydenta Mubaraka. Nagroda Główna Jury w kategorii World Cinema na festiwalu Sundance.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Nie jestem twoim murzynem
(2016, reż. Raoul Peck)
Amerykański pisarz James Baldwin pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku planował napisać książkę o trzech wybitnych postaciach walczących z dyskryminacją rasową w USA: Medgarze Eversie, Malcolmie X i Martinie Lutherze Kingu. Z książki powstało jednak tylko trzydzieści stron – które, podobnie jak inne teksty Baldwina, a także wywiady telewizyjne, wykłady, a także dziesiątki filmów i piosenek, cytuje Raoul Peck w swoim dokumencie „Nie jestem twoim murzynem”. Perspektywa, którą przyjmuje reżyser, znacznie wykracza poza lata sześćdziesiąte. Ponadto reżysera (a także Baldwina), mniej niż kwestia równych praw czy formalnych zakazów dyskryminacji, bardziej interesuje „duch Ameryki” – tak długo, jak Amerykanie nie dojdą z nim do ładu, tak długo „kwestia rasowa” wciąż będzie palącym problemem.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Zabicie świętego jelenia
(2017, reż. Yorgos Lanthimos)
Na kino Yorgosa Lanthimosa zawsze należy patrzeć przez pryzmat niezwykle oryginalnego konceptu. Tym razem autor „Kła” czy „Lobstera” nie kreuje rzeczywistości na pierwszy rzut oka mającej tylko z pozoru wspólny mianownik z realizmem. Świat z „Zabicia świętego jelenia” wydaje się nie odbiegać od znanych nam norm. Na pierwszym planie mamy kardiochirurga, który na przedmieściach Cincinnati z żoną i dwójką dzieci snuje swój sen. Świetna praca, odczyty na prestiżowych galach, wzorowe życie rodzinne. Zaburzeniem równowagi perfekcyjnego równania będzie nastoletni Martin, choć poszukiwanie natury ich relacji będzie tylko jednym z wielu elementów budowanej drobiazgowo tragedii. Lanthimos potrafi jednak jednym ruchem zmienić historię tak, aby zatrząść w całości jej perspektywą. Z premedytacją kreuje nieprzyjemne, wręcz klaustrofobiczne środowisko osaczenia, gdzie człowiek zdaje się być tak słaby jak wielkie skrywa w sobie sekrety.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi
(2017, reż. Rian Johnson)
Tu chyba nie musimy specjalnie nic pisać. Ósma część „Gwiezdnych wojen”. Czy Rey okaże się córką Luke’a? Czy przejdzie na Ciemną Stronę? Czy zginie księżniczka Leia? Czy więcej zobaczymy Luke’a? Tak czy inaczej, nawet jeśli nie padamy na kolana przed „Przebudzeniem Mocy”, to i tak jesteśmy ciekawi, co będzie dalej.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Na skrzydłach orłów
(2016, reż. Stephen Shin, Michael Parker)
Eric Liddell jest utalentowanym graczem rugby i świetnym biegaczem. Jednak to, czego pragnie najbardziej, to poświęcić życie Bogu. W 1924 roku Eric Liddell startuje w igrzyskach olimpijskich w Paryżu na dystansie 400 metrów. Zdecydowanie wygrał, ustanawiając przy tym nowy rekord olimpijski. Latający Szkot, bo tak go nazywano, po wygranej w Paryżu unika sławy i wyjeżdża do Chin jako misjonarz, gdzie podejmuje pracę nauczyciela w angielsko-chińskiej szkole. Kiedy w 1937 roku Japonia zaatakowała Chiny, zostaje, by nieść pomoc innym. Wkrótce trafia do japońskiego obozu internowania.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Król Rozrywki
(2017, reż. Michael Gracey)
Oryginalny musical, który ukazuje narodziny amerykańskiego przemysłu rozrywkowego. Inspirowany losami legendarnego P.T. Barnuma film opowiada historię wizjonera, gotowego na wszystko, by urzeczywistnić ideę olśniewającego widowiska, które stało się sensacją na miarę światową. Piosenki do „Króla Rozrywki” napisali słynni po Oscarze za „La La Land” Benj Pasek i Justin Paul, a śpiewać je będą między innymi Hugh Jackman, Zac Efron i Zendaya. Na początku grudnia ma ukazać się cała ścieżka dźwiękowa, ale wcześniej udostępniono kilka utworów na zachętę.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Paddington 2
(2017, reż. Paul King)
Paddington podejmuje szereg dziwnych prac, by zarobić na prezent dla swej cioci, a potem pomyłkowo trafia do więzienia – tak mniej więcej wygląda scenariusz kolejnej części przygód słynnego misia. A jest, jak wszystko wskazuje, ten nietypowy przypadek, gdy sequel przewyższa część pierwszą. Świadczą o tym świetne oceny krytyki i wysoki ranking filmu na imdb. Nie możemy się doczekać.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
The Florida Project
(2017, reż. Sean Baker)
Historia sześcioletniej rozrabiaki Moonee i jej zbuntowanej matki Halley mieszkających w motelu Magic Castle na obrzeżach tętniącego życiem Disneylandu.. Mamy tu z jednej strony film o dzieciństwie – pełen energii i humoru. Reżyser oddaje pole do popisu bohaterom z tak zwanego „marginesu”, wsłuchuje się w ich język, jest zafascynowany ich wrażliwością i kreatywnością. Z drugiej, nie pozwala zapomnieć, że „The Florida Project” umieszczone jest w konkretnej rzeczywistości, w której dzieciństwo może skończyć się wyjątkowo szybko. A jednocześnie mówi o tym świecie bez protekcjonalnego podejścia czy odrazy.
Marsz do… kina domowego
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Kedi – sekretne życie kotów
(2016, reż. Ceyda Torun)
Sympatyczne czworonogi doczekały się w końcu dzieła na miarę swej urody i mniemania o sobie – to turecko-amerykański dokument „Kedi” (z polskim podtytułem „Sekretne życie kotów”). Na świecie nie brakuje miast, w których populacja tych – wrrrr! – zwierząt po wielekroć przewyższa liczbę ludzkich mieszkańców. Do najbardziej „zakoconych” należą ponoć Tel Awiw i Stambuł. Tam właśnie koty nauczyły się żyć z ludźmi w sposób perfekcyjny, stając się kimś znacznie więcej niż stałym elementem krajobrazu. Nietrudno więc zrozumieć, że pochodząca z dawnej stolicy Cesarstwa Bizantyjskiego reżyserka Ceyda Torun postanowiła poświęcić im swój pełnometrażowy debiutancki dokument. Wprawdzie opuściła ojczyznę jeszcze w dzieciństwie – od tamtej pory mieszkała, uczyła się i pracowała w Jordanii, Stanach Zjednoczonych i Anglii – nigdy jednak nie zapomniała swoich stambulskich kocich przyjaciół. Po latach powróciła do rodzinnego miasta, aby opowiedzieć o nich.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Bracia Lumière!
(2016, reż. Thierry Frémaux)
W 1895 roku Louis i Auguste Lumière wymyślili kinematograf i nakręcili pierwsze w historii filmy. Z czasem, usprawniając pracę kamery, doskonaląc kompozycję kadru, wprowadzając duble i śmiało eksperymentując z efektami specjalnymi, położyli podwaliny pod dzisiejszą sztukę filmową. Spośród nakręconych przez nich ponad 1400 produkcji, Thierry Frémaux wybrał 114 obrazów, wśród których znalazły się klasyczne arcydzieła, jak i zaskakujące, nieznane dotychczas filmowe odkrycia. Wszystkie one – zrekonstruowane cyfrowo w jakości 4K – zostały zebrane dla uczczenia wspaniałego dziedzictwa braci Lumière.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Milczenie
(2016, reż. Martin Scorsese)
Największą zaletą „Milczenia” Martina Scorsese są wątpliwości. Nie wątpliwości dotyczące boskiego (nie)istnienia – byłoby to banalne i wtórne. Siłą 160-minutowej epopei o dylemacie zwątpienia są wahające się racje niemogących dojść do porozumienia stron: znajdujących w religii siłę (i ją krzewiących) oraz tych, którzy z tą religią walczą (by zachować integralność własnej kultury).
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Dunkierka
(2017, reż. Christopher Nolan)
To bez dwóch zdań najbardziej oczekiwany film wojenny ostatnich lat. Nie bez powodu porównywany z „Szeregowcem Ryanem”, choć przedstawiający sytuację odwrotną. Steven Spielberg pokazał na ekranie operację Overlord, czyli lądowanie aliantów w Normandii w czerwcu 1944 roku, natomiast Christopher Nolan poświęcił swoje dzieło operacji Dynamo, czyli – mówiąc trochę złośliwie – ucieczce Brytyjczyków z plaż północnej Francji na przełomie maja i czerwca cztery lata wcześniej.
koniec
30 listopada 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Dobry i Niebrzydki: Chwała na wysokości?
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

15 XII 2017

W wigilijnym nastroju (który pryśnie, gdy zaczniemy się kłócić) sięgamy dziś po wigilijny film. „Cicha noc” Piotra Domalewskiego od kilku tygodni na naszych ekranach, ale teraz jest dobry czas by porozmawiać o tegorocznym laureacie Złotych Lwów w Gdyni, którego akcja obejmuje jeden wieczór 24 grudnia.

więcej »

Z filmu wyjęte: Nasi u nas
Jarosław Loretz

11 XII 2017

Nasze kino na ogół stroni od fantastyki. Bywa jednak, że drobne odniesienia do niej znajdują się w zupełnie niespodziewanych miejscach.

więcej »

Polecamy

Chwała na wysokości?

Dobry i Niebrzydki:

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

To nie Ragnarok, tylko Ragnaroczek
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Grimm Girl, czyli diabeł tkwi w szczegółach
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

#MeToo według Kinga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ludzie bez duszy, replikanci bez ciała
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Poczuć się jak dziesięciolatek
— Konrad Wągrowski

Prezenty świąteczne 2017: Film
— Esensja

Dobry i Niebrzydki: Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Kręgi Gwiezdnych Wojen
— Szymon Charko

Duch Ameryki a kwestia rasowa
— Jarosław Robak

NajAmerican Film Festival 2017
— Jarosław Robak, Kamil Witek

Najlepsze filmy III kwartału 2017 r.
— Esensja

Nie przegap: Lipiec 2017
— Esensja

Koty ponad podziałami
— Sebastian Chosiński

Dobry i Niebrzydki: Ucieczka do zwycięstwa
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Z tego cyklu

Listopad 2017
— Esensja

Sierpień 2017
— Esensja

Lipiec 2017
— Esensja

Czerwiec 2017
— Esensja

Maj 2017
— Esensja

Kwiecień 2017
— Esensja

Marzec 2017
— Esensja

Luty 2017
— Esensja

Styczeń 2017
— Esensja

Grudzień 2016
— Esensja

Tegoż twórcy

Koty ponad podziałami
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Lipiec 2017 (3)
— Sebastian Chosiński, Jarosław Loretz

Wielkopostne podpłomyki
— Wojciech Lewandowski

O pustej Golgocie
— Przemysław Ciura

Esensja ogląda: Kwiecień 2017 (1)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Gabriel Krawczyk, Marcin Mroziuk, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (4)
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Gdy samotność jest zbrodnią
— Piotr Dobry

15. T-Mobile Nowe Horyzonty: Wybierz sobie zwierzę
— Kamil Witek

Cannes 2015: Samotny mężczyzna
— Marta Bałaga

Tegoż autora

Prezenty świąteczne 2017: Film
— Esensja

Najlepsze filmy III kwartału 2017 r.
— Esensja

Najlepsze filmy II kwartału 2017
— Esensja

Piąty konkurs na recenzję filmową
— Esensja

Najlepsze filmy I kwartału 2017
— Esensja

Esensja typuje Oscary 2017
— Esensja

Ranking filmów Oscarowych 2017
— Esensja

Najgorsze filmy 2016 roku
— Esensja

50 najlepszych filmów 2016 roku
— Esensja

Najlepsze filmy IV kwartału 2016
— Esensja

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.