Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Z filmu wyjęte: Nasi w Ameryce

Esensja.pl
Esensja.pl
Zawsze ciepło robi się na sercu, gdy w filmie pojawia się jakiś polski akcent. Nawet jeśli dotyczy on któregoś już z rzędu pokolenia emigrantów.
„Podróż do piekła” jest marną, telewizyjną produkcją z 2014 roku, stworzoną w stajni SyFy, czyli Sci-Fi Channel. Sam szkielet fabularny jest niby prosty – w końcu chodzi o przewiezienie demonicznego rodzeństwa tirem w miejsce, gdzie będzie można objąć je ściślejszą kontrolą. Jednak poszczególne detale albo pozbawiają pomysł sensu, albo niepotrzebnie go komplikują. Rodzeństwo, zrodzone z trzynastej ciąży, a spłodzone przez mężczyznę posiadającego dwanaścioro braci i sióstr, liczy sobie bowiem blisko 300 lat i składa się z demona, który w niemowlęctwie był… nietoperzem, oraz dziewczyny, która kiedyś miała ogon. Obojga zaś pilnuje jakaś bliżej niesprecyzowana sekta, w której jedne z pierwszych skrzypiec gra… Tom Sizemore. Efekty są fatalnie komputerowe, akcja niespecjalnie emocjonuje, tytuł jest chybiony (oryginalny „Dark Haul” powinien być raczej przetłumaczony jako „Mroczny ładunek”), a za jaśniejszy punkt można uznać tak naprawdę jedynie obecność grającej demoniczną siostrę Evaleny Marie, wspomnianej już przy okazji truposza nadjadającego swoje ramię. Dlaczego więc pochylam się nad tym filmem? Ano ze względu na ciężarówkę, w naczepie której rozgrywa się gros akcji. Należy ona bowiem do firmy o dźwięcznej nazwie… Sobieniak.
Sprawa jest interesująca z kilku powodów. Po pierwsze – właściciel firmy ewidentnie jest z pochodzenia Polakiem. To prawda, polskie nazwisko na burcie ciężarówki nie jest przesadną rzadkością w Północnej Ameryce1), ale w fabularnych filmach mimo wszystko próżno ich szukać. Po drugie – ponieważ firma jest malutka i dysponuje dosłownie jedną ciężarówką2), w „Podróży do piekła” siedzi za kółkiem tira sam jej właściciel, Mike Sobieniak, Jr. Po trzecie – Mike Sobieniak kontynuuje ponadstuletnią rodzinną tradycję, bowiem jednoosobową firmę transportową prowadził też jego ojciec, jego dziad i nawet jego pradziad, który zaczął wozić towary własnym dwukonnym wozem już w roku 19103). W tym momencie przypomina się „Konwój” Sama Peckinpaha, w którym niezależni kierowcy bronili się przed wchłonięciem ich interesów przez duże firmy transportowe. Jak się zdaje, wyrażone w filmie z 1978 roku obawy były nieco przesadzone, bo najwyraźniej wciąż jest na tamtejszym rynku miejsce dla detalistów i – jak pokazuje przykład Sobieniaków – dostatecznie uparta rodzina może utrzymać się w biznesie nawet i wiek…
koniec
27 listopada 2017
1) W Kanadzie wychodzi np. dwujęzyczne (!) branżowe pismo „Polish-Canadian Trucker”. Jego bezpłatne numery można złowić na ISSUU
2) https://truckingdatabase.com/companies/dot/493219
3) https://www.uship.com/profile/mikesobieniakjr/
dodajdo

Komentarze

28 XI 2017   15:32:06

Do tego jeszcze Tomek Szwed pląkający gdzieś w tle na gitarze "Drogę E87" albo "Bocznych drogi"

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Dobry i Niebrzydki: Chwała na wysokości?
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

15 XII 2017

W wigilijnym nastroju (który pryśnie, gdy zaczniemy się kłócić) sięgamy dziś po wigilijny film. „Cicha noc” Piotra Domalewskiego od kilku tygodni na naszych ekranach, ale teraz jest dobry czas by porozmawiać o tegorocznym laureacie Złotych Lwów w Gdyni, którego akcja obejmuje jeden wieczór 24 grudnia.

więcej »

Z filmu wyjęte: Nasi u nas
Jarosław Loretz

11 XII 2017

Nasze kino na ogół stroni od fantastyki. Bywa jednak, że drobne odniesienia do niej znajdują się w zupełnie niespodziewanych miejscach.

więcej »

Polecamy

Chwała na wysokości?

Dobry i Niebrzydki:

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

To nie Ragnarok, tylko Ragnaroczek
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Grimm Girl, czyli diabeł tkwi w szczegółach
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

#MeToo według Kinga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ludzie bez duszy, replikanci bez ciała
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Nasi u nas
— Jarosław Loretz

Nasi w Azji
— Jarosław Loretz

Mózgi, świeże mózgi
— Jarosław Loretz

Przenośny karmnik
— Jarosław Loretz

Gdy w oczy zajrzy głód
— Jarosław Loretz

Marsjanin w Paryżu
— Jarosław Loretz

Zima w butelce
— Jarosław Loretz

Tegoż autora

Wielka stopa i wtopa
— Jarosław Loretz

Wężogator voodoo
— Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (1)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Doroczna rozrywka w tanim stylu
— Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2017 (3)
— Jarosław Loretz, Kamil Witek

Rezydencjonalna duchota
— Jarosław Loretz

Brzdąkany dramat grozy
— Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2017 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Planetarny morderca i konkurencja
— Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Listopad 2017 (1)
— Jarosław Loretz, Anna Nieznaj

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.