Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Mały przewodnik filmowego podróżnika w czasie

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Przy okazji premiery trzeciej części „Terminatora” mamy szansę przedstawić Wam listę ciekawszych pozycji fantastyki naukowej, których motorem fabuły było przeniesienie się w inną epokę. Być może niektóre z nich dostąpią w przyszłości (lub w przeszłości, jeśli powiedzie się nam podróż w czasie) większego opisu na łamach „Esensji”.
„Terminator” wraz ze swoimi dwoma kontynuacjami nie był oczywiście jakimś wyjątkiem w filmowym podejmowaniu tematu podróży w czasie. Ale przy okazji premiery trzeciej części mamy szansę przedstawić Wam listę ciekawszych pozycji fantastyki naukowej, których motorem fabuły było przeniesienie się w inną epokę. Być może niektóre z nich dostąpią w przyszłości (lub w przeszłości, jeśli powiedzie się nam podróż w czasie) większego opisu na łamach „Esensji”.
Time Flies (1944, reż. Walter Forde)
Pierwszy film, w którym wykorzystano maszynę do podróży w czasie. Komedia, w której czwórka bohaterów przenosi się w czasy elżbietańskie za pomocą maszyny skonstruowanej przez profesora-wynalazcę.
Beyond the Time Barrier (1960, reż. Edgar Ulmer)
Pilot testujący nowy samolot przenosi się w postapokaliptyczną przyszłość, by wspomóc ludzi w walkach z mutantami.
Wehikuł czasu (The Time Machine, 1960 , reż. George Pal)
Ekranizacja najsłynniejszej książki o podróżach w czasie, oczywiście autorstwa Wellsa. Pal zrezygnował ze społecznego przesłania powieści Wellsa, koncentrując się na stronie wizualnej i próbując przekazać swe własne antywojenne przesłanie. Najlepiej pamiętamy z filmu słynne okno z manekinem zmieniającym stroje w trakcie zmiany mód.
Pomost (La Jetee, 1963, reż. Chris Marker)
Krótkometrażówka (27 min.) złożona całkowicie ze statycznych zdjęć opatrzonych komentarzem zza kadru. W podziemiach Paryża zniszczonego przez wojnę grupa ludzi bada człowieka mającego niezwykle silne wspomnienia z przedwojennej przeszłości. Eksperymenty kończą się sukcesem – bohater przenosi się w czasie, po czym ginie w scenie będącej urzeczywistnieniem jego wizji. Mroczny, trudny, ale intrygujący film, zainspirował „12 małp” Gilliama.
The Time Travellers (1964, reż. Ib Melchior)
Grupa naukowców przenosi się przypadkowo do przyszłości, w której po wojnie nuklearnej ludzie toczą dla odmiany wojnę z mutantami, powracając wpadają w pętlę czasową.
Journey to the Center of Time (1967, reż. David Hewitt)
Grupa naukowców przenosi się w przyszłość, by walczyć z kosmitami, prehistorycznymi bestiami i, cóż za zaskoczenie, mutantami.
Time After Time (1979, reż. Nicholas Meyer)
Sam Kuba Rozpruwacz ucieka za pomocą machiny czasu do roku 1979, a podąża za nim… Herbert George Wells grany przez Malcolma McDowella.
Sengoku jietai (znany też jako Time Slip lub G.I. Samurai, 1979, reż. Mitsumasa Saito)
Oddział żołnierzy wraz z uzbrojeniem przenosi się w XVI stulecie, by toczyć wojnę z armią samurajów o supremację nad Japonią. Co ciekawe – samuraje ostatecznie zwyciężają.
Jeszcze raz Pearl Harbor (Final Countdown, 1980, reż. Don Taylor)
Współczesny lotniskowiec dowodzony przez Kirka Douglasa cofa się w czasie do dnia japońskiego ataku na Pearl Harbor. Marynarze debatują, czy mają prawo zmienić historię. Niestety, sam scenarzysta podejmuje decyzję, odsyłając lotniskowiec z powrotem tuż przed bitwą.
Somewhere in Time (1980, reż. Jeannot Schwarc)
Młody pisarz na premierze swej sztuki spotyka starą kobietę, która mówi do niego „Wróć do mnie”. Dowiaduje się, że jest ona dawną słynną aktorką z początków wieku. Coraz bardziej zafascynowany jej zdjęciem, przenosi się do 1912 r., czasów jej młodości.
Bandyci czasu (Time Bandits, 1981, reż. Terry Gilliam)
Zwariowany film trzech byłych Monty Pythonów o 6 karłach i młodym chłopcu w szalonym tempie podróżujących po różnych epokach i spotykających przeróżne historyczne i mityczne postacie.
Eksperyment Filadelfia (The Philadelphia Experiment, 1984, reż. Stewart Raffill)
Podczas eksperymentów z osłoną antyradarową w czasie II wojny światowej amerykański niszczyciel wpada w tunel czasoprzestrzenny, a dwóch marynarzy trafia poprzez portal w lata 80. Film oparty na znanej legendzie.
Terminator (1984, reż. James Cameron)
Dwóch przybyszy z przyszłości toczy walkę o życie matki przyszłego przywódcy ludzi. Co mam tu dodać – pół tego numeru „Esensji” jest temu filmowi poświęcone.
Powrót do przyszłości (Back to the Future, 1985, reż. Robert Zemeckis)
Podróż w czasie w wysokobudżetowym, rozrywkowym superprzeboju Roberta Zemeckisa. Nastolatek przenosi się o 30 lat w przeszłość, gdzie uniemożliwia spotkanie swych rodziców i musi ich na nowo ze sobą połączyć.
Star Trek: Podróż do domu (ST IV: Voyage Home, 1986, reż. Leonard Nimoy)
Załoga „Enterprise” w celu ratowania ludzkości cofa się w czasie do XX stulecia. Musi stąd przywieść wieloryby humbaki (w czasach załodze współczesnych już wyginęły), aby mogły skomunikować się z tajemniczym statkiem kosmicznym, który zagraża Ziemi.
Millenium (1989, reż. Michael Anderson)
Thriller, w którym wysłannicy ze zniszczonej przyszłości cofają się w czasie, aby porywać ludzi z samolotów tuż przed ich katastrofami.
Wspaniała przygoda Billa i Teda (Bill & Ted Excellent Adventure, 1989, reż. Stephen Herek)
Komedia młodzieżowa – dwóch niezbyt rozgarniętych uczniów podróżuje po różnych epokach, porywając znane postaci w celu zaliczenia testu z historii. Niezdanie testu może być katastrofalne dla świata – bowiem w przyszłości bohaterowie mają zbawić świat swoją muzyką.
Powrót do przyszłości 2 (Back to the Future 2, 1985, reż. Robert Zemeckis)
Tym razem bohaterowie podrózują między rokiem 1955, 1985 i 2015, a kluczowym elementem fabuły jest almanach z wynikami sportowymi, pozwalający na zbicie fortuny na zakładach.
Powrót do przyszłości 3 (Back to the Future 3, 1985, reż. Robert Zemeckis)
Akcja przenosi się do 1885 r., a Marty McFly musi odnaleźć się na Dzikim Zachodzie.
Timescape (1991, reż. David Twohy)
Podróże w czasie są formą turystyki, przybysze z przyszłości odwiedzają miejsca słynnych katastrof, aby obejrzeć je na żywo. Jeden z pojazdów wpada w ręce przypadkowego człowieka, który chce wykorzystać go do uratowania swojej żony.
Bill & Ted′s Bogus Journey (1991, reż. Peter Hewitt)
Tym razem złoczyńca z przyszłości chce pozbawić świat zbawienia przez Billa i Teda, wysyłając w przeszłość dwa roboty – repliki bohaterów.
Terminator 2: Dzień Sądu Ostatecznego (1991)
Kolejny bój między dwoma przybyszami z przyszłości. Jeśli chcesz wiedzieć więcej – czytaj bieżący numer „Esensji"!
Freejack (1992, reż. Geoff Murphy)
Swobodna ekranizacja powieści Roberta Sheckleya. Kierowca wyścigowy zostaje porwany ze swego samochodu na chwilę przed wypadkiem i przeniesiony w czasie do 2009 r. Bogacze w ten sposób próbują zdobyć nowe ciała – choć w tym przypadku nie będzie sukcesu.
APEX (1993, reż. Philip J. Roth)
Podróż w czasie do 1973 r. powoduje, że świat 2073 r. zostaje wyniszczony przez zarazę i staje się areną walk między ludźmi i robotami. Aby to odwrócić, należy odbyć kolejną podróż w czasie.
Timerunner (1993, reż. Michael Mazo)
Sam Mark Hamill cofa się w czasie, aby bronić naszego świata przed infiltracją Obcych.
12:01 (1993, reż. Jack Sholder)
Komedia sensacyjna oparta na pomyśle z „Dnia świstaka”. Na skutek awarii generatora jeden dzień powtarza się w nieskończoność. Aby zamknąć pętlę, należy powstrzymać przed północą start generatora.
Dzień świstaka (Groundhog Day, 1993, reż. Harold Ramis)
Niesympatyczny reporter wpada w pętlę czasową – jeden dzień powtarza się bez końca. Samodoskonalenie szansą na ucieczkę z pętli. Inteligentna komedia, jeden z najlepszych filmów fantastycznych lat 90.
Army of Darkness (1993, reż. Sam Raimi)
Horror, sequel „Evil Dead”. Główny bohater Ash zostaje przeniesiony do XIII wieku, by walczyć z armiami demonów.
The Philadelphia Experiment II (1993, reż. Stephen Cornwell)
Powtórka eksperymentu filadelfijskiego powoduje wysłanie bombowca wyposażonego w broń nuklearną do nazistowskich Niemiec. To owocuje pojawieniem się nowej linii czasu, w której drugą wojnę światową wygrały Niemcy.
Strażnik czasu (Timecop, 1994, reż. Peter Hyams)
Jean-Claude van Damme strzeże historii przed złoczyńcami chcącymi wykorzystać podróże w czasie dla celów przestępczych. Dużo kopaniny, mniej sensu.
Pożeracze czasu (The Langoliers, 1995, reż. Tom Holland)
10 śpiących pasażerów odkrywa, że wraz z samolotem wpadli w dziurę czasową. Ekranizacja prozy Kinga, trzyma w napięciu aż do momentu pojawienia się tytułowych Langolierów.
12 małp (Twelve Monkeys, reż. Terry Gilliam, 1995)
Świat przyszłości zniszczony przez zabójczego wirusa, atakującego jedynie ludzi. Bruce Willis zostaje wysłany w przeszłość, aby zdobyć próbkę wirusa. Nastrojowe, paranoiczne, inteligentne, znakomite kino.
Star Trek: Pierwszy kontakt (ST VIII: First Contact, 1997, reż. Jonathan Frakes)
Dla odmiany załoga „Enterprise” w celu ratowania ludzkości cofa się w czasie do XXI stulecia, gdzie toczy bój z Borgiem i pomaga ludziom w nawiązaniu pierwszego kontaktu z Vulcanami.
Częstotliwość (Frequency, 2000, reż.Gregory Hoblit)
Nowojorski strażak odkrywa możliwość rozmawiania przez radio ze swym synem 30 lat później. Syn przekazuje ojcu ostrzeżenie – czym zakłóca przebieg historii.
Donnie Darko (2001, reż. Richard Kelly)
Niesamowity film. Nastoletni chłopak otrzymuje wskazówki o zbliżającym się końcu świata od… ogromnego królika, będącego przybyszem z przyszłości, który na dodatek zmusza chłopca do różnych czynów. Pozornie opowieść o podróżach w czasie, bardziej wydaje się być historią o równoległych światach, trochę traktatem filozoficznym, a w rzeczywistości dramatem zagubionego nastolatka. Tego nie da się opisać, to trzeba zobaczyć.
Wehikuł czasu(The Time Machine, 2002, reż. Simon Wells)
Kolejna ekranizacja powieści Wellsa. Tym razem bardzo nieudana. Początek niezły, nastrojowy, lecz nagromadzenie idiotyzmów w drugiej połowie filmu jest druzgoczące…
koniec
1 sierpnia 2003
dodajdo

Komentarze

12 XII 2010   20:21:26

"Donnie Darko" jest rzeczywiście świetnym filmem ale w wersji NIEreżyserskiej. Wersji 'Director's Cut" proszę unikać :)

06 V 2014   15:36:45

Autor zapomniał wspomnieć o "Planecie małp" z niezapomnianą rolą Charltona Hestona.

06 V 2014   16:27:51

No to jeśli "Planet małp" to koniecznie "Seksmisja". Ten sam przypadek.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Dobry i Niebrzydki: Chwała na wysokości?
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

15 XII 2017

W wigilijnym nastroju (który pryśnie, gdy zaczniemy się kłócić) sięgamy dziś po wigilijny film. „Cicha noc” Piotra Domalewskiego od kilku tygodni na naszych ekranach, ale teraz jest dobry czas by porozmawiać o tegorocznym laureacie Złotych Lwów w Gdyni, którego akcja obejmuje jeden wieczór 24 grudnia.

więcej »

Z filmu wyjęte: Nasi u nas
Jarosław Loretz

11 XII 2017

Nasze kino na ogół stroni od fantastyki. Bywa jednak, że drobne odniesienia do niej znajdują się w zupełnie niespodziewanych miejscach.

więcej »

Polecamy

Chwała na wysokości?

Dobry i Niebrzydki:

Chwała na wysokości?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Podręczne z Kairu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Atak paniki
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Coco jest spoko, ale czy to kolejne arcydzieło?
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Czeska babcia w roli Kaja
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Męska wrażliwość nie ma racji bytu
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

To nie Ragnarok, tylko Ragnaroczek
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Grimm Girl, czyli diabeł tkwi w szczegółach
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

#MeToo według Kinga
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ludzie bez duszy, replikanci bez ciała
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Inne recenzje

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

100 najlepszych filmów science fiction wszech czasów
— Esensja

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (5)
— Jakub Gałka

Terminator: 10 najważniejszych filmów o podróżach w czasie
— Konrad Wągrowski

Terminator: Terminator w „Esensji”
— Esensja

DVD: Terminator 2: Dzień Sądu (Polubiłem drugiego Terminatora)
— Konrad Wągrowski

DVD: Terminator - wydanie kolekcjonerskie
— Konrad Wągrowski

Terminator: Maszyny bynajmniej nie zbuntowane
— Kamila Sławińska

Terminator: Nadchodzi burza
— Konrad Wągrowski

Terminator: Ciekawostki
— Konrad Wągrowski

Tegoż twórcy

Kinowe orgazmy
— Gabriel Krawczyk

Co nam w kinie gra: Ja, Don Giovanni, Salt, Święty interes, Avatar: Wersja specjalna
— Urszula Lipińska

Samotny brzydal wśród pięknych manekinów
— Jakub Gałka

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (11)
— Jakub Gałka

Nigdy. Dotąd. Czegoś. Takiego. Nie widziałem.
— Konrad Wągrowski

Odrysowanka futurystyczna
— Ewa Drab

Brzydka prawda lepsza od pięknego kłamstwa
— Jakub Gałka

Tegoż autora

Poczuć się jak dziesięciolatek
— Konrad Wągrowski

Ekscentryczny wypoczynek w egzotycznej scenerii
— Konrad Wągrowski

Hercules Poirot w szarej strefie moralności
— Konrad Wągrowski

Nie tak ładnie pachniesz
— Konrad Wągrowski

Bogowie w kolorowych kosmolotach
— Konrad Wągrowski

Pierwszy milion trzeba ukraść
— Konrad Wągrowski

Dwa Brzegi 2017
— Konrad Wągrowski

Piosenki Wojciecha Młynarskiego
— Przemysław Ciura, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin T.P. Łuczyński, Konrad Wągrowski

Prawdziwe życie Luke’a Skywalkera
— Konrad Wągrowski

Noga i jej chłopiec
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.