Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Filmy

Magazyn CLXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

Zapowiedzi

kinowe (wybrane)

więcej »

dvd i blu-ray

więcej »

Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o filmach (10)

Esensja.pl
Esensja.pl
Konrad Wągrowski
Dzisiejsza edycja cyklu ma bardzo mroczny charakter – zajmujemy się bowiem słynnymi zgonami na planie. Na szczęście na koniec znajdziecie kilka faktów filmowym nieco lżejszych. Wszystkie je łączy jedna cechy – nikomu do niczego nigdy się nie przydadzą.
„Zdobywca” („The Conqueror”, 1956), kręcona w 1955 roku w Utah, raczej kiczowata opowieść filmowa o Dżyngis Chanie cieszy się od lat bardzo złą sławą, i to nie tylko ze względu na (bardzo niski) poziom filmu. Spośród 220 osób z ekipy filmowej aż 91 zachorowało na raka, a 46 (w tym John Wayne, Susan Hayward, Agnes Moorehead i reżyser Dick Powell) z tego powodu zmarło.
Najprawdopodobniejszą przyczyną był opad radioaktywny, spowodowany nuklearnymi próbami, które odbywały się w pobliskiej Nevadzie.
• • •
Bela Lugosi, legenda horroru i „gwiazda” kultowego filmu Eda Wooda „Plan 9 z kosmosu” zmarł na atak serca w trakcie kręcenia tego wiekopomnego dzieła w wieku 73 lat. Wypada wspomnieć, że już wówczas aktor był uzależniony od morfiny. Lugosi zdążył zagrać zaledwie kilka minut filmu, ale jego scena została w filmie wielokrotnie powielona, a kolejne zagrał inny aktor – Tom Mason. Z pewnym drobiazgiem – Mason w niczym nie przypominał Lugosiego – Ed Wood poradził sobie w ten sposób, że kazał we wszystkich scenach aktorowi zasłaniać twarz płaszczem.
• • •
Vic Morrow w filmie Stevena Spielberga „Strefa mroku” (1983) odgrywał rolę rasisty, który w magiczny sposób zostaje wrzucony w sytuacje i rolę osób prześladowanych. Jedną z nich jest Wietnamczyk ścigany przez amerykańskich żołnierzy w helikopterze. Podczas sceny ostrzału pirotechnicy wybuch spowodował katastrofę zbyt nisko lecącego śmigłowca. Urwany wirnik uciął głowy Morrowa i dwojga statystów…
• • •
Znana aktorka (m.in. z „Buntownika bez powodu” i „West Side Story”) Natalie Wood podczas kręcenia filmu „Burza mózgu” (1983) w trakcie wieczornej imprezy na jachcie ze swym mężem Robertem Wagnerem i aktorem Christopherem Walkenem… zniknęła. Po latach okazało się, że próbowała odpłynąć z jachtu na pontonie i utonęła. Film wszedł do kin dopiero dwa lata później, z dublerką Wood w scenie finałowej.
• • •
Jedna z najsłynniejszych, jeśli nie najsłynniejsza śmierć na planie dotyczy oczywiście syna Bruce’a Lee, Brandona. W jednej scen w filmie „Kruk” (1994) do głównego bohatera strzelano z pistoletu Magnum .44. Oczywiście, pistolet miał być załadowany jedynie prochem, nie nabojami. Dziwnym trafem w magazynku znalazł się jednak pocisk, który po wystrzeleniu, trafił Brandona Lee w korpus.
Film ten zresztą od początku sprawiał wrażenie przeklętego. Pierwszego dnia zdjęć stolarz budujący dekorację doznał poważnych poparzeń po porażeniu prądem po przypadkowym zetknięciu urządzenia, którym pracował z linią wysokiego napięcia. Później burza zniszczyła dekorację, stolarz wjechał samochodem w sklep, robotnik zranił się przypadkowo śrubokrętem, a kaskader spadł z dachu…
Zdjęcia do filmu dokończył kaskader dublujący Lee, Chad Stahelski, ze wsparciem efektów specjalnych, pozwalających na wgranie twarzy aktora na dublera. Uwiecznioną na taśmie scenę śmierci Brandona Lee najprawdopodobniej (?) zniszczono.
• • •
Oliver Reed, odtwórca roli Proxima w oscarowym przeboju „Gladiator” (2002) zmarł w czasie zdjęć na atak serca. Nie bez znaczenia może być fakt, że wieczorem w dniu poprzedzającym śmierć wybrał się do baru, w którym – jak twierdzą świadkowie – wypił 3 butelki rumu, 8 butelek piwa i kilka szklanek whisky…
Niedokończone sceny zagrał dubler, z komputerowo nałożoną twarzą Reeda.
• • •
Harry L. O’Connor, kaskader dublujący Vina Diesela w filmie “xXx” (2002) zginął podczas kręcenia finałowej sceny. Jego zadaniem było wylądowanie na pokładzie łodzi podwodnej. Trzymając się liny przypiętej do paralotni, uderzył jednak w most. Wypada dodać, że ta scena została wcześniej nakręcona, a tragiczny wypadek nastąpił podczas dubla, wykonanego na życzenie samego kaskadera, który uznał, że nagrana sekwencja jest za mało dramatyczna…
• • •
Na koniec, dla odprężenia, kilka lżejszych – aczkolwiek, jak przystało na cykl – nikomu nie potrzebnych faktów filmowych:
  • Wszyscy wiemy, że od lat najbardziej dochodowym filmem wszech czasów jest „Titanic” Jamesa Camerona. Ale jakich liderów miała ta lista we wcześniejszych latach? Pierwszym filmem, któremu można przyznać miano najbardziej dochodowego (od czasów, gdy dochody zaczęły być zliczane) była disnejowska „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” (1937). W 1940 została zdetronizowana przez „Przeminęło z wiatrem”. Film o perypetiach Scarlett O’Hary pozostał liderem aż do 1966 roku, kiedy to na pierwsze miejsce przychodów wyszły „Dźwięki muzyki”. Potem nastąpiło kilka szybkich zmian. Liderem stawał się „Ojciec chrzestny” (1972), „Szczęki” (1975), „Gwiezdne wojny” (1977), wreszcie „E.T.” (1983). Spielberga mógł zdetronizować tylko Spielberg, co nastąpiło aż w roku 1993, gdy ogromny sukces odniósł „Park Jurajski”. Cztery lata później palmę pierwszeństwa przejął jednak „Titanic” i tak mamy do dziś…
  • Pierwsza scena pierwszej pełnej męskiej nagości (jak to mówią kinomani z krajów anglojęzycznych „First male full frontal nudity”) pojawia się we włoskim filmie „Piekło Dantego” (1912).
  • Pierwsza filmowa rola Bogusława Lindy, to występ w serialu „Czarne chmury”. Jego rola została określona jako „drugi halabardnik w Barbakanie” i w zasadzie ograniczała się do trzymania halabardy…
  • Pierwszym filmem pornograficznym było francuskie dzieło z 1908 roku „A l’écu d’or” („Za złotą monetę”). Film przedstawia historię dzielnego muszkietera, który przybywa do gospody, by stwierdzić, że nie tam nic do jedzenia. Na szczęście urocza służąca rekompensuje mu braki w zaopatrzeniu lokalu.
  • Podczas kręcenia filmu „Czerwoni” (1981), opowiadającego historię dziennikarza-komunisty z lat 20. Johna Reeda, reżyser Warren Beaty zrobił prelekcję dla statystów, grających robotników, wyjaśniającą im tezy dotyczące kapitalistycznego wyzysku. Statyści tak dobrze zrozumieli wykład, że od razu… zastrajkowali, żądając podwyżek. Żądanie zostało spełnione.
• • •
Czytaj też poprzednie części naszego lubianego cyklu:
koniec
22 sierpnia 2009
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Dobry i Niebrzydki: Klaun – Frajerzy, do przerwy 0:1
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

15 IX 2017

Czy klauni są śmieszni, czy raczej jednak straszni i jak nazywa się jednostka chorobowa oznaczająca lęk przed osobami z białą twarzą i domalowanym uśmiechem? O czym należy pamiętać, gdy chce się wziąć za kręcenie filmu na podstawie dzieła Stephena Kinga? Czy twarz Pennywise’a z 1990 roku była doświadczeniem pokoleniowym? I jak w ogóle udało się to nowe „To”? Dobry i Niebrzydki dziś nie mogą pominąć najnowszej ekranizacji jednej z najsłynniejszych powieści króla literackiego horroru.

więcej »

Dobry i Niebrzydki: Homonarodowiec czyta Konstytucję
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

8 IX 2017

Dziś na nasze ekrany wchodzi chorwacka „Konstytucja”, a ponieważ Konstytucja RP w ostatnich miesiącach stała się dość gorącym tematem, sprawdzamy, czy bałkański film można jakoś odnosić do polskich realiów.

więcej »

Dobry i Niebrzydki: Szekspir na Pacyfiku
Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

1 IX 2017

Niskobudżetowa koprodukcja australijsko-Vanuatu (australijsko-vanuacka?) była jedną z sensacji zeszłorocznych nominacji Oscarowych. Egzotyczna i interesująca „Tanna” od dziś na ekranach naszych kin, a my rozmawiamy o tym, czy ważniejsza jest tu historia rodem z „Romea i Julii” (choć oparta na faktach), czy dokumentalistyczne zacięcie twórców w ukazywaniu przyrody i kultury egzotycznych wysp.

więcej »

Polecamy

Klaun – Frajerzy, do przerwy 0:1

Dobry i Niebrzydki:

Klaun – Frajerzy, do przerwy 0:1
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Homonarodowiec czyta Konstytucję
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Szekspir na Pacyfiku
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ferris Bueller kontra Władysław Frasyniuk
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Cezar - szympans, który został Mojżeszem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ucieczka do zwycięstwa
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Baby jest jakiś inny
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Ove chce się zabić
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Gdy zajrzy w oczy widmo korozji…
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Pod skorupą
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (23)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (22)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

40 najgorszych okładek płyt 2016 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (21)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (20)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o... Esensji (19)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o... Esensji (18)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 najseksowniejszych okładek płyt 2015
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

50 najgorszych okładek płyt 2015 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… „Gwiezdnych wojnach” w Esensji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż autora

Dobry i Niebrzydki: Klaun – Frajerzy, do przerwy 0:1
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Homonarodowiec czyta Konstytucję
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Szekspir na Pacyfiku
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dwa Brzegi 2017
— Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Ferris Bueller kontra Władysław Frasyniuk
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Transatlantyk 2017: Osiem festiwalowych filmów
— Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Cezar - szympans, który został Mojżeszem
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Ucieczka do zwycięstwa
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Dobry i Niebrzydki: Baby jest jakiś inny
— Piotr Dobry, Konrad Wągrowski

Transatlantyk 2017: Sery, wina, trufle i crème brûlée
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.