Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 21 sierpnia 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

15 najlepszych gier planszowych dekady

Wybór gry ostatnich dziesięciu lat jest dość problematyczny, tym bardziej jeśli chce się ująć cały rynek. Dlatego skupiliśmy się na polskim podwórku, a że sporo wydawnictw rozpoczęło swoją działalność po 2000 roku to jest równoważne z tym, że większość gier będzie uwzględniona w tym rankingu. Gry są wymieniane w kolejności alfabetycznej. Każda z nich zasługuje na uwagę, każda zapewni dużo dobrej zabawy.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
1. Agricola
Gra o rozwoju gospodarstwa chłopskiego. Hodowla świń, krów, owiec, uprawa roli to codzienny żywot na gospodarce. Gra pod tym prostym tematem przemyca czysto strategiczną rozgrywkę. Ciekawa mechanika, która w zależności od wielkości rodziny pozwala na większą liczbę akcji (zaoranie pola, obsadzenie, zbiór trzciny itd.) oraz punktowanie każdego elementu poczynając od liczby członków rodziny, a kończąc na zagospodarowaniu przestrzeni. Dzięki takiemu rozwiązaniu gra jest mało powtarzalna, a w dodatku świetnie się skaluje zarówno dla 2, jak i dla 5 osób.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
2. Boże igrzysko
Od Grunwaldu po rozbiory: „Boże igrzysko” to pasjonująca gra, w której wcielimy się w wielkich magnatów Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Czasem nasze interesy będą szły w parze z interesami kraju, innym razem rozkład wewnętrzny czy ataki sąsiadów będą nam bardziej na rękę, podkopując wrogie frakcje i dając przewagę nad przeciwnikami politycznymi. Nasza potęga będzie rosła poprzez rozbudowę latyfundiów, budowę miast, fundowanie szkół, toczenie udanych wojen z sąsiadami czy zwykły zbytkowny tryb życia. Doskonale opracowano mechaniczną stronę rozgrywki: mimo że za każdym razem przychodzi spędzić co najmniej dwie i pół godziny nad planszą, nie sposób się przy „Bożym igrzysku” nudzić. Non stop trzeba planować, oceniać straty, wymyślać nowe strategie i reagować na działania przeciwników, z którymi – czy tego chcemy, czy nie – trzeba bardzo często współpracować przy obronie granic.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
3. Carcassone
Gra, której tytuł w zasadzie naprowadza na tematykę. Będziemy tu rozwijać gród warowny wraz z jego przyległościami. Proste reguły i przyjemna mechanika zjednały sobie rzesze fanów, czyniąc ten tytuł idealnym na początek przygody z grami planszowymi. Podczas rozgrywki należy decydować się, za co chcemy otrzymać punkty i odpowiednio rozdzielać swoje zasoby ludzkie tak, by przechytrzyć innych graczy. Mechanika oparta na dokładaniu kartoników do wspólnej planszy i zajmowaniu ich swoimi ludzikami pozwala na małą powtarzalność rozgrywki. Dodatkowo gra jest dość dynamiczna i sprawia, że warto wspólnie z rodziną spędzić przy niej tych kilka chwil.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
4. Cytadela
Zostań władcą najwspanialszego miasta i korzystając z usług postaci wznieś najbardziej imponujący gród. Gra jest bardzo ciekawie rozwiązanym tytułem, w którym trzeba nie lada sprytu, by zwyciężyć, gdyż gracze mogą na siebie bardzo łatwo negatywnie oddziaływać. W dodatku pewnym wręcz jest to, że gdy ktoś będzie prowadził, szybko narodzą się niewidzialne koalicje między zawodnikami, byle tylko nikt zbyt prędko nie zwyciężył. Gra toczy się do momentu wybudowania 7 dzielnic. Wygrywa osoba, która zgromadziła najwięcej punktów zwycięstwa, a te otrzymujemy za bogactwo dzielnic, jak i za ich różnorodność. Gra, która potrafi wciągnąć na długie godziny nawet do 8 osób1).
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
5. Cywilizacja: Poprzez wieki
Przeprowadź swoją cywilizację od czasów antycznych aż do współczesności. Rozwijanie technologii, zbrojenie się, wywoływanie konfliktów, mądre zarządzanie zasobami… To dopiero kilka czynników, które umożliwią zwycięstwo. Wspaniała gra strategiczna, podczas której trzeba nie lada wysiłku intelektualnego, by zwyciężyć. Ponadto długością rozgrywki można łatwo manipulować, a gra dobrze się skaluje i dostarcza równie wiele zabawy podczas rozgrywki dla dwóch, jak i dla czterech graczy (chociaż zasady ulegają zmianom). Ciekawa mechanika zarządzania zasobami, które są dostępne naszej cywilizacji, jak i rozwój technologii czyni z tej gry niepowtarzalny i wielce przemyślany tytuł, który szczególnie przypadnie do gustu miłośnikom wielogodzinnego łamania głowy.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
6. Dixit
Gra wyobraźni, która w zależności od towarzystwa i jego humoru nabiera zupełnie innego wymiaru. Wszyscy wspólnie starają się odgadnąć skojarzenie jednego z graczy odnośnie obrazków, które niczym dzieła Bosha przy każdym oglądaniu nabierają nowych cech. Gra dostarcza wiele zabawy i dziwnych, nietypowych skojarzeń. Jednym zdaniem: „Poznajcie, co siedzi wam w głowach”. Świetna gimnastyka wyobraźni gwarantowana.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
7. Fauna
Quiz znanego projektanta gier Friedemanna Friese (na tej liście gości jeszcze jeden jego tytuł). Gra jest o tyle ciekawa, że nie tylko wiedza, ale i strategia oraz nutka hazardzisty decydują o wygranej. Dodatkowo prawie niewykonalnym jest nauczenie się wszystkich „pytań” . Zawodnicy mierzą się, starając obstawić długość ciała, ogona i ciężar oraz zasięg występowania danego zwierzęcia. W grze zaś występuje wiele ciekawych okazów fauny z naszej planety, które nie raz wprawią w osłupienie zarówno dorosłych, jak i dzieci.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
8. Neuroshima Hex
Świat po zagładzie, resztki ludzkości walczą o przetrwanie, gromadząc się i zmagając się zarówno ze sobą, jak i z maszynami i mutantami o zasoby zrujnowanego i zdegenerowanego uniwersum. „Neuroshima” zasługuje na szczególną uwagę z racji prostej mechaniki, w której dostawiamy jednostki wojskowe co turę, decydując się, które żetony spośród trzech zagramy, a który z nich odrzucimy. Dobra grafika i losowość, która jest w tym wypadku atutem zmuszającym graczy do odpowiedniego zarządzania zasobami, sprawiają, że gra powoduje występowanie rumieńców u niejednego miłośnika strategii i taktyki. Dodatkowo bilans i zróżnicowanie armii nadają grze wiele możliwości rozgrywki i brak schematu działania.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
9. Niagara
„Niagara” to gra z pozoru dla młodego odbiorcy – świadczyłyby o tym nieskomplikowane zasady – jednak bawi doskonale w każdym wieku. Niewątpliwą atrakcją jest pomysł na planszę, która jest prawdziwym wodospadem… No, może nie do końca prawdziwym, ale drewniane łódki na plastikowych przezroczystych polach „płyną” w dół rzeki, a przy rwącym „nurcie” nawet spadają z wodospadu. Gracze manewrują po rzece, zbierając tu i ówdzie rozłożone kryształy i klną na czym świat stoi (ale bez cienia złości), gdy ich łodzie nikną w odmętach tytułowej Niagary. Kapitalny pomysł, oryginalne wykonanie, którego drugiego takiego nie znajdziecie, szybkie, ale emocjonujące rozgrywki czynią z „Niagary” jedną z najatrakcyjniejszych pozycji na polskim rynku. Nadaje się doskonale do wciągnięcia młodych graczy w magiczny świat planszówek, a jeśli chodzi o dorosłych, to będą z niej często korzystali choćby po to, by miło rozpocząć długi wieczór gier.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
10. Osadnicy z Catanu
Jedna z najpopularniejszych gier familijnych, jakie trafiły do sprzedaży. Prosta, bezkonfliktowa, z mnóstwem możliwości i strategii wiodących do zwycięstwa. Celem rozgrywki jest zdobycie określonej liczby punktów, które otrzymujemy za budowę osad i miast, rozbudowę dróg i zagrywanie kart specjalnych. Założenia „Osadników” faktycznie są proste, jednak kto choć raz wypróbował je w praktyce, wie doskonale, jak bardzo wciągające potrafią być sielskie klimaty Catanu. Dzięki doskonale wyskalowanej losowości rozgrywki oraz dziesiątkom rozmaitych układów planszy każda rozgrywka jest inna. A jeśli mimo wszystko się znudzi, to na malkontentów czeka mnóstwo dodatków urozmaicających podstawową wersję gry.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
11. Pandemic
Jako elitarny zespół medyczno-naukowy mamy za zadanie powstrzymać różne choroby przed wyniszczeniem populacji ziemi. Gra wymaga dużego zgrania, każdy z graczy musi dobrze planować swoje działania i wykorzystywać umiejętności postaci. Wszak świat jest ogromny, a zespół niewielki. Koordynując swoje poczynania, zawodnicy mierzą się z grą planszową. „Pandemic” zdecydowanie zasługuje na uwagę tym bardziej, że każda kombinacja postaci graczy, jak i ich liczba w grze, determinuje inne strategie i wymaga innego podejścia do rozgrywki. W naszym odczuciu jedna z najlepszych gier kooperacyjnych, w której element losowy nie do końca decyduje o wyniku rozgrywki.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
12. Piraci: Córka gubernatora
Zew przygody woła z każdego elementu gry. Tytuł, w którym idealnie zbalansowane są gra ekonomiczna, przygodowa i strategiczna. Doskonała umiejętność planowania pozwala na nietypowe i zaskakujące zagrania potrafiące całkowicie odmienić sytuacje w grze. Zawodnicy mogą zbierać pieniądze na okup za tytułową córkę gubernatora lub też odpowiednio przygotować statek i wypowiedzieć bitwę morską przerażającemu Piratowi Robertsowi. W tej grze zdecydowanie czuć zapach prochu i słychać kanonadę dział.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
13. Stronghold
Kolejna gra Portalu w naszym zestawieniu, jednak tak jak i poprzednie tytuły zdecydowanie zasługuje na wyróżnienie. Nominowana do International Games Awards w kategorii strategii dla dwóch osób. Jest to epicka opowieść o batalii o twierdzę Skanja. Po raz kolejny otrzymaliśmy tytuł osadzony w uniwersum portalowego RPG, tym razem jest to Monastyr. Natomiast sama gra jest prawdziwym pojedynkiem pomiędzy dwoma armiami, pojedynkiem prawdziwych strategów. Niekończące się armie, najeźdźcy starający się jak najszybciej wedrzeć do twierdzy oraz garstka obrońców dzielnie stawiająca im opór. Trenowanie jednostek, budowanie maszyn oblężniczych… Gra daje wiele możliwości taktyki i ma bardzo ciekawy mechanizm, w którym liczba akcji obrońcy jest dyktowana przez najeźdźcę. Obok tego epickiego tytułu nie można przejść obojętnie.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
14. Wsiąść do pociągu
„Wsiąść do pociągu”, czyli „Ticket to Ride” (bo wcześniej gra funkcjonowała u nas pod angielską nazwą), to ciekawa i bardzo dynamiczna gra planszowa symulująca rozwój sieci kolejowych. To, co brzmi jak złożona rozgrywka ekonomiczna, w rzeczywistości jest bardzo pomysłową grą planszową o wielu możliwych drogach do zwycięstwa, uczącą mądrego rozplanowania rozgrywki i cierpliwości w realizowaniu strategii, przy bardzo szybkim tempie wykonywania posunięć. A jeśli dodamy do tego możliwość rozbudowy kolejowej komunikacji na dobrze znanych polskich terenach, satysfakcja jest pewna.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
15. Wysokie napięcie
Jedna z najlepszych gier ekonomicznych ostatniej dekady, mistrzowsko symulująca rozwój infrastruktury elektrycznej, czyniąc z pozoru tak nieatrakcyjny temat trzymającą w napięciu, niezwykle emocjonującą rozgrywkę. Na każdą nagrodę zasługują zasady gry, z jednej strony łatwe, do opanowania i nie zmuszające do długich obliczeń i analiz, z drugiej wszechstronnie symulujące różne aspekty biznesu elektroenergetycznego, od rozbudowy elektrowni i sieci, aż po rynkowe wahania cen surowców. Na dodatek wszystko to osiągnięto przy redukcji czynnika losowego do minimum. Mało też która gra daje tak ogromną satysfakcję po zwycięstwie. Uwaga: „Wysokie napięcie” uzależnia!
Czytaj też naszą recenzję.
• • •
Jeśli uważacie, że pominęliśmy jakieś istotne tytuły – podeślijcie je na adres gry@redakcja.esensja.pl wraz z uzasadnieniem. Z Waszych propozycji stworzymy listę alternatywną.
koniec
27 października 2010
1) Mowa tu o wydaniu polskim, do którego był dołączony dodatek.
dodajdo

Komentarze

« 1 [2] 3 »
18 VII 2014   13:06:03

a gdzie osada?

18 XII 2014   13:09:55

a gdzie monopoly ?

21 VI 2015   16:08:05

Brakuej pozycji ekonomicznych typu Monopoly, Biznes Internetowy, Eurobiznes itp.

05 IX 2015   14:54:13

Matajm, monopoly to nie jest dobra gra planszowa moim zdaniem, zbyt losowa.

08 XII 2015   17:48:53

a gdzie gra o tron albo terra mistica

12 II 2016   19:15:21

"Wsiąść do pociągu" na tej liście, moim zdaniem, to pomyłka.

28 II 2016   14:38:47

Pszeszanowny panie naczalny, mosze jakowąś achtualizacyję owego rankinga. Piąć latek popłynęło, zmiany w redachcyji zaszły, a i nowe igry na naszem rynku siem ukazały. PS- tradycyjnie wszystkie błędy w tekście świadomie zamierzone.

06 VIII 2016   15:09:36

Jest obecnie tak wiele swietnych gier planszowych ze ciezko wszystko zawrzec w 15 tytulach. Jak ktos lubi gry euro to swietna wrecz idealna pozycja ekonomiczna bedzie Automobile Wallace,a na wyroznienie jeszcze u tego autora zasluguje Steam i Brass typowe euro suchary. Boze igrzysko jest gra zwietna ale uwazam ze nie dla wszystkich i poziom rozbudowania gry jest na tyle duzy ze moze zniechecic planszowkowiczow ktorzy wczesniej mieli syycznosc co najwyzej z monopoly czy ryzykiem. Oczywiscie w kwestii gier wojennych Zimna Wojna jest swietna gra w ktorej mechanika gry jest oparta na kartach. Pozycji jest naprawde wiele. Monopoly mimo iz jest bardzo rozpowszechniona gra pod wzgledem mechaniki odbiega znacznie od najlepszych pozycji gatunku i jest gra w ktorej strategia gry odnosi marginalne znaczenie.

06 VIII 2016   17:49:33

A co z klasyką gier Magica ? nowa odsłona Magic The Gathering Arena of the Planeswalkers jest bardzo dobra i warta uwagi. Przebiłaby każdą grę z tego rankingu.

12 XI 2016   23:04:18

Niestety carcassonne jest totalnie losową grą. Design gry pozostawia wiele do życzenia.

« 1 [2] 3 »

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Nie przegap: Maj 2017
Esensja

31 V 2017

Tradycyjnia krótka ściągawka dla tych, którzy chca się upewnić że w maju nie umknęła im żadna nasza recenzja.

więcej »

Nie przegap: Kwiecień 2017
Esensja

30 IV 2017

Jak zwykle miesiąc zamykamy przeglądem naszych recenzji.

więcej »

Nie przegap: Marzec 2017
Esensja

31 III 2017

W marcu opublikowaliśmy osiemdziesiąt dziewięć recenzji – przeczytaliście wszystkie?

więcej »

Polecamy

Owernia latem w szczegółach

Online:

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Strzelając do zombie
— Miłosz Cybowski

Latający baloniasty kot
— Miłosz Cybowski

W podróż przez cały rok
— Wojciech Gołąbowski

Jeszcze raz to samo, ale lepiej
— Miłosz Cybowski

W kółko to samo
— Miłosz Cybowski

Ubodzy komandosi
— Miłosz Cybowski

Złe korporacje i nielegalny handel
— Miłosz Cybowski

Liniowa skradanka
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Inne recenzje

Zagraj w to jeszcze raz: Zbuduj średniowieczne miasto
— Agata Hanak

Zagraj w to jeszcze raz: Niech się mury pną do góry
— Miłosz Cybowski

Niedzielni gracze: Agricola
— Artur Król, Beata Rzepka

Gry planszowe dla prawdziwych twardzieli
— Esensja

10 najlepszych gier imprezowych
— Esensja

Helmowy Jar to pestka!
— Kamil Sambor

Prezenty świąteczne 2010: 15 gier planszowych idealnych na prezent świąteczny
— Esensja

Praktyczne zajęcia z historii Polski
— Kamil Sambor

Twoja kolej!
— Konrad Wągrowski

Zagraj w to jeszcze raz: Piraci z Karaibów IV: Córka gubernatora
— Kamil Sambor

Z tego cyklu

Najlepsze książki dekady – wybór czytelników Esensji
— Esensja

Kolejne 50 książek minionej dekady, które warto znać
— Esensja

50 książek minionej dekady, które warto znać
— Esensja

10 najlepszych zagranicznych gier fabularnych dekady
— Esensja

10 najlepszych gier fabularnych wydanych po polsku
— Esensja

50 najlepszych polskich płyt dekady
— Esensja

Najlepsze gry planszowe dekady – suplement
— Esensja

10 najlepszych gier planszowych dla dzieci
— Esensja

50 najlepszych zagranicznych płyt dekady
— Esensja

100 najlepszych filmów dekady
— Esensja

Tegoż twórcy

W koło Macieju
— Jakub Małecki

Podnieś i dostarcz
— Jakub Małecki

Misja na Marsa
— Jacek Jaciubek

Morze pełne kości
— Jakub Małecki

Jak zdobywano Dziki Zachód
— Marcin Mroziuk

Podziemne uprawy
— Agata Hanak

Śmiertelne starcie
— Agata Hanak

Ta niesamowita planeta Ziemia
— Jakub Małecki

Promocja: Siedziby i imiona Bestii

Guzik mnie obchodzi!
— Jakub Małecki

Tegoż autora

Prezenty świąteczne 2016: Gry planszowe
— Esensja

Po grę marsz: Wrzesień 2016
— Esensja

Po grę marsz: Sierpień 2016
— Esensja

Po grę marsz: Lipiec 2016
— Esensja

Gra Pomyłek już w sklepach
— Esensja

Po grę marsz: Czerwiec 2016
— Esensja

Po grę marsz: Maj 2016
— Esensja

Po grę marsz: Kwiecień 2016
— Esensja

SPOT coraz bliżej!
— Esensja

Larpuj na północy!
— Esensja

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.