Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CLXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Hobbity.pl DriveThruRPG.com Skapiec.pl

Nowości

growe

więcej »

Zapowiedzi

growe

więcej »

10 naj… najciekawsze systemy dalekowschodnie

Nie ukrywam, że znalezienie dziesięciu interesujących systemów o tematyce dalekiego wschodu było trudnym zadaniem. Poniżej prezentujemy to, co najciekawsze (choć nie zawsze najlepsze) z gier fabularnych wykorzystujących motywy orientalne – od znanej chyba wszystkim Legendy Pięciu Kręgów aż po niszowe Bushido i Usagi Yojimbo RPG.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Legend of the Five Rings
Znana i lubiana gra fabularna autorstwa Johna Wicka, której akcja rozgrywa się w Rokuganie, państwie wzorowanym na średniowiecznej Japonii. Kraj podzielony jest między siedem (lub osiem, w zależności od edycji systemu) wielkich klanów, które sprawują rządy w imieniu Cesarza. Toczą ze sobą wojny, spiskują i bronią przed najazdami obcych lub potworów z Krain Cienia. Legenda doczekała się aż czterech edycji, ale jedynie pierwsza z nich została wydana po polsku. Na szczęście dla fanów Rokuganu już wkrótce ma pojawić się polska edycja czwartej odsłony Legendy.
Kup w Rebel.pl.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Qin: the Warring States
System wykorzystujący popularne motywy filmów wuxia połączone z chińską mitologią oraz historią. Tytułowe państwo Qin jest symbolem zjednoczenia starożytnych Chin i nazwą pierwszej cesarskiej dynastii rządzącej Państwem Środka. Graczom przypada rola wojowników tamtej epoki stających po stronie jednego z wielu ówczesnych państw. Mechanika (oparta na rzutach 2k10 określanych mianem Yin Yang Dice), umiejętności walki (wśród nich znajdziemy zarówno te zwyczajne, jak i bardziej wyczynowe) czy cztery systemy magii pozwalają na stworzenie postaci i wykonywanie akcji żywcem wyjętych z filmów wuxia.
Kup w Rebel.pl.
The Blossoms Are Falling
„The Blossoms Are Falling” to dodatek do poprawionej edycji mechaniki Burning Wheel, przenoszący nas do Japonii ery Heian (lata 794-1185). W klasyczny dla BW sposób gracze otrzymują do dyspozycji rozmaite tematy rozgrywki, spośród których wybierają ten najbardziej ich interesujący (czy to intrygi dworskie, czy konflikt religijny między sektami), by następnie stworzyć swój klan lub świątynię, a na samym końcu bohaterów. Jak na BW przystało, setting oferuje olbrzymią ilość możliwości i zapewnia materiał na wiele przygód i kampanii. Na uwagę zasługuje wykorzystanie średniowiecznej Japonii zamiast tak popularnego w innych systemach motywu sengoku jidai czy ery Edo.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Rodzina Wschodu
Dodatek do starego Świata Mroku pozwalający graczom wcielić się w postaci dalekowschodnich wampirów znacząco różniących się od zachodnich wzorców znanych z Maskarady. Miejsce mrocznych i cierpiących krwiopijców zajmują tu istoty o wyjątkowych zdolnościach (wśród których znajdziemy latanie, zmianę kształtu czy ognisty oddech) idealnie wpisujące się w dalekowschodnią stylistykę. Nie zapomniano też o powszechnym światomrokowym dualizmie: wampiry z Azji muszą walczyć ze swoją mroczną stroną (P’o) i utrzymywać równowagę między yin i yang. Rodzina Wschodu powinna przypaść do gustu poszukującym świeższego podejścia do wampiryzmu i niekonwencjonalnego wykorzystania motywów orientalnych.
Sengoku
Wysoko oceniany system historyczny osadzony w Japonii tytułowego okresu sengoku jidai. Rozgrywka może toczyć się w jednym z trzech różnych stylów: klasycznym, heroicznym i mangowym. Od stylu zależy liczba punktów dostępnych przy kreacji bohaterów. Sengoku oferuje aż czterdzieści siedem rozmaitych archetypów postaci (w przeciwieństwie do L5K, gdzie wybór jest ograniczony do bushi lub shugenja), od gejszy poczynając, na europejskim przybyszu i sohei kończąc. Wysokie oceny i nazywanie systemu mianem „najlepszego settingu historycznego” dowodzą, że warto sprawdzić, co ma do zaoferowania.
Bushido
Pierwsze wydanie Bushido sięga lat osiemdziesiątych, a najnowsza edycja (z roku 2004) pozwala przyjrzeć się bliżej temu historycznemu systemowi. Już samo tworzenie postaci wymusza na graczach kreację skomplikowanych charakterów, które będą musiały operować w jeszcze bardziej skomplikowanym społeczeństwie średniowiecznej Japonii. Rozbudowane zasady (w tym trzy różne ścieżki rozwoju postaci: poziomy, umiejętności i honor) z pewnością nie nadają się dla początkujących, lecz informacje na temat samego świata, społeczeństwa i zależności feudalnych to same konkrety wyróżniające Bushido spośród innych systemów.
Ronin: Oriental Adventures in Tokugawa Japan
Jedyny system spod znaku d20 na naszej liście. Tym razem mechanika nie psuje konwencji orientalnej, a odpowiednie dodatki (m.in. specjalne zasady ceremonii parzenia herbaty czy honoru) nadają settingowi należytego posmaku. Tym razem tłem dla rozgrywki jest epoka Edo (czyli szogunat Tokugawów, 1600-1868) określana mianem szczytu kultury samurajów. Bohaterowie będą mogli brać udział zarówno w dworskich intrygach, jak i bardziej przyziemnych przygodach wśród zwykłych wieśniaków (tak, system umożliwia nawet granie postaciami z ludu). Dla fanów d20 Ronin jest zdecydowanie lepszym wyborem niż Krainy Wschodu.
Iron Dynasty: Way of the Ronin
Mieszanina steampunka i średniowiecznej Japonii w sosie Savage Worlds. Iron Dynasty oferuje nam zabawę w świecie samurajów, do którego niespodziewanie wkroczyła technika. Nie oznacza to oczywiście braku magii (podręcznik opisuje dwie magiczne zdolności nadprzyrodzone), duchów czy mitologicznych istot. Na podobieństwo Legendy Pięciu Kręgów wprowadza także zasady reputacji oraz pojedynków, uzupełniając wszystko generatorem przygód i pomysłami na kampanię. Dla fanów SW i motywów orientalnych, których nie kręci nieoficjalna konwersja Legendy Pięciu Kręgów na tę mechanikę, pozycja warta uwagi.
Feng Shui
Jeszcze jeden system czerpiący z filmów wuxia, choć tym razem w bardziej współczesnej otoczce filmów akcji i międzynarodowej konspiracji. Rozmaite frakcje ścierają się ze sobą o kontrolę nad miejscami wypełnionymi chi, które pozwalają na manipulowanie czasem. Grupa, która wygra te wojnę (dzięki sprytowi, kung fu, magii i technice) będzie w stanie na nowo ukształtować historię. Bohaterowie graczy mogą być mistrzami sztuk walki, zmechanizowanymi małpami czy buddyjskimi mnichami. Brzmi jak scenariusz filmu z Jackie Chanem? Taki właśnie cel przyświecał autorowi systemu.
Usagi Yojimbo RPG
Fani walecznego królika-samuraja z pewnością znają ten wydany w 2005 roku system. Oparty na serii komiksów Stana Sakaiego przenosi nas (podobnie jak Ronin) do Japonii ery Edo, która została szczegółowo odwzorowana z jednym tylko wyjątkiem – zamiast ludzi występują tutaj antropomorficzne zwierzęta. Będąc systemem opartym na komiksie, Usagi Yojimbo RPG powinien trafić tylko do fanów serii Sakaiego – dla pozostałych frajda wcielania się w zwierzaki machające katanami może być o wiele mniejsza.
koniec
10 października 2011
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Nie przegap: Maj 2017
Esensja

31 V 2017

Tradycyjnia krótka ściągawka dla tych, którzy chca się upewnić że w maju nie umknęła im żadna nasza recenzja.

więcej »

Nie przegap: Kwiecień 2017
Esensja

30 IV 2017

Jak zwykle miesiąc zamykamy przeglądem naszych recenzji.

więcej »

Nie przegap: Marzec 2017
Esensja

31 III 2017

W marcu opublikowaliśmy osiemdziesiąt dziewięć recenzji – przeczytaliście wszystkie?

więcej »

Polecamy

Owernia latem w szczegółach

Online:

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Strzelając do zombie
— Miłosz Cybowski

Latający baloniasty kot
— Miłosz Cybowski

W podróż przez cały rok
— Wojciech Gołąbowski

Jeszcze raz to samo, ale lepiej
— Miłosz Cybowski

W kółko to samo
— Miłosz Cybowski

Ubodzy komandosi
— Miłosz Cybowski

Złe korporacje i nielegalny handel
— Miłosz Cybowski

Liniowa skradanka
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Inne recenzje

Prezenty świąteczne 2010: 10 erpegów od Gwiazdora
— Esensja

Z tego cyklu

Inspiracje na planszy
— Esensja

Gry planszowe dla prawdziwych twardzieli
— Esensja

10 najlepszych gier o tematyce orientalnej
— Esensja

10 najlepszych gier imprezowych
— Esensja

10 najlepszych gier na Dzień Dziecka
— Esensja

10 najlepszych systemów grozy
— Miłosz Cybowski

10 najseksowniejszych aktorek Hitchcocka
— Łukasz Twaróg

10 najciekawszych filmow o kidnaperach
— Jakub Gałka

10 naj… Najgorsze okładki płyt 2008
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 naj… Trochę letniego kiczu i nie tylko
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Esensja czyta: Sierpień 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ten okrutny XX wiek: Armia została zgilotynowana
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Lipiec 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Katarzyna Piekarz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Czerwiec 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Żydzi w Erze Jazzu: Hit za trzydzieści dolarów
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Maj 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Katarzyna Piekarz

Biografia? Nie do końca
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Kwiecień 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch

Bestia zdecydowanie nie najlepsza
— Miłosz Cybowski

Cudzego nie znacie: Niekończąca się wojna
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.