Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CLXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Hobbity.pl DriveThruRPG.com Skapiec.pl

Nowości

growe

więcej »

Zapowiedzi

growe

więcej »

Detektyw kontra złoczyńca

Esensja.pl
Esensja.pl
Kuba Rozpruwacz grasuje w Londynie i Nowym Jorku, pozbawiając życia kolejne upadłe kobiety. Na jego skalp poluje jednak kilkoro łowców głów, którzy zrobią wszystko, aby uniemożliwić mordercy ucieczkę. O pojedynku umysłów ścigającego i ściganego opowiadają dwie gry detektywistyczne wydane właśnie w Polsce przez Hobbity, obie przeznaczone dla par.

Dziękujemy wydawnictwu Hobbity za udostępnienie egzemplarzy gry na potrzeby recenzji.

Bruno Cathala
‹Mr. Jack›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMr. Jack
Data produkcji2006
Autor
Wydawca Hurricane
Info2 graczy, od 9 lat
Cena139,95
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Kuba Rozpruwacz, czyli z angielska Jack the Ripper, nie ma łatwego życia. Jego sława, bądź niesława, przyciąga żądnych zemsty i wrażeń przedstawicieli policji, świata mediów, nauki, ale też innych zawodów do dwóch metropolii, gdzie trafiono na ofiary pozbawione życia najprawdopodobniej przez tego samego tajemniczego zabójcę. Tęgie umysły są już naprawdę blisko rozwiązania zagadki, zaciskają pętlę na szyi oprawcy, przeprowadzając najprawdziwszą nagonkę na niego. Kuba jest jednak wyjątkowo przebiegły i wykorzysta każdą okazję i każdy błąd do ucieczki. A wtedy nigdy już nie zostanie schwytany.
O tym pojedynku opowiadają obie gry z serii „Mr. Jack”. Akcja pierwszej z nich rozgrywa się w centrum Londynu, drugiej natomiast – na Manhattanie, zdecydowanie więcej je jednak łączy niż dzieli. Zanim zaczniemy należy przydzielić dwóm graczom role: jeden kieruje losem Kuby Rozpruwacza, drugi robi wszystko, by ująć mordercę. Pole gry to średniej wielkości plansza wyobrażająca miasto, podzielona na sześciokątne pola, po których porusza się ośmioro postaci. Każda z nich ma indywidualną umiejętność, z której będzie korzystała w czasie gry: a to oświetla latarnią sąsiednie pola, a to przenika przez budynki lub też przywołuje do siebie gwizdkiem podejrzanych.
Każda z ośmiu rund zaczyna się od losowania czterech spośród ośmiu kart postaci. Najpierw jedną kartę wybiera detektyw i używa odpowiadającego jej bohatera, potem są dwa ruchy dla Kuby, a ostatni przypada znów ścigającemu. W kolejnej rundzie odwracamy kolejność. Ten mechanizm sprawdza się świetnie, łącząc losowość z taktyką – trzeba zmyślnie rozplanować ruchy w turze, by osiągnąć cel, za każdym razem licząc też na szczęście.
„Mr. Jack w Nowym Jorku” różni się od tego w Londynie planszą oraz umiejętnościami przypisanymi ośmiu bohaterom, które jednak z grubsza odpowiadają tym z z pierwszej części. Mamy tu więc specjalistę od latarni, stróża prawa, magika poruszającego innymi postaciami czy kobietę przeskakującą poprzez budynki. Jest tu też pani przemieniająca budowle w parki (sic!) oraz dziwak, który „przejmuje” ruch innej postaci. Większość przeszkód jest tu ruchoma i dokładana w postaci żetonów, dlatego plansza jest bardziej dynamiczna niż w Londynie. Łatwiej też różnymi sposobami pokonywać spore odległości, co szybko zmienia układ na planszy. Miałem jednak wrażenie, że rozgrywka jest wskutek tego bardziej chaotyczna, a początkujący gracz będzie bardzo zaskoczony, gdy przeciwnik nagle przeskoczy pół planszy i dzięki temu wygra.

Bruno Cathala, Ludovic Maublanc
‹Mr. Jack in New York›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMr. Jack in New York
Data produkcjilistopad 2014
Autor
Wydawca Hobbity.eu
CyklMr. Jack
Info2 osoby; od 14 lat
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Kwestią problematyczną w przypadku obu gier jest balans rozgrywki: liczni gracze skarżą się, że znacznie łatwiej wygrać grę detektywowi. Faktem jest, że zabójca musi nie tylko uciekać przed aż siedmioma bohaterami, ale jeszcze udzielać im po każdej turze wskazówek, co do tego, czy jest widoczny (tzn. czy stoi właśnie pod latarnią lub w sąsiedztwie innej postaci). Z drugiej strony Kuba ma znacznie więcej możliwości wygrania: może uciec z miasta, nie dać się schwytać przez osiem rund lub wykorzystać błąd śledczego, który oskarży niewłaściwą osobę. Detektywowi pozostaje jedno: musi oskarżyć którąś z postaci mordercę, wykorzystując do tego normalny ruch po planszy (można się tu zdać na ślepy strzał).
Wydaje mi się mimo wszystko, że rozgrywka jest zbalansowana, umiejętności postaci wyważone, i choć sporo zależy od szczęścia w losowaniu kart, to jednak najwięcej – od przemyślanych posunięć graczy. Czasem kiedy wydaje się, że koniec jest bliski, jeden sprytny ruch może zupełnie odmienić losy graczy. Nawet znajomość tożsamości zabójcy wcale nie daje pewności wygranej detektywa i na odwrót: gdy Kuba ma wyjście z miasta na wyciągnięcie ręki, może się wydarzyć coś nieoczekiwanego. Choć muszę też uczciwie przyznać: statystyka mówi, że Kuba wygrywa rzadziej.
Z mojego doświadczenia wynika, że wcale nie trzeba poruszać się po planszy postacią mordercy, aby wygrać, lecz przeczekać do końca rozgrywki, wcześniej myląc tropy innymi bohaterami. Warto też liczyć na drugiego gracza – jeśli będzie w gorącej wodzie kąpany i zmyli się go odpowiednio, również można wygrać, jeśli oskarży niewłaściwego bohatera. W niektórych przypadkach, nawet gdy wiadomo już, kto jest Rozpruwaczem, jest szansa na uciekanie po planszy przy wykorzystaniu kanałów (w Londynie) lub wyspy wolności (w Nowym Jorku). Możliwości jest sporo. Poza tym zaawansowani gracze mogą spróbować pobawić się rozstawieniem początkowym, które znacząco wpływa na rozwój gry. Tak naprawdę największym problemem mogą okazać się przeciwnicy myślący nad swoim ruchem po kilka minut.
„Mr. Jack” - początek rozgrywki
„Mr. Jack” - początek rozgrywki
Obie gry są bardzo solidnie wykonane i zapewniają sporo główkowania osobom, które lubią nad planszą do gry pomyśleć, zamiast po prostu przesuwać pionki. Każdy ruch ma znaczenie, czasem okazuje się, że popełniony wcześniej błąd dostrzegamy dopiero w kolejnych turach. Cieszy też, że gry o Kubie Rozpruwaczu przeznaczone są dla dwóch zawodników, bo takich tytułów jest wciąż na rynku mało i każdy kolejny, zwłaszcza tak porządny, jest nieoceniony. Do minusów obu tytułów trzeba zaliczyć bardzo krótki czas gry. Dla wielu może on być zaletą, ale zdarzają się rozgrywki trwające zaledwie pięć minut, a to już lekka przesada. Wydaje się też, że żywotność tytułów jest dość ograniczona – stosunkowo łatwo opanować pewne triki umożliwiające wygraną (na szczęście do części pierwszej już ukazał się dodatek z pięcioma nowymi postaciami). Z tego względu „Mr. Jack” i „Mr. Jack w Nowym Jorku” są przeznaczone do grania okazjonalnego, wtedy na pewno będą cieszyć znacznie dłużej i bardziej.
„Mr. Jack w Nowym Jorku” - początek rozgrywki
„Mr. Jack w Nowym Jorku” - początek rozgrywki
koniec
22 grudnia 2014
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Bąbelkowe wojny
Agata Hanak

19 IX 2017

„Bąbelsy” to planszówka przypominająca popularny typ gier komputerowych, w których naszym celem jest strzelanie do widocznych na ekranie bąbli. Tym razem jest to starcie dwóch osób, które będą musiały pokierować tytułowymi stworzeniami w taki sposób, żeby wyjść z potyczki zwycięsko.

więcej »

Niektórym wszystko się kojarzy…
Wojciech Gołąbowski

15 IX 2017

„Unanimo” jest ponoć dla graczy od 7 roku życia. Nie miałem co prawda okazji zagrać w nią z dziećmi, natomiast rozgrywka z dorosłymi okazała się nieoczekiwanie całkiem interesująca z innego punktu widzenia.

więcej »

Japońskie pejzaże
Agata Hanak

11 IX 2017

„Kanagawa” to pięknie wydana gra o doskonaleniu sztuki malowania. Zaczynamy jako początkujący adepci malarstwa, by pod okiem mistrza Hokusai stopniowo rozwijać swą wiedzę i umiejętności.

więcej »

Polecamy

Owernia latem w szczegółach

Online:

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Strzelając do zombie
— Miłosz Cybowski

Latający baloniasty kot
— Miłosz Cybowski

W podróż przez cały rok
— Wojciech Gołąbowski

Jeszcze raz to samo, ale lepiej
— Miłosz Cybowski

W kółko to samo
— Miłosz Cybowski

Ubodzy komandosi
— Miłosz Cybowski

Złe korporacje i nielegalny handel
— Miłosz Cybowski

Liniowa skradanka
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Inne recenzje

I Ty możesz zostać Kubą Rozpruwaczem
— Jakub Małecki

Tegoż twórcy

Japońskie pejzaże
— Agata Hanak

Żeglując po japońskich wodach
— Agata Hanak

Mała Esensja: Czarny Kotruś przynosi pecha
— Marcin Mroziuk

Wiesz czy nie wiesz?
— Agata Hanak

Misja na Marsa
— Jacek Jaciubek

Klątwa czarnych pereł
— Agata Hanak

Pojedynek gigantów
— Agata Hanak

Kieszonkowy Kuba Rozpruwacz
— Agata Hanak

W głębinach oceanu
— Agata Hanak

Mała Esensja: O krok od dobrej gry
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Nieprawdopodobne, a jednak prawdziwe
— Jacek Jaciubek

Zabójczy ziemniak
— Jacek Jaciubek

Szpiega wynajmę
— Jacek Jaciubek

Suchość w ustach
— Jacek Jaciubek

Wszystkie odcienie szarości
— Jacek Jaciubek

Królestwo za kafelek
— Jacek Jaciubek

Historia wiary znaczona krwią
— Jacek Jaciubek

Człowiek-puzzle
— Jacek Jaciubek

Poprzez góry, poprzez lasy
— Jacek Jaciubek

Misja na Marsa
— Jacek Jaciubek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.