Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 25 marca 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Seria komiksowa

Esensja.pl
Esensja.pl
Zaczęło się od raportu policyjnego numer 259423. Telefon alarmowy otrzymano o 19:55. Starsza kobieta zgłaszała coś, co pozornie wyglądało na awanturę domową. Było to jednak coś zupełnie innego…
TR / Witchblade: fragment komiksu
TR / Witchblade: fragment komiksu
Do mieszkania starszej pani zgłaszającej zakłócenie porządku w lokalu obok, wtargnął jej sąsiad. Pan Scraponi zrobił dość nietypowo – trafił do niej przebijając swoim ciałem ścianę, która dzieliła ich apartamenty. Nie zrobił tego dobrowolnie – był trzymany przez gigantyczną dłoń, należącą do gigantycznego (bo jakże by inaczej) stwora. Tuż za tą niezwykłą parą do mieszkania przerażonej staruszki wbiegła młoda kobieta. Połówka talizmanu zwisająca z szyi. Metalowe oprawki okrągłych, pomarańczowych okularów. Warkocz. W każdej ręce uzi. Oto Lara Croft.
W ten sposób, w grudniu 1997 roku, po raz pierwszy na łamach komiksu zagościła bohaterka wydanej kilka miesięcy wcześniej gry komputerowej i obiekt marzeń wielu nastolatków. Lara Croft – wykształcona córka irlandzkiego lorda Henshingleya Crofta oraz niestrudzona poszukiwaczka skarbów.
„Tomb Raider/Witchblade”, komiks pisany i rysowany przez Michaela Turnera, stał się przebojem na rynku komiksowym. Autor znany wcześniej z jego poprzednich komiksów rysowanych dla wydawnictwa Top Cow – „Ballistic” oraz „Witchblade”, wprowadził do świata, zaludnionego przez komiksowych bohaterów, nową postać. W historii o starożytnym talizmanie, demonach i wendetcie pojawiła się zgrabna, tryskająca energią dziewczyna, która przykuła uwagę tych, którzy gry komputerowej wcześniej nie znali. Komiks stworzony został jako jednorazowy produkt, mający się sprzedać na fali popularności gry („Tomb Raider”) oraz komiksu („Witchblade”). Nikt jeszcze nie spodziewał się, że przygody Lary zyskają taką popularność. Rok później, w grudniu 1998, Sara Pezzini – nosicielka magicznej rękawicy oraz Lara Croft – nieustraszona zdobywczyni skarbów, spotkały się ponownie.
TR - rys. Adam Huges
TR - rys. Adam Huges
„Witchblade/Tomb Raider” to kolejny komiks tworzony przez Turnera – tym razem nasze panie zaplątały się w przygodę zaczynającą się od próby odzyskania posążka egipskiego kota, skradzionego podczas wystawy archeologicznej, a kończącą próbą poskromienia starożytnej bogini, próbującej odegrać się za krzywdy poczynione jej wieki temu przez ówczesną nosicielkę Wichblade. Również i ten komiks został entuzjastycznie przyjęty przez czytelników – sprawiły to rysunki Turnera (obok Marca Silvestriego, jednego z czołowych rysowników stajni Top Cow), pełen akcji, humoru i efektów specjalnych scenariusz oraz popularność, jaką zdobyła postać z gier komputerowych. Nadal jednak w komiksie nie było żadnych wiadomości o postaci jako takiej – była jeszcze jedną, papierową postacią, która ’ma przygody’. Zmieniło to się dopiero przy kolejnej pozycji jaka ukazała się na półkach komiksowych. Wydawcy zdecydowali, że wydadzą miesięcznik z przygodami solowymi Lary. Pomysły zapewnić miał Dan Jurgens – scenarzysta oraz rysownik (polscy czytelnicy znają jego wersję Supermana). Pod jego piórem Lara przestała być kolejną, stereotypową ’bad girl’ (z gatunku komiksów określanych w obcym języku jako ’tits & ass’) i zyskała rozpoznawalne cechy charakteru i uczucia, które pozwoliły czytelnikom identyfikować się z bohaterką. Poznajemy jej przeszłość (rodzice i narzeczony zginęli w katastrofie lotniczej), charakter (wygadana, ambitna, mająca własny kodeks moralny i zasady) i temperament.
TR #6: fragment komiksu
TR #6: fragment komiksu
Już w początkowej, czteroczęściowej historii, mamy okazję wpaść w wartki nurt przygód, gdy Lara Croft w pierwszym zeszycie musi uciekać przed armią wściekłych izraelskich fundamentalistów. Wściekłych za to, że nasza bohaterka zwinęła im – skradziony przez nich wcześniej izraelskiemu rządowi – naszyjnik. Oczywiście Lara w ostatniej chwili zostaje uratowana przez wiernego lokaja i ochroniarza w jednej osobie – Hartforda Comptona i już po chwili oddaje (za sowite honorarium) odzyskany klejnot prawowitym właścicielom. W ciągu kilku kolejnych numerów Lara zajęta będzie zdobyciem Maski Meduzy – maski noszonej przez mityczną Meduzę, dającej nosicielowi Spojrzenie Śmierci. W trakcie tej wyprawy Lara jak zwykle stawi czoła śmierci, spotka starych znajomych oraz zyska nowe spojrzenie na tych, którzy wydawali się jej bliscy. W swoich kolejnych przygodach Lara stanie przed wiloma wyzwaniami. Znajdzie się w Zaginionym Świecie (jak z kart powieści Artura Conan Doyla) – nieodwołalne staną się potyczki z dinozaurami. Stanie oko w oko z wcieleniem Morgan Le Fay. Zmuszona zostanie do ucieczki przed oddziałami pościgowymi legendarnej organizacji rządzącej światem. Organizacja ta, mimo, że ma już w posiadaniu Excalibur, krzyż Chrystusowy, ciało Hitlera oraz prawdziwe narzędzie, które posłużyło do zamordowania JFK, ma chętkę na Oko Shaherettina – artefakt, który zapewnia posiadaczowi nieśmiertelność i znajomość przyszłych wydarzeń (a tak się złoży, że to Lara stanie się – w dość tajemniczych okolicznościach – właścicielką wspomnianego Oka). Lara odwiedzi również Shangri-La (miejsce opisywane przez Jamesa Hiltona jako Raj na Ziemi) i zostanie zaangażowana w poszukiwanie skarbów, jakie ukrył Krzysztof Kolumb przed powrotem do Europy.
TR #12: fragment komiksu
TR #12: fragment komiksu
Stawi czoła tygrysom szablozębnym, szkieletom hiszpańskich konkwistadorów, aligatorom z bagien Luizjany oraz olbrzymiej ilości typków spod ciemnej gwiazdy. Zwiedzimy razem z nią Iran, Grecję, Tokyo, Honduras, Nepal i Himalaje. Poznamy jej znajomych i przyjaciół. Poznamy jej wrogów i tych, którzy mają chrapkę na nią samą. Poznamy jej motywacje – nie zawsze będą to pieniądze – czasem ceną za wykonanie zlecenia będzie gadżet niosący cenne wspomnienia, czasem zdrowie najbliższych, a czasem (cóż, i takie sytuacje się zdarzają) ochrona świata przed zagładą.
„Tomb Raider” – miesięcznik komiksowy – nie jest z pewnością arcydziełem komiksu, nie ma takich aspiracji. Dostarcza natomiast czytelnikowi czystej rozrywki i niezbędnej dawki adrenaliny w miłej oku otoczce (choć niektórzy narzekać mogą, że otoczka ta jest tylko pozornie atrakcyjna, a główny rysownik serii – Andy Park – tworzy podróbki rysunków Michaela Turnera i innych rysowników Image’a). Można by postawić przedstawionym historiom zarzut zbytniego uproszczenia, czasem zbytniej ’bondowości’ i rozdmuchania akcji. Są też dobre cechy – scenarzyście udaje się uniknąć schematu, w którym to Lara Croft w każdym numerze wyruszałaby na poszukiwanie kolejnego cennego artefaktu. Wprowadza zróżnicowanie scenerii, przeciwników, charakterów. Po szesnastu numerach, jakie ukazały się do tej pory, zainteresowanie postacią nadal pozostaje, a niedokończone wątki dotyczące życia głównej bohaterki, wzmagają zainteresowanie tytułem.
Fathom #12
Fathom #12
Dzięki wprowadzeniu Lary Croft w świat, w którym żyją inni bohaterowie serii komiksowych, Lara doczekała się też kilku występów gościnnych. W dwuczęściowym prologu do miniserii „Butcher Knight” („Dark Crossings: Dark Clouds Rising” oraz „Dark Crossings: Dark Clouds Overhead”) Lara miała za zadanie odnalezienie miecza Lucyfera. W „Wichblade / Tomb Raider #1/2” – komiksie będącym kontynuacja pierwszej opowieści o spotkaniu obu pań – nasze bohaterki po raz kolejny stają przed problemami związanymi ze znanym już klejnotem zamieniającym jego nosiciela w demona. Z kolei w innym tytule – „Tomb Raider / The Darkness” – Lara musi odzyskać naszyjnik Kleoparty, mający tę szczególną właściwość, że żaden mężczyzna nie może oprzeć się wdziękom jego nosicielki. Sprawa się komplikuje gdy wychodzi na jaw, że naszyjnik jest w posiadaniu jednego z szefów mafii, a dojście do niego zapewnić może jedynie Jackie Estacado – płatny morderca i nosiciel mocy znanej jako „Darkness” (jeszcze jeden bohater komiksów z wydawnictwa Top Cow). W planowanym crossover w „Fathom” #12-14 (Turner znowu rysuje), nasza bohaterka ma spotkać się ponownie z Sarą Pezzini (Witchblade) oraz z żyjącą wśród morskich wód tytułową bohaterką. Nie sposób pominąć też specjalnego zeszytu „The Tomb Raider Gallery” zawierającego wyłącznie ilustracje przestawiające Larę Croft, wykonane przez sławy amerykańskiego komiksu (między innymi Marc Silvestrii, Adam Huges, Dan Jurgens, Humberto Ramos, Jae Lee oraz Gary Frank).
Wydawnictwo Top Cow nie zasypia gruszek w popiele. W planach wydawniczych znajdują się między innymi w pełni malowany album (autorem ilustracji jest Joe Jusko – znany w Polsce między innymi z okładek do komiksów z Conanem) zatytułowany „The Greatest Treasure of All”, dwunastoczęściowa maxiseria rysowana przez Drew Johnsona, do scenariusza Fiony Avery, pt. „Tomb Raider: Journeys” oraz jeszcze jedna miniseria rysowana przez Adama Hugesa – mistrza w przedstawianiu pięknych kobiet.
Warto wspomnieć o fakcie, że każdy scenariusz i każda plansza stworzona przez ekipę ze studia Top Cow, na której występuje Lara Croft, musi być zaakceptowana przez specjalny zespół z firmy z której Lara pochodzi – z Eidos Interactive.
TR: Dark Aeons, TR/Witchblade
TR: Dark Aeons, TR/Witchblade
Okazuje się, że Top Cow nie miał monopolu w produkcji komiksów z Larą – francuskie wydawnictwo Gleant wydało w 1999 roku 48-stronicowy komiks zatytułowany „Tomb Raider: Dark Aeons”. Również ten komiks powstał w kooperacji z Eidos, dostępny jest jednak jedynie w krajach francuskojęzycznych.
Co jest przyczyną sukcesu komiksowych adaptacji przygód Tomb Raider? Z pewnością olbrzymia rzesza fanów cyklu gier, pragnących dowiedzieć się nieco więcej o głównej bohaterce. Do nich dołącza cała grupa fanów (istnieje taka) komiksów z Top Cow – wydawnictwa, które potrafi zapewnić doskonałe komputerowe kolorowanie interesujących (choć czasami zbyt schematycznych) rysunków na dobrej jakości papierze (ten aspekt został całkowicie pominięty w polskich edycjach przygód Lary Croft). Co jeszcze? Trudno powiedzieć. Jedno jest pewne – przygody Lary będziemy śledzić jeszcze przez jakiś czas…
koniec
1 sierpnia 2001
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Kadr, który…: Biali nie potrafią skakać
Agnieszka ‘Achika’ Szady

23 III 2017

A można by pomyśleć, że komiks z postaciami rysowanymi przy pomocy kółek i kresek nie trafi do cyklu szczególnie ciekawych kadrów. Trzeba też zaznaczyć, że wbrew cytatowi w tytule nie jest to komiks o koszykarzach.

więcej »

Kadr, który…: Demoniczna danina damy w dworku
Agnieszka ‘Achika’ Szady

2 III 2017

Komiks wprawdzie z potworami, ale na wesoło. Aż tu nagle… brr.

więcej »

Po komiks marsz: Marzec 2017
Esensja

2 III 2017

Komiksowy marzec zapowiada się bardzo udanie. Będzie Valerian, ostatni z mężczyzn, Batman, TinTin, Corto i wielu innych. Skąd brać pieniądze?

więcej »

Polecamy

Biali nie potrafią skakać

Kadr, który…:

Biali nie potrafią skakać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Demoniczna danina damy w dworku
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Sorry, Winnetou
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

A ja widzę samo lasso!
— Konrad Wągrowski

O jeden most za daleko
— Marcin Osuch

Wszyscy ninja są tacy nerwowi?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Manty w pomarańczach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Póki dysze jeszcze dyszą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Namnożone namorzyny
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Podwójny atak
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Z tego cyklu

Kilkanaście tysięcy linków...
— Marcin Lorek

Recepta sukcesu
— Bartosz Kotarba

Komputerowy fenomen
— Bartosz Kotarba

Dobre strony filmu
— Artur Długosz

Dwa minusy to nie zawsze plus
— Artur Długosz

Lara niezdara
— Eryk Remiezowicz

Od zera do bohatera. A właściwie od zera i jedynki.
— Paweł Nurzyński

Okładki serii
— Esensja

Manifestacje Lary Croft
— Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Potrawka z napletka
— Tomasz Sidorkiewicz

Demony nie umierają
— Tomasz Sidorkiewicz

Wilkołaki i Magiczne Rękawice
— Tomasz Sidorkiewicz

Steamfantasy
— Tomasz Sidorkiewicz

Wszyscy zostaniecie nababieni
— Tomasz Sidorkiewicz

A krew demonów jest nadal zielona
— Tomasz Sidorkiewicz

Veni. Vidi. I co dalej?
— Tomasz Sidorkiewicz

Post.com.ix #17
— Tomasz Sidorkiewicz

Post.com.ix #15
— Tomasz Kontny, Tomasz Sidorkiewicz

DC Comics w październiku
— Tomasz Sidorkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.