Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Kadr, który…: Zaproszenie do jamy

Esensja.pl
Esensja.pl
Drugi album z cyklu „Wilczych tropów” jest powrotem twórców do postaci ppor. Mariana Bernaciaka „Orlika”. Ale opowiada też smutne dzieje wielu innych żołnierzy.
26 lipca 1944 oddział „Orlika” zajął samodzielnie Ryki, witany owacyjnie przez mieszkańców. Nie w smak było to Sowietom, którzy chcieli być zapamiętywani jako jedyni „oswobodziciele”. Gdy staje się oczywistym, że nie da się przeciągnąć „Orlika” na stronę komunistyczną, narzucone sowieckimi bagnetami władze (wywodzące się m.in. z grona Armii Ludowej) aresztują, biją jego ojca, prześladują rodzinę.
Bernaciak nie daje się złamać, jednak jesienią ‘44 zwalnia swych żołnierzy do domów i na urlopy. Niestety, NKWD dociera do wielu z nich – ujęci, są przetrzymywani w więzieniach lub prowizorycznych obozach filtracyjnych, którymi często są… wykopane w ziemi jamy. Jedną z nich widzimy na dwóch następujących po sobie kadrach.
Pierwszy kadr stanowi dla czytelnika zagadkę. Od szerokiego czarnego tła odcina się sino-niebieski trapez, pocięty siatką. Czy to okno? Pod nim jakby drabina… Drugi kadr, widziany z dokładnie tej samej perspektywy, rzuca nieco więcej światła (w obu znaczeniach). Siatka odsunięta na bok okazuje się być bramką, zamknięciem nory, przed którą stoi kilka postaci. Jedna trzyma karabin z bagnetem, pozostałe mają ręce związane z tyłu. Już wszystko wiadomo: patrzymy z pozycji przetrzymywanego w prymitywnych warunkach więźnia na wtrącanie kolejnych zatrzymanych towarzyszy broni.
Wszelkie ewentualne wątpliwości co do stron konfliktu rozwiewa dymek dialogowy z lewej strony kadru, gdzie wielkimi, pogrubionymi literami wypisano wykrzyczany rozkaz: „Właź, bandyto!”.
Kolejny kadr, ujęty z neutralnej perspektywy, przynosi dalsze wyjaśnienia, w tym przewagi zbrojnej Sowietów i ich UBeków nad zatrzymanymi, oraz – w narracji – to, o czym napisałem wyżej: o roli jam jako prowizorycznych miejsc przetrzymywania wyłapanych żołnierzy niepodległościowych.
koniec
20 lipca 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Kadr, który…: Panie władzo, mam pana gdzieś
Agnieszka ‘Achika’ Szady

14 XII 2017

Wzór i perfekcja w komponowaniu kadru. Każde miejsce odpowiednio zapełnione, poszczególne elementy nie przeszkadzają sobie wzajemnie, kolorystyka i światło pomagają wydobyć głębię i trójwymiarowość. Brawo, Cliffie Chiangu.

więcej »

Po komiks marsz: Grudzień 2017
Esensja Komiks

12 XII 2017

Z lekkim opóźnieniem ale są. Esensyjne polecanki komiksowe na grudzień

więcej »

Kadr, który…: Królowa owadoidalnych obcych
Agnieszka ‘Achika’ Szady

7 XII 2017

„Planeta czarów” to szósta część przygód Yansa – agenta temporalnego, którego stworzyli Grzegorz Rosiński i André Paul Duchâteau. W ucieczce przed złą królową bohater i jego ukochana rozbijają się na porośniętej dżunglą planecie, gdzie zaczynają dziać się dziwne rzeczy, jak gdyby sama przyroda pragnęła ich chronić.

więcej »

Polecamy

Nieskończoność megalomanii

Marvel:

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Oto wizja wpadki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Inne recenzje

Kadr, który…: Zwykły dzień w Puławach
— Wojciech Gołąbowski

To nie film, to partyzantka
— Wojciech Gołąbowski

Z tego cyklu

Panie władzo, mam pana gdzieś
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Królowa owadoidalnych obcych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak z Grabińskiego
— Wojciech Gołąbowski

Sącząca się groza
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwykły dzień w Puławach
— Wojciech Gołąbowski

Kraków w dwóch odsłonach
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Eskadra Stefanottiego rusza do akcji!
— Konrad Wągrowski

W skwarze letniego popołudnia…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Ty pójdziesz „Górą”, a ja „Doliną”
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Prawem wilka…
— Sebastian Chosiński

Po obu stronach Bugu
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż autora

I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski

Miejsca, które warto odwiedzić: Skrawek Japonii na ziemi oświęcimskiej
— Wojciech Gołąbowski

Niektórym wszystko się kojarzy…
— Wojciech Gołąbowski

Miejsca, które warto odwiedzić: Fauna i flora morska na Podbeskidziu
— Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Jak zniechęcać do komiksów
— Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Coś, co możesz znaleźć na Rebel.pl
— Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Jak długo gotuje się strusie jajo na twardo?
— Wojciech Gołąbowski

Dwupak tematyczny: Bez trzymanki
— Wojciech Gołąbowski

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Wilmowski po latach: Czy można wyrosnąć z Tomka?
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.