Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 21 sierpnia 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Komiksy

Magazyn CLXVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Zaproszenie do jamy

Esensja.pl
Esensja.pl
Drugi album z cyklu „Wilczych tropów” jest powrotem twórców do postaci ppor. Mariana Bernaciaka „Orlika”. Ale opowiada też smutne dzieje wielu innych żołnierzy.
26 lipca 1944 oddział „Orlika” zajął samodzielnie Ryki, witany owacyjnie przez mieszkańców. Nie w smak było to Sowietom, którzy chcieli być zapamiętywani jako jedyni „oswobodziciele”. Gdy staje się oczywistym, że nie da się przeciągnąć „Orlika” na stronę komunistyczną, narzucone sowieckimi bagnetami władze (wywodzące się m.in. z grona Armii Ludowej) aresztują, biją jego ojca, prześladują rodzinę.
Bernaciak nie daje się złamać, jednak jesienią ‘44 zwalnia swych żołnierzy do domów i na urlopy. Niestety, NKWD dociera do wielu z nich – ujęci, są przetrzymywani w więzieniach lub prowizorycznych obozach filtracyjnych, którymi często są… wykopane w ziemi jamy. Jedną z nich widzimy na dwóch następujących po sobie kadrach.
Pierwszy kadr stanowi dla czytelnika zagadkę. Od szerokiego czarnego tła odcina się sino-niebieski trapez, pocięty siatką. Czy to okno? Pod nim jakby drabina… Drugi kadr, widziany z dokładnie tej samej perspektywy, rzuca nieco więcej światła (w obu znaczeniach). Siatka odsunięta na bok okazuje się być bramką, zamknięciem nory, przed którą stoi kilka postaci. Jedna trzyma karabin z bagnetem, pozostałe mają ręce związane z tyłu. Już wszystko wiadomo: patrzymy z pozycji przetrzymywanego w prymitywnych warunkach więźnia na wtrącanie kolejnych zatrzymanych towarzyszy broni.
Wszelkie ewentualne wątpliwości co do stron konfliktu rozwiewa dymek dialogowy z lewej strony kadru, gdzie wielkimi, pogrubionymi literami wypisano wykrzyczany rozkaz: „Właź, bandyto!”.
Kolejny kadr, ujęty z neutralnej perspektywy, przynosi dalsze wyjaśnienia, w tym przewagi zbrojnej Sowietów i ich UBeków nad zatrzymanymi, oraz – w narracji – to, o czym napisałem wyżej: o roli jam jako prowizorycznych miejsc przetrzymywania wyłapanych żołnierzy niepodległościowych.
koniec
20 lipca 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Nie przegap: Lipiec 2017
Esensja

31 VII 2017

Wakacje często oznaczają również odpoczynek od sieci. Tym bardziej warto się przekonać czy nie przegapiliście w lipcu jakiejś ciekawej recenzji.

więcej »

Kadr, który…: Samotni
Wojciech Gołąbowski

13 VII 2017

Kolejne spotkanie z “Zygmuntem” Sławomira Zajączkowskiego i Krzysztofa Wyrzykowskiego jest zarazem spotkaniem bohatera tytułowego z jego odpowiednikiem z grona Berlingowców.

więcej »

Kadr, który…: Vahanara!
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VII 2017

Tym razem kadr wybrany raczej pod kątem nostalgii niż nie szczególnej urody graficznej.

więcej »

Polecamy

Zaproszenie do jamy

Kadr, który…:

Zaproszenie do jamy
— Wojciech Gołąbowski

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Inne recenzje

To nie film, to partyzantka
— Wojciech Gołąbowski

Z tego cyklu

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

W ciemnym, zabagnionym lesie
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Ty pójdziesz „Górą”, a ja „Doliną”
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Prawem wilka…
— Sebastian Chosiński

Po obu stronach Bugu
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż autora

Mała Esensja: Jak zniechęcać do komiksów
— Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Coś, co możesz znaleźć na Rebel.pl
— Wojciech Gołąbowski

Mała Esensja: Jak długo gotuje się strusie jajo na twardo?
— Wojciech Gołąbowski

Dwupak tematyczny: Bez trzymanki
— Wojciech Gołąbowski

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Wilmowski po latach: Czy można wyrosnąć z Tomka?
— Wojciech Gołąbowski

Piosenki Wojciecha Młynarskiego
— Przemysław Ciura, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin T.P. Łuczyński, Konrad Wągrowski

Wilmowski po latach: Wyprawa ratunkowa jak wycieczka krajoznawcza
— Wojciech Gołąbowski

Wilmowski po latach: Dla czytelnika dorastającego z bohaterem
— Wojciech Gołąbowski

Wilmowski po latach: W nieznane, ale z kobietami
— Wojciech Gołąbowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.