Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 26 lipca 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Kadr, który…: Górsky i Butch

Esensja.pl
Esensja.pl
Komiksowy kadr wspaniały: dwóch facetów – czarny i biały. Siedzą na piętrowym łóżku, każdy ze słuchawką przy uszku…
Pisząc o kadrach, które zrobiły na mnie szczególne wrażenie, nie mogłam oczywiście pominąć swojego ulubionego cyklu komiksowego „48 stron”. Wahałam się, czy nie wybrać obrazka przedstawiającym kosmicznych marines z bronią gotową do strzału i wiszącym w tle transparentem „Witamy w wyludnionej kolonii kosmicznej, owianej mgłą tajemnicy i skrywającej mroczny sekret” (spodobał mi się zarówno humor, jak i dynamika ujęcia), jednak ostatecznie zdecydowałam się na kadr, który lepiej prezentuje zarówno bohaterów komiksu, jak i jego cechy charakterystyczne.
Ten obrazek jest tak naprawdę puentą całostronicowej historyjki, w której jeden policjant w środku nocy dzwoni do swojego kumpla, aby omówić z nim postępy w śledztwie (którym jest, przypomnijmy, poszukiwanie sensu komiksu). Rozmowa trwa, trwa, trwa… wreszcie okazuje się, że bohaterowie – wbrew oczywistym skojarzeniom czytelnika – nie znajdują się każdy w swoim mieszkaniu, lecz zajmują dwa poziomy piętrowego łóżka.
W tym pojedynczym kadrze dobrze można zaobserwować charakterystyczną „ostrą” kreskę Roberta Adlera i sposób rysowania, który można nazwać uproszczonym realizmem: autor nie dopieszcza przesadnie detali, ale potrafi kilkoma pociągnięciami piórka przekonująco oddać pomiętą pościel czy włoski porastające przedramiona bohatera.
Na rysunku widać też typowy dla komiksu „48 stron” absurdalny humor, zawierający się nie tylko w samej sytuacji (rozmowa telefoniczna osób oddalonych od siebie o niecały metr), ale też w licznych szczegółach scenografii – takich, jak na przykład wyrysowany kredą na podłodze ślad przypominający policyjne obrysowywanie zwłok, lecz mający kształt pluszowego misia. Uważny czytelnik może pobawić się w odczytywanie tytułów leżących na łóżku książek lub wiszących na ścianach za bohaterami plakatów – mój ulubiony to wizerunek budynku Sejmu RP z zaczerpniętym z serialu „Archiwum X” mottem „I want to believe”.
koniec
23 lipca 2008
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Kadr, który…: Zaproszenie do jamy
Wojciech Gołąbowski

20 VII 2017

Drugi album z cyklu „Wilczych tropów” jest powrotem twórców do postaci ppor. Mariana Bernaciaka „Orlika”. Ale opowiada też smutne dzieje wielu innych żołnierzy.

więcej »

Kadr, który…: Samotni
Wojciech Gołąbowski

13 VII 2017

Kolejne spotkanie z “Zygmuntem” Sławomira Zajączkowskiego i Krzysztofa Wyrzykowskiego jest zarazem spotkaniem bohatera tytułowego z jego odpowiednikiem z grona Berlingowców.

więcej »

Kadr, który…: Vahanara!
Agnieszka ‘Achika’ Szady

6 VII 2017

Tym razem kadr wybrany raczej pod kątem nostalgii niż nie szczególnej urody graficznej.

więcej »

Polecamy

Zaproszenie do jamy

Kadr, który…:

Zaproszenie do jamy
— Wojciech Gołąbowski

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Inne recenzje

Jubileusz: Ranking Esensji – najlepsze komiksy pięciolecia

Komiks 2001 w Polsce – podsumowanie
— Esensja

Komiks 2001 w Polsce – dyskusja
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński, Marcin Osuch, Grzegorz Wiśniewski

W poszukiwaniu straconego sensu
— Marcin Herman

Z tego cyklu

Zaproszenie do jamy
— Wojciech Gołąbowski

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Tegoż twórcy

The sens komiksu is out there…
— Agnieszka Szady

Krótko o komiksach: Kwiecień 2004
— Wojciech Gołąbowski, Michał R. Wiśniewski

Dzień niesnaski
— Michał R. Wiśniewski

Krótko o komiksach: Marzec 2004
— Krzysztof Bartnik, Sebastian Chosiński

Franky Krova atakuje!
— Krzysztof Bartnik

Dwa oblicza duetu Adler/Piątkowski
— Marcin Lorek

Przełom-off?
— Grzegorz Wiśniewski

Tegoż autora

Esensja ogląda: Lipiec 2017
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Anna Nieznaj, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Niech drozd spoczywa w spokoju
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kosmiczne jaja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Marzec 2017
— Dawid Kantor, Daniel Markiewicz, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2017 (4)
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (22)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Chaps #754: CHAPS-MAN
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Plaża Omaha, czyli żegnaj, baśni
— Adam Kordaś, Magdalena Kubasiewicz, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Chińscy elfowie i komputerowe orki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Przygody Czarnego Kapturka w krainie sepii
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.