Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 29 maja 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Komiksy

Magazyn CLXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Górsky i Butch

Esensja.pl
Esensja.pl
Komiksowy kadr wspaniały: dwóch facetów – czarny i biały. Siedzą na piętrowym łóżku, każdy ze słuchawką przy uszku…
Pisząc o kadrach, które zrobiły na mnie szczególne wrażenie, nie mogłam oczywiście pominąć swojego ulubionego cyklu komiksowego „48 stron”. Wahałam się, czy nie wybrać obrazka przedstawiającym kosmicznych marines z bronią gotową do strzału i wiszącym w tle transparentem „Witamy w wyludnionej kolonii kosmicznej, owianej mgłą tajemnicy i skrywającej mroczny sekret” (spodobał mi się zarówno humor, jak i dynamika ujęcia), jednak ostatecznie zdecydowałam się na kadr, który lepiej prezentuje zarówno bohaterów komiksu, jak i jego cechy charakterystyczne.
Ten obrazek jest tak naprawdę puentą całostronicowej historyjki, w której jeden policjant w środku nocy dzwoni do swojego kumpla, aby omówić z nim postępy w śledztwie (którym jest, przypomnijmy, poszukiwanie sensu komiksu). Rozmowa trwa, trwa, trwa… wreszcie okazuje się, że bohaterowie – wbrew oczywistym skojarzeniom czytelnika – nie znajdują się każdy w swoim mieszkaniu, lecz zajmują dwa poziomy piętrowego łóżka.
W tym pojedynczym kadrze dobrze można zaobserwować charakterystyczną „ostrą” kreskę Roberta Adlera i sposób rysowania, który można nazwać uproszczonym realizmem: autor nie dopieszcza przesadnie detali, ale potrafi kilkoma pociągnięciami piórka przekonująco oddać pomiętą pościel czy włoski porastające przedramiona bohatera.
Na rysunku widać też typowy dla komiksu „48 stron” absurdalny humor, zawierający się nie tylko w samej sytuacji (rozmowa telefoniczna osób oddalonych od siebie o niecały metr), ale też w licznych szczegółach scenografii – takich, jak na przykład wyrysowany kredą na podłodze ślad przypominający policyjne obrysowywanie zwłok, lecz mający kształt pluszowego misia. Uważny czytelnik może pobawić się w odczytywanie tytułów leżących na łóżku książek lub wiszących na ścianach za bohaterami plakatów – mój ulubiony to wizerunek budynku Sejmu RP z zaczerpniętym z serialu „Archiwum X” mottem „I want to believe”.
koniec
23 lipca 2008
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Kadr, który…: Pędzą konie
Wojciech Gołąbowski

25 V 2017

To już trzecie spotkanie z podpułkownikiem „Łupaszką”. Tym razem przyjrzyjmy się pędzącym ułanom.

więcej »

Kadr, który…: Rozstrzelany pociąg
Wojciech Gołąbowski

18 V 2017

O albumie „Łupaszka. 1939” już wspominaliśmy, jako obfitującym w materiał do niniejszego cyklu. Dziś scena batalistyczna.

więcej »

Kadr, który…: W ciemnym, zabagnionym lesie
Wojciech Gołąbowski

11 V 2017

Album Krzysztofa Wyrzykowskiego (ze scenariuszem Sławomira Zajączkowskiego) “Łupaszka. 1939” obfituje w interesujące kadry. Na początek spójrzmy jednak na najpiękniejszy.

więcej »

Polecamy

Pędzą konie

Kadr, który…:

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

W ciemnym, zabagnionym lesie
— Wojciech Gołąbowski

Pędzący Niedźwiedź (ale nie Indianin)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hrabia narozrabia?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Przynęta
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nieco prowokacyjnie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Szaro, ponuro i do domu daleko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Na straganie w dzień targowy
— Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

Biali nie potrafią skakać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Inne recenzje

Jubileusz: Ranking Esensji – najlepsze komiksy pięciolecia

Komiks 2001 w Polsce – podsumowanie
— Esensja

Komiks 2001 w Polsce – dyskusja
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński, Marcin Osuch, Grzegorz Wiśniewski

W poszukiwaniu straconego sensu
— Marcin Herman

Z tego cyklu

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

W ciemnym, zabagnionym lesie
— Wojciech Gołąbowski

Pędzący Niedźwiedź (ale nie Indianin)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hrabia narozrabia?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Przynęta
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nieco prowokacyjnie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Szaro, ponuro i do domu daleko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Na straganie w dzień targowy
— Jacek „Korodzik” Dobrzyniecki

Biali nie potrafią skakać
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tegoż twórcy

The sens komiksu is out there…
— Agnieszka Szady

Krótko o komiksach: Kwiecień 2004
— Wojciech Gołąbowski, Michał R. Wiśniewski

Dzień niesnaski
— Michał R. Wiśniewski

Krótko o komiksach: Marzec 2004
— Krzysztof Bartnik, Sebastian Chosiński

Franky Krova atakuje!
— Krzysztof Bartnik

Dwa oblicza duetu Adler/Piątkowski
— Marcin Lorek

Przełom-off?
— Grzegorz Wiśniewski

Tegoż autora

Kosmiczne jaja
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Marzec 2017
— Dawid Kantor, Daniel Markiewicz, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Marzec 2017 (4)
— Piotr Dobry, Jarosław Robak, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (22)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Chaps #754: CHAPS-MAN
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Plaża Omaha, czyli żegnaj, baśni
— Adam Kordaś, Magdalena Kubasiewicz, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Chińscy elfowie i komputerowe orki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Przygody Czarnego Kapturka w krainie sepii
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Gaijin z rapierem i zwinnopalca lisica
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Na bezludnym statku
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.