Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Trzynastka potomkiem faraonów?

Esensja.pl
Esensja.pl
Dwudziesty czwarty tom „XIII” jest kontynuacją nie tylko formalną tomu, jak łatwo się domyśleć dwudziestego trzeciego. Naśladuje on także sposób prowadzenia narracji oraz podział na poszczególne wątki. Ze wszystkim tego plusami i minusami.

Youri Jigounov, Yves Sente
‹XIII #24: Dziedzictwo Jasona Mac Lane'a›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułXIII #24: Dziedzictwo Jasona Mac Lane'a
Scenariusz
Data wydanialuty 2017
RysunkiYouri Jigounov
Wydawca Taurus Media
CyklXIII
Cena39,00
Gatuneksensacja
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Pytanie w tytule jest oczywiście prowokacyjne i nie sygnalizuje w żadnym wypadku, że Jason Mac Lane’a wśród przodków miał władców starożytnego Egiptu. Daję w ten sposób upust mojej frustracji, że Yves Sente zamiast robić to co mu całkiem dobrze wychodzi, czyli historię sensacyjną, buduje niewiarygodną genealogię głównego bohatera. Diabli, chciałoby się powiedzieć, wiedzą po co. Aby podnieść atrakcyjność całej historii? Po co? Tej serii najlepiej robią dynamiczna akcja i sprawnie prowadzone wątki równoległe. Sente bardzo dobrze daje sobie z tym radę. Widać to już na samym początku tego albumu. Na pierwszej stronie mamy nerwowe spotkanie zarządu fundacji „purytanów z Mayflower”, na drugiej pogoń za Trzynastką w Amsterdamie i zaraz przeskakujemy do Pakistanu aby zobaczyć co się dzieje z pułkownik Jones. Przeskoki są prowadzone bardzo sprawnie a wątki pozostawione zostają w momentach kulminacyjnych. Z Pakistanu wracamy do Holandii i dostajemy dawkę wspomnianych dłużyzn sięgających czasów sprzed kolonizacji Ameryki. Na szczęście ten fragment zostaje dynamicznie zastąpiony akcją wyjętą żywcem z filmów o Jasonie Bournie. Tym bardziej, że podobnie jak „Bourne” rzecz rozgrywa się w Europie. Mac Lane i jego przypadkowa, acz jak zwykle atrakcyjna towarzyszka uciekają pogoni. Raz dzięki pomysłowości uciekinierów, raz dzięki dosyć naciąganym przypadkom. Cele ma dwa. Po pierwsze uratować Little Jones, po drugie wyjaśnić dlaczego tzw. „purytanie z Mayflower” cały czas depczą mu po piętach. Obydwa wątki prowadzą go do ojczyzny. Wyrwanie pułkownik Jones z talibańskiej niewoli w Pakistanie okazuje się łatwiejszym z tych dwóch zadań. Trochę szkoda bo akcje sił specjalnych zawsze były mocną stroną całego cyklu. Ewentualne perturbacje tylko podniosłyby atrakcyjność albumu. Z drugiej strony komiks ma swoją objętość i widocznie scenarzysta uznał, że wątek z porwaniem już spełnił swoje zadania i czas go zakończyć. Teraz pora na to aby Jason wkroczył pomiędzy wilki i poukładał puzzle z tego co utracił w wyniku amnezji oraz supertajnych dokumentów opisujących dzieje jego przodków. Cóż, patrząc na końcówkę „Dziedzictwa…” wygląda na to, że kolejny album powinien być ostatnim. I stałoby się to bez krzywdy dla całej historii. Oczywiście nie zdziwię się w ogóle jeśli pojawią się kolejne wątki wydłużające serię. Rynek ma swoje prawa.
Tyle o intrydze. Od strony rysunku ten album jest kolejnym, który potwierdza, że uczeń przerósł mistrza. Jigounov, tło i wszelkie technikalia (samochody, sprzęt wojskowy) oddaje nie gorzej od Vance’a. Przebija natomiast tego ostatniego w kwestii rysowania ludzi. Jego postaci są dynamiczne, pełne ruchu, jakby przeniesione ze zdjęć. Kreska Jigounova idealnie wpasowuje się w charakter opowieści o Trzynastce, nic dodać, nic ująć.
koniec
27 marca 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Stare ale jare
Marcin Osuch

20 X 2017

Wydawnictwo Taurus zachęcone sukcesem „Valeriana” sięgnęło po kolejną klasyczną serię komiksu frankobelgijskiego. „Luc Orient” ma już swoje lata, ale czyta się go całkiem sprawnie.

więcej »

Gazeciary
Agnieszka ‘Achika’ Szady

19 X 2017

Komiks Briana K. Vaughana i Chrisa Chianga „Paper Girls” nie bez kozery porównywany jest do serialu „Stranger Things”. Grupka dzieciaków na rowerach i nadprzyrodzone tajemnice, a wszystko to w scenerii lat 80., czyli w czasach, kiedy przeciętny redaktor Esensji sam był w wieku głównych bohaterek.

więcej »

Superbohaterska nostalgia
Paweł Ciołkiewicz

18 X 2017

Podczas lektury „Czarnego młota” można – w każdym razie początkowo – odnieść wrażenie, że jest to kolejna, typowa współczesna wariacja na superbohaterskie tematy. Bardzo szybko jednak staje się jasne, że opowieść Jeffa Lemire’a na tle podobnych komiksów wyróżnia się nieco nostalgiczną atmosferą i wielowymiarowymi charakterystykami bohaterów.

więcej »

Polecamy

Zaproszenie do jamy

Kadr, który…:

Zaproszenie do jamy
— Wojciech Gołąbowski

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Esensja czyta dymki: Styczeń 2017
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Święty Sebastian – patron agentów w potrzebie
— Sebastian Chosiński

Kłopoty to jego specjalność
— Sebastian Chosiński

Myszka w norce i poza nią
— Sebastian Chosiński

Końca nie widać… ale to dobrze
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Stare ale jare
— Marcin Osuch

Parszywa eskadra
— Marcin Osuch

Po prostu Relax!
— Marcin Osuch

Make love, not war
— Marcin Osuch

Troy tylko dla dorosłych
— Marcin Osuch

Druilleta komiks barokowy
— Marcin Osuch

Preshaun kontra Preshaun
— Marcin Osuch

Encyklopedia nie z tego świata
— Marcin Osuch

Samotność przywódcy
— Marcin Osuch

Zamknięty świat „Fistaszków”
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.