Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 26 czerwca 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Marvel: Tak to się robiło w latach 70

Esensja.pl
Esensja.pl
Science fiction, horror, blaxploitation, kung fu, exploitation, legendy arturiańskie i afery szpiegowskie – to wszystko znajdziecie w sto dziesiątym tomie Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela „Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte”.

John Buscema, Sal Buscema, Chris Claremont, Gary Friedrich, Archie Goodwin, Gil Kane, Stan Lee, Mike Ploog, Roy Thomas, Herb Trimpe, George Tuska, Len Wein, Marv Wolfman
‹Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #110: Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWielka Kolekcja Komiksów Marvela #110: Początki Marvela: Lata siedemdziesiąte
Tytuł oryginalnyMarvel Origins: The 70s
Scenariusz
Data wydania8 lutego 2017
RysunkiGeorge Tuska, Gil Kane, Herb Trimpe, Sal Buscema, Mike Ploog, John Buscema
PrzekładSebastian Smolarek
Wydawca Hachette
CyklWielka Kolekcja Marvela
ISBN978-83-282-0351-8
Format216s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena39,99
Gatuneksuperhero
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Ponad pięćdziesiąt numerów temu mieliśmy przyjemność przeczytać zbiór reprintów zeszytów z lat 60., w których debiutowały takie marvelowskie gwiazdy, jak Avengers, Hulk, Spider-Man, Fantastyczna Czwórka, czy Iron Man. Była to bardzo przyjemna wycieczka w przeszłość, gdzie niecodzienne pomysły mieszały się ze schematami, a barwność z topornością. Teraz powtórzono ten sam pomysł, tyle tylko, że z postaciami, które narodziły się w latach 70. Jak się okazuje było ich całkiem sporo, a ilość inspiracji, które posłużyły do ich ukształtowania jest nieprzebrana. Jak na dłoni możemy zobaczyć zmieniające się mody w popkulturze i nowe gatunki, które zdobywały tak dużą popularność, że decydenci Marvela starali się jak najszybciej coś z nich wycisnąć. Gdyby nie legenda Bruce′a Lee, zapewne nie otrzymalibyśmy Iron Fista, natomiast „Shaft” i inne produkcje spod znaku kina blaxploitation doprowadziły do narodzin Luke′a Cage′a.
Co ciekawe historie opowiadające o tych dwóch postaciach należy uznać za najciekawsze, jakie znalazły się w niniejszym zbiorze. Zwłaszcza ta poświęcona Cage′owi niewiele się zestarzała. Choć dziś pozbył się kiczowatej, żółtej kurtki, diademu i delikatnego afro, to jednak brutalna opowieść o wykorzystanym Czarnym więźniu jest wciąż zadziwiająco aktualna. Nieco inaczej wygląda sytuacja z Żelazną Pięścią. Choć sama opowieść autorstwa uznanego scenarzysty Roya Thomasa należy do tych intrygujących, to jednak może irytować sposób jej przedstawienia, który sprowadza się do schematu, że ktoś okłada Iron Fista i przed zadaniem decydującego czasu, ten zaczyna analizować w jaki sposób znalazł się w obecnej, niewesołej sytuacji. Dodajmy, że jak już sobie wszystko poukłada, przechodzi do zdecydowanego kontrataku.
Choć w zestawie znajdziemy początki pierwszoligowych gwiazd, nie wszystkie okazują są imponujące. Powiem nawet, że niektóre zaczynały tak niepozornie, że aż trudno uwierzyć, że wzbiły się tak wysoko. Tu sztandarowym przykładem jest Wolverine, który startował jako jeden z wielu wrogów Hulka. Słabo również radzi sobie Nova, będąc bardziej nowoczesną kopią Petera Parkera. Niemniej akurat ten epizod warto poznać ze względu na bardzo elegancko odnowione kolory. Ciekawe, czemu ten zabieg zastosowano tylko w tym wypadku? W sumie też ciekawie wypadły żeńskie postacie, jak Spider-Woman i She-Hulk, choć w ich przypadku również można mówić, że przeszły długą drogę od genderowych kopii oryginałów do jak najbardziej autonomicznych postaci.
Przyznam, że największe nadzieje wiązałem z Ghost Riderem, który należy do moich ulubionych postaci (szkoda, że tak mało publikacji jemu poświęconych ukazuje się na naszym rynku). Niestety w tym wypadku możemy mówić o czymś, co bym nazwał syndromem genezy, czyli jak najbardziej zwięzłym zaprezentowaniem skąd bohater ma swoje moce, by od drugiego odcinka przejść do właściwej akcji. Za dużo tu skrótów i naciąganych wydarzeń.
Wiem natomiast, że moim faworytem nie będzie Capitan Britain. Choć odcinek mu poświęcony zdobi całkiem sprawna grafika autorstwa Herba Trimpe′a, to jednak scenariusz Chrisa Claremonta (tego od „Sagi o Mrocznej Phoenix”) tym razem nie zachwyca. Może gdybym pochodził z Wysp, bardziej ruszyłoby mnie odwołanie do legend arturiańskich, ale ponieważ tak nie jest, pachnie mi to jeszcze większym nadużyciem niż to co zrobiono z Thorem.
I wreszcie doszliśmy do Adama Warlocka (choć akurat zeszyt mu poświęcony otwiera cały zbiór). Bardzo trudno o nim cokolwiek powiedzieć, ponieważ nie otrzymujemy tu konkretnej historii, a coś na kształt legendy, dzięki której poznajemy moment jego narodzin. Przyznam, że pomimo obecności totalnej bzdury, jaką jest Wielki Ewolucjonista (to jeden z tych pomysłów Marvela, którego całkowicie nie kupuję), sam Warlock wydaje się być na tyle intrygującą postacią, że zaczynam żałować, że z polskiej edycji WKKM wyleciały dwa tomy wyłącznie mu poświęcone (dostępny na przykład w Anglii i Niemczech).
Tym razem dodatki nie są specjalnie rozbudowane, ale świetnie pokazują ile prób zawojowania rynku podejmował Marvel i jak często kończyło się to totalną klapą. Na czterech stronach otrzymujemy reprinty okładek komiksów, w których prezentowano nowych bohaterów. O wielu na pewno nie słyszeliście. Choć The Cat to obecna Tigra, Star-Lord stał się liderem Strażników Galaktyki, a tacy The Champions, to po prostu grupa zrzeszająca Herculesa, Angela, Ghost Ridera, Ice Mana i Czarną Wdowę, to już Brat Voodoo, Diabelski Dinozaur, czy Omega dawno zaginęli w odmętach niepamięci.
Choć lata 70. w świecie komiksu darzę o wiele większą sympatią niż toporne 60., to jednak muszę przyznać, że ten zbiór „Początków Marvela” niespecjalnie mnie poruszył. Myślę, że podobnie będzie miała większość czytelników. A zwłaszcza ci, którzy po komiksy sięgają bez fanatycznego oddania. Cóż, to kolejna pozycja czysto kolekcjonerska. Rozumiem, że w takiej serii, jak WKKM muszą znaleźć się i takie, ale mam wrażenie, że ostatnio trochę ich za dużo.
koniec
13 maja 2017
dodajdo

Komentarze

13 V 2017   08:18:46

Brother Voodoo, obecnie już Doktor Voodoo, ani nie zaginął ani tym bardziej nie jest postacią epizodyczną.

13 V 2017   10:19:34

A dwa tomy Warlocka, o których mowa, że wyleciały, ukażą się w kolejnym rozszerzeniu - 121-150 - co zostało już potwierdzone przez jednego z tłumaczy kolekcji.

13 V 2017   13:51:03

@Tomek - pierwszoplanową postacią to on nie jest, a w Polsce wcale się nie pojawił.

@Rory - oby się ukazał, ale na razie jedziemy listą czeską, a tam nie ma Warlocka.

13 V 2017   20:23:37

> Brat Voodoo, Diabelski Dinozaur, czy Omega dawno zaginęli w odmętach niepamięci

1. Brat Voodoo (obecnie Doctor Voodoo) jest stałym członkiem Uncanny Avengers. Najnowszy zeszyt wyszedł w tym tygodniu.
2. Devil Dinosaur pojawia się w serii Moon Girl & Devil Dinosaur. Najnowszy zeszyt wyszedł dwa tygodnie temu.
3. Który Omega?

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Kapitan Żbik: Nadzorca z trzeciego planu
Sebastian Chosiński

25 VI 2017

„Nie ma litości dla tych, co czynią ohydę” – śpiewał przed laty w jednym ze swoich solowych projektów Kazik Staszewski. Tym bardziej dla tych, którzy krzywdzą znajdujące się pod ochroną zwierzęta. Jak chociażby jelenia Jacka, który padł ofiarą kłusowników w poprzednim odcinku serii. W jego bezpośredniej kontynuacji, „Tajemniczym świetle”, Władysław Krupka opisuje ciąg dalszy zmagań leśniczego Piotra z nawiedzającymi jego las bandytami.

więcej »

Marvel: Nieźle jak na Fantastyczną Czwórkę
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

24 VI 2017

Tego nie dało się uniknąć. W kolekcji poświęconej najważniejszym postaciom Domu Pomysłów obowiązkowo musiało znaleźć się miejsce dla Fantastycznej Czwórki. W Superbohaterach Marvela pod pozycją jedenastą.

więcej »

Wielowymiarowa posągowa Amazonka
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

23 VI 2017

Wonder Woman przez lata była u nas traktowana po macoszemu. Ostatnio jednak, głównie dzięki wydawnictwu Egmont, nieco nadrabiamy straty. Jest także pozytywny aspekt tej sytuacji: otrzymujemy samą esencję najlepszych komiksów jej poświęconych. Jak te, które wypełniają tom pierwszy nowej serii DC Deluxe poświęconej Amazonce, ze scenariuszem Grega Rucki.

więcej »

Polecamy

Wróg czy przyjaciel?

Kadr, który…:

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

W ciemnym, zabagnionym lesie
— Wojciech Gołąbowski

Pędzący Niedźwiedź (ale nie Indianin)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Hrabia narozrabia?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Przynęta
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zobacz też

Z tego cyklu

Nieźle jak na Fantastyczną Czwórkę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wyrwane z kontekstu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Uszczęśliwianie na siłę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W afro, czy z łysiną?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ustawka superbohaterów
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ojciec prać!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tymczasem w pewnym nadbałtyckim kraju
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ludzie-sztosy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Łucznik wyborowy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Może zamiast bić woli pan o tym porozmawiać?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Wielowymiarowa posągowa Amazonka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Bez przebaczenia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

To się nie może tak skończyć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

In the End
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wyrzut sumienia pędzącego miasta
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie ma kresu zbrodni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Uciec przed nocą
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Proces „Procesu Jean Grey”
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

DC Comics: Więcej niż tylko dziewczyna Jokera
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

DC Comics: Minus dziesięć do Punktów Poczytalności
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.