Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marvel: Wyrwane z kontekstu

Esensja.pl
Esensja.pl
Trudno ocenić dziesiąty tom kolekcji Superbohaterowie Marvela. Poświęcony jest Kapitanowi Marvelowi i skierowany raczej do osób zorientowanych w temacie niż tych, które w świecie komiksowym stawiają pierwsze kroki. A chyba nie o to w tej zabawie chodzi.

‹Superbohaterowie Marvela #10: Kapitan Marvel›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuperbohaterowie Marvela #10: Kapitan Marvel
Data wydaniamaj 2017
Wydawca Hachette
CyklSuperbohaterowie Marvela
Cena39,99
Gatuneksuperhero
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Postać Kapitana Marvela wśród fanów obrazkowych historii zza Wielkiej Wody ma status legendy. Na pewno przyczynił się do tego okres, kiedy za sterami serii siedział Jim Starlin, który idealnie wykorzystał potencjał drzemiący w tej postaci. Niemniej tym, co faktycznie przyciąga do dziś uwagę czytelników, nie jest wcale życie Kapitana, a jego śmierć. Szokująca, bo jak najbardziej zwyczajna – nie od wybuchu atomówki, kontaktu z kryptonitem czy przez wbicie noża w plecy przez przyjaciela, a w wyniku choroby nowotworowej. Zaznaczyć także trzeba, że jest ona definitywna, co w świecie Marvela wcale nie jest takie oczywiste.
W Polsce powyższe wydarzenia, a także wcześniejszą historię autorstwa Starlina o zmaganiach naszego bohatera z Thanosem poznaliśmy dzięki Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela (tomy 77 i 81). Przyznam, że o ile uprzednio Kapitan Marvel był mi obojętny, o tyle po przeczytaniu tych komiksów stałem się jego wielkim fanem. Dlatego ucieszyłem się, że dzięki Superbohaterom Marvela poznamy więcej jego przygód. I w sumie się nie zawiodłem, ponieważ idealnie uzupełniają one to, co opublikowano uprzednio w WKKM. Na przykład ukazują, w jaki sposób Rick Jones został połączony z Kapitanem za pomocy nega obręczy (po ich zetknięciu zamieniają się ze sobą w ten sposób, że jeden jest w naszym świecie, a drugi w strefie negatywnej). Tylko czy czytelnik, któremu obiecano, że dzięki SM będzie mógł rozpocząć pierwszą przygodę w świecie Domu Pomysłów, na pewno będzie usatysfakcjonowany? Śmiem wątpić.
Kapitan Marvel posiada dość złożoną historię i wrzucenie osoby nieznającej tematu w sam jej środek może co najwyżej zniechęcić. W skrócie chodzi o to, że jest on przedstawicielem kosmicznej rasy Kree, która wieki temu miała wpływ na rozwój życia na naszej planecie, jak również na powstanie istot rozumnych. Mar-Vell, bo tak naprawdę nazywa się nasz bohater, został wysłany na Ziemię w celu sprawdzenia rezultatów tych zabiegów i w razie konieczności miał zgładzić ludzkość. Przeciwstawił się jednak rozkazom, czując do nas dziwną miętę, i poprzysiągł nas chronić, czym naraził się na gniew współplemieńców i zasłużył sobie na zaoczny wyrok śmierci za zdradę stanu.
O tych wydarzeniach jednak możemy przeczytać w historii Mar-Vella zamieszczonej w dodatkach na końcu komiksu. Tym razem bowiem poskąpiono nam zwyczajowego reprintu komiksu, w którym bohater tomu zadebiutował. A szkoda, bo byłby to o wiele lepszy pomysł niż dorzucone na siłę dwa zeszyty z 1979 roku, w których Kapitan ramię w ramię z Draxem Niszczycielem muszą uratować mieszkańców Tytana przed dawnymi zbirami Thanosa. Wprowadzają one tylko niepotrzebny zamęt w chronologii wydarzeń, ale także same w sobie są dość chaotyczne i najzwyczajniej w świecie nużą. Niemniej, paradoksalnie, prezentują się najciekawiej pod względem graficznym, a to dzięki dbałości ilustratora Pata Brodericka o szczegóły, nie tylko w uniformach głównych postaci, ale także tła.
Jednak jeśli chodzi o scenariusz, o wiele lepiej wypada podstawowa część tomu opatrzona wspólnym tytułem „Kapitan Marvel uwolniony”. Choć odpowiada za nią kilku różnych autorów (w tym Roy Thomas), posiada spójny klimat, a przedstawione wydarzenia w miarę sensownie wynikają jedne z drugich. Znajdziemy tu kilka niewątpliwych smaczków, jak chociażby historia o szalonym naukowcu, który skonstruował dom-labirynt, by udowodnić tezę, że ludzie w sytuacji zagrożenia zapominają o swoim humanitaryzmie i prezentują najgorsze, zwierzęce cechy. Niemniej osobno, bez znajomości sagi wymyślonej przez Starlinga, można mieć wrażenie, że otrzymało się półprodukt. Pozostaje więc cieszyć się świetnymi rysunkami gwiazd pokroju Johna Romity Sra, Johna Buscemy, Wayne′a Boringa i Gila Kane′a (choć ten ostatni miał problem z proporcjonalnym odwzorowaniem głów).
Jako recenzent zostałem więc postawiony w rozkroku. Będąc fanem Kapitana Marvela, który czytał to, co ukazało się w ramach WKKM, śmiało dałbym omawianej pozycji co najmniej 70%. Jednak wchodząc w skórę laika, nie jestem pewien, czy stać by mnie było chociaż na 50%. Nie pozostaje mi chyba nic innego, jak wyciągnąć średnią.
koniec
17 czerwca 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Anonimowi bohaterowie
Paweł Ciołkiewicz

16 X 2017

Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard dalej snują swoją nieco baśniową opowieść o Irenie Sendlerowej, działaczce ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Drugi tom komiksu przynosi kolejną odsłonę tej wzruszające historii o walce, honorze i wytrwałości. Tym razem swoje pięć minut mają ci, o których zazwyczaj się nie mówi.

więcej »

Smutny komiks o kontestacji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

14 X 2017

O „Legendach naszych czasów”, mówi się jako o manifeście pokolenia ′68, rozgoryczonego drogą, w jaką poszedł świat po okresie hipisowskiej rewolucji. Jego autorami są giganci europejskiego komiksu – Enki Bilal i Pierre Christin. Dla tego rysownika był to pierwszy poważny sukces artystyczny i komercyjny. Niedawno Egmont wznowił ten tytuł.

więcej »

Zakazany owoc
Paweł Ciołkiewicz

13 X 2017

Jeżeli ktoś szuka pięknie narysowanego komiksu pornograficznego, który faktycznie o czymś opowiada, to „Esmera” wydaje się doskonałym wyborem. W tej historii nie chodzi bowiem tylko o szukanie pretekstu do przedstawienia kolejnych mniej lub bardziej wyuzdanych scen łóżkowych, ale coś znacznie ważniejszego.

więcej »

Polecamy

Zaproszenie do jamy

Kadr, który…:

Zaproszenie do jamy
— Wojciech Gołąbowski

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca - moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Oto wizja wpadki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Głos suwerena wysłuchany
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ogniu krocz za mną
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Film jednak lepszy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dwie twarze X-Men
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Coś się kończy, coś się zaczyna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

15 najlepszych filmów George'a Romero i Tobe Hoopera
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Smutny komiks o kontestacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Adaptacja komiksowa, która igra z ogniem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie taki wampir straszny jak o nim mówią
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Grzech nie przeczytać
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 nie tak oczywistych piosenek Grzegorza Ciechowskiego
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zainteresować zainteresowanych
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Czarna Wdowa na ostro
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielowymiarowa posągowa Amazonka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Bez przebaczenia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.