Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 22 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Historia w obrazkach: Ręka w rękę z „czerwonymi”

Esensja.pl
Esensja.pl
Na ciąg dalszy przygód brytyjskiego szpiega Johna Gardnera alias Jerzego Krajewskiego w okupowanej przez Niemców Polsce musieliśmy czekać dwa lata. W tym czasie Armia Czerwona pogoniła nazistów daleko na zachód, aż w końcu w styczniu 1945 roku wraz z wojskami polskimi podeszła pod miasto nad Brdą. Czwarty zeszyt „Tajemnic D.A.G. Fabrik Bromberg” opowiada właśnie o wyzwalaniu Bydgoszczy.

Maciej Jasiński, Jacek Michalski
‹Tajemnice D.A.G. Fabrik Bromberg #4: Bój o Bydgoszcz›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTajemnice D.A.G. Fabrik Bromberg #4: Bój o Bydgoszcz
Scenariusz
Data wydania2016
RysunkiJacek Michalski
Wydawca Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy
CyklTajemnice D.A.G. Fabrik Bromberg
Gatunekhistoryczny, sensacja
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
W latach 70. XX wieku polscy wielbiciele komiksów ekscytowali się wojennymi seriami, mający zresztą swoje odpowiedniki (a raczej: pierwowzory) filmowe, „Kapitan Kloss” oraz „Podziemny front”. Teraz ich miejsce zajmuje tworzony na bardzo podobnych zasadach przez dwóch artystów z Bydgoszczy – scenarzystę Macieja Jasińskiego i rysownika Jacka Michalskiego – cykl „Tajemnice D.A.G. Fabrik Bromberg”. Jego bohaterem jest agent brytyjskiego wywiadu John Gardner, którego MI6 przerzuciło nad Wisłę (a precyzyjniej: nad Brdę) z powodu jego polskiego pochodzenia (po matce), a co za tym idzie – znajomości języka i mentalności Polaków. Gardner, jako Jerzy Krajewski, zostaje kierowcą w niemieckiej fabryce zbrojeniowej. Szybko też, zostając członkiem ruchu oporu, daje się Szwabom we znaki.
Poprzednie części cyklu, to jest „Szpieg w Bydgoszczy”, „Na tropie Wunderwaffe” oraz „Na linii frontu”, ukazywały się w odstępach rocznych; na czwartą – „Bój o Bydgoszcz” – czytelnicy musieli czekać dwa lata, co zapewne spowodowane było wieloma innymi projektami, nad którymi w tym czasie pracowali Jasiński i Michalski. W przeciwieństwie do wcześniejszych odcinków, których fabuła obejmowała dłuższy czas, tym razem akcja została zawężona do zaledwie kilku dni stycznia 1945 roku, kiedy to Armia Czerwona (z oddziałami polskimi u boku) wyzwoliła Bydgoszcz. Gwoli ścisłości warto dodać, że był to epizod wielkiej operacji wiślańsko-odrzańskiej, w wyniku której oczyszczone zostały z wojsk niemieckich tereny od Warszawy po Gubin i Żagań.
Wieść o zbliżaniu się krasnoarmiejców wywołuje wśród niemieckich mieszkańców miasta nad Brdą wielki popłoch. Jak tylko się da – pociągami, wozami i pieszo – uciekają na zachód, byle tylko nie dostać się w ręce „Iwana”. Temu eksodusowi z bliska przygląda się pracująca jako sprzątaczka na dworcu kolejowym „Rosiczka” (Helena), która każdego dnia o sytuacji w mieście informuje ukrywającego się w konspiracyjnym mieszkaniu Jerzego i jego kompanów. Mężczyźni nie mają wątpliwości, że w przypadku bezpośredniego zagrożenia ze strony Sowietów Niemcy zrobią wszystko, aby D.A.G. Fabrik Bromberg nie dostała się w ręce wroga. Należy liczyć się z tym, że w ostatniej możliwej chwili wysadzą ją po prostu w powietrze, co będzie o tyle łatwe, że produkowane są w niej przecież materiały wybuchowe. Którymi zresztą zaminowano mosty prowadzące do centrum miasta. Sytuacja staje się już tak napięta, że Jerzy – chcąc nie chcąc – musi przystąpić do akcji. A wspiera go w tym bohatersko „Rosiczka”.
Zgodnie z tytułem komiksu główną osią fabuły jest wyzwolenie Bydgoszczy z rąk niemieckich okupantów, chociaż ten akurat wątek poznajemy – i to w wersji skróconej – dopiero w finale opowieści. Większość miejsca zajmuje bowiem historia przejmowania przez polskie oddziały ukrytej pośród lasów i pod ziemią fabryki zbrojeniowej, co – jeśli wierzyć scenarzyście – wcale nie było „bułką z masłem”. Dość powiedzieć, że niewiele brakuje, aby akcja ta była ostatnią w szpiegowsko-dywersyjnej karierze Johna Gardnera. O ile „Bój o Bydgoszcz” nie wymagał specjalnego rozmachu inscenizacyjnego od scenarzysty, o tyle dawał spore pole do popisu rysownikowi. I co najważniejsze, Jacek Michalski szansę tę wykorzystał. Nieźle prezentują się zarówno kadry przedstawiające Bydgoszcz anno Domini 1945 (a jest ich całkiem sporo), jak i sceny batalistyczne. Cieszy także zapowiedź kolejnej części „Tajemnic…”, w której głównymi wrogami bohaterów będą tym razem nie Niemcy, ale… Chyba nietrudno się domyśleć.
koniec
20 czerwca 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Marvel: Warlock raz jeszcze
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

21 X 2017

Wybłagany u wydawcy pierwszy tom serii Jima Starlina „Warlock” szczęśliwie ukazał się na łamach Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela. Szybko, bo już dwa numery później przygotowano jego kontynuację.

więcej »

Stare ale jare
Marcin Osuch

20 X 2017

Wydawnictwo Taurus zachęcone sukcesem „Valeriana” sięgnęło po kolejną klasyczną serię komiksu frankobelgijskiego. „Luc Orient” ma już swoje lata, ale czyta się go całkiem sprawnie.

więcej »

Gazeciary
Agnieszka ‘Achika’ Szady

19 X 2017

Komiks Briana K. Vaughana i Chrisa Chianga „Paper Girls” nie bez kozery porównywany jest do serialu „Stranger Things”. Grupka dzieciaków na rowerach i nadprzyrodzone tajemnice, a wszystko to w scenerii lat 80., czyli w czasach, kiedy przeciętny redaktor Esensji sam był w wieku głównych bohaterek.

więcej »

Polecamy

Warlock raz jeszcze

Marvel:

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Oto wizja wpadki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Głos suwerena wysłuchany
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ogniu krocz za mną
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Film jednak lepszy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dwie twarze X-Men
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Z tego cyklu

Nie każdy koneser jest godny zaufania
— Sebastian Chosiński

Miejsce, gdzie wojna jest jak chleb powszedni
— Sebastian Chosiński

Antek wylądował!
— Sebastian Chosiński

Montgomery, Maczek i… Antek Srebrny
— Sebastian Chosiński

Stracone złudzenia Rzymu
— Sebastian Chosiński

Ostatni „wyklęty”
— Sebastian Chosiński

„Muszkieter” numer 37
— Sebastian Chosiński

Ci parszywi heretycy!
— Sebastian Chosiński

Honorowy Obywatel Stanów Zjednoczonych
— Sebastian Chosiński

Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Cztery historie z Bydgoszczą w tle
— Sebastian Chosiński

Prima Aprilis: Historie coraz nowsze
— Wojciech Gołąbowski

Taka piękna okładka…
— Wojciech Gołąbowski

Poważna kolorowanka
— Wojciech Gołąbowski

Krótko o komiksach: Lipiec 2003
— Artur Długosz, Daniel Gizicki

Komiks dosłowny
— Artur Długosz

Tegoż autora

East Side Story: Film jednorazowego użytku
— Sebastian Chosiński

Kapitan Żbik: Na tropie narkotykowej szajki
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Cztery kobiety w (prawie) średnim wieku
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Łącznik z Kraju Tulipanów
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Gdy nie chce się nic, a sens życia ucieka…
— Sebastian Chosiński

Kapitan Żbik: Korzeń też psuje się od głowy
— Sebastian Chosiński

Kapitan Żbik: Miłość, która prowadzi na manowce
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Ciężkie jest życie rockmana
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Na styku kultur i światów
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Przeprowadzka, która wyszła na dobre
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.