Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 21 sierpnia 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Komiksy

Magazyn CLXVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Nienawiść do robotów

Esensja.pl
Esensja.pl
Z siedmiu robotów biorących udział w 39. incydencie środkowoazjatyckim, pozostały już tylko cztery. Nie „żyją” Mont Blanc ze Szwajcarii, North nr 2 z Wysp Brytyjskich oraz Brando z Turcji. Pozostał jeszcze Herakles z Grecji, Atom Żelaznoręki z Japonii oraz prowadzący śledztwo w tej sprawie niemiecki robot Gesicht. Siódmego poznamy dopiero w tym tomie.

Osamu Tezuka, Naoki Urasawa
‹Pluto 3›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
80,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPluto 3
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2011
RysunkiOsamu Tezuka, Naoki Urasawa
Wydawca Hanami
CyklPluto
ISBN978-83-60740-64-4
Cena31,40
Gatunekmanga, SF
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Gesicht zdaje sobie sprawę, że najpotężniejsze roboty na Ziemi, zaangażowane przed laty w tzw. 39. incydent środkowoazjatycki, są obiektem, na który ktoś – jak dotąd bardzo skutecznie – poluje. Jakby tego było mało, giną także naukowcy z grupy ekspertów biorącej udział w inspekcji poprzedzającej wybuch wojny. Nie żyją już Bernard Lanke – lider Ruchu Na Rzecz Praw Robotów oraz Junichiro Tazaki, który był pomysłodawcą międzynarodowego prawa robotów. Przy ciałach wszystkich zamordowanych – zarówno robotów jak i ludzi – odnajdowane są ślady świadczące, że stoi za nimi ten sam sprawca. Zostawia on bowiem bardzo charakterystyczny symbol – przyozdabia mianowicie swoje ofiary rogami, co ma wskazywać na mitologicznego boga podziemnego świata zmarłych.
W trzecim tomie pojawiają się nowe postacie, które zapewne odegrają jeszcze ważne role w opowieści. Najpierw poznajemy młodszą siostrę Atoma – Uran, dziewczynkę-robota potrafiącą odczytywać uczucia zwierząt i ludzi. Do Tokio przybywa również profesor Abra, który ma reprezentować Królestwo Perskie na planowanym Kongresie Pokojowym Naukowców. Korzystając z okazji, miejscowa policja stara się sprawdzić, czy istnieje jakiś związek z wcześniejszym pobytem profesora w Japonii a zabójstwem Junichiro Tazakiego. Oba zdarzenia miały miejsce w tym samym czasie, zaś Abra był najprawdopodobniej ostatnią osobą, która widziała japońskiego naukowca żywego. Trzecim bohaterem tego tomu jest Adolf Haas, pracownik firmy zaangażowanej w odbudowę Królestwa Perskiego po wojnie oraz członek tajnej – do złudzenia przypominającej Ku-Klux-Klan – organizacji KR, która sprzeciwia się prawom robotów. On z kolei próbuje znaleźć zabójcę swojego brata i zemścić się na nim. Czwartą istotną dla rozwoju akcji osobą jest Epsilon – pochodzący z Australii siódmy z robotów zaangażowanych w wojnę z Królestwem Persji. Naoki Urasawa umiejętnie wprowadza nowych graczy i w pełni panuje nad wszystkimi wątkami, sprawiając, że zagadka kryminalna staje się coraz bardziej pasjonująca.
Klucz do rozwiązania zagadki kolejnych morderstw 39. bez wątpienia stanowi incydent środkowoazjatycki, jednak stopniowo zaczyna on jawić się w nowym świetle. Wersja, którą poznaliśmy w poprzednim tomie serii, ukazuje się czytelnikowi w nowym świetle. Wszystko wskazuje mianowicie na to, że Królestwo Perskie zostało zaatakowane bez wyraźnych przesłanek, a imperialistyczne zapędy Dariusza XIV zostały prawdopodobnie znacznie wyolbrzymione przez machinę propagandową dążących do konfliktu Stanów Zjednoczonych Tracji. Kolejne zabójstwa osób powiązanych z konfliktem sprawiają wrażenie starannie zaplanowanej zemsty. Czy stoi za nimi ktoś ze zniszczonego kraju? Naoki Urasawa na razie nie sugeruje żadnych odpowiedzi, a jedynie mnoży kolejne wątki i myli tropy. Można nawet odnieść wrażenie, że chwilami na drugi plan spycha zagadkę kryminalną, bardziej koncentrując się na problemach społeczno-politycznych wynikających z trudnej koegzystencji ludzi i robotów.
Pod względem graficznym manga niezmiennie pozostaje dopracowana w najdrobniejszych szczegółach. Opracowane na podstawie zdjęć, hiperrealistyczne tła nadal robią oszałamiające wrażenie, a charakterystyczne, nieco smutne twarze bohaterów (ze zbyt dużymi nosami) nie pozwalają zapomnieć o specyfice stylu Urasawy. W trzecim tomie również znalazło się miejsce na dodatkowy tekst rzucający nieco światła na to dzieło. Tym razem mamy okazję przeczytać artykuł Fusanotsuke Natsume – japońskiego krytyka komiksowego – na temat wyjątkowości serii „Pluto”.
Będąca swoistym hołdem dla twórczości Osamu Tezuki seria robi z każdym kolejnym tomem coraz lepsze wrażenie. Bogactwo różnych wątków, stopień zawikłania zagadki kryminalnej oraz umiejętne wplatanie do opowieści problemów społeczno-politycznych sprawia, że manga oferuje wiele interesujących możliwości interpretacyjnych. Kwestia relacji pomiędzy ludźmi i robotami, problemy wynikające z istnienia sztucznej inteligencji i ewentualnego „człowieczeństwa” robotów, dyskryminacja robotów z jednej strony i walka o ich prawa z drugiej, to tylko niektóre zagadnienia poruszane w komiksie. Urasawa mówi o świecie przyszłości i robotach, ale tak naprawdę – jak przystało na rasowego fantastę – ma przecież na myśli współczesny i świat i jego jak najbardziej realne problemy. Właśnie dzięki temu „Pluto” wpisuje się w tradycję twórczości Tezuki, który również był żywo zainteresowany problemami społecznymi. Możemy się o tym przekonać chociażby dzięki temu, że nasze wydawnictwa stopniowo nadrabiają zaległości i publikują dzieła japońskiego boga mangi.
koniec
3 sierpnia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Kapitan Żbik: Magik na wiejskim odpuście
Sebastian Chosiński

20 VIII 2017

W „Śladach w lesie” – trzeciej (przedostatniej) części miniserii – coś wreszcie zaczęło się dziać, chociaż przez cały czas czytelnikowi towarzyszy poczucie, że mozolne dążenie do celu, czyli rozwiązania sprawy tajemniczego zaginięcia niemieckiego marynarza, wcale nie jest zasługą majora Żbika, lecz spadających mu z nieba na biurko dowodów. Gdyby Żbik nie był ateistą, mógłby nawet pomyśleć, że to sprawka Boga.

więcej »

Marvel: Oto wizja wpadki
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

19 VIII 2017

Piętnasty tom kolekcji Superbohaterowie Marvela przynosi niespodziankę. Choć w zanadrzu Dom Pomysłu posiada całe rzesze intrygujących postaci, tym razem pało na Visiona, którego nikt się chyba nie spodziewał.

więcej »

Historia w obrazkach: Nie każdy koneser jest godny zaufania
Sebastian Chosiński

18 VIII 2017

Fakt, że początkowo przewidziana na cztery części „Wojenna odyseja Antka Srebrnego” doczekała się właśnie siódmego odcinka, a w zapowiedziach jest już ósmy – świadczy o tym, iż komiks, na który pomysł zrodził się w Instytucie Pamięci Narodowej, cieszy się niemałą popularnością. Tym razem bohaterski chłopak wraz ze swoim przyjaciółmi wyzwala obóz jeniecki i tropi esesmańskiego złodzieja dzieł sztuki.

więcej »

Polecamy

Zaproszenie do jamy

Kadr, który…:

Zaproszenie do jamy
— Wojciech Gołąbowski

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Inne recenzje

Bardzo dobra cegła
— Łukasz Bodurka

Tegoż twórcy

Nadciąga tornado
— Paweł Ciołkiewicz

Wichry wojny
— Paweł Ciołkiewicz

Adolf, Adolf, Adolf!
— Paweł Ciołkiewicz

Roboty masowego zniszczenia
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Styczeń 2016
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Prawdziwy detektyw
— Paweł Ciołkiewicz

Esensja czyta dymki: Grudzień 2011
— Esensja

Trend rosnący
— Łukasz Bodurka

Esensja czyta dymki: Sierpień 2011
— Esensja

Kiedy fan dorośnie
— Łukasz Bodurka

Tegoż autora

Każda istota nosi swój własny świat wewnątrz siebie
— Paweł Ciołkiewicz

Pasożytom mówimy zdecydowane nie!
— Paweł Ciołkiewicz

Nadciąga tornado
— Paweł Ciołkiewicz

Najgorsza kapela świata
— Paweł Ciołkiewicz

Szranki i konkury
— Paweł Ciołkiewicz

Być jak John Wayne
— Paweł Ciołkiewicz

Co by tu jeszcze spieprzyć?
— Paweł Ciołkiewicz

Gra w samobójstwo
— Paweł Ciołkiewicz

Brzemię Sześciu
— Paweł Ciołkiewicz

Wichry wojny
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.