Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 21 sierpnia 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Komiksy

Magazyn CLXVIII

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marvel: Ogniu krocz za mną

Esensja.pl
Esensja.pl
Na hasło Człowiek Pochodnia z miejsca przychodzi nam na myśl członek Fantastycznej Czwórki Johnny Storm. Tymczasem nie jest on jedynym nosicielem płomiennych mocy, a także nie pierwszym. Oryginał nazywa się Jim Hammond i o nim opowiada czternasty tom kolekcji Superbohaterowie Marvela.

‹Superbohaterowie Marvela #14: Ludzka Pochodnia›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuperbohaterowie Marvela #14: Ludzka Pochodnia
Data wydania10 lipca 2017
CyklSuperbohaterowie Marvela
ISBN9788328209541
Cena39,99
Gatuneksuperhero
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Oryginalny Człowiek Pochodnia zadebiutował w 1939 roku w „Marvel Comics # 1” i powszechnie uważany jest za pierwszego superbohatera świata Marvela (pomimo że wtedy firma nazywała się Timely Comics, a w tym samym zeszycie po raz pierwszy pojawił się także Namor). Wbrew pseudonimowi nie był on jednak człowiekiem, a androidem stworzonym przez Phineasa Hortona. Dodajmy, że nieudanym, ponieważ w kontakcie z tlenem stawał w płomieniach. Z czasem nauczył się panować nad swoimi mocami.
Wsławił się głównie w walce z nazistowskimi Niemcami i jako ten, który zamordował Hitlera. W późniejszych latach pojawiał się dość sporadycznie, będąc na zmianę zabijanym i wskrzeszanym. O jednym z takich zmartwychwstań opowiada ośmiotomowa miniseria „Pochodnia” ze scenariuszem Alexa Rossa i Mike′a Careya, wypełniająca omawiany zeszyt.
Trochę szkoda, że nie dostaliśmy przedruku debiutu naszego bohatera, ale podejrzewam, że ma to związek z prawami autorskimi. Niemniej i bez tego każdy fan dobrych opowieści rysunkowych powinien być usatysfakcjonowany, zarówno od strony scenariusza, jak i graficznej.
Początkowo akcja rozgrywa się na dwóch płaszczyznach. Z jednej strony mamy wskrzeszonego niedawno Toro – młodego pomocnika Pochodni, mutanta posiadającego moce podobne do niego. Próbuje on odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Drugim wątkiem jest zlecenie przez pewnych niemiłych ludzi stworzenia przez Mad Thinkera globalnej broni. Ten trochę miota się między pomysłami, aż wreszcie dochodzi do spotkania jego i Toro. To okazuje się brzemienne w skutkach, ponieważ Mad Thinker postanawia wskrzesić oryginalną Ludzką Pochodnię i przemienić go w bezwzględnego mordercę na swoich usługach.
Nie jest to może specjalnie wyszukany punkt wyjściowy, bo podobnych opowieści poznaliśmy już kilka, ale Ross i Carey na tyle zgrabnie prowadzą narrację, wzbogacając ją o niespodziewane elementy, jak choćby koncepcję Nowego Berlina, że jest wciągająca bez reszty. Duże znaczenie w jej odbiorze ma również naszpikowanie jej licznymi nawiązaniami do przeszłości Człowieka Pochodni. Widać, że autorzy mają w małym palcu prehistorię Marvela. Na szczęście czytelnik nie musi być w niej tak bardzo obeznany. A w razie pewnych niejasności, zawsze można o nich poczytać w zamieszczonej na końcu historii naszego bohatera.
Dużym plusem jest postawienie na relacje między bohaterami i pokazanie ich w całkiem nowych sytuacjach. Choć sam Jim Hammond ma w sobie dużo bezduszności sztucznej inteligencji, co może drażnić, to jednak nie da się ukryć, że odróżnia go to od luźnego w sposobie bycia Johnny′ego Storma, który też pojawia się w tej opowieści. Jednak jej najważniejszym elementem wydaje się osoba Toro, który polskiemu czytelnikowi do tej pory nie był znany. Choć niczym Bucky miał być tylko młodocianym współpracownikiem swojego dorosłego mentora, to jednak okazuje się pełnokrwistą postacią, a jego odświeżona wersja jest o wiele bardziej interesująca niż sztampowe przedstawienie z czasów wojny (podobnie było z Zimowym Żołnierzem).
Z drugiej strony umiejętnie nakreślono osobowości czarnych charakterów. W tym przede wszystkim Mad Thinkera, którego osobiście nigdy nie lubiłem, uważając go właśnie za mało malowniczego. Po tym komiksie zdecydowanie zmieniłem zdanie.
Wszystko to uzupełniają śliczne, naturalistyczne rysunki Patricka Berkenkottera, wzbogacone wyrazistymi kolorami przez Carlosa Lopeza. Nawet gdyby sam scenariusz okazał się totalnym niewypałem, to i tak trzeba byłoby sięgnąć po tę pozycję, by nacieszyć oczy.
Szczęśliwie i historia, i szata graficzna sobie dorównują, tworząc, zaryzykuję to stwierdzenie, jak na razie najlepszą pozycję z dotychczasowych, jakie ukazały się w ramach Superbohaterów Marvela. Dla mnie to takie uzupełnienie genialnych „Marvels” Kurta Busieka i Alexa Rossa, którzy zaczynają się waśnie od narodzin Ludzkiej Pochodni. Omawiany komiks świetnie przybliża tę postać.
koniec
5 sierpnia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Kapitan Żbik: Magik na wiejskim odpuście
Sebastian Chosiński

20 VIII 2017

W „Śladach w lesie” – trzeciej (przedostatniej) części miniserii – coś wreszcie zaczęło się dziać, chociaż przez cały czas czytelnikowi towarzyszy poczucie, że mozolne dążenie do celu, czyli rozwiązania sprawy tajemniczego zaginięcia niemieckiego marynarza, wcale nie jest zasługą majora Żbika, lecz spadających mu z nieba na biurko dowodów. Gdyby Żbik nie był ateistą, mógłby nawet pomyśleć, że to sprawka Boga.

więcej »

Marvel: Oto wizja wpadki
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

19 VIII 2017

Piętnasty tom kolekcji Superbohaterowie Marvela przynosi niespodziankę. Choć w zanadrzu Dom Pomysłu posiada całe rzesze intrygujących postaci, tym razem pało na Visiona, którego nikt się chyba nie spodziewał.

więcej »

Historia w obrazkach: Nie każdy koneser jest godny zaufania
Sebastian Chosiński

18 VIII 2017

Fakt, że początkowo przewidziana na cztery części „Wojenna odyseja Antka Srebrnego” doczekała się właśnie siódmego odcinka, a w zapowiedziach jest już ósmy – świadczy o tym, iż komiks, na który pomysł zrodził się w Instytucie Pamięci Narodowej, cieszy się niemałą popularnością. Tym razem bohaterski chłopak wraz ze swoim przyjaciółmi wyzwala obóz jeniecki i tropi esesmańskiego złodzieja dzieł sztuki.

więcej »

Polecamy

Zaproszenie do jamy

Kadr, który…:

Zaproszenie do jamy
— Wojciech Gołąbowski

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Oto wizja wpadki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Głos suwerena wysłuchany
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Film jednak lepszy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dwie twarze X-Men
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Coś się kończy, coś się zaczyna
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nieźle jak na Fantastyczną Czwórkę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wyrwane z kontekstu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Uszczęśliwianie na siłę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W afro, czy z łysiną?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ustawka superbohaterów
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Czarna Wdowa na ostro
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielowymiarowa posągowa Amazonka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Bez przebaczenia
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

To się nie może tak skończyć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

In the End
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wyrzut sumienia pędzącego miasta
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie ma kresu zbrodni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Uciec przed nocą
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Proces „Procesu Jean Grey”
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

DC Comics: Więcej niż tylko dziewczyna Jokera
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.