Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Kapitan Żbik: Magik na wiejskim odpuście

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Śladach w lesie” – trzeciej (przedostatniej) części miniserii – coś wreszcie zaczęło się dziać, chociaż przez cały czas czytelnikowi towarzyszy poczucie, że mozolne dążenie do celu, czyli rozwiązania sprawy tajemniczego zaginięcia niemieckiego marynarza, wcale nie jest zasługą majora Żbika, lecz spadających mu z nieba na biurko dowodów. Gdyby Żbik nie był ateistą, mógłby nawet pomyśleć, że to sprawka Boga.

Władysław Krupka, Jerzy Wróblewski
‹Kapitan Żbik #52: Ślady w lesie›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKapitan Żbik #52: Ślady w lesie
Scenariusz
Data wydania1982
RysunkiJerzy Wróblewski
Wydawca Sport i Turystyka
CyklKapitan Żbik
Gatunekkryminał
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Czytając dwa pierwsze zeszyty miniserii wieńczącej cały cykl o kapitanie / majorze Żbiku – to jest „St. Marie wychodzi w morze…” oraz „Nie odebrany telegram” (sic!) – można się nieźle wynudzić. Gdyby nie erotyczne napięcie pomiędzy głównym bohaterem a jego przyjaciółką, panią kustosz z muzeum w Waśniewicach (Waśnicach), nie byłoby w ogóle czym się ekscytować. A tak przynajmniej nastoletni czytelnik mógł z wypiekami na twarzy snuć domysły: poszedł dzielny milicjant z piękną historyczką do łóżka (po romantycznym spacerze brzegiem morza) czy też zachował się jak frajer, odstawił ją do hotelu, pocałował w rączkę, musnął wargami policzek i popędził do komendy ścigać bandytów? Odpowiedzi na te pytanie pozostają jedynie w sferze domysłów, ale sam fakt, że scenarzysta Władysław Krupka dał asumpt do podobnych rozważań zasługuje na podkreślenie.
Przejdźmy jednak do rzeczy. Fabuła „Śladów w lesie” rozpoczyna się dokładnie w tym samym miejscu, w jakim urwany został poprzedni odcinek. Żbik przyjął zaproszenie od kapitana statku „St. Marie” i udał się do portu, aby porozmawiać o zaginionym Hansie Jurgenie. To podczas tego nieoficjalnego przesłuchania major dowiaduje się o niecodziennych zainteresowaniach Jurgena paliwami płynnymi do silników okrętowych. Od tego momentu dzielny funkcjonariusz nie ma raczej wątpliwości, że cała afera związana z Hansem musi mieć podłoże dotykające szpiegostwa przemysłowego (co zresztą z miejsca przywodzi na myśl wcześniejszą o sześć lat, również rozgrywającą się w dużej części na Wybrzeżu, dylogię „Wodorosty i pasożyty”). A nawet gdyby myślał inaczej, Krupka robi wszystko, aby sprowadzić tok śledztwa na ten właśnie tor. Szkoda jednak, że w wielu kwestiach scenarzysta postanawia po prostu wyręczyć stróżów prawa – zamiast zmusić ich do wytężonej pracy, jak magik na wiejskim odpuście rzuca im co rusz dowody na stół.
Skoro chodzi o paliwa płynne, to kto musi być całą sprawą najbardziej zainteresowany? Oczywiście Instytut Paliw Płynnych (raz!). Gdy w zbiorniku z chemikaliami na terenie Zakładów Budowy Maszyn zostaje przypadkowo znaleziony mundur marynarski Jurgena, to dla kogo wykonywane są tam prace? Dla Instytutu Paliw Płynnych (dwa!). Kiedy udaje się dotrzeć do przyjaciółki Marii Olimpskiej, Krystyny Zakolskiej, to okazuje się, że jest ona sekretarką dyrektora w jakiej placówce? A jakże, w Instytucie Paliw Płynnych (trzy!). Opowiadając o zaginionej, podobnie jak Jurgen, Olimpskiej, Zakolska wyjawia, że niegdyś była ona na stażu w… jakim zakładzie? Tak, dobrze się domyślacie – w Instytucie Paliw Płynnych (cztery!). Gdy kapitan Zawadzki i porucznik Bielak otrzymują doniesienie o zaginięciu tajnej dokumentacji wielkiej wagi, to z jakiej przychodzi ono instytucji? Hmm… z Instytutu Paliw Płynnych (pięć!). A kiedy wreszcie sierżantowi Zaryckiemu udaje się, za zgodą prokuratora, wejść do mieszkania Olimpskiej w celu przeszukania, znajduje on tam papiery z pieczątką jakiego urzędu? Bingo! Instytutu Paliw Płynnych (sześć!).
A i to jeszcze nie wszystko. Gdy Żbik po wizycie u Zakolskiej wraca do gdyńskiej komendy MO, czeka tam na niego gość. Pewien inżynier. Gdzie pracujący? Dopowiedzcie sobie sami, bo robi się to już nudne (w każdym razie, gwoli ścisłości, doliczmy „siedem!”). I to wszystko na temat fabuły, która kryje w sobie tyle tajemnicy, co stojąca w świetle reflektorów striptizerka po zakończeniu pokazu. Nie najlepiej wróży to poziomowi ostatniej odsłony miniserii, „Smutnemu finałowi”, ale tym problemem, pozwólcie, zajmiemy się dopiero za tydzień, gdy już trochę dojdziemy do siebie po szoku wywołanym „Śladami w lesie”. Teraz wróćmy do… początku, czyli tradycyjnego listu bohatera komiksu do czytelników. Żbik podjął w nim temat zawsze aktualny – alkoholizmu. Z jednej strony wskazał na społeczne skutki problemu („demoralizacja, wzrost przestępczości, nieszczęśliwe wypadki, w których giną ludzie, a również tragedia rodzin alkoholików, w których wychowuje się ok. 400.000 dzieci zagrożonych demoralizacją”), z drugiej – zaapelował, by młodzież angażowała się w akcje antyalkoholowe, jako pozytywny przykład podając konkurs „Młodość – Trzeźwość”.
Pozostałe „bonusy” są na szczęście – w dwóch (na trzy) przypadkach – nieco ciekawsze. Nie zabrakło kolejnej (tym razem trzynastej) lekcji samoobrony doktora Krzysztofa Kondratowicza, w której czytelnicy poznali pad „kołyskowy” w przód. Z ciekawością można było zapoznać się także z ciągiem dalszym „Nauki i techniki w służbie MO”, w którym opisano sposoby ekspertyzy pisma ręcznego. Aż dziw, że tak istotna we współczesnej kryminalistyce praktyka śledcza została zaprezentowana tak późno. Tylną okładkę zdobiła natomiast – poza zapowiedzią „Smutnego finału” – „Kronika MO”, tym razem poświęcona tworzeniu w 1945 roku struktur milicyjnych na terenie późniejszego województwa piotrkowskiego (dzisiejszego łódzkiego). Czego zabrakło? Tego, co ze Żbikowych dodatków było zawsze najciekawsze, a więc minikomiksu z cyklu „Za ofiarność i odwagę”.
koniec
20 sierpnia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Mała Esensja: Krowa może być czasem lekko zakręcona
Marcin Mroziuk

25 IX 2017

Młodzi wielbiciele przygód niezwykłej krowy na pewno z przyjemnością sięgną po „Mamę Mu na wycieczce i inne komiksy”, aby po raz kolejny spotkać swoją ulubioną bohaterkę i jej skrzydlatego przyjaciela. Dzieci w trakcie lektury będą świetnie bawić i nie powinno im też specjalnie przeszkadzać to, że zamieszone w tym tomie cztery komiksowe historyjki pod względem fabularnym w znacznym stopniu stanowią powielenie opowieści znanych z wcześniejszych książek Jujji Wieslander.

więcej »

Adaptacja komiksowa, która igra z ogniem
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

23 IX 2017

Komiksowe adaptacje powieści są zawsze bardzo ryzykownym przedsięwzięciem, raczej skazanym na porażkę, niż spektakularny sukces. Szczęśliwie historia zna chlubne wyjątki. Można do nich śmiało dołączyć wydaną przez Egmont wersję obrazkową środkowej części trylogii (choć to już nieaktualne określenie) „Millennium” Stiega Larssona „Dziewczyna, która igrała z ogniem”.

więcej »

Miłość w czasach internetu
Paweł Ciołkiewicz

22 IX 2017

Życie młodego singla w Nowym Yorku nie jest łatwe. Zawód miłosny sprawia, że K pogrąża się w nałogu… randkowania. Za namową kumpla zakłada konto na portalu Lovebug i rzuca się w wir „miłosnych” przygód, które niestety czynią go coraz bardziej nieszczęśliwym.

więcej »

Polecamy

Zaproszenie do jamy

Kadr, który…:

Zaproszenie do jamy
— Wojciech Gołąbowski

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Na tropie narkotykowej szajki
— Sebastian Chosiński

Korzeń też psuje się od głowy
— Sebastian Chosiński

Miłość, która prowadzi na manowce
— Sebastian Chosiński

Gdy do akcji wkracza SB, zabawa kończy się
— Sebastian Chosiński

Romantyczne tête-à-tête i wargi, które mogą cię zdradzić
— Sebastian Chosiński

Danuta czy Krystyna? – zawodna pamięć Żbika
— Sebastian Chosiński

Gorące plaże Adriatyku
— Sebastian Chosiński

Z Bratysławy do Budapesztu
— Sebastian Chosiński

Niespodziewany awans i afera „Żelazo”
— Sebastian Chosiński

Skok na radziecką rybę
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

O kowboju, co kulom się nie kłaniał
— Sebastian Chosiński

Kowboje i obcy
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Październik 2016
— Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Marynistyczny komiks płaszcza i szpady
— Sebastian Chosiński

Przez prerię wzdłuż i wszerz
— Sebastian Chosiński

Bandyci w Dolinie Królów
— Sebastian Chosiński

Czy kapitan Żbik miał przyrodniego brata?
— Sebastian Chosiński

Na tropie nazistów
— Sebastian Chosiński

Z Bydgoszczy do serca dżungli
— Sebastian Chosiński

Szwejk Ludowego Wojska Polskiego
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

East Side Story: Cztery kobiety w (prawie) średnim wieku
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Łącznik z Kraju Tulipanów
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Gdy nie chce się nic, a sens życia ucieka…
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Ciężkie jest życie rockmana
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Na styku kultur i światów
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Przeprowadzka, która wyszła na dobre
— Sebastian Chosiński

Przeznaczenie, którego należy uniknąć
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Śmiało! Świat zna tyle dźwięków…
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Z żoną to nie przelewki
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Rozdarty między dwoma brzegami Atlantyku
— Sebastian Chosiński

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.