Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Płaszcz i szpada, Londyn i Karaiby

Esensja.pl
Esensja.pl
Jean Dufaux to prawdziwy omnibus. Jako komiksowy scenarzysta radzi sobie doskonale praktycznie w każdym gatunku. Nie inaczej jest z „Barakudą”, krwistą opowieścią spod znaku „płaszcza i szpady”, której głównymi bohaterami są najpodlejsi piraci z karaibskiego Puerto Blanco. Poznaliśmy ich w tomie „Niewolnicy”, a kontynuujemy tę znajomość w „Bliznach”.

Jean Dufaux, Jérémy Petiqueux
‹Barakuda #2: Blizny›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBarakuda #2: Blizny
Scenariusz
Data wydania13 czerwca 2017
RysunkiJérémy Petiqueux
Wydawca Taurus Media
CyklBarakuda
ISBN9788365465054
Format56s. 215x290 mm
Cena38,00
Gatunekprzygodowy
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Jean Dufaux jest wprawdzie Belgiem, nie Francuzem, ale przecież językiem francuskim od dziecka się posługuje i w tej kulturze został wychowany. A to przecież Francuzi zasłynęli jako najwięksi specjaliści od literackich i filmowych opowieści spod znaku „płaszcza i szpady”. Nie ma więc co dziwić się, że i w tej konwencji Dufaux czuje się jak ryba w wodzie. Miłości i zdrady, szermiercze pojedynki, piękne, aczkolwiek podstępne kobiety i przystojni, choć nie zawsze o uczciwych zamiarach mężczyźni – nie, to wcale nie jest skrócony opis „Trzech muszkieterów” czy „Fanfana Tulipana”, lecz komiksowej „Barakudy”, sześcioczęściowej serii, której druga odsłona trafiła właśnie, dzięki wydawnictwu Taurus, do rąk polskich czytelników. Jej akcja rozgrywa się trzy lata po wydarzeniach przedstawionych w „Niewolnikach”, ale oczywiście bezpośrednio z nich się wywodzi. Na planszach narysowanych przez Jérémy’ego Petiqueux spotkamy więc prawie wszystkich bohaterów znanych z poprzedniego tomu. A dojdą też nowi.
Fabuła tomu pierwszego koncentrowała się wokół opanowanych przez korsarzy karaibskich wysepek, tym razem, choć tylko na otwarcie, przenosimy się do Hiszpanii. Po zwycięskim pojedynku z synem kapitana Blackdoga, Raffym, panu de la Loya pozwolono opuścić statek bez szwanku. Dzięki temu wrócił on do ojczyzny i mógł stanąć przed obliczem samego króla. Uważający się za przyjaciela doñi Emilii Sanchez del Scuebo chętnie przystaje na propozycję de la Loyi i oddaje do jego dyspozycji dwa potężne galeony, którymi ma on przepłynąć Atlantyk, by rozprawić się z piratami i sprowadzić porwaną przez nich przed laty arystokratkę do Madrytu. On sam zresztą o niczym innym nie marzy, wszak tylko w ten sposób zmyje plamę ze swego honoru i odzyska wewnętrzny spokój. Jak się jednak niebawem okazuje, zostaje obarczony jeszcze jednym ważnym zadaniem, które powierza mu umierający ojciec Sanche, spowiednik króla. Naciska on, by dzielny żołnierz odzyskał także bezcenny klejnot – „diament z Kasharu” – który mógł dostać się w ręce bandytów.
Przez ojca Sanche, wbrew pozorom, nie przemawia wcale chciwość – nie pragnie on tego skarbu ani dla siebie, ani dla swego władcy. Chce, by de la Loya, odnalazłszy diament, oddał go jego prawowitym właścicielom, czyli Kreolom. Bo tylko w ten sposób Hiszpanie pozyskają ich wdzięczność, która jest niezbędna do realizacji niezwykle śmiałego planu połączenia dwóch oceanów – Atlantyku i Pacyfiku. Motyw ten posłużył Dufaux jedynie jako pretekst do zawiązania akcji w tomie drugim, w dalszej części albumu bowiem de la Loya już się nie pojawia (choć zapewne powróci w kolejnych tomach). Dzięki temu wstępowi wiemy jednak, do czego scenarzysta będzie zmierzać w dalszym ciągu opowieści. Czym w takim razie bawi nas w „Bliznach”? Równolegle rozwija przede wszystkim dwa wątki, których głównymi bohaterami są postaci znane z „Niewolników”, to jest coraz piękniejsza córka doñi Emilii, Maria del Scuebo, na której drodze przekorny los stawia syna kapitana Blackdoga, oraz cherubinowy Emilio, który wciąż korzysta z opieki mister Flynna.
I w tej odsłonie cyklu Dufaux zdecydował się postawić na tę właśnie postać. Nie bez powodu. Zaglądając w jej posępną przeszłość, mógł choć na jakiś czas – dzięki retrospekcjom – opuścić Puerto Blanco i przenieść się w mroczne zakamarki Londynu, jednocześnie przygotowując grunt pod kolejne dramatyczne wydarzenia mające miejsce na wyspie. Te fragmenty „Barakudy” przypominają zresztą inną słynną komiksową serię awanturniczo-przygodową – „Skorpiona”. Ale chodzi tu jedynie o pokrewieństwo gatunkowe, nie o jakiekolwiek zapożyczenia fabularne. Chociaż jeśli przyjrzeć się wizerunkom niektórych postaci – vide Emilio czy mister Flynn – można się zastanawiać, czy Petiqueux przypadkiem zbyt długo nie wpatrywał się w rysunki Enrico Mariniego. Nawet jeżeli tak, to przecież nic złego uczyć się od mistrzów. Ta uwaga nie oznacza jednak wcale, że grafiki Belga są wtórne. Nic z tego! Mają w sobie wiele uroku, urzekają realizmem i bogactwem szczegółów, podkreślanych dodatkowo niezwykle wyrazistą kolorystykę. To kolejny z komiksów, które nie tylko się czyta, lecz także chłonie wzrokiem. Czegóż można życzyć sobie więcej.
koniec
25 sierpnia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Mała Esensja: Krowa może być czasem lekko zakręcona
Marcin Mroziuk

25 IX 2017

Młodzi wielbiciele przygód niezwykłej krowy na pewno z przyjemnością sięgną po „Mamę Mu na wycieczce i inne komiksy”, aby po raz kolejny spotkać swoją ulubioną bohaterkę i jej skrzydlatego przyjaciela. Dzieci w trakcie lektury będą świetnie bawić i nie powinno im też specjalnie przeszkadzać to, że zamieszone w tym tomie cztery komiksowe historyjki pod względem fabularnym w znacznym stopniu stanowią powielenie opowieści znanych z wcześniejszych książek Jujji Wieslander.

więcej »

Adaptacja komiksowa, która igra z ogniem
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

23 IX 2017

Komiksowe adaptacje powieści są zawsze bardzo ryzykownym przedsięwzięciem, raczej skazanym na porażkę, niż spektakularny sukces. Szczęśliwie historia zna chlubne wyjątki. Można do nich śmiało dołączyć wydaną przez Egmont wersję obrazkową środkowej części trylogii (choć to już nieaktualne określenie) „Millennium” Stiega Larssona „Dziewczyna, która igrała z ogniem”.

więcej »

Miłość w czasach internetu
Paweł Ciołkiewicz

22 IX 2017

Życie młodego singla w Nowym Yorku nie jest łatwe. Zawód miłosny sprawia, że K pogrąża się w nałogu… randkowania. Za namową kumpla zakłada konto na portalu Lovebug i rzuca się w wir „miłosnych” przygód, które niestety czynią go coraz bardziej nieszczęśliwym.

więcej »

Polecamy

Zaproszenie do jamy

Kadr, który…:

Zaproszenie do jamy
— Wojciech Gołąbowski

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Pirackiej epopei odcinek pierwszy
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Przeznaczenie, którego należy uniknąć
— Sebastian Chosiński

Człowiek-Nietoperz w stylu Jamesa Bonda
— Sebastian Chosiński

Coraz więcej fantasy
— Sebastian Chosiński

Kuszenie Damiana Wayne’a
— Sebastian Chosiński

A imię jego to Czerwony…
— Sebastian Chosiński

Na troje babka wróżyła
— Sebastian Chosiński

Od „wow!”, poprzez „brrr!”, aż do „uff!”
— Sebastian Chosiński

Wejść, dopaść, przeżyć!
— Sebastian Chosiński

Kobieta wśród węży
— Sebastian Chosiński

Bogowie też popełniają błędy. I starają się je naprawiać…
— Sebastian Chosiński

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.