Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXIX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

„Opłakiwać kogoś i przetrwać to”

Esensja.pl
Esensja.pl
Szósty tom „Balsamisty” przynosi kolejną porcję skłaniających do refleksji opowieści o życiu i śmierci. Tym razem autorka koncentruje swoją uwagę na tych, którzy muszą poradzić sobie po stracie ukochanej osoby.

Mitsukazu Mihara
‹Balsamista #6›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBalsamista #6
Scenariusz
Data wydaniamaj 2010
RysunkiMitsukazu Mihara
Wydawca Hanami
CyklBalsamista
ISBN978-83-60740-38-5
Cena25,00
Gatunekmanga
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 24,97 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Tom otwiera historia „Twoja temperatura ciała, moja temperatura ciała”. Mamiya musi sprostać niezwykle trudnemu wyzwaniu zawodowemu oraz poradzić sobie z niemniej skomplikowanym problemem osobistym. Rozmowa z Azuki przeprowadzona podczas spotkania z nowym współpracownikiem balsamisty, lekarzem sądowym Wao (poznaliśmy go w poprzednim tomie) bez wątpienia wiele kosztowała naszego bohatera, a jej konsekwencje trudno na razie przewidzieć. Kolejna historia, „Schody do nieba”, to krótkie spojrzenie na uczelnianą przeszłość balsamisty. „Stara miłość” opowiada o niefortunnej pomyłce, która mogło drogo kosztować młodą dziewczynę. Jest to także okazja do refleksji na temat różnicy pomiędzy prawdziwą miłością a prześladowaniem. „Cena wyglądu” to jedna z bardziej poruszających historii z tego tomu. Podczas lektury nie sposób nie zastanowić się nad niesamowitą presją, jakiej muszą dziś sprostać młodzi ludzie. Żyjąc w kulturze promującej piękno i młodość, trzeba nieustannie dążyć do ideału. Pytanie tylko, czy warto. Tak, czy inaczej zlecenie, jakiego musi podjąć się balsamista daje do myślenia i może stać się punktem wyjścia interesującej dyskusji. „Przetrwać stratę” to opowieść, która być może jest najlepsza ze wszystkich dotychczasowych. Historia młodego policjanta skłania do refleksji na temat tego, jakie dziedzictwo pozostawia po sobie umierająca osoba. Tom zamyka opowieść „Ocalić utracony świat” przywołująca postaci występujące wcześniej w serii. Widzimy w niej, jak młody człowiek po stracie ukochanej osoby popada w depresję i obserwujemy żmudny proces wydobywania się z niej.
Wszystkie te historie oczywiście przynoszą kolejne wyzwania zawodowe dla balsamisty, ale znacznie ważniejsze jest to, że podejmują one problematykę radzenia sobie ze śmiercią bliskiej osoby. Chodzi tu o przetrwanie tych, którzy muszą żyć dalej, pomimo utraty kogoś ważnego. Jedni radzą sobie z tym lepiej, inni gorzej. Niektórzy potrafią pokonać trudności samodzielnie, ale są i tacy, którzy potrzebują pomocy drugiego człowieka. Praca balsamisty pomaga przetrwać najbliższym najgorsze momenty, ale później człowiek pozostaje jednak sam na sam ze swoim smutkiem i żałobą. I dopiero wtedy zaczyna się prawdziwa próba charakteru. W tle kolejnych opowieści rozwija się również trudna relacja pomiędzy Mamiyą a Azuki. Można powiedzieć, że ich „związek” wchodzi w nową fazę. Balsamista z coraz większym trudem radzi sobie bowiem ze swoimi uczuciami i choć nie potrafi ich do końca nazwać i zrozumieć, w przypływie nagłych emocji wyznaje dziewczynie miłość.
Mitsukazu Mihara za pomocą swojej eleganckiej kreski tworzy poważną, refleksyjną atmosferę. Duży kontrast i brak cieniowania sprawia, że jej rysunki doskonale wpasowują się w nastrojowy klimat opowieści. Całość doskonale uzupełnia specyficzne podejście do anatomii tworzonych postaci, sprawiające że rysunki „Balsamisty” już na pierwszy rzut okaz wyróżniają się w mangowym krajobrazie. Krótko mówiąc autorka pozostaje konsekwentna stylowi, który zapoczątkowała w pierwszym tomie. Co więcej, podchodzi ona do tworzenia własnej serii niezwykle poważnie. Świadczy o tym chociażby przedstawiony również w formie obrazkowej opis procesu pozyskiwania materiałów w szkole dla balsamistów. Czas spędzony w murach uczelni, możliwość chłonięcia jej specyficznej atmosfery oraz rozmowy z adeptami sztuki balsamowania bez wątpienia pozwoliły autorce lepiej zrozumieć ten zawód i przyczyniły się do zwiększenia wiarygodności opowiadanych przez nią historii.
Dzięki poświęceniu Mitsukazu Mihary „Balsamista” pozostaje niezwykle kojącą i przynoszącą otuchę serią. Choć manga opowiada o śmierci, to czyni to w sposób wyjątkowo wrażliwy i delikatny. Wydaje się że seria wraz z upływem czasu staje się coraz lepsza. Autorka sprawnie snuje swoje opowieści i z dużą wrażliwością prezentuje trudną, ale przecież niezwykle ważną problematykę.
koniec
31 sierpnia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Paryskie perypetie
Paweł Ciołkiewicz

20 IX 2017

Noemi i jej kuzyn Emilien wspólnie z piękną i niebywale inteligentną guwernantką Amelią, pomysłowym Terencem oraz małomównym Winfreyem kontynuują swoją niezwykłą podróż. Kolejne tajemnice i niebezpieczeństwa sprawiają, że robi się coraz ciekawiej.

więcej »

Dobra robota, robocie
Agnieszka ‘Achika’ Szady

18 IX 2017

Jak pamiętamy, „Przebudzenie Mocy” otwiera scena, w której obiwanopodobny starzec przekazuje pilotowi Ruchu Oporu pendrive z namiarami na kryjówkę Luke’a. Z komiksu pod bezpretensjonalnym tytułem „Poe Dameron. Eskadra Czarnych” dowiemy się, jak długa i skomplikowana była droga do odnalezienia siwowłosego informatora.

więcej »

Kapitan Żbik: Na tropie narkotykowej szajki
Sebastian Chosiński

17 IX 2017

Drugie życie kapitana – a w późniejszym czasie majora – Żbika rozpoczęło się na początku stulecia. Nietrudno to zrozumieć. Od upadku PRL-u minęło wystarczająco dużo czasu, by opadły związane z minionym ustrojem emocje; dawni wielbiciele komiksu dorośli zaś na tyle, aby zacząć odczuwać nostalgię na myśl o bohaterze swego dzieciństwa. Zaczęto więc przypominać stare i wydawać nowe historie. Ba! za sprawą Macieja Jasińskiego i Łukasza Ciaciucha Żbik postanowił przysłużyć się również policji w III (...)

więcej »

Polecamy

Zaproszenie do jamy

Kadr, który…:

Zaproszenie do jamy
— Wojciech Gołąbowski

Samotni
— Wojciech Gołąbowski

Vahanara!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Wymarsz o świcie
— Wojciech Gołąbowski

Wróg czy przyjaciel?
— Marcin Osuch

O zmierzchu na Wieprzu
— Wojciech Gołąbowski

Scena łóżkowa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pożoga
— Wojciech Gołąbowski

Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski

Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ja cię kocham, a ty…
— Paweł Ciołkiewicz

Czekając na śmierć
— Paweł Ciołkiewicz

Słyszeć głos zmarłych
— Paweł Ciołkiewicz

Miłość i śmierć
— Paweł Ciołkiewicz

Mucha nie siada
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Paryskie perypetie
— Paweł Ciołkiewicz

Swobodna ekipa kontratakuje
— Paweł Ciołkiewicz

Ten obcy
— Paweł Ciołkiewicz

Bliskie spotkanie
— Paweł Ciołkiewicz

Jak za starych, dobrych czasów
— Paweł Ciołkiewicz

Wyrwać się z niewoli
— Paweł Ciołkiewicz

Człowiek jest jak mały robak
— Paweł Ciołkiewicz

Mafia, morderstwo i terroryzm
— Paweł Ciołkiewicz

Wsiąść do pociągu…
— Paweł Ciołkiewicz

Każda istota nosi swój własny świat wewnątrz siebie
— Paweł Ciołkiewicz

Wkrótce

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.