Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXX

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Gra pozorów

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci tom serii „Monster” przynosi kolejne zdarzenia związane z dramatyczną ucieczką doktora Tenmy i jego poszukiwaniami tytułowego potwora. Bohaterom pojawiającym się na scenie w poszczeglnych epizodach coraz trudniej oddzielić prawdę od kłamstwa, a granica pomiędzy fikcją i rzeczywistością ulega zatarciu.

Naoki Urosawa
‹Monster #3›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMonster #3
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2014
RysunkiNaoki Urosawa
Wydawca Hanami
CyklMonster
ISBN78-83-60740-85-9
Cena65,00
Gatunekmanga, sensacja
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Świetnie zapowiadający się młody lekarz Kenzō Tenma został poddany niezwykle trudnej próbie. W wyniku niesłusznego oskarżenia o zbrodnie popełnione przez Johana Lieberta – młodego mężczyznę zawdzięczającego mu życie – musi uciekać przed wymiarem sprawiedliwości. Ciążą na nim bowiem nie tylko zarzuty o zamordowanie dyrektora szpitala, w którym pracował, ale jest poszukiwany także za seryjne zabójstwa samotnych, starszych małżeństw. Mimo tego doktor wytrwale dąży do schwytania stojącego z tymi zbrodniami potwora. Przy okazji odkrywa też szereg nowych faktów z mrocznej przeszłości Johana.
Trzeci tom serii stanowi w gruncie rzeczy zbiór kilku epizodów. Choć są one ściśle związane z główną akcją komiksu, to nie posuwają jej za bardzo do przodu. Zresztą podczas lektury można odnieść wrażenie, że cała ta kryminalna intryga stanowi dla Naoki Urasawy jedynie pretekst do snucia niezwykle złożonej narracji i konstruowania wielowymiarowych postaci. Widzimy tu zatem najpierw doktora Tenmę, który rozpaczliwie szukając sposobów na dopadnięcie Johana zwraca się o pomoc do swojego znajomego ze studiów. Chce, by pracujący dla policji doktor Gillen pomógł mu, tworząc na podstawie zostawionych przez Johana listów profil seryjnego zabójcy. Problem polega jednak na tym, że Gillen nie wierzy Tenmie i podejrzewa, że to on sam stoi za wszystkimi zabójstwami. Następnie śledzimy wyprawę Tenmy i Dietera do Freiham, podczas której poznają oni starsze małżeństwo. Wspólna podróż staje się okazją do refleksji na temat umiejętności dostrzegania różnicy pomiędzy dobrem i złem. Trzeci epizod opowiada o nowym życiu mordercy rodziny Fortnerów. Dręczony wyrzutami mężczyzna napotyka na swej drodze żądną zemsty przybraną córkę małżeństwa, a zarazem siostrę Johana - Ninę Fortner (znaną także jako Anna Liebert). Efekt tego spotkania jest dla niego bardzo zaskakujący.
W kolejnym epizodzie na scenie pojawia się po raz kolejny demoniczny inspektor Lunge. Jego nie do końca zgodne z prawem działania nastawione są na schwytanie w pułapkę doktora Tenmy. Wygląda na to, że jego nieustępliwości nie jest w stanie zmienić nawet to, co zdarzyło się między nimi tym razem. Swoje kolejne pięć minut dostaje także Eva Heineman i okazuje się, że jest to postać znacznie bardziej skomplikowana, niż można było sądzić do tej pory. Wydawało się, że jej jedyną motywacją jest nienawiść do Tenmy, tymczasem wygląda na to, że uczucia jakie żywi do dawnego narzeczonego są zupełnie innej natury. W ostatnim epizodzie pojawia się sam Johan we własnej osobie, choć jak zwykle steruje on zdarzeniami pozostając w cieniu. Obserwujemy tu historię sędziwego Hansa Schuwalda. Ten potentat finansowy dożywa swych dni spędzając czas w swoim domu i słuchając klasycznej literatury czytanej przez dorabiających sobie studentów. Jednym z nich jest właśnie Johan. To nie wróży nic dobrego.
Wszystkie te epizody składają się na utrzymaną w refleksyjnej tonacji, spójną całość. Głównym motywem zdaje się być w niej skomplikowana relacja pomiędzy prawdą i kłamstwem. Bohaterowie poszczególnych opowieści znajdują się w niezwykle skomplikowanych sytuacjach i muszą dokonywać trudnych wyborów. Doktor Gillen jest przekonany, że mordercą jest sam Tenma i to przekonanie chwilami udziela się także czytelnikom. W zasadzie gdyby okazało się, że to doktor ma rozdwojenie osobowości, nie byłoby to aż tak bardzo zaskakujące. W podobnie niejednoznacznej sytuacji znajduje się morderca rodziny Fortnerów – nie wie, czy powinien uwierzyć swojemu ochroniarzowi, czy córce zamordowanego przez siebie małżeństwa. Emerytowany policjant, który wspólnie ze swoją żoną podwozi doktora Tenmę również zastanawia się nad tym, jaka jest prawda o tym człowieku. Czy powinien zaufać rezultatom policyjnych śledztw sugerujących, że Tenma jest zabójcą, czy też zawierzyć własnej intuicji mówiącej mu, że to dobry człowiek? Naoki Urasawa we wszystkie te dylematy wciąga czytelnika i sprawia, że on również chwilami odczuwa podobne wątpliwości do tych, jakie dręczą bohaterów.
Seria Naoki Urasawy niezmiennie oferuje rozrywkę na najwyższym poziomie. Skomplikowana intryga kryminalna rozwija się niespiesznie, niemal przy okazji prezentacji kolejnych epizodów z życia osób jakoś uwikłanych w działalność tytułowego potwora. Johan jest bowiem nieustannie w tej opowieści obecny, choć sam pojawia się bardzo rzadko. Wszyscy o nim mówią i często są w jakiś sposób przez niego manipulowani. Autor przybliżając losy poszczególnych osób i trawiące ich wewnętrzne dylematy nadaje tej historii niezwykłą głębię, ale równocześnie sprawia, że lektura kolejnych tomów wymaga nie lada uwagi i wymusza powroty do zdarzeń opisanych we wcześniejszych odsłonach tej historii. Nic tu bowiem nie dzieje się przypadkowo i nawet pozornie najdrobniejsze zdarzenia oraz nic nie znaczące postaci mogą pojawić się w przyszłości w zupełnie innej, istotnej roli. Trzeba być przygotowanym na każdy zwrot akcji. Jednak właśnie dzięki temu „Monster” jest opowieścią, która angażuje czytelnika i nie pozwala mu nawet na chwilę dekoncentracji.
koniec
25 października 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Marvel: Przeczytać Panterę i zapomnieć
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

18 XI 2017

Czarna Pantera to jeden z najpopularniejszych bohaterów komiksów za Wielką Wodą. U nas znany jest jednak przede wszystkim z ról epizodycznych. Sytuację tę miał naprawić dwudziesty pierwszy tom Kolekcji Superbohaterowie Marvela. Cóż, nie udało się.

więcej »

Esensja czyta dymki: Listopad 2017 (2)
Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

17 XI 2017

Zgodnie z obietnicą kolejna porcja porcja komiksowych króciaków w listopadzie.

więcej »

Japoński Wertham kontratakuje
Paweł Ciołkiewicz

15 XI 2017

„Poison City” to opowieść o zatrutym mieście, niszczonym przez… mangi. Stanowią one zagrożenie, przed którym trzeba chronić japońską młodzież. Bezwzględną krucjatę przeciwko deprawującym treściom rozpoczyna Ruch Oczyszczenia Tokio. Czy w tym mieście przyszłości szyjącym się do organizacji igrzysk olimpijskich zapłoną stosy?

więcej »

Polecamy

Przeczytać Panterę i zapomnieć

Marvel:

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Oto wizja wpadki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Głos suwerena wysłuchany
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ogniu krocz za mną
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nic do stracenia
— Paweł Ciołkiewicz

Każde życie ludzkie jest warte tyle samo
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Japoński Wertham kontratakuje
— Paweł Ciołkiewicz

Dzień zmartwychwstania
— Paweł Ciołkiewicz

Modlitwa
— Paweł Ciołkiewicz

Ciemność widzę
— Paweł Ciołkiewicz

Superbohaterska nostalgia
— Paweł Ciołkiewicz

Anonimowi bohaterowie
— Paweł Ciołkiewicz

Zakazany owoc
— Paweł Ciołkiewicz

Liczy się tylko wysiłek
— Paweł Ciołkiewicz

Między młotem a kowadłem
— Paweł Ciołkiewicz

Pieniądz rządzi światem
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.