Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Gra pozorów

Esensja.pl
Esensja.pl
Trzeci tom serii „Monster” przynosi kolejne zdarzenia związane z dramatyczną ucieczką doktora Tenmy i jego poszukiwaniami tytułowego potwora. Bohaterom pojawiającym się na scenie w poszczeglnych epizodach coraz trudniej oddzielić prawdę od kłamstwa, a granica pomiędzy fikcją i rzeczywistością ulega zatarciu.

Naoki Urosawa
‹Monster #3›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMonster #3
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2014
RysunkiNaoki Urosawa
Wydawca Hanami
CyklMonster
ISBN78-83-60740-85-9
Cena65,00
Gatunekmanga, sensacja
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Świetnie zapowiadający się młody lekarz Kenzō Tenma został poddany niezwykle trudnej próbie. W wyniku niesłusznego oskarżenia o zbrodnie popełnione przez Johana Lieberta – młodego mężczyznę zawdzięczającego mu życie – musi uciekać przed wymiarem sprawiedliwości. Ciążą na nim bowiem nie tylko zarzuty o zamordowanie dyrektora szpitala, w którym pracował, ale jest poszukiwany także za seryjne zabójstwa samotnych, starszych małżeństw. Mimo tego doktor wytrwale dąży do schwytania stojącego z tymi zbrodniami potwora. Przy okazji odkrywa też szereg nowych faktów z mrocznej przeszłości Johana.
Trzeci tom serii stanowi w gruncie rzeczy zbiór kilku epizodów. Choć są one ściśle związane z główną akcją komiksu, to nie posuwają jej za bardzo do przodu. Zresztą podczas lektury można odnieść wrażenie, że cała ta kryminalna intryga stanowi dla Naoki Urasawy jedynie pretekst do snucia niezwykle złożonej narracji i konstruowania wielowymiarowych postaci. Widzimy tu zatem najpierw doktora Tenmę, który rozpaczliwie szukając sposobów na dopadnięcie Johana zwraca się o pomoc do swojego znajomego ze studiów. Chce, by pracujący dla policji doktor Gillen pomógł mu, tworząc na podstawie zostawionych przez Johana listów profil seryjnego zabójcy. Problem polega jednak na tym, że Gillen nie wierzy Tenmie i podejrzewa, że to on sam stoi za wszystkimi zabójstwami. Następnie śledzimy wyprawę Tenmy i Dietera do Freiham, podczas której poznają oni starsze małżeństwo. Wspólna podróż staje się okazją do refleksji na temat umiejętności dostrzegania różnicy pomiędzy dobrem i złem. Trzeci epizod opowiada o nowym życiu mordercy rodziny Fortnerów. Dręczony wyrzutami mężczyzna napotyka na swej drodze żądną zemsty przybraną córkę małżeństwa, a zarazem siostrę Johana - Ninę Fortner (znaną także jako Anna Liebert). Efekt tego spotkania jest dla niego bardzo zaskakujący.
W kolejnym epizodzie na scenie pojawia się po raz kolejny demoniczny inspektor Lunge. Jego nie do końca zgodne z prawem działania nastawione są na schwytanie w pułapkę doktora Tenmy. Wygląda na to, że jego nieustępliwości nie jest w stanie zmienić nawet to, co zdarzyło się między nimi tym razem. Swoje kolejne pięć minut dostaje także Eva Heineman i okazuje się, że jest to postać znacznie bardziej skomplikowana, niż można było sądzić do tej pory. Wydawało się, że jej jedyną motywacją jest nienawiść do Tenmy, tymczasem wygląda na to, że uczucia jakie żywi do dawnego narzeczonego są zupełnie innej natury. W ostatnim epizodzie pojawia się sam Johan we własnej osobie, choć jak zwykle steruje on zdarzeniami pozostając w cieniu. Obserwujemy tu historię sędziwego Hansa Schuwalda. Ten potentat finansowy dożywa swych dni spędzając czas w swoim domu i słuchając klasycznej literatury czytanej przez dorabiających sobie studentów. Jednym z nich jest właśnie Johan. To nie wróży nic dobrego.
Wszystkie te epizody składają się na utrzymaną w refleksyjnej tonacji, spójną całość. Głównym motywem zdaje się być w niej skomplikowana relacja pomiędzy prawdą i kłamstwem. Bohaterowie poszczególnych opowieści znajdują się w niezwykle skomplikowanych sytuacjach i muszą dokonywać trudnych wyborów. Doktor Gillen jest przekonany, że mordercą jest sam Tenma i to przekonanie chwilami udziela się także czytelnikom. W zasadzie gdyby okazało się, że to doktor ma rozdwojenie osobowości, nie byłoby to aż tak bardzo zaskakujące. W podobnie niejednoznacznej sytuacji znajduje się morderca rodziny Fortnerów – nie wie, czy powinien uwierzyć swojemu ochroniarzowi, czy córce zamordowanego przez siebie małżeństwa. Emerytowany policjant, który wspólnie ze swoją żoną podwozi doktora Tenmę również zastanawia się nad tym, jaka jest prawda o tym człowieku. Czy powinien zaufać rezultatom policyjnych śledztw sugerujących, że Tenma jest zabójcą, czy też zawierzyć własnej intuicji mówiącej mu, że to dobry człowiek? Naoki Urasawa we wszystkie te dylematy wciąga czytelnika i sprawia, że on również chwilami odczuwa podobne wątpliwości do tych, jakie dręczą bohaterów.
Seria Naoki Urasawy niezmiennie oferuje rozrywkę na najwyższym poziomie. Skomplikowana intryga kryminalna rozwija się niespiesznie, niemal przy okazji prezentacji kolejnych epizodów z życia osób jakoś uwikłanych w działalność tytułowego potwora. Johan jest bowiem nieustannie w tej opowieści obecny, choć sam pojawia się bardzo rzadko. Wszyscy o nim mówią i często są w jakiś sposób przez niego manipulowani. Autor przybliżając losy poszczególnych osób i trawiące ich wewnętrzne dylematy nadaje tej historii niezwykłą głębię, ale równocześnie sprawia, że lektura kolejnych tomów wymaga nie lada uwagi i wymusza powroty do zdarzeń opisanych we wcześniejszych odsłonach tej historii. Nic tu bowiem nie dzieje się przypadkowo i nawet pozornie najdrobniejsze zdarzenia oraz nic nie znaczące postaci mogą pojawić się w przyszłości w zupełnie innej, istotnej roli. Trzeba być przygotowanym na każdy zwrot akcji. Jednak właśnie dzięki temu „Monster” jest opowieścią, która angażuje czytelnika i nie pozwala mu nawet na chwilę dekoncentracji.
koniec
25 października 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Przejąć władzę nad wszechświatem
Paweł Ciołkiewicz

17 I 2018

Szósty tom zbiorczego wydania „Storma” zawiera kontynuację „Kronik Pandarwiańskich”. Współpraca Lawrence’a z Lodewijkiem układa się coraz lepiej, a Pandarwia staje się coraz bardziej intrygującym miejscem, w którym nie brakuje żądnych władzy szaleńców. Po Marduku poznajemy bowiem dwóch braci walczących ze sobą o władzę nad Aromaterą.

więcej »

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018
Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2018

W styczniowych króciakach komiksowych najnowszy „Usagi” i kilka starszych pozycji.

więcej »

Nowa nadzieja w Kolekcji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

13 I 2018

Całkiem nieoczekiwanie wydawnictwo DeAgostini wprowadziło na rynek nową kolekcjonerską serię. Portfele fanów „Gwiezdnych Wojen” nie będą miały lekko, albowiem Kolekcja Komiksów Star Wars zapowiada się nad wyraz interesująco.

więcej »

Polecamy

Koniec nieskończoności

Marvel:

Koniec nieskończoności
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nic do stracenia
— Paweł Ciołkiewicz

Każde życie ludzkie jest warte tyle samo
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Przejąć władzę nad wszechświatem
— Paweł Ciołkiewicz

Demony przeszłości
— Paweł Ciołkiewicz

Wszystko dla pieniędzy
— Paweł Ciołkiewicz

Iść, ciągle iść…
— Paweł Ciołkiewicz

Ciężkie jest życie bankiera
— Paweł Ciołkiewicz

Hell’s Kitchen to ja!
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwy wojownik nie potrzebuje miecza
— Paweł Ciołkiewicz

Napięcie rośnie
— Paweł Ciołkiewicz

Cierpienia młodego Dylana
— Paweł Ciołkiewicz

Zmarnowane życie
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.