Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Bohema ostro bawi się

Esensja.pl
Esensja.pl
Pablo Picasso to artysta, który wpłynął na kształt sztuki współczesnej w sposób trudny do przecenienia. Jednak autorów biograficznego komiksu „Pablo” bardziej niż jego twórczość interesuje – niemniej fascynujące – prywatne życie artysty. Czy jednak można w tym przypadku w ogóle oddzielić od siebie obie sfery?

Julie Birmant, Clement Oubrerie
‹Pablo›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPablo
Scenariusz
Data wydanialistopad 2017
RysunkiClement Oubrerie
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527578
Format352s. 200x260 mm
Cena140,00
Gatunekhistoryczny, obyczajowy
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 114,97 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Akcja komiksu rozgrywa się na początku dwudziestego wieku, głównie w Paryżu, choć odwiedzamy także i ojczyznę Picassa. Był to niezwykle burzliwy czas dla młodego twórcy. W kontekście rozwoju jego twórczości obejmuje on tzw. okres błękitny, okres różowy oraz pierwsze próby stworzenia nowego kierunku w malarstwie – znanego dziś jako kubizm. Autorzy koncentrują się jednak nie tyle na rozwoju jego stylu i eksperymentach graficznych, co na pełnym twórczych uniesień i osobistych tragedii życiu prywatnym. Podczas lektury nie mamy zbyt wielu okazji do tego, by przyjrzeć się dziełom Picassa, ale obserwujemy zdarzenia, które miały wpływ na ich powstanie – np. samobójcza śmierć przyjaciela, wizyta w więzieniu dla kobiet Saint-Lazare (okres błękitny), czy fascynacja cyrkiem i artystami cyrkowymi (okres różowy). Jednak same obrazy Picassa pojawiają się tylko sporadycznie, zazwyczaj są gdzieś w tle – widzimy jak nad nimi pracuje, albo obserwujemy je porozrzucane w jego pracowni. W centrum uwagi znajduje się samo życie artysty, które dzielił wówczas ze swoją muzą i partnerką Fernande Olivier. To właśnie ona jest narratorką tej opowieści. Poznajemy ją jeszcze jako Amelię Lang, gdy porzucona przez rodzinę, wychowywana przez chciwą ciotkę i uwikłana w nieszczęśliwe małżeństwo, postanawia wreszcie skończyć z takim życiem i ucieka do Paryża. Tu staje się modelką, muzą i kochanką artystów. Tu także poznaje młodego Picassa, który z miejsca się w niej zakochuje.
Dalej obserwujemy ich burzliwe życie – pełne namiętności i emocji oraz obfitujące w rozstania i powroty. Widzimy jak wspólnie przeżywają twórcze rozterki i zanurzają się w życiu bohemy. W komiksie bowiem główną rolę odgrywa nie tylko Picasso, ale także szereg innych osób tworzących ówczesne paryskie środowisko artystyczne. Zresztą już same tytuły poszczególnych albumów składających się na wydanie zbiorcze na to wskazują: „Max Jacob”, „Appolinaire”, „Matisse”. Dopiero czwarty album nosi tytuł „Picasso”, co można interpretować jako opis skomplikowanej drogi artysty do odnalezienia własnego stylu, która prowadziła przez przyjaźń z Maxem Jacobem i Guillaumem Apolinairem oraz artystyczną rywalizację z Henrim Matissem. Na planszach komiksu pojawiają się dziesiątki innych postaci, ważnych dla twórczości Picassa – np. uwieczniona na jednym z jego portretów Gertrude Stein.
Żywiołowość i twórczy entuzjazm paryskiej bohemy znajduje swoje odzwierciedlenie w graficznej warstwie komiksu. Rysunki Clémenta Oubriere stanowią bowiem interesujące połączenie realizmu i groteskowości. Za pomocą żywiołowej, nieco rozchwianej, delikatnej kreski rysownik przedstawia Paryż, jako surrealistyczne miasto nieustannie tętniące artystycznym życiem. Rysowane przez niego postacie choć podobne do swoich pierwowzorów mają w sobie jednocześnie coś groteskowego. Ich wygląd i sposób bycia świadczą dobitnie o tym, że wszyscy żyją na granicy świata rzeczywistego i własnych kreacji artystycznych, nie zawsze zdając sobie sprawę, gdzie aktualnie się znajdują. Obrazu całości dopełniają przytłumione i nieco brudne kolory Sandry Desmazeries. Warto odnotować, że autorzy rysunków nie silą się na to, by na planszach oddać specyfikę dzieł Picassa, co wydaje się tu zabiegiem rozsądnym. Trudno bowiem wyobrazić sobie, by taka próba mogła zakończyć się powodzeniem, nawet jeśli opowieść dotyczy relatywnie krótkiego okresu życia artysty. Wiadomo przecież, że właśnie w tym czasie nieustannie zmieniał on sposób tworzenia obrazów poszukując nowych środków wyrazu i nowego stylu.
Komiks Julie Birmant i Clément Oubrerie to kolejna w ofercie wydawnictwa Timof i Cisi Wspólnicy wartościowa propozycja dla miłośników malarstwa i biografii wielkich artystów. Teraz obok „Vincenta i van Gogha”, „Boscha”, „Muncha” oraz przekrojowego „Z biegiem sztuki” można będzie postawić „Pablo” (i miejmy nadzieję, że warto także zarezerwować miejsce na kolejne podobne pozycje). Ta poetycka opowieść pozwala zanurzyć się w fascynujący świat paryskiej bohemy, dla której nie istniał podział na życie i sztukę. Picasso i inni twórcy pojawiający się na planszach komiksu żyli intensywnie i równie intensywnie tworzyli swoje dzieła. Spory o sztukę były niezwykle żywiołowe, a będące ich konsekwencją emocje często przenosiły się na inne dziedziny. Dzięki temu, że autorzy zdecydowali się opisać mały wycinek życia Picassa, mogli przyjrzeć mu się dokładnie, ze szczegółami ukazując różne jego aspekty. A że malarski geniusz wiódł bujny i ciekawy żywot, lektura komiksu jest pasjonującym przeżyciem.
koniec
27 listopada 2017
dodajdo

Komentarze

27 XI 2017   15:06:43

Uwielbiam tytuły będące cytatami z czegoś :-)))

27 XI 2017   20:35:03

A ja uwielbiam takie tytuły nadawać :)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Cierpienia młodego Dylana
Paweł Ciołkiewicz

17 XII 2017

Duet Ed Brubaker i Sean Phillips nie zawodzi. Po świetnej serii „Fatale” otrzymujemy ich kolejne wspólne dzieło - utrzymany w mrocznych klimatach thriller „Zabij albo zgiń”. A w nim… nieustający monolog głównego bohatera, który zwierza się czytelnikom ze swoich kolejnych porażek i problemów.

więcej »

Rozrywka ociekająca krwią
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

16 XII 2017

Zastanawialiście się kiedyś, jak mogłyby wyglądać przygody Hellboya w klimacie heroic fantasy? Ja też nie, ale pierwszy tom serii „Head Lopper” z podtytułem „Wyspa albo plaga Bestii”, który właśnie wydał Nonstop Comics może na to pytanie odpowiedzieć.

więcej »

Zmarnowane życie
Paweł Ciołkiewicz

15 XII 2017

Stworzony przez Jeana van Hamme’a oraz Williama Vance’a bohater opłakiwał Marthę jeszcze zanim to stało się modne. Już w pierwszym tomie świetnej serii „XIII", cierpiący wówczas na amnezję mężczyzna, złożył w strugach deszczu płomienny pocałunek na ustach umierającej Marthy Shoebridge.

więcej »

Polecamy

Nieskończoność megalomanii

Marvel:

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Oto wizja wpadki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Tegoż autora

Cierpienia młodego Dylana
— Paweł Ciołkiewicz

Zmarnowane życie
— Paweł Ciołkiewicz

Nie ufaj nikomu
— Paweł Ciołkiewicz

Toksyczni rodzice
— Paweł Ciołkiewicz

Mroczny świat
— Paweł Ciołkiewicz

Niech żyje bal
— Paweł Ciołkiewicz

Krzyżowcy, heretycy i obcy
— Paweł Ciołkiewicz

Krąg śmierci
— Paweł Ciołkiewicz

Japoński Wertham kontratakuje
— Paweł Ciołkiewicz

Dzień zmartwychwstania
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.