Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 stycznia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CLXXII

Konkursy

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Cierpienia młodego Dylana

Esensja.pl
Esensja.pl
Duet Ed Brubaker i Sean Phillips nie zawodzi. Po świetnej serii „Fatale” otrzymujemy ich kolejne wspólne dzieło - utrzymany w mrocznych klimatach thriller „Zabij albo zgiń”. A w nim… nieustający monolog głównego bohatera, który zwierza się czytelnikom ze swoich kolejnych porażek i problemów.

Elizabeth Breitweiser, Ed Brubaker, Sean Phillips
‹Zabij albo zgiń #1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZabij albo zgiń #1
Scenariusz
Data wydania16 listopada 2017
RysunkiSean Phillips, Elizabeth Breitweiser
Wydawca Non Stop Comics
CyklZabij albo zgiń
ISBN9788381101806
Format128s. 170x260 mm
Cena40,00
Gatuneksensacja
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl: 45,97 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
A trzeba przyznać, że ma ich na koncie sporo. Dziewczyna, w której się podkochuje, chodzi z jego kumplem i współlokatorem. Wspólne pomieszkiwanie sprawia, że nasz bohater niemal codziennie cierpi widząc wzajemne czułości zakochanej pary. Zawodowo również jest kiepsko. Dylan ma niemal trzydzieści lat i nadal studiuje, bo kiedyś został wyrzucony z uczelni, a powrót po latach okazał się dość trudny. Ten incydent miał związek z nieudaną próbą samobójczą. Tak, nawet samobójstwa mu nie wychodzą – druga próba również zakończyła się porażką. Ogólne zniechęcenie i depresja są jego stałymi towarzyszami. Jakby tego było mało, w pewnym momencie w jego życiu pojawia się demon i zawiera z nim układ. Zasady są proste – Dylan raz w miesiącu musi zabić człowieka. Jeśli tego nie zrobi, sam zostanie zabity.
Zazwyczaj w takich sytuacjach mówi się, że to zdarzenie nadało nowy sens życiu bohatera. Niestety, w tym przypadku to nieprawda. Życie Dylana nadal jest bez sensu, a on sam z trudem radzi sobie w nowej sytuacji. Doświadczamy tego podczas lektury, bo Ed Brubaker skonstruował swoją opowieść jako nieustający monolog głównego bohatera. Dylan cały czas mówi do nas o swoich doświadczeniach, rozterkach, dylematach i problemach. A kotłuje mu się w głowie naprawdę sporo różnych myśli. Ten chaotyczny strumień świadomości raz po raz rzuca nas w różne punkty czasowe tej opowieści, bo narrator raczej nie panuje nad tym, co chce nam przekazać. Pomimo tego – albo właśnie dzięki temu – opowieść jest naprawdę pasjonująca. Wkraczamy w skomplikowane życie boleśnie doświadczonego przez los chłopaka, zaczynamy śledzić jego działania i zapoznajemy się z jego poglądami na świat. Scenarzysta cały czas trzyma nas w niepewności, nie rozstrzygając jednoznacznie, czy to, co czytamy jest opowieścią grozy z elementami nadprzyrodzonymi, czy studium szaleństwa utrzymane w realistycznej konwencji. Nie wiemy bowiem, czy demon, który zawarł z Dylanem śmiertelny układ, jest prawdziwy, czy też jest tylko wytworem chorego umysłu pogrążającego się w chorobie psychicznej chłopaka. Obie możliwości są równie prawdopodobne.
Mroczne, oparte na wysokim kontraście i obficie skąpane w tuszu rysunki Seana Phillipsa doskonale sprawdzają się w tej opowieści. Wykreowany przez niego świat jest brudny i przygnębiający. Oglądając poszczególne kadry możemy wręcz poczuć to, czego doświadcza główny bohater. Interesujące są także nawiązania do magazynów pulpowych – w kilku miejscach znajdziemy efektowne grafiki stylizowane na ilustracje do takich właśnie pisemek. Rysownik nie unika także scen pełnych przemocy, które stanowią dodatkowe urealnienie tej historii. O odpowiedni nastrój zadbała również kolorystka. Elizabeth Breitweiser posługuje się ograniczoną paletą zimnych barw, raz po raz kontrapunktowanych plamami czerwieni (tak, są to zazwyczaj plamy krwi). Krótko mówiąc świat, w którym żyje bohater jest wypełniony śmiercią i cierpieniem. Doświadcza ich Dylan i w takim samym stopniu doświadcza tego czytelnik towarzysząc krok w krok zdesperowanemu narratorowi.
Kolejne wspólne dzieło Brubakera i Phillipsa stworzone dla Image Comics potwierdza, że droga jaką konsekwentnie podąża to wydawnictwo, jest słuszna. Uznani autorzy mający nadal coś ciekawego do powiedzenia, obdarzeni zaufaniem i dysponujący swobodą, są w stanie tworzyć intrygujące historie. Zamiast po raz kolejny wałkować zgrane tematy z tymi samymi bohaterami, mogą opowiadać historie dające do myślenia. Opowieść o młodym chłopaku pogrążającym się w spirali przemocy niepokoi i intryguje. Bez względu na to, czy ta historia okaże się ostatecznie rojeniami szaleńca, czy opowieścią o kolejnym mścicielu wymierzającym sprawiedliwość na własną rękę, refleksje bohatera nie stracą nic ze swojej ważności. Granica pomiędzy szaleństwem i samozwańczą misją ratowania świata już od czasów „Strażników” Alana Moore’a czy „Powrotu Mrocznego Rycerza” Franka Millera pozostaje przecież zatarta.
koniec
17 grudnia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Przejąć władzę nad wszechświatem
Paweł Ciołkiewicz

17 I 2018

Szósty tom zbiorczego wydania „Storma” zawiera kontynuację „Kronik Pandarwiańskich”. Współpraca Lawrence’a z Lodewijkiem układa się coraz lepiej, a Pandarwia staje się coraz bardziej intrygującym miejscem, w którym nie brakuje żądnych władzy szaleńców. Po Marduku poznajemy bowiem dwóch braci walczących ze sobą o władzę nad Aromaterą.

więcej »

Esensja czyta dymki: Styczeń 2018
Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

15 I 2018

W styczniowych króciakach komiksowych najnowszy „Usagi” i kilka starszych pozycji.

więcej »

Nowa nadzieja w Kolekcji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

13 I 2018

Całkiem nieoczekiwanie wydawnictwo DeAgostini wprowadziło na rynek nową kolekcjonerską serię. Portfele fanów „Gwiezdnych Wojen” nie będą miały lekko, albowiem Kolekcja Komiksów Star Wars zapowiada się nad wyraz interesująco.

więcej »

Polecamy

Koniec nieskończoności

Marvel:

Koniec nieskończoności
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Czarna Wdowa na ostro
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W rok po śmierci Kurta Cobaina
— Sebastian Chosiński

Od średniowiecza po drugą wojnę światową
— Sebastian Chosiński

Narkotyki, krew i zbrodnia
— Sebastian Chosiński

Ulice San Francisco
— Sebastian Chosiński

Marvel: Zjedz mnie, superbohaterze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Przejąć władzę nad wszechświatem
— Paweł Ciołkiewicz

Demony przeszłości
— Paweł Ciołkiewicz

Wszystko dla pieniędzy
— Paweł Ciołkiewicz

Iść, ciągle iść…
— Paweł Ciołkiewicz

Ciężkie jest życie bankiera
— Paweł Ciołkiewicz

Hell’s Kitchen to ja!
— Paweł Ciołkiewicz

Prawdziwy wojownik nie potrzebuje miecza
— Paweł Ciołkiewicz

Napięcie rośnie
— Paweł Ciołkiewicz

Zmarnowane życie
— Paweł Ciołkiewicz

Nie ufaj nikomu
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.