Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Mistycyzm transoceaniczny

Esensja.pl
Esensja.pl
„Plansze Europy” Egmontu miały być zbiorem najwybitniejszych komiksów Europy. Sebastian Chosiński w swojej recenzji wyjaśnił dlaczego „Czarcia morda” nie jest stricte europejska, a poniżej przeczytacie dlaczego nie jest też wcale taka wybitna.

François Boucq, Jerome Charyn
‹Czarcia morda›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarcia morda
Tytuł oryginalnyBouche du Diable
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2009
RysunkiFrançois Boucq
Wydawca Egmont
CyklPlansze Europy
Cena75,00
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Pomysł na fabułę jest tyleż prosty co intrygujący: bierzemy dziecko znikąd – zdeformowane, ale o szlachetnym w gruncie rzeczy sercu – i wrzucamy je w wir historii, a konkretniej w zawieruchę związaną z kształtowaniem się powojennego ładu i przechodzeniem od wojny otwartej do „zimnej”. Scenarzysta umieścił bohatera jako kilkuletniego chłopca na nękanej głodem Ukrainie (choć po uczcie w domu wieśniaków ciężko ten głód zaobserwować – w komiksie można też znaleźć kilka innych niedociągnięć i błędów historycznych), z której trafia do sierocińca będącego wylęgarnią rekrutów dla NKWD. Bezpieka otacza chłopaka zwanego „czarcią gębą” opieką, funduje mu operację plastyczną i fundamentalne przeszkolenie – w jednym tylko celu: ma być radzieckim agentem w Ameryce.
Ten początek jest najlepszą częścią komiksu – choć w opisach okrucieństwa radzieckich żołdaków ciężko doszukać się czegoś nowego, to jednak tragedia pozostającego na ich usługach księdza, który przeżył plądrowanie cerkwi i mordowanie kapłanów, ale nie starczyło mu siły by zostać męczennikiem, robi wrażenie. Podoba się też delikatny przekaz, mówiący o tym, że każdy – nawet niewykształcony, zindoktrynowany chłopak znikąd – poszukuje i potrzebuje jakiejś duchowości. Ta ostatnia gra zresztą w komiksie bardzo istotną rolę, bo po przybyciu bohatera do Ameryki przypadkowo otwiera się przed nim zupełnie inna płaszczyzna duchowa – oto na szczytach budowanych wieżowców żyją potomkowie dumnych Indian, którzy o świcie rozbierają się do naga i stojąc na niepewnych belkach kilkaset metrów nad ziemią wznoszą swoje śpiewne modły… Jeśli dołożyć do tego zdolności telepatyczne „czarciej mordy” i całkowicie metafizyczne zakończenie, mamy komiks, który płynnie przechodzi od realizmu do fantastyki. Prawie płynnie.
„Czarcia morda” satysfakcjonuje na poziomie rysunku, plastycznego przedstawienia mistycznej fabuły, ale niespecjalnie pod względem sensowności historii. Realistyczna fabuła szpiegowska jest jedynie pretekstem, moszczenie się bohatera w amerykańskim kamuflażu potraktowane skrótowo, a rozgrywające się w drugiej połowie wydarzenia – szpiegowska misja zlecona przez przełożonych i odrzucona przez „czarcią mordę” – niejasne, cechujące się brakiem rozmachu i niespecjalnie czytelnika obchodzące. Mistyka też trochę kuleje, bo połączenie chrześcijaństwa z wierzeniami indiańskimi jest dość karkołomne (nie mówiąc o tym, że również pobieżne), a przede wszystkim wprowadzenie wierzeń rdzennych Amerykanów niweczy przedstawienie prawosławia, jako ucieczki bohatera przed złem w jego ojczystym kraju i metafory wszelakiej duchowości z jakiej wyzuto porewolucyjną Rosję. Efektem jest komiks ładny, który szybko i gładko się czyta, ale niosący w sobie niewiele treści – taki, który można radować oko mistycznymi scenami, ale po głębszym zastanowieniu niewiele z nich nie wynika.
koniec
24 czerwca 2009
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Zmarnowane życie
Paweł Ciołkiewicz

15 XII 2017

Stworzony przez Jeana van Hamme’a oraz Williama Vance’a bohater opłakiwał Marthę jeszcze zanim to stało się modne. Już w pierwszym tomie świetnej serii „XIII", cierpiący wówczas na amnezję mężczyzna, złożył w strugach deszczu płomienny pocałunek na ustach umierającej Marthy Shoebridge.

więcej »

Historia w obrazkach: Bohater każdych czasów
Sebastian Chosiński

14 XII 2017

W październiku minęła dwusetna rocznica śmierci Tadeusza Kościuszki – jednego z najbardziej zmitologizowanych bohaterów narodowego panteonu. O którym podczas szkolnych apelów często mówi się z nabożną czcią, rzadko przy tym eksponując jego unikalny światopogląd. Nie unika tych tematów natomiast Szczepan Atroszko, autor interesującego komiksu „Pół-Jankes, czyli Tadeusz Kościuszko w Ameryce”.

więcej »

Nie ufaj nikomu
Paweł Ciołkiewicz

13 XII 2017

„Lot kruka” to kameralna, nieco poetycka opowieść rozgrywająca się we Francji pod koniec drugiej wojny światowej. Ucieczka dwójki młodych ludzi z aresztu staje się nie tylko początkiem intrygującej znajomości i źródłem wielu kłopotów, ale również okazją do nieco innego spojrzenia na swoje życie.

więcej »

Polecamy

Nieskończoność megalomanii

Marvel:

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Oto wizja wpadki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Inne recenzje

Gdy Bóg miesza się do polityki…
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Sprawiedliwość ma tylko jedną rękę
— Sebastian Chosiński

Mędrzec Syjonu
— Sebastian Chosiński

Dziwki, łajdacy, mordercy
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.