Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 11 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Był sobie cyngiel

Esensja.pl
Esensja.pl
Pierwsze skojarzenie podczas lektury „Torpedo” nasuwa się automatycznie – „Miasto Grzechu” Franka Millera. Historia w klimacie noir, z mafijnymi cynglami, zdemoralizowanymi bogaczami, skorumpowanymi gliniarzami i kobietami fatalnymi, na dodatek rysowana w czerni i bieli. Ale to skojarzenie nieco mylące.

Enrique Sánchez Abulí, Jordi Bernet
‹Torpedo #1›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTorpedo #1
Scenariusz
Data wydaniasierpień 2009
RysunkiJordi Bernet
Wydawca Taurus Media
CyklTorpedo
ISBN978-83-60298-42-8
Cena45,00
Gatunekkryminał
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Pierwsza podstawowa różnica – akcja „Torpedo”, komiksu kryminalnego twórców hiszpańskich Enrique Sánchez Abulíego i Jordiego Berneta toczy się w 1936 r., podczas gdy „Sin City” to czasy w miarę współczesne. Ale ważniejsze jest ujęcie tematu czarnego kryminału w obu seriach. „Sin City” to czysty postmodernizm – ponieważ wszystko już było, Frank Miller uznał, że schematy gatunku należy pokazywać w sposób skrajnie przesadny, groteskowo przerysowany. Mordercy nie są zwykłymi cynglami na zlecenie – są potworami, sadystami, zboczeńcami, a nawet kanibalami. Kobiety fatalne są kobietami złymi do szpiku kości. Komiksowa przemoc jest również skrajna – ćwiartowanie mieczami to wyjątkowo łagodna kara za błędy w Mieście Grzechu. W porównaniu do „Sin City” „Torpedo” jest, rzec można, klasyczne. Ameryka, lata 30., świat mafii, główny bohater Luca Torelli, zwany Torpedo, to niedrogi zabójca na zlecenie. Krew leje się często, ale jednak metody Torpedo nie wybiegają ponad standardowy strzał z pistoletu w jeden z kluczowych organów wewnętrznych swego celu. Gdy Frank Miller chce bawić się konwencją, sprawdzając, jak daleko można się posunąć, Abulí chce po prostu opowiadać historie kryminalne. Klasyczne, mocno osadzone w realiach (przynajmniej tych znanych z popkultury) czasów Wielkiego Kryzysu (a właściwie już jego schyłku), najczęściej z zaskakującym twistem na końcu.
Pod jednym względem „Torpedo” idzie jednak dalej niż „Miasto Grzechu”. Frank Miller zdaje się być optymistą – w jego opowieściach, wśród setek ludzkich szumowin, pojawia się przeważnie wyrazisty bohater pozytywny. Bohater w najgorszym razie trzymający się swego rodzaju kodeksu (Marv), ale także bohater będący po prostu porządnym gościem (Dwight), albo wręcz chodzący ideał (Hartigan). Abulí nie daje nam tej przyjemności – w „Torpedo” porządnych ludzi w zasadzie brak, a jeśli jakiś się gdzieś przemknie, nie zagości na długo na kartach komiksu.
Najciekawszy jest w tym wszystkim oczywiście główny bohater. Torpedo to – szczerze powiedziawszy – prymitywny osiłek. Niewykształcony, wciąż nieprawidłowo używający słów i przekręcający trudniejsze pojęcia, bez przyjaciół (przynajmniej takich, których by sam w którymś momencie nie zabił), bez zasad (poza podstawowymi – przeżyć i nachapać jak najwięcej kasy), wobec kobiet brutalny (nie cofający się przed braniem siłą tego, co uważa za mu należne), nie gardzący żadnym zleceniem. Jeśli zdarza się mu uczynić coś dobrego, to raczej przez przypadek. Tym ciekawszy jest fakt, że mimo tego, czytelnik podczas lektury przyjmuje optykę łotra i szczerze mu kibicuje. To efekt z jednej strony pierwszoosobowej narracji (Luca przedstawia „z offu” dużo własnych komentarzy), z drugiej oczywiście talentu twórców, którzy potrafili narzucić odbiorcy specyficzny punkt widzenia.
Za pierwszym wydanym w Polsce albumem (obejmującym 3 zeszyty oryginału) stoi w gruncie rzeczy dwóch rysowników. Pierwszym był Amerykanin Alex Toth, który zilustrował dwie pierwsze historyjki. Gdy na skutek różnicy zdań co do koncepcji nastąpiło rozstanie, grafikę przejął Hiszpan Jorki Bernet. Była to zmiana na lepsze. Widać wyraźnie, że Toth preferował bardziej „miękką” kreskę, wyraziste kontury, mniej szczegółów w tle, natomiast Bernet nadał całości wyrazu szorstkości i dynamiki, lepiej pasującej do charakteru bohaterów i treści opowiadanych historii.
Komiks czyta się bardzo dobrze, jak to zwykle bywa przy zbiorach komiksowych opowiadań. Historyjki kryminalne nie są błahe, każda ma solidnie przygotowany, unikający klisz scenariusz, wyraziste postacie, a także dużo humoru (najczęściej w wersji czarnej). Atutem też jest oczywiście klimat lat 30., czyli czasów, które na popkulturze odcisnęły szczególne piętno. Do dziś ukazały się w Polsce dwa zbiorcze albumy przygód Luki „Torpedo” Torellego, na jesieni zapowiadana jest trzecia część.
koniec
22 marca 2010
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Gdzie diabeł nie może, tam Durango pośle…
Sebastian Chosiński

11 XII 2017

Nie sposób wyobrazić sobie dzisiaj kanon światowego komiksowego westernu bez serii stworzonej przez Yves’a Swolfsa. Tym boleśniejsze musiało być, trwające długich osiem lat, oczekiwanie na „Krok do piekła” – czternasty tom legendarnego cyklu. Najważniejsze jednak, że ostatecznie doczekaliśmy się – i że był to powrót w wielkim stylu.

więcej »

Marvel: Nieskończoność megalomanii
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

9 XII 2017

Thanos jest obecnie najgorętszą postacią ze świata Marvela, a to za sprawą zbliżającej się premiery filmu z nim w roli głównego antagonisty. W ramach podgrzania atmosfery w sto trzydziestym pierwszym tomie Wielkiej Kolekcji Komiksów Marvela zaserwowano część pierwszą crossoveru „Nieskończoność”, gdzie również gra pierwsze skrzypce. Niestety całość raczej zniechęca do pójścia do kina.

więcej »

Toksyczni rodzice
Paweł Ciołkiewicz

8 XII 2017

Samotne dziecko przeżywające niesamowite przygody wspólnie ze swoim wyimaginowanym przyjacielem to zawsze wdzięczny temat na opowieść. Z takiego założenia wyszedł również Felipe Nunesi stworzył komiks o sześcioletniej dziewczynce, która musi jakoś radzić sobie z rozstaniem swoich rodziców. Z pomocą przychodzi tajemniczy przyjaciel.

więcej »

Polecamy

Nieskończoność megalomanii

Marvel:

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Oto wizja wpadki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Głupi ma szczęście
— Konrad Wągrowski

Esensja czyta dymki: Lipiec 2011
— Esensja

Esensja czyta dymki: Maj 2011
— Esensja

Wpuszczeni w kanał
— Konrad Wągrowski

Gwałcić i być gwałconym
— Konrad Wągrowski

Gwałty, morderstwa, kazirodztwa
— Konrad Wągrowski

Torpedo w celu
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Ekscentryczny wypoczynek w egzotycznej scenerii
— Konrad Wągrowski

Hercules Poirot w szarej strefie moralności
— Konrad Wągrowski

Nie tak ładnie pachniesz
— Konrad Wągrowski

Bogowie w kolorowych kosmolotach
— Konrad Wągrowski

Pierwszy milion trzeba ukraść
— Konrad Wągrowski

Dwa Brzegi 2017
— Konrad Wągrowski

Piosenki Wojciecha Młynarskiego
— Przemysław Ciura, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Marcin T.P. Łuczyński, Konrad Wągrowski

Prawdziwe życie Luke’a Skywalkera
— Konrad Wągrowski

Noga i jej chłopiec
— Konrad Wągrowski

Poetycka makabreska
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.