Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

BRADL – Polak, który oszwabił Niemców

Esensja.pl
Esensja.pl
Egmont
Wydawnictwo Egmont Polska i Muzeum Powstania Warszawskiego rozpoczynają nową serię komiksową „Bradl” opartą na losach polskiego szpiega. To fascynująca historia Kazimierza Leskiego „Bradla” – uczestnika Powstania Warszawskiego, błyskotliwego inżyniera, który na czas wojny przeobraził się w nieuchwytnego konspiratora.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Dynamiczna akcja, niebezpieczne rozgrywki, mroczne siedziby tajnych organizacji, wciągająca intryga, niezwykli bohaterowie gotowi ryzykować życie dla swojej ojczyzny – to wszystko znajdą czytelnicy w pierwszym tomie serii komiksowej „Bradl”. Premiera tomu odbędzie się 23 stycznia 2017 roku w Muzeum Powstania Warszawskiego, a dwa dni później, 25 stycznia, komiks trafi do sprzedaży.
Komiks „Bradl” Tobiasza Piątkowskiego i Marka Oleksickiego powstał na kanwie losów jednego z uczestników Powstania Warszawskiego – Kazimierza Leskiego „Bradla”. As polskiego wywiadu miał tak bogaty życiorys, że własną biografię zatytułował „Życie niewłaściwie urozmaicone”. Przed wojną był inżynierem w zespole budującym słynne polskie okręty ORP „Orzeł” i ORP „Sęp”, uczęszczał do szkoły lotniczej w Dęblinie i właściwie tylko jeden wypadek sprawił, że zamiast do RAF trafił do konspiracji. Jako szpieg pracował dla jednej z najlepszych polskich organizacji wywiadowczych – był oficerem Oddziału II Informacyjno-Wywiadowczego Komendy Głównej Armii Krajowej. Wychodził cało z każdej opresji, przedzierał się przez okupowaną Europę z fałszywymi dokumentami, wytyczał szlaki dla kurierów i wykradał najpilniej strzeżone tajemnice III Rzeszy. Jego losy stały się doskonałą inspiracją do stworzenia wyjątkowej serii komiksowej.
Leski to postać niezwykła, o intrygującym życiorysie, który jest niemal gotowym scenariuszem filmu szpiegowskiego. Nic dziwnego zatem, że jego losy stały się inspiracją do stworzenia komiksu. Jestem przekonany, że o ważnych wydarzeniach i prawdziwych bohaterach można i należy opowiadać poprzez różnorodne gatunki czy środki wyrazu – mówi Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego.
Muzeum Powstania Warszawskiego wraz z wydawnictwem Egmont oddaje w ręce czytelników album komiksowy, który popularyzuje historię w nowoczesnej formie. Idea łączenia przeszłości ze współczesnością, opowiadania o wydarzeniach sprzed lat w czytelny i atrakcyjny dla współczesnych odbiorców sposób jest jednym z głównych założeń Muzeum. Nowoczesna forma nie przysłania jednak faktu, że w Muzeum najważniejsi są prawdziwi bohaterowie – Powstańcy Warszawscy. Komiks oparty na życiorysie jednego z nich to znakomity portret burzliwych czasów i doskonała okazja do spotkania z wybitnymi żołnierzami Polskiego Państwa Podziemnego.
Postać Bradla przypomina nam o odwadze, sprycie i inteligencji Polaków, którzy w czasie wojny potrafili stawić czoło wrogowi. Dlatego też zdecydowaliśmy się poprzez formę komiksową zaprezentować szerokiej publiczności tego wyjątkowego bohatera – dodaje dyrektor Ołdakowski.
Dwóch utalentowanych twórców: scenarzysta Tobiasz Piątkowski i rysownik Marek Oleksicki postanowiło wydobyć nieco zapomnianą postać Bradla i pokazać jego największe sukcesy. Nie zamierzali jednak traktować historii polskiego szpiega pomnikowo.
Od początku było jasne, że życiorys Leskiego będzie inspiracją, którą obudujemy komiksowymi motywami – przyznaje Tobiasz Piątkowski, scenarzysta.
Nie tworzyłem dokumentu, a popkulturową opowieść. Autentyczne postacie przerysowałem tak, by nadać im charakter bliższy bohaterom Dicka Tracy’ego czy Parkera. Leski, niczym rasowy zamaskowany mściciel, doczeka się nawet swojej nemezis – zdradza Piątkowski.
Jestem fanem komiksów Tobiasza Piątkowskiego i od razu spodobał mi się jego pomysł na serię w klimacie noir, osadzoną w realiach okupowanej Warszawy – podkreśla Marek Oleksicki, rysownik.
Stworzenie wizualnej warstwy opowieści o Bradlu było wyzwaniem przede wszystkim
z powodu niewielkiej liczby archiwalnych zdjęć dokumentujących działania polskiego wywiadu. Starałem się inaczej podejść do rysowania. Uzyskać prostą, dynamiczną kreskę, mniej detalu, więcej emocji bohaterów. Największy problem miałem z realiami okupowanej Warszawy, ale mogłem liczyć na bogatą dokumentację Muzeum Powstania Warszawskiego – podsumowuje Oleksicki.
Klub Świata Komiksu w 2003 roku opublikował antologię „Wrzesień – wojna narysowana”, praktycznie pierwszy po 1989 roku polski nowy komiks o II wojnie światowej. Potem przez pięć lat współpracowaliśmy z Muzeum Powstania Warszawskiego przy konkursach komiksowych i wydawaliśmy prace laureatów. Kiedy więc w moje ręce wpadły pierwsze strony przygotowywanego przez Muzeum komiksu „Bradl”, nie zastanawiałem się nawet przez chwilę – opowiada Tomasz Kołodziejczak, redaktor naczelny Klubu Świata Komiksu Egmont.
To znakomita opowieść, rewelacyjnie napisana i narysowana. Tobiasz Piątkowski i Marek Oleksicki są autorami potrafiącymi stworzyć wciągający komiks. Ich prace wyróżnia dynamiczna i precyzyjna kreska, świetne prowadzenie narracji, przemyślane kadrowanie i żywy dialog – wylicza redaktor Kołodziejczak.
Pierwszy tom serii komiksowej „Bradl” został wzbogacony o wstęp historyczny prof. Alexandry Richie, autorki książki „Warszawa 1944. Tragiczne powstanie”, uzupełniają go także szkice poszczególnych kadrów i bohaterów oraz posłowie pióra scenarzysty Tobiasza Piątkowskiego.
Akcja pierwszego tomu cyklu komiksowego „Bradl” rozgrywa się w Warszawie – mieście sterroryzowanym przez okupanta, a jednocześnie tętniącym ukrytym życiem, z galerią barwnych, nieco przerysowanych postaci. Na tom składają się dwie opowieści graficzne: „Dom pełen robaków” oraz „Zmartwychwstanie w Szpitalu Ujazdowskim”. Fabuła komiksu jest fikcyjna, choć przedstawione wydarzenia opierają się na faktach historycznych.
Wydawcami komiksu są Muzeum Powstania Warszawskiego i Egmont Polska.
Partnerem wydawnictwa jest Polska Grupa Energetyczna.
koniec
16 stycznia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Rosiński Artbook. Thorgal 40 lat
Egmont

1 XII 2017

Najbardziej popularna komiksowa seria fantasy w Polsce i jedna z najsłynniejszych w Europie liczy sobie już 40 lat! Z tej okazji już 7. grudnia br. ukaże się specjalny album „Rosiński Artbook. Thorgal 40 lat”.

więcej »

80s Again! w Warszawie
Muzeum Literatury

29 XI 2017

Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Klub Filmowy im. Jolanty Słobodzian oraz Księgarnia Polon zapraszają 6 grudnia 2017 o godz. 18:00 na prezentację książki „80s Again! Monografia poświęcona latom 80. XX wieku”, nad którą Esensja objęła patronat medialny.

więcej »

Pierwszy tom „Manga guides” w październiku
PWN

21 X 2017

W październiku wydawnictwo PWN rozpocznie wydawanie serii „Manga guides”.

więcej »

Polecamy

Nieskończoność megalomanii

Marvel:

Nieskończoność megalomanii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ostatnie łowy doktora Octopusa
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Przeczytać Panterę i zapomnieć
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pokręcony komiks
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Warlock raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Człowiek pociągający za sznurki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pogromca – moja miłość
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Mroczna strona Marvela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz zostać arachnoidem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Oto wizja wpadki
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zobacz też

Inne recenzje

Historia w obrazkach: „Muszkieter” numer 37
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Krótko o komiksach: Grudzień 2004
— Daniel Gizicki, Wojciech Gołąbowski

Bohater z legend?
— Daniel Gizicki

Tegoż autora

Egmont
— Rosiński Artbook. Thorgal 40 lat

Egmont
— Lipcowe nowości Egmontu

Egmont
— Majowe nowości Egmontu

Egmont
— Nowości komiksowe z Egmontu

Egmont
— Zapowiedzi Egmontu na luty

Egmont
— CORTO MALTESE – mistrzowska klasyka komiksu europejskiego teraz w kolorze

Egmont
— Finał trzeciej edycji Konkursu im. Janusza Christy

Egmont
— XXX-lecie pracy twórczej Tomasza Kołodziejczaka

Egmont
— Planszówkowy konkurs Egmontu

Egmont Polska
— Powstanie ′44 w komiksie - KONKURS

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.