Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Cudzego nie znacie: Świat i rzeczywistość są względne

Esensja.pl
Esensja.pl
Co łączy jezuitę, dziennikarkę i miejskiego cwaniaka, którzy na dodatek pochodzą z trzech różnych epok? Wydawać by się mogło, że nic. Jak jednak udowadnia Ian McDonald w przebogatym i fascynującym „Brasyl”, związki między nimi nie tylko mogą istnieć, ale też mieć niebagatelne znaczenie dla przyszłości świata.

Ian McDonald
‹Brasyl›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBrasyl
Data wydania14 sierpnia 2008
Autor
Wydawca Gollancz
ISBN978-0575082885
Format432s. 129×198mm
Cena7,99£
Gatunekfantastyka
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj w
Zobacz w
Już sama kompozycja książki wskazuje na to, że mamy do czynienia z dziełem dopracowanym aż do najmniejszych szczegółów. Za przykład niech posłużą choćby tytuły poszczególnych rozdziałów, powiązane luźno z wydarzeniami mającymi miejsce w poszczególnych miejscach i czasach, a przy tym odwołujące się do katolickiej tradycji Brazylii i tamtejszego kultu Maryjnego („Our Lady of Spendex” czy „Our Lady of Production Values”). „Brasyl” nie jest, wbrew pozorom, zwykłą wariacją na tematy cyberpunka w egzotycznym, południowoamerykańskim klimacie: ze wszystkich trzech wiodących motywów zaledwie jeden, rozgrywający się w Sao Paolo w roku 2032 ma cokolwiek wspólnego z tą konwencją (przynajmniej na początku). Pozostałe dwa to współczesna opowieść o próbach zdobycia korporacyjnych wyżyn w Rio de Janeiro oraz osiemnastowieczna historia odkrywania niezbadanych zakątków Amazonii. Każdy wątek ma swojego głównego bohatera: sprytnego kombinatora Edsona, bezwzględną producentkę medialną Marcelinę oraz jezuickiego duchownego o irlandzkim pochodzeniu, ojca Louisa Quinna.1)
Początkowo jakiekolwiek powiązania między tą trójką wydają się bardzo odległe i jedynym, co może ich łączyć jest sama Brazylia. Każdy rozdział to trzyczęściowa podróż w głąb dżungli (miejskiej lub amazońskiej) i czasu: poczynając od wątku Marceliny, przez Edsona, aż po Quinna zaczynamy poznawać świat i odkrywać jego sekrety. Prędko okazuje się, że jednym z wiodących motywów będzie (nie po raz pierwszy) temat komputerów kwantowych oraz innych rzeczywistości istniejących równolegle do naszego świata. W cyberpunowej rzeczywistości Sao Paulo, pełnej Aniołów Nieustannej Inwigilacji pilnujących ruchu każdego mieszkańca miasta, zabezpieczenia kwantowe stanowią poważny kłopot dla złodziei i ludzi pracujących w półświatku. To właśnie tam wątek innych światów pojawia się najwcześniej i wprowadza najwięcej zamieszania. Nie zapomniano jednak o Rio i Amazonii; choć elementy cyberpunkowe zdecydowanie mniej pasują do początków XXI wieku i końca wieku XVIII, to McDonaldowi udało się bez większych zgrzytów wpleść je w historię swojego świata. Zrobił to powoli, z wyczuciem i z niezwykłą zdolnością zainteresowania czytelnika nawet najbardziej błahymi kwestiami (wizyta Quinna w kilku brazylijskich miastach czy dziennikarskie śledztwo Marceliny).
Dzieje się to za głównie sprawą bardzo bogatego świata przedstawionego. W „Brasyl” chyba nawet bardziej niż w „Rzece Bogów” widoczne staje się to, ile pracy musiał włożyć w autor w stworzenie realnego obrazu współczesnego Rio, przyszłościowego Sao Paulo czy niezbadanych ostępów Amazonii. Nie chodzi tu tylko o opis charakterystycznych dla wielkich brazylijskich miast slumsów (faveli), ale też o takie drobiazgi jak pojawiające się w kilku miejscach pojedynki z udziałem rdzennie brazylijskiej capoiery czy lokalnych wierzeń, będących barwną mieszaniną różnych wyznań i kultów.
Można w kilku miejscach odnieść wrażenie daja vu: kilkoro bohaterów (w tym Edson) są jedynie kolejnymi wariacjami na temat tych samych postaci, które pojawiły się w „Rzece Bogów”. Na szczęście nie razi to w oczy tak mocno jak w przypadku Hamiltona. Zamiast zbędnych i nie wprowadzających niczego scen seksu otrzymujemy motyw transwestyty (wraz z jego dziwną relacją ze swoim mentorem) oraz, jakkolwiek zabawnie by to nie brzmiało, grupy gejowskich ojców pełniących funkcje doradcze jednego z bohaterów. Jednocześnie trójka głównych antagonistów została zaopatrzona w bardzo wyraziste i, wydawać by się mogło, wciśnięte na siłę cechy negatywne, złe przyzwyczajenia czy tragedie z przeszłości. Jednym z poważniejszych minusów „Brasyl” jest nagromadzenie brazylijskich nazw i slangowych określeń, które, o wiele bardziej niż w przypadku „Rzeki Bogów”, zmuszają nas do ciągłego sięgania do umieszczonego na końcu słowniczka.
Wątek przewodni powieści, skrzętnie skrywany przez McDonalda aż do ostatnich rozdziałów powieści, nie należy w żadnym razie do oryginalnych. Nawet nie stara się na taki pozować. Najważniejsze w „Brasyl” jest wykonanie, droga prowadząca do stopniowego odkrycia prawdy na temat świata (czyt może raczej światów) oraz cała otoczka (olbrzymia góra zużytych procesorów na wysypisku w Sao Paulo, opis Rio Negro i Rio Blanco czy pływającej katedry) fabuły. Zdecydowanie warte polecenia, nawet jeśli nie pozbawione drobnych niedociągnięć.
koniec
1 września 2011
1) W ostatnim przypadku niebagatelne znaczenie odgrywa też jego towarzysz, francuski naukowiec i szermierz doktor Falcon.
dodajdo

Komentarze

01 IX 2011   14:23:12

Taki pomysł ogólny - może przy książkach w Polsce nie wydanych (jeszcze) warto podać link do zagranicznej księgarni? Np. w przypadku anglojęzycznych, do Amazonu? :)

01 IX 2011   16:36:49

Jakbyśmy mieli umowę z Amazonem to pewnie byśmy tak robili. Ale za rzadko recenzujemy wydania zachodznie żeby coś takiego wchodziło w grę. Zresztą w powyższym przypadku jest podany link do strony wydawcy, na której widnieje między innymi link do Amazona… ;-)

02 IX 2011   01:19:24

No tak, linku do strony wydawcy moje ślepe oczy już nie zauważyły. ;) Dziękuję za zwrócenie uwagi. :)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Kij w mrowisko
Joanna Kapica-Curzytek

19 XI 2017

Dla nie-ekspertów lektura „Mody, wiary i fantazji” będzie sporym wyzwaniem, natomiast czytelnicy zorientowani w poruszanej tu problematyce dostaną szeroki zarys najważniejszych osiągnięć współczesnej fizyki, przedstawiony z dużą dozą krytycyzmu.

więcej »

Mała Esensja: Więcej czarów
Marcin Mroziuk

18 XI 2017

Łatwo się domyślić na podstawie tytułu, że „Zula w szkole czarownic” będzie dla młodych czytelników okazją do obserwowania, jak główna bohaterka poszerza zakres swoich magicznych umiejętności. Najważniejsze jest jednak, że nowa powieść Nataszy Sochy jest lekko napisana i skrzy się humorem.

więcej »

Ciemni coś ci jaśni
Beatrycze Nowicka

17 XI 2017

„Ciężko być najmłodszym”, czyli pierwszy tom trylogii „Książę ciemności” to pozycja przede wszystkim dla naprawdę zagorzałych wielbicieli humorystycznej fantasy ze wschodu.

więcej »

Polecamy

Tropem jednorożca

Po trzy:

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Dla niefantastów lubiących wyzwania
— Beatrycze Nowicka

Fantastyczne antologie
— Beatrycze Nowicka

Nie tylko wiedźmin
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Inne recenzje

Będziemy żyć w cyberpunku?
— Anna Kańtoch

Podróżować jest bosko
— Beatrycze Nowicka

Z tego cyklu

Uratuj świat raz jeszcze
— Miłosz Cybowski

Niekończąca się wojna
— Miłosz Cybowski

Myślę, że nie dzieje się nic
— Miłosz Cybowski

Za dużo Meksykanów
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie tylko o wampirach
— Miłosz Cybowski

Przygody pewnego emeryta
— Miłosz Cybowski

Gender fiction
— Miłosz Cybowski

Prywatność to kradzież
— Miłosz Cybowski

Malowany ptak
— Borys Jagielski

Przełamywanie tabu
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż twórcy

Ciemna strona Księżyca
— Dawid Kantor

Niepełnia Księżyca
— Przemysław Ciura

Nie tak wielki skok
— Dawid Kantor

Księżyc to za mało
— Beatrycze Nowicka

Będziemy żyć w cyberpunku?
— Anna Kańtoch

Podróżować jest bosko
— Beatrycze Nowicka

Przeczytaj to jeszcze raz: Zgubić się i odnaleźć pod gwiazdami
— Beatrycze Nowicka

Radość czytania
— Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Luty 2013
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Konrad Wągrowski

Telefon ze Stambułu
— Miłosz Cybowski

Tegoż autora

Fantasy z elementami sf
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Październik 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Konrad Wągrowski

Wariacja na temat
— Miłosz Cybowski

Inspiracja nadeszła ze wschodu
— Miłosz Cybowski

Ten dziwny wiek XIX: Syberyjska sielanka
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Sierpień 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ten okrutny XX wiek: Armia została zgilotynowana
— Miłosz Cybowski

Esensja czyta: Lipiec 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Katarzyna Piekarz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Czerwiec 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Żydzi w Erze Jazzu: Hit za trzydzieści dolarów
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.