Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Trzeci Dumas

Esensja.pl
Esensja.pl
Wszyscy słyszeli o Aleksandrze Dumasie ojcu, tym od muszkieterów i hrabiego Monte Christo. Niektórzy kojarzą też mniej znanego Aleksandra Dumasa syna. Ale mało kto wie, że był jeszcze trzeci Aleksander Dumas.

Tom Reiss
‹Czarny hrabia›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarny hrabia
Tytuł oryginalnyThe Black Count
Data wydania5 lutego 2014
Autor
PrzekładMarek Fedyszak
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-05230-3
Format344s. 145×205mm; oprawa twarda
Cena59,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 53,47 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Kup wTaniaKsiążka.pl: 54,51 zł
Wyszukaj w
Zobacz w
A właściwie pierwszy. Mowa o czarnoskórym Tomaszu Aleksandrze Dumasie (1762-1806), ojcu i dziadku słynnych pisarzy. On akurat nie władał piórem, lecz szablą i po wstąpieniu do francuskiej armii wywalczył nią sobie stopień generała. Został bohaterem wojny we Włoszech, okrył się chwałą w walkach na alpejskim lodowcu i wyruszył do Egiptu razem z Napoleonem. Ostatnie lata życia spędził jednak w więzieniu, a po wyjściu na wolność umierał na oczach czteroletniego syna.
Losy pechowego generała przybliżył Tom Reiss, odtwarzając je na podstawie zapisków zostawionych przez żołnierza i jego żonę, a także ich słynnego syna, który okazał się mieć obsesję na punkcie przedwcześnie zmarłego ojca i poświęcił mu wiele miejsca w swoich pamiętnikach. Można się nawet doszukać pewnych analogii między postaciami stworzonymi później przez Dumasa, a życiorysem jego ojca (Tomasz Aleksander jak D’Artagnan przybył do Paryża jako buńczuczny młodzieniec i jak Edmund Dantes stracił wolność przez nieszczęśliwy zbieg okoliczności).
Choć książka Reissa w oryginale ukazała się pod przydługim i nieco napuszonym tytułem „The Black Count: Glory, Revolution, Betrayal, and the Real Count of Monte Christo”, to napisana jest lekkim, niemal anegdotycznym stylem, dzięki czemu można ją czytać nie tylko w skupieniu pod światłem tysiącwatowej żarówki, ale także w poczekalniach i wszelkich środkach lokomocji. Eseistyczny charakter nie obniża jednak wartości merytorycznej. Doceniła ją kapituła Nagrody Pulitzera, przyznając książce nagrodę dla najlepszej biografii 2013 roku.
Ale „Czarny hrabia” to nie tylko życiorys Tomasza Aleksandra, lecz także kawałek historii Francji z przełomu XVIII i XIX wieku. Narracja często porzuca Dumasa i jego rodzinę, by bliżej przyjrzeć się zamorskim koloniom, zmierzchowi monarchii Ludwików, rewolucji czy początkowi cesarstwa Napoleona. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, że czasy dla Francji były tyleż krwawe, co pełne paradoksów: najzagorzalszymi przeciwnikami zniesienia niewolnictwa w koloniach bywali już wyzwoleni niewolnicy, którzy woleli teraz sami czerpać z niego dochody, zakładając własne plantacje; Ludwik XVI popierał finansowo i militarnie rewolucję w Ameryce, nie spodziewając się, że za kilka lat będzie ją miał u siebie; zaś francuscy rewolucjoniści nie tylko nieśli fałszywą wolność, ale jeszcze obłożyli ją obciążeniami fiskalnymi (od podbitych włoskich republik pobierali wielomilionową „opłatę za wyzwolenie” i coroczny „podatek wolnościowy”).
Może nie jest to na temat tego okresu najdokładniejsza i najbardziej wyczerpująca książka na rynku, ale na pewno jedna z ciekawiej napisanych.
koniec
26 marca 2014
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Mała Esensja: Nie tylko haute couture
Marcin Mroziuk

26 IX 2017

W „Tajemnicy mody” Martin Widmark tradycyjnie przygotował dla młodych czytelników interesującą zagadkę kryminalną, ale tym razem równie ciekawe jest obserwowanie, jak na zachowanie mieszkańców Valleby wpłynęło przybycie do miasteczka słynnego projektanta.

więcej »

Mrok, mrok, arcymrok
Beatrycze Nowicka

24 IX 2017

Coś dla wielbicieli (a może raczej wielbicielek) opowieści o mrocznych a potężnych dziewczynach, czyli „Nibynoc„ otwierająca cykl Jaya Kristoffa o Mii Corvere.

więcej »

O prawdzie nieskażonej ludzkimi wątpliwościami
Joanna Kapica-Curzytek

18 IX 2017

Pełna harmonii i elegancji „Agonia dźwięków” niesie ze sobą piękne, humanistyczne przesłanie.

więcej »

Polecamy

Czy można wyrosnąć z Tomka?

Wilmowski po latach:

Czy można wyrosnąć z Tomka?
— Wojciech Gołąbowski

Wyprawa ratunkowa jak wycieczka krajoznawcza
— Wojciech Gołąbowski

Dla czytelnika dorastającego z bohaterem
— Wojciech Gołąbowski

W nieznane, ale z kobietami
— Wojciech Gołąbowski

W klimatach szpiegowskich
— Wojciech Gołąbowski

Tajemniczo, ale i irytująco
— Wojciech Gołąbowski

Ło Indianerach
— Wojciech Gołąbowski

Mniej encyklopedii, więcej akcji
— Wojciech Gołąbowski

Początek średnio udany
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Zapomniany wędrowiec
— Kamil Armacki

Barok w pigułce
— Kamil Armacki

Duże ilości fantasy naraz
— Kamil Armacki

Na ubitej ziemi
— Kamil Armacki

Pieśń nad pieśniami
— Kamil Armacki

Życie intymne Myrmidonów
— Kamil Armacki

Kill ’Em All
— Kamil Armacki

Tragedia maltańska
— Kamil Armacki

Drugie życie kota
— Kamil Armacki

Fantazja w elaboracie zamknięta
— Kamil Armacki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.