Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Życie intymne Myrmidonów

Esensja.pl
Esensja.pl
W powieści Madeline Miller oblegający Troję brodaci mężczyźni nie noszą wprawdzie sukienek, ale i tak odbiegają od wizerunku znanego z klasyki.

Madeline Miller
‹Achilles. W pułapce przeznaczenia›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAchilles. W pułapce przeznaczenia
Tytuł oryginalnyThe Song of Achilles
Data wydania19 marca 2014
Autor
PrzekładUrszula Szczepańska
Wydawca Burda Książki
ISBN978-83-7778-762-5
Format424s. 135×205mm; oprawa twarda
Cena39,90
Gatunekhistoryczna
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 32,47 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj w
Zobacz w
"Song of Achilles”, w polskim wiernym tłumaczeniu „Achilles. W pułapce przeznaczenia”, to tak zwany retelling – czyli znana od wieków historia opowiedziana na nowo. Samo zjawisko nie dziwi. Legendy i dawne epopeje mają zazwyczaj świetne fabuły, ale przy tym archaiczny styl i język, zniechęcający dzisiejszych czytelników. Dlatego pisarze, czy to z idei, czy dla zysku, chętnie podejmują się przerobienia nieprzystępnej klasyki na współczesne pozycje.
Rzecz w tym, czy poza uwspółcześnieniem formy autorzy mają coś jeszcze do zaoferowania. Wydaje się, że Madeline Miller sięgając po „Iliadę” i grecką mitologię, nie do końca podołała zadaniu. Autorka skoncentrowała się na przyjaźni/miłości między Achillesem i Patroklosem, resztę wydarzeń pomijając lub podporządkowując temu wątkowi. Wybór jest jednak o tyle nieszczęśliwy, że akurat na tych dwóch bohaterów pani Miller nie miała szczególnego pomysłu.
Trudno bowiem za taki uznać przedstawienie ich wyłącznie jako jak najbardziej neurotycznych i zniewieściałych. Autorka odrobinę rozbudowuje tylko postać Patroklosa, syna Tetydy traktując już całkowicie konturowo – cała konstrukcja psychiki powieściowego Achillesa opiera się na szalonym przywiązaniu do kompana, wbrew sprzeciwom matki. Heros i jego przyjaciel mizdrzą się do siebie, urządzają sceny zazdrości, mieszkają w różowej grocie i wspólnie ujeżdżają centaura. Wojnę trojańską i rolę jej potencjalnego bohatera Achilles traktuje bez większego zainteresowania, nie interesuje się też kobietami, nawet pechowej Bryzeidy nie bierze jako branki, tylko ukrywa ją w jednym z namiotów na prośbę Patroklosa. Dopiero gdy (uwaga, spoiler) Patroklos zostaje zabity przez Hektora (koniec spoilera) i love story się kończy, Achilles nagle zamienia się w mściwą maszynę do zabijania. Jego dalsze krótkie losy biegną już zgodnie z powszechnie znaną wersją, co czyni sens wcześniejszych zabiegów jeszcze bardziej nieuchwytnym.
Piętą achillesową „Achillesa” jest więc sam Achilles. Za to w nielicznych odświeżonych tutaj mitycznych wątkach, niezwiązanych z duetem kochanków, powieść potrafi być zaskakująco ciekawa. Autorka potrafi ciekawie przedstawić na nowo scenę rywalizacji o rękę Heleny, podstępy Odysa czy krwawą postać pustoszącego Troję Neoptolemosa. Tym bardziej dziwi, że kreacje dwóch głównych bohaterów potraktowała tak powierzchownie.
Dlatego na pytanie o polecenie lub odradzenie „Achillesa” można jedynie bezradnie wzruszyć ramionami. Nie jest to do końca zła powieść, ale „Iliada” i mity, z których się wywodzi, wydają się na tyle soczystym literackim owocem, że można było wycisnąć z nich znacznie więcej.
koniec
16 maja 2014
dodajdo

Komentarze

18 IV 2015   22:48:30

"nie jest to do końca zła powieść" - hahahahahaha!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Ile jest takich gwiazd na świecie?
Joanna Kapica-Curzytek

24 XI 2017

W tym roku mija pięć lat od śmierci piosenkarki Ireny Jarockiej. Jej „Autobiografia i listy do męża” stanowią prywatny portret popularnej do dziś artystki, o której – jak sobie uświadamiamy po lekturze książki – nie wiedzieliśmy zbyt wiele.

więcej »

Alternatywy 1920
Miłosz Cybowski

23 XI 2017

„Pakt Piłsudski-Lenin” Piotra Zychowicza to książka dziwna. Autor nie tylko z uporem stara się dowieść nam postawioną w tytule tezę (co jeszcze można zaakceptować). Stara się on również udowodnić, że gdyby tylko Polacy okazali mniej litości Bolszewikom, nie tylko zdobyliby Moskwę, ale też odbudowaliby imperium od morza do morza.

więcej »

Niestraszna naukowość
Miłosz Cybowski

21 XI 2017

„Z »getta« do mainstreamu. Polskie pole literackie fantasy (1982-2012)” Katarzyny Kaczor jest książką naukową. To po pierwsze. W swojej analizie tytułowego pola literackiego autorka posługuje się bardzo konkretną metodologią. To po drugie. Ale cała naukowość tego opracowania nie zmienia faktu, że dla przeciętnego czytelnika pragnącego dowiedzieć się czegoś nowego na temat historii polskiego fantasy jest to książka jak najbardziej przystępna. To po trzecie.

więcej »

Polecamy

Tropem jednorożca

Po trzy:

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Dla niefantastów lubiących wyzwania
— Beatrycze Nowicka

Fantastyczne antologie
— Beatrycze Nowicka

Nie tylko wiedźmin
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż autora

Zapomniany wędrowiec
— Kamil Armacki

Barok w pigułce
— Kamil Armacki

Duże ilości fantasy naraz
— Kamil Armacki

Na ubitej ziemi
— Kamil Armacki

Pieśń nad pieśniami
— Kamil Armacki

Kill ’Em All
— Kamil Armacki

Tragedia maltańska
— Kamil Armacki

Trzeci Dumas
— Kamil Armacki

Drugie życie kota
— Kamil Armacki

Fantazja w elaboracie zamknięta
— Kamil Armacki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.