Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Wyzwolić w sobie motyla

Esensja.pl
Esensja.pl
„Motyl na uwięzi” nawiązuje do historii Iranu, w tragiczny sposób dotkniętego islamską rewolucją w 1979 roku. W tym czasie zaczął się także dramat irańskich kobiet.

Zinat Pirzadeh
‹Motyl na uwięzi›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMotyl na uwięzi
Tytuł oryginalnyFjäril i koppel
Data wydania11 sierpnia 2015
Autor
PrzekładSławomir Kupisz
Wydawca Prószyński i S-ka
ISBN978-83-8069-059-2
Format312s. 125×195mm
Cena34,—
Gatunekobyczajowa
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 27,97 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Kup wTaniaKsiążka.pl: 25,50 zł
Wyszukaj w
Zobacz w
Zinat Pirzadeh urodziła się w Iranie i w 1991 roku wyemigrowała do Szwecji, uciekając przed aranżowanym małżeństwem. Zajmuje się twórczością literacką (wiersze i beletrystyka), a w Szwecji najbardziej znana jest z występów na kabaretowej scenie, do których pisze swoje własne teksty.
Ta debiutancka powieść, która ukazała się w Szwecji w 2011 roku jako pierwszy tom zamierzonej trylogii, nie ma nic wspólnego z działalnością satyryczną autorki. „Motyl na uwięzi” to mroczna historia losów rodziny młodej Shirin, obrazy ich życia przed rewolucją islamską oraz zapis zmian, do jakich doszło w kraju po przejęciu władzy przez ajatollaha Chomeiniego.
Shirin dorasta w dość zgranej rodzinie, w umiarkowanym dostatku. Ma kilku braci, cieszy się miłością także dalszych członków rodziny szczególnie babci, której jest ulubioną wnuczką. To u niej Shirin przemieszkała jakiś czas, z dala od rodziny, kształtując pod jej wpływem poczucie wewnętrznej wolności i niezależności myślenia. Dziewczyna bardzo dużo opowiada o swoich przodkach, a także o ciekawych (a dla nas również mało znanych) tradycjach związanych z życiem rodzinnym i obchodzeniem świąt. Nie brakuje także ważnych wydarzeń z jej dzieciństwa. Sympatyczny jest portret Emada, pierwszej miłości Shirin, niestety, zakończonej tragicznie. Niepozbawione humoru są sylwetki członków rodziny (na czele z wujem, którego nazywano „Pan Łechtaczka”).
Narracja jest z początku raczej monotonna i książka nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle innych opowieści o dzieciństwie i dorastaniu. Ale to się zmienia, gdy w tle rodzinnych historii wybucha rewolucja islamska. Z początku wydawało się jeszcze, że nikt i nic nie obali szacha Iranu, ale z czasem stało się jasne, że w kraju zaszły nieodwracalne polityczne zmiany. A także kulturowe: dla wszystkich kobiet, również dla Shirin jest to radykalny obrót o 180 stopni. Koniec swobody i wolności decydowania o sobie. I to nie są żarty – za nieposłuszeństwo płaci się życiem, tak jak Parja, rówieśniczka, koleżanka ze szkoły. Portret matki, która dowiaduje się o śmierci córki jest przejmujący i długo nie pozwala o sobie zapomnieć.
Małżeńskie życie samej Shirin jest słodko-gorzkie. Kocha bez granic swoją maleńką córeczkę Laylę. Chce znaleźć dobre strony u męża, ale często doznaje przemocy z jego strony. Nie daje sobie jednak wmówić, ze każdy taki akt brutalności męża to jej wina. Jamshid to wojskowy, najprawdopodobniej dotknięty syndromem stresu pourazowego. W tej powieści jest mnóstwo ponurych scen, ale czytelnik szybko dostrzega, że z tej okrutnej klatki prawdopodobnie jest wyjście. Retrospektywna opowieść o dziejach rodziny przerywana jest krótkimi fragmentami budzącymi nadzieję. To przygotowania Shirin do ucieczki. Czy zadziała siła rodzinnych więzi i miłości? Czy dopisze jej szczęście?
„Motyl na uwięzi” jest ponurym świadectwem ubezwłasnowolnienia kobiet w bezdusznej i skostniałej tradycji, w której liczy się tylko to, aby córka nie splamiła honoru rodziny. A o to bardzo łatwo. Młode dziewczęta nie mogą mieć żadnych ambicji zwianych z karierą zawodową. Szybko wydawane są za mąż (tak jak Shirin, w wieku szesnastu lat). Jako żony często karane są przez mężów biciem za najdrobniejsze przewinienia i rzekomy brak posłuszeństwa. A gdy dochodzi do większych wykroczeń – grozi kamienowanie albo morderstwo z rąk członków rodziny („takie kobiety nie mają prawa żyć”). Kobiety często popełniają samobójstwo, chcąc uniknąć okrutnych kar. To w Iranie i innych krajach nadal w naszych czasach codzienność. Zinat Pirzadeh napisała tę powieść, by pozwolić innym wyzwolić w sobie motyla i przeciwstawić się niszczącej sile bezsensownej tradycji, która jest przeciwko nim. Nigdy dosyć tak mocnych i zdecydowanych głosów opowiadających się za prawami kobiet.
koniec
3 stycznia 2016
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Mała Esensja: Nie tylko haute couture
Marcin Mroziuk

26 IX 2017

W „Tajemnicy mody” Martin Widmark tradycyjnie przygotował dla młodych czytelników interesującą zagadkę kryminalną, ale tym razem równie ciekawe jest obserwowanie, jak na zachowanie mieszkańców Valleby wpłynęło przybycie do miasteczka słynnego projektanta.

więcej »

Mrok, mrok, arcymrok
Beatrycze Nowicka

24 IX 2017

Coś dla wielbicieli (a może raczej wielbicielek) opowieści o mrocznych a potężnych dziewczynach, czyli „Nibynoc„ otwierająca cykl Jaya Kristoffa o Mii Corvere.

więcej »

O prawdzie nieskażonej ludzkimi wątpliwościami
Joanna Kapica-Curzytek

18 IX 2017

Pełna harmonii i elegancji „Agonia dźwięków” niesie ze sobą piękne, humanistyczne przesłanie.

więcej »

Polecamy

Czy można wyrosnąć z Tomka?

Wilmowski po latach:

Czy można wyrosnąć z Tomka?
— Wojciech Gołąbowski

Wyprawa ratunkowa jak wycieczka krajoznawcza
— Wojciech Gołąbowski

Dla czytelnika dorastającego z bohaterem
— Wojciech Gołąbowski

W nieznane, ale z kobietami
— Wojciech Gołąbowski

W klimatach szpiegowskich
— Wojciech Gołąbowski

Tajemniczo, ale i irytująco
— Wojciech Gołąbowski

Ło Indianerach
— Wojciech Gołąbowski

Mniej encyklopedii, więcej akcji
— Wojciech Gołąbowski

Początek średnio udany
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

O prawdzie nieskażonej ludzkimi wątpliwościami
— Joanna Kapica-Curzytek

Karuzela
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie tak dawno temu w Hamburgu
— Joanna Kapica-Curzytek

Psychoza strachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Kolorowy, ale jednak worek
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie-biografia nie-księżnej
— Joanna Kapica-Curzytek

Książka zamiast zemsty
— Joanna Kapica-Curzytek

Gra o miłość
— Joanna Kapica-Curzytek

Miejsce na Ziemi
— Joanna Kapica-Curzytek

Kolory etyki
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.