Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Złożony świat poezji

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Opowiadaniach” mamy okazję spotkać się z kolumbijskim noblistą i jego twórczością w najbardziej skondensowanej formie.

Gabriel García Márquez
‹Opowiadania›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułOpowiadania
Tytuł oryginalnyCuentos 1947-1972
Data wydania1 lutego 2017
Autor
PrzekładZofia Chądzyńska, Carlos Marrodán Casas
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-0379-7
Format376s. 133×205mm
Cena39,90
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 30,47 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj w
Zobacz w
Niniejszy tom tworzą trzy zbiory opowiadań, zamieszczone tu w niechronologicznej kolejności: „Dialog lustra” (z 1974 roku), „W tym mieście nie ma złodziei” (opublikowany w 1962 roku) i „Niewiarygodna i smutna historia niewinnej Erendiry i jej niegodziwej babki” (powstał w 1972 roku). Autorami przekładów są wybitni tłumacze literatury hispanojęzycznej: Zofia Chądzyńska oraz Carlos Marrodán Casas.
Opowiadania zbiegają się czasowo z publikacjami najważniejszych powieści Márqueza na przestrzeni tego czasu. Nie jest to zatem przypadek, że w tych drobnych formach pojawiają się bohaterowie znani chociażby ze „Stu lat samotności” (jak w opowiadaniach z tomu „W tym mieście nie ma złodziei”). Dostrzeżemy także mnóstwo zbieżności postaci, symboli, motywów, nastrojów z innymi utworami pisarza. „Opowiadania” będą dla miłośników twórczości wielkiego „Gaba” (tak nazywano go w Kolumbii) istną kopalnią tego rodzaju tropów i zagadek. Jest wszystko to, co znamy u Márqueza: motywy samotności i bezgranicznej miłości, obrazy przemocy oraz oczywiście magia wioski Macondo – jednego ze słynniejszych fikcyjnych miejsc w literaturze światowej.
Gdyby scharakteryzować każdy z tomów opowiadań, to wiodącym motywem „Dialogu lustra” z pewnością będzie śmierć w ujęciu metafizycznym, łącząca w sobie światy żywych i zmarłych. Budzi to grozę, ale nadaje egzystencji bohaterów swoistej głębi. „W tym mieście nie ma złodziei” to z kolei (podszyte nutą satyry) obrazy ludzkich zbiorowości, targanych konfliktami i przejawami zła ludzkiej natury. W oryginalnym tytule tego tomu pojawia się „mamá grande” [wielka matka], kobiecy symbol przywodzący na myśl kacyka, lokalnego bossa sprawującego pełnię władzy (szczególnie nieformalnej) nad społecznością. Ten konserwatywny system nadal odgrywa istotną rolę w Ameryce Łacińskiej, będąc w niejednym przypadku źródłem zacofania, anarchii i utrwalania patologicznych „układów”.
W ostatnim opublikowanym w „Opowiadaniach” zbiorze pt. „Niewiarygodna i smutna historia niewinnej Erendiry i jej niegodziwej babki” zwraca uwagę najdłuższe opowiadanie, a właściwie mikropowieść o tym samym tytule. Utwór ten został nawet zekranizowany w 1973 roku. Porusza problem przemocy seksualnej wobec kobiet w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Niektórzy doszukiwali się w tym tekście także metafory nadmiernej eksploatacji ekonomicznej biednych krajów przez bogatsze, co w rodzinnych stronach Márqueza wydaje się szczególnie dostrzegalne. Autor pisze o tym z właściwym sobie wdziękiem, niemal bez granic wyobraźni (symboliczne są pomarańcze z „wrośniętymi” w owoce diamentami, przemycane przez granicę).
I takie właśnie, z pogranicza wyobraźni, są wszystkie zgromadzone w tym tomie opowiadania tego autora. Warto przy tym zaznaczyć: nie są to teksty najłatwiejsze, ponieważ kondensuje się w nich, niczym w pigułkach, literacka inwencja pisarza, magia i surrealizm, metaforyczny i czasami satyryczny styl. Powieści Márqueza są z pewnością dużo prostsze w odbiorze, choć też przecież nie są „czytadełkami” na dwa wieczory. Opłaca się jednak sięgnąć i po te drobne formy prozatorskie, by jeszcze bardziej docenić pisarstwo Gabriela Garcíi Márqueza, laureata literackiej nagrody Nobla z 1982 roku. Autor otrzymał ją, jak uzasadnił Komitet Noblowski, „za powieści i opowiadania, w których fantazja i realizm łączą się w złożony świat poezji, odzwierciedlającej życie i konflikty całego kontynentu”. Nic dodać, nic ująć.
koniec
15 marca 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Alternatywy 1920
Miłosz Cybowski

23 XI 2017

„Pakt Piłsudski-Lenin” Piotra Zychowicza to książka dziwna. Autor nie tylko z uporem stara się dowieść nam postawioną w tytule tezę (co jeszcze można zaakceptować). Stara się on również udowodnić, że gdyby tylko Polacy okazali mniej litości Bolszewikom, nie tylko zdobyliby Moskwę, ale też odbudowaliby imperium od morza do morza.

więcej »

Niestraszna naukowość
Miłosz Cybowski

21 XI 2017

„Z »getta« do mainstreamu. Polskie pole literackie fantasy (1982-2012)” Katarzyny Kaczor jest książką naukową. To po pierwsze. W swojej analizie tytułowego pola literackiego autorka posługuje się bardzo konkretną metodologią. To po drugie. Ale cała naukowość tego opracowania nie zmienia faktu, że dla przeciętnego czytelnika pragnącego dowiedzieć się czegoś nowego na temat historii polskiego fantasy jest to książka jak najbardziej przystępna. To po trzecie.

więcej »

Kij w mrowisko
Joanna Kapica-Curzytek

19 XI 2017

Dla nie-ekspertów lektura „Mody, wiary i fantazji” będzie sporym wyzwaniem, natomiast czytelnicy zorientowani w poruszanej tu problematyce dostaną szeroki zarys najważniejszych osiągnięć współczesnej fizyki, przedstawiony z dużą dozą krytycyzmu.

więcej »

Polecamy

Tropem jednorożca

Po trzy:

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Dla niefantastów lubiących wyzwania
— Beatrycze Nowicka

Fantastyczne antologie
— Beatrycze Nowicka

Nie tylko wiedźmin
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż twórcy

Urodzony w Macondo
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Kij w mrowisko
— Joanna Kapica-Curzytek

Miłosny trójkąt i zbyt wiele niespodzianek
— Joanna Kapica-Curzytek

Trzy osoby
— Joanna Kapica-Curzytek

Tak, ale po co to wszystko?
— Joanna Kapica-Curzytek

Inny klimat
— Joanna Kapica-Curzytek

Długi szlak
— Joanna Kapica-Curzytek

Pomiędzy, na razie, w międzyczasie…
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie ze Sławomirem takie numery
— Joanna Kapica-Curzytek

Radosny seks i śmiertelna groza
— Joanna Kapica-Curzytek

Pod podszewką historii
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.