Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Przeszłość naszych sąsiadów

Esensja.pl
Esensja.pl
„Berlin. Metropolia Fausta” to frapująca książka o historii miasta, określanego jako „symbol niemieckiego losu”.

Alexandra Richie
‹Berlin. Metropolia Fausta. Tom 1›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBerlin. Metropolia Fausta. Tom 1
Tytuł oryginalnyFaust’s Metropolis
Data wydania28 września 2016
Autor
PrzekładZofia Kunert
Wydawca W.A.B.
CyklBerlin. Metropolia Fausta
ISBN978-83-280-2109-9
Format576s. 160×235mm; oprawa twarda
Cena59,99
Gatunekhistoryczna, non-fiction
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 46,97 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj w
Zobacz w
Dostajemy na razie pierwszy z dwóch tomów monografii o Berlinie, napisanej prawie dwadzieścia lat temu. Europa Środkowo-Wschodnia to główny obszar zainteresowania kanadyjsko-amerykańskiej badaczki stosunków politycznych, zajmującej się również historią, Alexandry Richie. Jest ona także autorką dzieła „Warszawa 1944. Tragiczne powstanie”, za które otrzymała Nagrodę Newsweeka im. Teresy Torańskiej. Warto wspomnieć, że z Polską łączą autorkę prywatne więzy – jest synową Władysława Bartoszewskiego, któremu zadedykowała „Berlin. Metropolię Fausta”.
Pierwsza część tej ciekawej opowieści dokumentalnej obejmuje dzieje Berlina od czasów najdawniejszych aż do ostatnich lat Republiki Weimarskiej (istniejącej do 1933). Miasto stało się stolicą zjednoczonych Niemiec po 1991 roku – i to nie bez słów sprzeciwu. Co ciekawe, z dawniejszej historii miasta również wynika, że była ona trochę nietypowa w porównaniu z innymi stolicami europejskimi. W książce Alexandry Richie poznajemy Berlin jako osadę najpierw uwikłaną w plemienne i religijne konflikty, w XVII wieku – rozwijającą się metropolię pruskiego państwa, z ambicjami, by mieć silną armię i zaplecze intelektualne (Akademię Nauk). XVIII wiek to epoka dominacji kultury francuskiej i czas przybywania licznych osiedleńców z zagranicy. Osiemnaste stulecie przyniosło spektakularne zmiany w wyglądzie miasta i świadomości jego mieszkańców pod wpływem myśli Oświecenia. Kolejny wiek był naznaczony okupacją przez wojska napoleońskie, a później wybuchem idei romantyzmu – z czasem zmieniających się w polityczną ideologię. Narodził się też biedermeierowski świat kultury mieszczańskiej. Z czasem postępy w mieście (i spustoszenia) czyniła rewolucja przemysłowa, Berlin był też mocno zmilitaryzowany. Ale rozwój gospodarczy Berlina (stolicy ówczesnych Prus) na przestrzeni całego XIX wieku – jak zaznacza autorka – jest jednym z największych tego typu sukcesów w historii. Pod koniec tego stulecia poszerzyła się także władza polityczna Berlina, tak że w wieku XX miasto stało się największą i najbogatszą stolicą najpotężniejszego państwa na kontynencie. Nadeszła pierwsza wojna światowa i – trochę niedoceniany – „oddech” w postaci innej niż pozostałe epoki w dziejach Niemiec, okresu Republiki Weimarskiej. I tutaj kończy się pierwsza część książki.
Pochwalić należy ogromną erudycję autorki. Choć „Berlin. Metropolia Fausta” to opis dziejów jednego miasta, ma on jednak szerokie tło. Polski czytelnik z miłym zdziwieniem zauważy, że historia naszych zachodnich sąsiadów w jakże wielu przypadkach splata się z przeszłością ziem polskich (rzecz jasna, relacje w przeważającej części nie były przyjazne). Alexandra Richie przedstawia także Berlin na tle dziejów innych krajów europejskich i najważniejszych wydarzeń historycznych naszego kontynentu, którymi były m.in. Rewolucja Francuska, wojny napoleońskie czy narodziny ruchu komunistycznego.
Imponuje bogactwo nazwisk osób, których działalność była związana z Berlinem. Warto się dowiedzieć o nich więcej, ich dorobek składa się na bogate dziedzictwo niemieckiej – ale także europejskiej – kultury. Co ciekawe, pomimo tak szerokiego kontekstu książki, tylu opisywanych faktów, przytaczanych tu dat, nazwisk i nazw „Berlin. Metropolia Fausta” absolutnie nie przytłacza swoją treścią. Alexandra Richie ma dar przejrzystego, potoczystego pisania, jej styl nie męczy czytelnika, ani nie zniechęca. W wielu miejscach autorka interesująco potrafi połączyć przeszłość ze współczesnością, pokazać, jak historia może wpływać na aktualny stan rzeczy. Pojawiają się także dyskretne osobiste refleksje autorki oraz opowieści przekazywane w jej rodzinie z pokolenia na pokolenie.
Takie nagromadzenie szczegółów sprawia, że czasami nie sposób ustrzec się drobnych potknięć. Warto, by wydawca zadbał o kilka poprawek w następnych wydaniach. Nazwa domu towarowego na Hermannplatz w Berlinie to oczywiście Karstadt, a nie (jak dwukrotnie napisano) Kardstadt. Portret Henryka VIII pędzla Holbeina znajduje się w Muzeum Thyssen-Bornemisza w Madrycie, a nie w szwajcarskim Lugano (stamtąd w 1988 roku przeniesiono kolekcję Thyssen-Bornemisza do stolicy Hiszpanii, Holbeinowski wizerunek króla Anglii zresztą jest obecnie promocyjną „twarzą” tego ciekawego muzeum). Również błędne jest zaliczenie przez autorkę niemieckiego poety romantycznego Josepha von Eichendorffa do pocztu „berlińczyków z urodzenia”. Eichendorff jest Górnoślązakiem, urodził się na dzisiejszych terenach polskich, we wsi Łubowice koło Raciborza. Wszystkie te usterki nie obniżają oczywiście walorów merytorycznych całej książki.
„Berlin. Metropolia Fausta” nie jest tylko historią polityczną miasta. Alexandra Richie obszernie pisze także o kulturze poszczególnych epok: o sztuce, literaturze, muzyce, architekturze. Udało jej się uchwycić przede wszystkim klimat przeszłości Berlina, atmosferę towarzyszącą różnym wydarzeniom, także tym przełomowym. Każda epoka ma swój koloryt i wyrazisty wydźwięk. Opisywane miejsca nie są tylko i wyłącznie nazwami na mapie, autorka nadaje im indywidualny rys, przywracając dzięki temu pamięć o wydarzeniach, które miały miejsce w różnych punktach miasta. Lektura „Berlina. Metropolii Fausta” może być bardzo pomocna przed zwiedzaniem niemieckiej metropolii – dzięki temu będziemy patrzeć na to miasto zupełnie innym okiem. Warto sięgnąć po tę książkę i zgłębić ciekawą przeszłość naszych zachodnich sąsiadów, opowiedzianą przez pryzmat dziejów ich obecnej stolicy.
koniec
7 kwietnia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Niekonsekwentna miłość
Joanna Sapa

16 XII 2017

Na okładce miotełka z szufelką. Angielski tytuł o francuskiej treści. Włoskie, w swym rodowodzie, sonety dedykowane francuskim postmodernistom. Czy mimo takiej niekonsekwencji można jeszcze zakochać się w poetyckim tomiku „french love”?

więcej »

Morderstwa i medycyna
Joanna Kapica-Curzytek

15 XII 2017

O „Obsesji” można mówić tylko dobrze. Jak na kryminał przystało, książka trzyma w napięciu, jest tu spora dawka humoru, a nawet okruchy medycznej wiedzy.

więcej »

Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej
Marcin Mroziuk

14 XII 2017

W „Winlandii” z prawdziwym zainteresowaniem śledzimy przebieg obfitujących w przygody wypraw głównego bohatera do odległych krain, ale w powieści George’a Mackaya Browna znacznie ważniejsza okaże się podróż zupełnie innego rodzaju.

więcej »

Polecamy

Inne strony świata

Po trzy:

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Dla niefantastów lubiących wyzwania
— Beatrycze Nowicka

Fantastyczne antologie
— Beatrycze Nowicka

Nie tylko wiedźmin
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż autora

Morderstwa i medycyna
— Joanna Kapica-Curzytek

Umowa z wydawcą to umowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Drzwi do krainy fantazji
— Joanna Kapica-Curzytek

Demokracja – demokracją, ale…
— Joanna Kapica-Curzytek

Sceny z życia okołoksiążkowego
— Joanna Kapica-Curzytek

O (nie)odkrywaniu Ameryki
— Joanna Kapica-Curzytek

Ile jest takich gwiazd na świecie?
— Joanna Kapica-Curzytek

Kij w mrowisko
— Joanna Kapica-Curzytek

Miłosny trójkąt i zbyt wiele niespodzianek
— Joanna Kapica-Curzytek

Trzy osoby
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.