Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 15 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Bezgraniczne wszechświaty

Esensja.pl
Esensja.pl
Rezultatem dwóch pasji Jorge Carrióna – literatury i podróży – jest esej „Księgarnie”. Podążanie śladami licznych miejsc z książkami na całym świecie to jak zagłębienie się w nieskończonym uniwersum.

Jorge Carrión
‹Księgarnie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKsięgarnie
Tytuł oryginalnyLibrerias
Data wydania11 maja 2017
Autor
PrzekładAdam Elbanowski
Wydawca Noir sur Blanc
ISBN978-83-65613-17-2
Format350s. 150×240mm
Gatuneknon-fiction
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 28,97 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj w
Zobacz w
Na eseistycznej mapie autora znalazły się małe księgarenki, ukryte z dala od turystycznych szlaków. Miejsca z tradycjami i otoczone kultem. I te, w których bywali znani pisarze. Na tym szlaku są też księgarnie w kraju autora (jest Katalończykiem) oraz te, które sprzedają tomy w niezrozumiałych językach i nieznanych pismach. Księgarnie liczące wiele pięter. Te oferujące wyłącznie książki nowe i takie, w których znajdziemy używane, również mapy, pocztówki, ryciny, plakaty. I te, które wybiegają w przyszłość: księgarnie internetowe.
Niezależnie od wszystkiego, księgarnie to z pewnością coś dużo więcej niż obliczony na zysk biznes. Tworzą one kulturowy krajobraz miast, przyciągają bibliofilów-ekspertów, laików, stałych gości i przypadkowych klientów. Mają swój wkład w historię cywilizacji, rozwój nauki, będąc miejscami zbiorowej pamięci. Ale są też epizodami, czasami drobnymi, w życiorysach wielu ludzi. Mogą to być miejsca spotkań, nawiązania znajomości czy rozmów z księgarzami o ważnych rzeczach. Zdarza się, że książka zakupiona w danym miejscu nie byłaby tym czym jest, gdyby nabyć ją gdzieś indziej.
Carrión wspomina postać księgarza Jakuba Mendla, bohatera jednego z opowiadań Stefana Zweiga, a początek naszej wspólnej literackiej podróży z autorem rozpoczyna się od metafory Biblioteki Babel Borgesa – „hipertekstowego wszechświata na kształt bibliotecznego ula pozbawionego sensu”. „Księgarnie” są właśnie świadectwem poszukiwania tegoż sensu, a odwiedzane przez autora miejsca są jak punkty oparcia w borgesowskim hipertekście. Przystankami są także przytaczane liczne tytuły utworów, nazwiska twórców, księgarzy, krytyków.
Autor przemierza – dosłownie – cały świat, odwiedzając księgarnie na wszystkich kontynentach. Opowiada przy okazji fascynującą historię książek, handlu nimi (już w epoce starożytnej Grecji i Rzymu), ich niszczenia, odchodzenia w zapomnienie oraz zmieniających się funkcji książkowych składów na przestrzeni stuleci. Autor portretuje księgarskie rodziny – te, w których od pokoleń dziedziczy się pasję, rozumie się książki oraz kupujących je czytelników. „Księgarnie” to także opis jedynej w swoim rodzaju fascynacji (graniczącej z erotycznym fetyszyzmem), której obiektem są książki. Ale z drugiej strony, to także próba uchwycenia dokonujących się kulturowych przemian – dryfowania w stronę przyziemnej „konsumpcji” książki, jako jednorazowego, nieraz przypadkowo nabywanego produktu.
Jorge Carrión prezentuje nam niezwykle szeroki punkt widzenia. W jego eseju księgarnia staje się fenomenem socjologicznym, antropologicznym oraz politycznym. Nie brakuje refleksji psychologicznej o sposobach lektury i wymiarów indywidualnego obcowania z książką. Ciekawe jest także to, że autor wyjaśnia nam, dlaczego poświęca swoją uwagę nie bibliotekom – nastawionym na gromadzenie pamięci i wiedzy, ale właśnie księgarniom, które muszą dostosowywać się do zmieniających się czasów, upodobań czytelników, w których permanentne zmiany stanowią jedyny stały element. Są to przedsiębiorstwa w podwójnym wymiarze: ekonomicznym i symbolicznym (aczkolwiek o tak zwanej opłacalności księgarskiego fachu dowiadujemy się raczej niewiele). Z księgarniami łączą się również biografie znanych ludzi, autor wymienia tu m. in. takie sławy jak Goethe, Walser, Chatwin, Bolaño, Cortázar, Hemingway.
Mam do tej książki jedno zastrzeżenie: esej jest wzbogacony licznymi fotografiami autora. Mogłyby one być dużo lepsze technicznie, a poza tym nie są podpisane, co obniża ich walor jako dokumentu, dopełniającego treść książki. Autor liczy na „domysł” czytelnika, co lub kogo przedstawiają, ale to stanowczo zbyt mało.
Na końcu znajdziemy wykaz źródeł internetowych (fascynująca lista!), filmografię i bibliografię oraz indeks osób i tytuły utworów, które pojawiają się w eseju. Podziw wzbudza przede wszystkim zestawienie nazw księgarni wymienionych w tekście – i są to miejsca odwiedzone przez autora. Lista ta liczy aż pięć stron! Musimy jednak przy tym pamiętać, że wiele z opisywanych tu księgarń już nie istnieje. To branża szczególnie wrażliwa na zmieniające się czasy, czego dowodem może być księgarnia katalońska na Ronda de Sant Per w Barcelonie. Po dziewięćdziesięciu latach działalności została w 2013 roku zamieniona na fastfoodową restaurację znanej sieci.
I książki mają swój los, mają go też księgarnie. Autor pisze, że „każda książka jest streszczeniem świata”. Jeśli tak, to księgarnie są zatem bezgranicznymi wszechświatami równoległymi, których przestrzeń jesteśmy w stanie pojąć tylko częściowo i tylko w niewielkim stopniu za naszego życia przemierzyć. „Księgarnie są centrami kultury, mitami, przestrzenią dialogu i debaty” – i chociażby z tych zaszczytnych powodów zasługują na taką książkę, jak esej Jorge Carrióna.
koniec
23 czerwca 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej
Marcin Mroziuk

14 XII 2017

W „Winlandii” z prawdziwym zainteresowaniem śledzimy przebieg obfitujących w przygody wypraw głównego bohatera do odległych krain, ale w powieści George’a Mackaya Browna znacznie ważniejsza okaże się podróż zupełnie innego rodzaju.

więcej »

Umowa z wydawcą to umowa
Joanna Kapica-Curzytek

13 XII 2017

„To był człowiek!”, tom zamykający cykl o rodzinie Cliftonów, jest zarazem jego najsłabszą częścią.

więcej »

Drzwi do krainy fantazji
Joanna Kapica-Curzytek

7 XII 2017

W zapomnianej nieco klasycznej baśni „Dziadek do orzechów” magia świąt Bożego Narodzenia przenika się ze światem dziecięcej wyobraźni.

więcej »

Polecamy

Inne strony świata

Po trzy:

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Dla niefantastów lubiących wyzwania
— Beatrycze Nowicka

Fantastyczne antologie
— Beatrycze Nowicka

Nie tylko wiedźmin
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż autora

Umowa z wydawcą to umowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Drzwi do krainy fantazji
— Joanna Kapica-Curzytek

Demokracja – demokracją, ale…
— Joanna Kapica-Curzytek

Sceny z życia okołoksiążkowego
— Joanna Kapica-Curzytek

O (nie)odkrywaniu Ameryki
— Joanna Kapica-Curzytek

Ile jest takich gwiazd na świecie?
— Joanna Kapica-Curzytek

Kij w mrowisko
— Joanna Kapica-Curzytek

Miłosny trójkąt i zbyt wiele niespodzianek
— Joanna Kapica-Curzytek

Trzy osoby
— Joanna Kapica-Curzytek

Tak, ale po co to wszystko?
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.