Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Mimo wszystko przeżyć

Esensja.pl
Esensja.pl
„Po apokalipsie” Maureen F. McHugh nie do końca dotyczy apokalipsy jako takiej, serwując raczej rozmaite warianty niezbyt morderczych cywilizacyjnych zapaści, ale sposób, w jaki autorka potraktowała tematykę, jest odświeżająco nietuzinkowy i zarazem lekki, dzięki czemu lektura książki jest szybka i przyjemna.

Maureen F. McHugh
‹Po apokalipsie›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPo apokalipsie
Tytuł oryginalnyAfter the Apocalypse
Data wydania21 stycznia 2014
Autor
PrzekładRadosław Madejski
Wydawca Replika
ISBN978-83-7674-115-4
Format220s. 130×209mm
Cena29,90
Gatunekfantastyka
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 25,47 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Kup wTaniaKsiążka.pl: 14,95 zł
Wyszukaj w
Zobacz w
Nie aż tak częsty gość na naszym rynku wydawniczym, czyli autorski zbiór opowiadań sf. Próżno jednak szukać tu wielkich wynalazków, panoramy dziejów przyszłości czy kosmicznych starć. Historie są bliższe obecnej epoce i jeśli już wychodzą w przyszłość, to o rok, dwa czy pięć lat, koncentrując się na poczynaniach zupełnie przeciętnych ludzi w obliczu różnych kataklizmów, niszczących więzi społeczne i wymuszających dostosowanie się do drastycznie zmienionych warunków egzystencji.
Opowiadania zaserwowane przez McHugh są o tyle ciekawe i oryginalne, że absolutnie nie wnikają w przyczyny plag, wojen czy gospodarczych zapaści. Dowiadujemy się o nich mimochodem, niejako z drugiej ręki – w takiej formie, w jakiej zostałyby zrozumiane i zapamiętane przez ludzi oglądających telewizję czy czytających prasę jedynie sporadycznie, czerpiących swoją wiedzę głównie z sąsiedzkich pogaduszek i przypadkowo zasłyszanych w autobusie czy na ulicy rozmów. Dzięki temu zgromadzone w książce teksty są bliskie czytelnikowi i pozwalają na łatwe „wejście” w opowiadaną historię. To takie życiowe, przyziemne perypetie osób zaplątanych w dziejową zawieruchę, niepewnych jutra, nieświadomych genezy klęski, usiłujących jednak mimo wszystko przetrwać.
Niestety, większość opowiadań – może poza tytułowym, zostawionym na sam koniec (eksodus w kierunku Kanady, wymuszony gospodarczą zapaścią USA i wkroczeniem do kraju meksykańskich gangów) – trapią różne bolączki, nie pozwalające uznać zbioru za ze wszech miar udany i godzien polecenia.
Otwierający książkę „Naturalista” (poczynania skazańca wygnanego do obszaru zajmowanego przez zombie), będący w istocie tysięczną wariacją na temat plagi żywych trupów, irytuje wyjątkowo antypatycznym bohaterem i ciachniętym byle jak finałem, nie potrafiącym wykorzystać potencjału pomysłu. „Specjalna ekonomia” (w przetrzebionych ptasią grypą Chinach wraca niewolnictwo) i „Efekt działania siły odśrodkowej” (kłopoty z kobietą cierpiącą na chorobę szalonych krów) trącą myszką, poruszając tematy głośnych swego czasu, ale w globalnym rozrachunku dość nieszkodliwych chorób, przy czym drugi z tekstów dodatkowo grzęźnie w nieciekawych obyczajowych i psychologicznych dywagacjach, nie prowadzących do żadnej konkretnej konkluzji. Ten sam problem dotyka zresztą tekstu „Zagubiony chłopiec: Dziennikarz w terenie”, gdzie za całą fantastykę robi wybuch atomowy w Bostonie (reszta to reporterskie dywagacje na temat chłopaka mającego kłopoty z pamięcią). Trochę lepiej radzą sobie „Bezużyteczne rzeczy” (USA po krachu gospodarczym) i „Miesiąc miodowy”, z tym że ten ostatni broni się jedynie jako opowiadanie obyczajowe, bo za fantastykę robi tam udział bohaterki w testowaniu leku. Gorzej, że oba teksty sprawiają wrażenie uciętych w połowie, jakby autorka przestała pisać po osiągnięciu zamierzonej ilości znaków. Kompletnie natomiast rozczarowują „Królestwo ślepców” i „Wyprawa do Francji”, dalekie od obiecywanej na okładce prozy katastroficznej. Pierwszy rozwlekle i w sposób drętwy mówi o budzeniu się inteligencji w programie komputerowym (z którego to faktu absolutnie nic nie wynika), drugi zaś jest błahą prozą poetycką.
Jednak nawet jeśli opowiadania McHugh rozczarowują w kwestii pomysłu czy sposobu poprowadzenia narracji, to potrafią świetnie odmalować psychologię portretowanych osób i wiarygodnie oddać realia, dzięki czemu lektura jest szybka i w sumie przyjemna.
koniec
25 czerwca 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Niekonsekwentna miłość
Joanna Sapa

16 XII 2017

Na okładce miotełka z szufelką. Angielski tytuł o francuskiej treści. Włoskie, w swym rodowodzie, sonety dedykowane francuskim postmodernistom. Czy mimo takiej niekonsekwencji można jeszcze zakochać się w poetyckim tomiku „french love”?

więcej »

Morderstwa i medycyna
Joanna Kapica-Curzytek

15 XII 2017

O „Obsesji” można mówić tylko dobrze. Jak na kryminał przystało, książka trzyma w napięciu, jest tu spora dawka humoru, a nawet okruchy medycznej wiedzy.

więcej »

Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej
Marcin Mroziuk

14 XII 2017

W „Winlandii” z prawdziwym zainteresowaniem śledzimy przebieg obfitujących w przygody wypraw głównego bohatera do odległych krain, ale w powieści George’a Mackaya Browna znacznie ważniejsza okaże się podróż zupełnie innego rodzaju.

więcej »

Polecamy

Niedocenione

Po trzy:

Niedocenione
— Beatrycze Nowicka

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Dla niefantastów lubiących wyzwania
— Beatrycze Nowicka

Fantastyczne antologie
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Inne recenzje

Klaser ze znaczkami końca
— Paweł Micnas

Tegoż autora

Wielka stopa i wtopa
— Jarosław Loretz

Wężogator voodoo
— Jarosław Loretz

Doroczna rozrywka w tanim stylu
— Jarosław Loretz

Rezydencjonalna duchota
— Jarosław Loretz

Brzdąkany dramat grozy
— Jarosław Loretz

Planetarny morderca i konkurencja
— Jarosław Loretz

I w szaleństwie jest metoda
— Jarosław Loretz

Wunderwaffe z nader skromnym wunder
— Jarosław Loretz

Turbozombie w koreańskim pendolino
— Jarosław Loretz

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.