Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Bezsenność w Wiedniu

Esensja.pl
Esensja.pl
Erudycyjne popisy Mathiasa Énarda sprawiają, że „Busola” momentami kojarzy się bardziej ze zbiorem esejów niż z tradycyjną powieścią. W niczym nie zmienia to jednak faktu, że jest to naprawdę fascynująca lektura.

Mathias Enard
‹Busola›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBusola
Tytuł oryginalnyBoussole
Data wydania22 czerwca 2017
Autor
PrzekładMagdalena Kamińska-Maurugeon
Wydawca Wydawnictwo Literackie
ISBN978-83-08-06238-8
Format512s. 143×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekmainstream
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 42,47 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj w
Zobacz w
Głównym bohaterem i zarazem narratorem „Busoli” jest Franz Ritter - mieszkający w Wiedniu, zafascynowany Orientem muzykolog. Towarzyszymy mu w trakcie zaledwie jednej nocy, podczas której ciągle nie udaje mu się zasnąć. Powody trapiącej go bezsenności są wielorakie - martwi się choćby stanem swego zdrowia (ostatnie badania zdecydowanie nie napawają go optymizmem), sytuacji nie ułatwiają także odgłosy dobiegające z mieszkania sąsiada, ale przede wszystkim Franz nie potrafi się uwolnić od myśli o swej wielkiej niespełnionej miłości - Sarze. Długie nocne godziny pozwalają bohaterowi na dokładne przypomnienie sobie różnorakich szczegółów historii jego znajomości z tą piękną, pochodzącą z Francji, wybitną orientalistką. Dzięki temu czytelnicy z kolei z zainteresowaniem mogą śledzić tę poruszającą miłosną opowieść, przy czym nie jest wcale łatwo przeanalizować łączące tych dwoje uczucie, gdyż zdarzenia nie są przedstawiane zgodnie z porządkiem chronologicznym. W dodatku narrator nieustannie wdaje się w dygresje na rozmaite tematy - które zresztą całkiem często są nawet ciekawsze niż główny wątek powieści!
Wielką zaletą „Busoli” jest przedstawiony tutaj rzeczywiście fascynujący obraz wzajemnych oddziaływań między kulturami Wschodu i Zachodu. Mathias Énard z prawdziwym znawstwem ukazuje bowiem - oczywiście za pośrednictwem Franza Rittera - przepływ motywów w literaturze, muzyce czy architekturze między Europą i Orientem. Możemy się też przekonać, że oprócz wszystkim znanych inspiracji kulturowych, skala tych relacji od wieków była zdecydowanie większa niż można by podejrzewać. Przy bliższym przyjrzeniu się wielu dziełom okazuje się, że kierunki tych oddziaływań bywały całkiem zaskakujące. Istotne jest również to, że w „Busoli” obraz kontaktów między Wschodem i Zachodem nie jest bynajmniej wyidealizowany. W powieści Mathiasa Énarda obecna jest bowiem pamięć zarówno o toczonych przez wieki walkach między chrześcijanami i muzułmanami, jak i działalności współczesnych dżihadystów. Znajdziemy tutaj również między innymi dość krytyczną ocenę działań europejskich archeologów, realistycznie oddany klimat panujący w Iranie po obaleniu szacha czy też nawiązania do obecnie trwających walk w Syrii.
Nie da się ukryć, że w „Busoli” z pewnością nie możemy liczyć na trzymającą w napięciu, pełną nieoczekiwanych zwrotów akcję, ale i tak pełna niuansów i niedopowiedzeń opowieść o Fritzu i Sarze mocno przykuwa uwagę czytelników. Prawdziwą przyjemność sprawia zaś możliwość śledzenia erudycyjnych popisów autora, które bez wątpienia mogą prowokować do rozważań nad kondycją współczesnej Europy. Wszystko to sprawia, że obszerna powieść Mathiasa Énarda z pewnością nie jest lekturą dla każdego, ale dla osób gustujących w literaturze tego typu będzie ona prawdziwą ucztą duchową.
koniec
14 sierpnia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Alternatywy 1920
Miłosz Cybowski

23 XI 2017

„Pakt Piłsudski-Lenin” Piotra Zychowicza to książka dziwna. Autor nie tylko z uporem stara się dowieść nam postawioną w tytule tezę (co jeszcze można zaakceptować). Stara się on również udowodnić, że gdyby tylko Polacy okazali mniej litości Bolszewikom, nie tylko zdobyliby Moskwę, ale też odbudowaliby imperium od morza do morza.

więcej »

Niestraszna naukowość
Miłosz Cybowski

21 XI 2017

„Z »getta« do mainstreamu. Polskie pole literackie fantasy (1982-2012)” Katarzyny Kaczor jest książką naukową. To po pierwsze. W swojej analizie tytułowego pola literackiego autorka posługuje się bardzo konkretną metodologią. To po drugie. Ale cała naukowość tego opracowania nie zmienia faktu, że dla przeciętnego czytelnika pragnącego dowiedzieć się czegoś nowego na temat historii polskiego fantasy jest to książka jak najbardziej przystępna. To po trzecie.

więcej »

Kij w mrowisko
Joanna Kapica-Curzytek

19 XI 2017

Dla nie-ekspertów lektura „Mody, wiary i fantazji” będzie sporym wyzwaniem, natomiast czytelnicy zorientowani w poruszanej tu problematyce dostaną szeroki zarys najważniejszych osiągnięć współczesnej fizyki, przedstawiony z dużą dozą krytycyzmu.

więcej »

Polecamy

Tropem jednorożca

Po trzy:

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Dla niefantastów lubiących wyzwania
— Beatrycze Nowicka

Fantastyczne antologie
— Beatrycze Nowicka

Nie tylko wiedźmin
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż autora

Rozmowy z morderczynią
— Marcin Mroziuk

Z Twardowskim na Wawelu
— Marcin Mroziuk

Kiedy miłość była zbrodnią
— Marcin Mroziuk

Ojco- i synobójstwa
— Marcin Mroziuk

W białym domu
— Marcin Mroziuk

Do ostatniej kropli krwi
— Marcin Mroziuk

Zabójstwo po japońsku
— Marcin Mroziuk

W wirach historii
— Marcin Mroziuk

Zbrodnia w cieniu elektrowni atomowej
— Marcin Mroziuk

Metafizyczna fantastyka ze Śląska
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.