Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 stycznia 2018
w Esensji w Esensjopedii

Jedyna w swoim rodzaju

Esensja.pl
Esensja.pl
Ten pięknie wydany album pozwoli nam lepiej poznać twórczość meksykańskiej artystki. „Frida Kahlo prywatnie” to biografia, opowiedziana także unikalnymi zdjęciami i obrazami.

Suzanne Barbezat
‹Frida Kahlo prywatnie›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułFrida Kahlo prywatnie
Tytuł oryginalnyFrida Kahlo at Home
Data wydania11 października 2017
Autor
PrzekładAnna Basara
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-65780-49-2
Format176s. 225×260mm; oprawa twarda
Cena59,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
WWW
Wyszukaj wMadBooks.pl
Kup wSelkar.pl: 52,47 zł
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj w
Zobacz w
Chyba nie będzie przesadą powiedzieć, że popularność Fridy Kahlo (1907 – 1954) wzrasta z upływem czasu. Coraz lepiej widać, że jej twórczość w wielu aspektach wyprzedzała swoje czasy, co można także powiedzieć o stylu życia. Sama artystka stała się już ikoną popkultury. Jej wizerunek, często ozdabiający gadżety czy odzież, znany jest także tym, którzy nie znają jej malarstwa.
Autorka książki Suzanne Barbezat jest dziennikarką, specjalizującą się w tematach związanych z Meksykiem i jego kulturą. Jej „Frida Kahlo prywatnie” to ciekawie napisana biografia artystki, zilustrowana reprodukcjami jej obrazów i szkiców oraz licznymi zdjęciami. Frida Kahlo jest najwybitniejszą przedstawicielką sztuki Meksyku – o czym świadczy to, że w 1985 roku rząd tego kraju uchwalił specjalną ustawę, zgodnie z którą wszystkie jej prace stanowią narodowe dziedzictwo.
Była osobowością barwną i nietuzinkową, kobietą nieprzejmującą się konwenansami – ale też noszącą w sobie ogromne pokłady ludzkiego cierpienia. W wieku kilku lat zachorowała na polio, co poskutkowało niepełnosprawnością, a do znacznego pogorszenia jej stanu zdrowia przyczynił się dramatyczny wypadek autobusowy. Jego skutki (i chroniczny ból) odczuwała właściwie do końca życia. Odniesione obrażenia sprawiły także, że Fridzie nigdy nie dane było zostać matką.
Pełnym emocji i huśtawek nastroju był jej związek z Diego Riverą, meksykańskim malarzem, grafikiem, znanym przede wszystkim z tworzenia murali. Oboje zdradzali się, burzliwie kłócili, odchodzili – i wracali do siebie. Szanowali wzajemnie swoją twórczość. Co ciekawe, to Diego za życia był sławniejszy, lepiej rozpoznawalny niż jego żona. Z biegiem lat okazuje się, że to twórczość Fridy opiera się upływowi czasu, odsłaniając przed kolejnymi pokoleniami widzów i koneserów sztuki nowe jej znaczenia.
Niezbyt fortunny, a nawet trochę mylący wydaje mi się polski tytuł tej publikacji „Frida Kahlo prywatnie”, sugerujący nacisk na sferę jej życia pozostającą z dala od świata i jego spraw. Tymczasem Suzanne Barbezat – oprócz ściśle prywatnego wizerunku artystki: córki, siostry, żony, przyjaciółki – kreśli portret Fridy Kahlo, która żywo interesuje się sprawami społecznymi, również wielką polityką. Dokumentują to liczne fotografie zamieszczone w albumie. Symboliczne w tym kontekście staje się zdjęcie, na którym jeszcze na 11 dni przed śmiercią Frida, chora na zapalenie płuc, brała udział w wiecu protestacyjnym przeciwko amerykańskiej interwencji w Gwatemali.
Znajdziemy także w książce całkiem sporo informacji o Meksyku pierwszej połowy XX wieku. Był to kraj daleki od stabilizacji: po upadku dyktatury Porfiria Díaza w kraju panował chaos, głównie z powodu przewrotów wojskowych. Nie lepiej było podczas autorytarnych rządów lewicowych populistów. Frida i Diego często wyjeżdżali do Stanów Zjednoczonych, tam również stykali się z problemami społecznymi jak na przykład strajk w fabryce samochodów Forda, o czym wspomina autorka książki. W największym bodaj stopniu wielka polityka splotła się z losami Fridy i Diega, sympatyzujących z komunistami, gdy w 1940 roku w ich domu, w zamachu przeprowadzonym na rozkaz Stalina stracił życie pomieszkujący u nich z żoną Lew Trocki.
Znajdziemy w tej publikacji liczne reprodukcje dzieł Fridy Kahlo. Suzanne Barbezat zajmująco komentuje je w tekście, bardzo trafnie i kompetentnie interpretując i łącząc z wydarzeniami z życia artystki. Jej obrazy mają bogatą symbolikę, w wielu aspektach głęboko powiązaną z klasycznym malarstwem europejskim oraz sztuką Meksyku pochodzącą z okresu prekolumbijskiego i czasów kolonialnych. Autorka książki pozwala nam lepiej zrozumieć fenomen emocjonalnej wyrazistej, „feminizującej” twórczości Fridy Kahlo, która – choć bez artystycznego akademickiego wykształcenia – była artystką bardzo świadomą. Jej zamiłowanie do sztuki prekolumbijskiej przejawiało się również w tym, że oboje z mężem kolekcjonowali jej artefakty.
Oryginalny tytuł książki to „Frida Kahlo at Home”, dlatego też autorka pisze tutaj bardzo wiele o domu, w którym urodziła się mieszkała Frida (Casa Azul). Obecnie znajduje się tu muzeum jej twórczości. Barbezat pisze o tym domu jako „miejscu, w którym się urodziła, żyła, świętowała, cierpiała, kochała i umarła”. Casa Azul – przebudowywany i urządzany wiele razy – był rzeczywiście azylem artystycznego małżeństwa, którzy byli zwolennikami architektonicznego modernizmu. Nawet w dzisiejszych czasach budowla imponuje rozmachem i oryginalnością projektu.
„Frida Kahlo prywatnie” z pewnością bardzo ucieszy miłośników twórczości meksykańskiej artystki, pozwalając raz jeszcze wejść w bogaty i oryginalny świat jej malarstwa. Frida była jedyna w swoim rodzaju, nie naśladując nikogo, żyjąc po swojemu i już za życia tworząc swoją legendę.
koniec
25 grudnia 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Discman, gimbaza i zmywak
Albert Walczak

17 I 2018

Anna Cieplak szturmem weszła na polską scenę literacką. Za swoją debiutancką powieść „Ma być czysto” otrzymała prestiżową Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza oraz Nagrodę Conrada. Czy „Lata powyżej zera” – najnowsza książka młodej autorki – spotkają się z równie dużym uznaniem?

więcej »

Mała Esensja: Kosmiczne przygody we wspólnym pokoju
Marcin Mroziuk

16 I 2018

Wbrew nasuwającym się skojarzeniom, „Ala Baba i dwóch rozbójników” nie jest wariacją na temat znanej baśni, lecz wciągającą opowieścią o blaskach i cieniach posiadania młodszego rodzeństwa. Joanna Wachowiak potrafiła zaś nie tylko przyciągnąć uwagę czytelników, ale również uświadomić dzieciom kilka ważnych spraw.

więcej »

Milczenie ryb
Agnieszka Hałas

15 I 2018

Zbiór „Legenda o samobójstwie” obejmuje sześć literackich wariacji na temat tej samej rodzinnej tragedii – i, jak carpaccio z tuńczyka, nie jest to danie, które każdemu przypadnie do gustu.

więcej »

Polecamy

Bohaterowie

Po trzy:

Bohaterowie
— Beatrycze Nowicka

Ludzie w książkach żyją
— Beatrycze Nowicka

Niedocenione
— Beatrycze Nowicka

Inne strony świata
— Beatrycze Nowicka

I jeszcze jeden tom…
— Beatrycze Nowicka

Transfuzje duszy
— Beatrycze Nowicka

Tropem jednorożca
— Beatrycze Nowicka

Inteligentne i inspirujące
— Beatrycze Nowicka

Za Stumilowym Lasem i Doliną Muminków
— Beatrycze Nowicka

Blask jasnych łun
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Tegoż autora

Autorka w pułapce
— Joanna Kapica-Curzytek

Poznań jak stara kamienica
— Joanna Kapica-Curzytek

O formach życia okołoksiążkowego
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie oglądać się za siebie
— Joanna Kapica-Curzytek

Prywatne czyli polityczne
— Joanna Kapica-Curzytek

Morderstwa i medycyna
— Joanna Kapica-Curzytek

Umowa z wydawcą to umowa
— Joanna Kapica-Curzytek

Drzwi do krainy fantazji
— Joanna Kapica-Curzytek

Demokracja – demokracją, ale…
— Joanna Kapica-Curzytek

Sceny z życia okołoksiążkowego
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.