Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 23 sierpnia 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

„Świat bez tabu” – seria autorska Artura Domosławskiego

Esensja.pl
Esensja.pl
Wielka Litera
Domosławski pokazuje w swoich reportażach prawdę o świecie, której wolelibyśmy nie znać, bo naznaczona jest niesprawiedliwością, wyzyskiem, przemocą, wykluczeniem. Nie ma tam miejsca na radosne podróżowanie i zachwyty nad egzotyką. To bolesna refleksja na temat nierówności, brutalnej siły pieniądza i skutków globalizacji. Jakże aktualna w dzisiejszej, pełnej napięć rzeczywistości.
Wyszukaj wMadBooks.pl
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Pierwsze wydanie Kapuściński non-fiction było wydarzeniem wykraczającym poza ramy literatury i kultury. Teraz, w roku podwójnego jubileuszu (dziesiątej rocznicy śmierci Kapuścińskiego i osiemdziesiątej piątej rocznicy jego urodzin), po siedmiu latach i prawomocnym wyroku najgłośniejsza biografia ostatnich lat po raz drugi trafia do księgarń. To wersja rozszerzona i – co ważne – nie ocenzurowana; wzbogaca ją obszerny esej Piotra Bratkowskiego oraz liczne opinie dziennikarzy, pisarzy, publicystów, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Dodatkowe materiały pozwalają umieścić książkę Domosławskiego w odpowiednim kontekście, przypominają kulisy jej powstania i temperaturę toczącego się wokół niej sporu, każą zwrócić uwagę na wielowątkowość burzliwej dyskusji. Teraz, mając w pamięci tamte emocje, można raz jeszcze, bardziej wnikliwie i z większą wrażliwością przyjrzeć się obu bohaterom książki: Maestro Kapuścińskiemu i jego biografowi – Arturowi Domosławskiemu. Ten ostatni podąża śladami swojego mentora i szuka odpowiedzi na pytania o dzieciństwo, reporterski warsztat, polityczne zaangażowania. Domosławski rozmawia z bliskimi i przyjaciółmi Kapuścińskiego, bada archiwalia w jego pracowni, podróżuje po świecie śladami sławnego reportera. Nie zadawala się tym, co widoczne na pierwszy rzut oka.Nie bez rozterek sięga głębiej, by dotrzeć do tego, co czasem bolesne i niepokojące w życiu i dziele bohatera. Nie interesuje go Kapuściński pomnikowy, lecz pisarz i człowiek nie wolny od słabości, podejmujący czasem trudne wybory, a przez to o wiele nam bliższy.
W napisanej przez jednego reportera biografii innego reportera, która – wydawałoby się – jest skazana na niszę, Domosławskiemu udaje się ukazać problemy ważne nie tylko dla dziennikarzy i pisarzy, takie jak prawda, wpływ historii i polityki na życie jednostki, miejsce człowieka w wielkiej machnie wpływów i zależności rządzących światem.
• • •
Wyszukaj wMadBooks.pl
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Ta książka ma od lat zasłużoną famę. Na jej kartach pojawiają się rewolucjoniści i tyrani, buntownicy i skorumpowani oszuści, polityczni marzyciele, cynicy i zbrodniarze. Wielowątkową opowieść o rewolucjach, buntach i zamachach stanu w Ameryce Łacińskiej w XX i na początku XXI wieku Domosławski układa ze świadectw uczestników i nierzadko sprzecznych opinii ludzi, którzy przeżyli, widzieli, wiedzą, jak było i jest na Kubie, w Brazylii, Wenezueli, Kolumbii, Argentynie, Chile.
Wypowiadają się rządzący i rebelianci, kaci i ich ofiary, pisarze, intelektualiści i zwykli ludzie. Ich punkty widzenia konfrontowane są z naszymi – europejskimi i polskimi – stereotypami.
Artur Domosławski wprzęga w swój wielki reportaż wiele technik pisarskich, umiejętnie dawkuje przy tym napięcie i zaskakująco puentuje zebrane materiały
• • •
Wyszukaj wMadBooks.pl
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Zaczyna się jak thriller i czyta się tę książkę jak thriller. W zapadłej wiosce w brazylijskim interiorze ginie para obrońców Amazonii. W dalekim miasteczku w Andach „nieznani sprawcy„ polują na księdza, który broni praw górali do ziemi i wody. Ktoś zabija towarzysza wspólnej sprawy. Pewien robotnik rolny zostaje prawnikiem. Domaga się odszkodowań dla mieszkańców miasteczek i wsi, którzy zaczęli zapadać na nieznane wcześniej choroby. Dostaje telefon z wiadomością, że znaleziono zwłoki jego młodszego brata.
Artur Domosławski kroczy śladami tajemniczych zabójstw ludzi zaangażowanych w obronę niszczonego środowiska naturalnego i praw lokalnej ludności w Ameryce Południowej. Kto stoi za zabójstwami? Czy zwyczajni ludzie, którzy po prostu bronią swojej ziemi, maja szanse w zderzeniu z międzynarodowymi korporacjami i przekupionymi władzami? Nie zawsze optymistyczne odpowiedzi na te pytania ukazują współczesne oblicza wielkiego biznesu, skorumpowanej polityki i ciemnych stron globalizacji. Amazonia w książce Domosławskiego jest żywa i prawdziwa, opisana za pomocą historii konkretnych ludzi. Nie ma tu prostych haseł o obronie puszczy amazońskiej. Nie ma lukrowanego obrazka celebryty wspierającego indiańskie plemiona. Jest kipiący energią, rozpaczą, ale i nadzieją świat ludzi, którzy dzięki Domosławskiemu, staja się nam po prostu bliscy. Ta książka otwiera oczy i pokazuje zasady rządzące również naszym światem.
• • •
Wyszukaj wMadBooks.pl
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
To wielka panorama globalnego Południa i zbiorowy portret ludzi bez głosu i reprezentacji. Przegranych, poniewieranych i wydziedziczonych. Autor sięga po historie z różnych kontynentów i dekad, odsłaniając głębokie źródła współczesnej wędrówki ludów.
W Kolumbii wojsko morduje młodych mężczyzn z dzielnic biedy, aby podnieść statystyki „wojny z terrorem” i otrzymać premie finansowe. W Brazylii drobni sklepikarze zrzucają się na odstrzelenie „mętów” – bezdomnych dzieci, śpiących na schodach świątyni. W Kenii brytyjscy kolonizatorzy, ponad dekadę po Holocauście, uruchamiają obozy koncentracyjne, poddając dzieci Kikujów śmiertelnym „szczepieniom”. Na Okupowanych Terytoriach Palestyńskich wojsko utrudnia rdzennym mieszkańcom dostęp do wody i zakazuje gromadzenia deszczówki. Kobiety w Ciudad Juárez znikają, ponieważ… są kobietami. W dalekiej Mjanmie dokonuje się ciche ludobójstwo na narodzie Rohingjów, o których większość ludzi Zachodu nawet nie słyszała. Notes reportera wypełniał się przez lata historiami przemocy i wykluczenia. Razem z nim odwiedzamy miejsca odległe od siebie o tysiące kilometrów: Kolumbię, Brazylię, Meksyk, Palestynę, Egipt, Sudan Południowy, Kenię i Tajlandię, za każdym razem poznając nowy sposób, w jaki – będąc człowiekiem w XXI wieku – można cierpieć i zadawać ból. Te historie – ułożone jedna przy drugiej – łączy, mimo pozornych różnic, intymna nić. Nieważne w jakim języku mówisz, jeśli jesteś „nagim życiem” w rękach tych, którzy mają władzę, możesz zginąć, zniknąć, zostać zepchniętym do roli „podczłowieka”.
W lekturze tej książki nie chodzi jednak tylko o przyglądanie się, o dreszcz przerażenia, a nawet o odruch empatii. Domosławski nie jest sentymentalny i nie pozwala na naiwną lekturę. Nieszczęścia jakie dotykają bohaterów jego opowieści nie są jakimś „obiektywnym” zrządzeniem losu, lecz skutkiem decyzji prześladowców, a także politycznych i ekonomicznych interesów tych wszystkich, którzy na dokonujące się na ich oczach dramaty patrzą i milczą.
koniec
29 marca 2017
Wielka Litera
02-953 Warszawa, Kosiarzy 37/53
tel. (48 22) 252 59 25
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Misie - pierwsza edycja nowej nagrody!

2 VIII 2017

Misie to nowa nagroda, w której chodzi o prezentowanie i promowanie dobrej polskiej kultury popularnej. Mamy mnóstwo nagród, festiwali i wyróżnień dla kultury wysokiej. Pokażmy też co ciekawego, godnego uwagi a przede wszystkich trafiającego do odbiorców dzieje się w popkulturze. To idea przyświecająca tym nagrodom, których nazwa pochodzi na równi ze słynnego filmu Barei co z najprostszego zdania, które liczy się w rozrywce „Mi się podoba”.

więcej »

Nagroda im. Arthura C. Clarke’a dla Colsona Whiteheada

27 VII 2017

W Londynie ogłoszono laureata trzydziestej pierwszej edycji Nagrody im. Arthura C. Clarke’a.

więcej »

Adaptacja Marcina Wrońskiego na dziedzińcu Zamku Lubelskiego

5 VII 2017

Komisarz Zygmunt Maciejewski, bohater świetnego retrokryminału Marcina Wrońskiego, ożywał do tej pory na kartach powieści oraz w krótkometrażowej animacji Przemka Kotyńskiego „Ta cholerna niedziela”. Teraz będzie go można zobaczyć zarówno na deskach teatralnych, jak i ekranie filmowym.

więcej »

Polecamy

Czy można wyrosnąć z Tomka?

Wilmowski po latach:

Czy można wyrosnąć z Tomka?
— Wojciech Gołąbowski

Wyprawa ratunkowa jak wycieczka krajoznawcza
— Wojciech Gołąbowski

Dla czytelnika dorastającego z bohaterem
— Wojciech Gołąbowski

W nieznane, ale z kobietami
— Wojciech Gołąbowski

W klimatach szpiegowskich
— Wojciech Gołąbowski

Tajemniczo, ale i irytująco
— Wojciech Gołąbowski

Ło Indianerach
— Wojciech Gołąbowski

Mniej encyklopedii, więcej akcji
— Wojciech Gołąbowski

Początek średnio udany
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Inne recenzje

Ten thriller dzieje się naprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Przygody dobrego reportera Kapusty
— Jakub Biły

Tegoż twórcy

Ten thriller dzieje się naprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Przygody dobrego reportera Kapusty
— Jakub Biły

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.