Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 października 2017
w Esensji w Esensjopedii

Słuchaj i patrz: Dyskretny urok ołówka

Esensja.pl
Esensja.pl
Dziś za inspiracją redakcyjnego kolegi zapraszam do obejrzenia klipu do „Brothers in arms” zespołu Dire Straits oraz do „Take on me” grupy A-ha.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
„Brother in arms” to tytuł piosenki, jak również całego albumu, uznawanego za najlepszy w dorobku brytyjskiego zespołu. Była to piąta i przedostatnia, jak się potem okazało, studyjna płyta Dire Straits. Odniosła oszałamiający sukces – do dzisiaj sprzedano ponad 30 mln kopii. Była jedną z pierwszych, jakie wydano na nośniku CD i pierwszą, która przekroczyła próg miliona sprzedanych egzemplarzy. Z dziesięciu znajdujących się na niej utworów aż sześć wydano w różnych krajach jako single. Muzycy otrzymali dwie nagrody Grammy i wyruszyli w dwuletnią trasę koncertową, po której… na jakiś czas zawiesili działalność i zajęli się solowymi projektami.
Jeżeli chodzi o wideoklipy, w MTV triumfy święcił ten zrealizowany do „Money for nothing”, będący – co ciekawe – pierwszym stworzonym z wykorzystaniem animacji komputerowej. Dziś jednak przypominam ten do tytułowego utworu.
Mark Knopfler napisał go w 1982, w czasie, gdy toczyły się walki na Falklandach, stąd uważa się, że właśnie one stanowiły inspirację dla jego powstania. Tekst ma wymowę antywojenną, ale też wychwala ludzką solidarność – jednemu z wersów piosenki zawdzięczamy tytuł trzeciego tomu wiedźmińskiego cyklu. Za wideoklip odpowiada Bill Mather, specjalizujący się w animacji. Stonowanej muzyce towarzyszy równie oszczędna ilustracja wizualna. Teledysk zrealizowano wykorzystując technikę rotoskopową, polegającą na tym, że przerysowuje się klatki filmu aktorskiego. W porównaniu z innymi metodami jest stosowana stosunkowo rzadko, choć umożliwia ciekawe efekty (gorąco zachęcam do obejrzenia filmu „Przez ciemne zwierciadło”).
Technikę rotoskopową wykorzystano także w klipie do piosenki „Take on me” norweskiej grupy A-ha (powstał on w tym samym roku, co klip do „Brothers in arms”, czyli w 1985). Przerysowanie 3000 klatek trwało 16 tygodni. Połączono ją z fragmentami zwykłego aktorskiego filmu – dziewczynę głównego bohatera zagrała ówczesna partnerka wokalisty. Wyreżyserował go Steve Barron, który jest także odpowiedzialny za wspomniany wyżej klip do „Money for nothing”. Reżyser tworzył teledyski dla wielu innych wykonawców, m.in. Davida Bowie, Madonny, Michaela Jacksona, Bryana Adamsa i ZZ Top. Reżyserował także filmy, głównie dla telewizji, w tym miniserial „Merlin” z Samem Neillem, Heleną Bohnam Carter i Rutgerem Hauerem (to jeden z najlepiej pamiętanych przeze mnie filmów z dzieciństwa, strasznie mi się podobał, nie wiem, jak byłoby teraz). Klip do „Take on me” został doceniony, zgarniając w 1986 aż sześć nagród MTV (między innymi za najlepszą koncepcję, najlepsze efekty specjalne, najlepszą reżyserię i najlepsze eksperymentalne wideo).
koniec
11 października 2017
dodajdo

Komentarze

11 X 2017   17:18:55

Z techniki rotoskopowej słynie też jedna z gier komputerowych, która kiedyś roznosiła lekcje informatyki w szkołach- "Prince of Persia". Z kolei miniserial "Merlin" 1998 można sobie przypomnieć na itunes albo (to już niezbyt legalnie) na p..loc..r.
PS- a "Brothers in Arms" stanowi jedną z podstaw moich gustów muzycznych.

11 X 2017   17:40:16

Z ciekawostek: aktor grający badguya w "Take on me" zagrał potem inspektora Scotland Yardu w serii filmów o Herculesie Poirot.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Słuchaj i patrz: Epickie buty bogini
Beatrycze Nowicka

18 X 2017

Dziś klimaty nieco weselsze, czyli pewnie dobrze się bawili na tym LARPie.

więcej »

Słuchaj i patrz: Światło
Beatrycze Nowicka

4 X 2017

Czas na powrót do mocniejszego grania, czyli dwa zespoły, które zrobiły karierę na początku XXI wieku.

więcej »

Słuchaj i patrz: Zderzenie z rzeczywistością
Beatrycze Nowicka

27 IX 2017

Życie to nie bajka, czyli teledyski do utworów Alanis Morisette i Sinead O’Connor.

więcej »

Polecamy

Epickie buty bogini

Słuchaj i patrz:

Epickie buty bogini
— Beatrycze Nowicka

Dyskretny urok ołówka
— Beatrycze Nowicka

Światło
— Beatrycze Nowicka

Zderzenie z rzeczywistością
— Beatrycze Nowicka

Rodzina podpowiada
— Beatrycze Nowicka

Powrót w czerń
— Beatrycze Nowicka

Dziwne losy pewnej piosenki
— Beatrycze Nowicka

Gorycz w czerwieni
— Beatrycze Nowicka

Świeży pomysł to skarb
— Beatrycze Nowicka

Tam, gdzie jabłkom wyrastają włosy
— Beatrycze Nowicka

Zobacz też

Z tego cyklu

Epickie buty bogini
— Beatrycze Nowicka

Światło
— Beatrycze Nowicka

Zderzenie z rzeczywistością
— Beatrycze Nowicka

Rodzina podpowiada
— Beatrycze Nowicka

Powrót w czerń
— Beatrycze Nowicka

Dziwne losy pewnej piosenki
— Beatrycze Nowicka

Gorycz w czerwieni
— Beatrycze Nowicka

Świeży pomysł to skarb
— Beatrycze Nowicka

Tam, gdzie jabłkom wyrastają włosy
— Beatrycze Nowicka

Samotność to taka straszna trwoga
— Beatrycze Nowicka

Tegoż twórcy

Pot i Kreff: Prywatne śledztwo
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Po trzy: Dla niefantastów lubiących wyzwania
— Beatrycze Nowicka

Po trzy: Fantastyczne antologie
— Beatrycze Nowicka

Po trzy: Nie tylko wiedźmin
— Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Wrzesień 2017
— Dominika Cirocka, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka

Mrok, mrok, arcymrok
— Beatrycze Nowicka

Esensja czyta: Sierpień 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Joanna Słupek, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Przeczytaj to jeszcze raz: Dryf
— Beatrycze Nowicka

O dziewczynie, która chciała wiedzieć
— Beatrycze Nowicka

Moda na krzesanie, odcinki 403-492
— Beatrycze Nowicka

Percepcja jest rzeczywistością
— Beatrycze Nowicka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.