Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 24 czerwca 2017
w Esensjopedii w Esensji w Google

Dwupak tematyczny: Czerpiąc pełnymi garściami…

Esensja.pl
Esensja.pl
To nie wstyd wzorować się na dokonaniach artystów, którzy byli przed nami. Którzy w poszukiwaniu nowych środków wyrazu przetarli szlaki. Nawiązując do ich twórczości, oddaje im się także należny hołd. Tą drogą podążyły dwa polskie zespoły – olsztyński Traffic Junky i warszawska Archangelica – które na płytach „Desert Carnivale” i „Tomorrow Starts Today” zapędziły się w rejony stoner metalu (pierwszy) i rocka progresywnego (drugi).
Pustynny nadwiślański rock

Traffic Junky
‹Desert Carnivale›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDesert Carnivale
Wykonawca / KompozytorTraffic Junky
Data wydania14 października 2016
NośnikCD
Czas trwania64:58
Gatunekrock
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Utwory
CD1
1) Man Behind the Sun09:06
2) The Once That We Want04:01
3) Dignity05:30
4) Desert Carnivale05:07
5) Life After Life06:07
6) Hercules05:03
7) Evil Woman06:10
8) In the City of Lost Souls05:25
9) Little Boy07:02
10) One Shot, One Kill06:29
11) Becky04:53
Po dwóch EP-kach przyszła pora na pełnowymiarowy debiut. I to najwyższa pora. Kwartet z Olsztyna sprawił sobie już tyle premierowego materiału, że w końcu musiał podzielić się nim ze słuchaczami. Na dodatek zrobił to za własne pieniądze, co dodatkowo zasługuje na pochwałę. Znaczy się – panowie wierzą w to, że ich działania artystyczne mają sens. A czy naprawdę mają? Owszem. Choć jeśli ktoś dwadzieścia pięć lat temu wsłuchiwał się w Kyuss i Monster Magnet, a i dzisiaj stara się być na bieżąco z dokonaniami takich formacji, jak Electric Wizard czy Karma to Burn – niczym specjalnym zaskoczony nie zostanie. Olsztynianie pełnymi garściami czerpią z dokonań klasyków gatunku, nie zapominając przy tym, że stoner rock rodził się tak naprawdę w latach 70. ubiegłego wieku.
Album „Desert Carnivale” jest więc przede wszystkim dla tych, którzy z uśmiechem radości na twarzy przyjmują obecną modę na hardrockowy vintage. Tym bardziej że olsztynianie wiedzą, jak korzystać z dorobku minionych pokoleń. W ich muzyce znajdziemy to wszystko, co wywoływało rumieńce u naszych ojców i matek (względnie dziadków i babć), czyli ekscytujące solówki gitarowe (tak! Paweł Rychta jest bez wątpienia najmocniejszym punktem zespołu), mocny głos wokalisty (Dariusz Krasowski ma jeszcze trochę pracy przed sobą, ale i jemu należą się pochwały), energetyczną sekcję rytmiczną, wreszcie odważne nawiązania do gatunków pokrewnych stylistycznie, a więc doom metalu („Life After Life”) i trącącego bluesową psychodelią desert rocka (utwór tytułowy, „Becky”), nie brakuje też czysto punkowej ekspresji („Hercules”).
Chwilę oddechu zapewnia natomiast „In the City of Lost Souls”, który z braku innych kompozycji ocierających się o rockowy romantyzm, można uznać za balladę. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze utrzymana w konwencji okładka. A łyżka dziegciu? Może nie tyle łyżka, co łyżeczka. Na dłuższą metę „Desert Carnivale” jest odrobinę nużący. Przydałoby się więc – z myślą o przyszłości Traffic Junky – albo odchudzenie płyty, albo zadbanie o większą różnorodność muzyczną i aranżacyjną. W każdym razie – jest dobrze, a może być jeszcze lepiej. Warto dodać jeszcze, że – poza Krasowskim i Rychtą – skład olsztyńskiej formacji dopełniają: basista Dominik Piechowski i perkusista Filip Zawadzki.
Drugie otwarcie

Archangelica
‹Tomorrow Starts Today›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTomorrow Starts Today
Wykonawca / KompozytorArchangelica
Data wydania30 września 2016
Wydawca Lynx Music
NośnikCD
Czas trwania64:26
Gatunekrock
EAN5906395942039
Wyszukaj wMatras.pl
Wyszukaj wKumiko.pl
Wyszukaj w
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Zobacz w
Utwory
CD1
1) Tomorrow Starts Today [Opening]00:40
2) Yazid’s Song07:20
3) A Trip to Mars09:01
4) Sirens on White Shore04:00
5) Voice from Behind the Wall of Silence08:08
6) Narrow Gravel Path06:34
7) Prayer01:08
8) Enter My Garden09:56
9) Endless Chapter06:22
10) Dark Formation on the Sky07:32
11) Tomorrow Starts Today – Valley Behind the Door03:40
Jeśli ktoś nie przepada za rockiem progresywnym, album warszawskiego kwintetu Archangelica utwierdzi go w przekonaniu, że ma słuszność. Kto natomiast taką muzykę lubi, przesłucha płytę (bez zgrzytania zębami), a potem najprawdopodobniej odłoży ją na półkę, by wrócić do niej za… kilka miesięcy, a może nawet kilka lat. W każdym razie kiedy już zapomni, co kryło się za tą raczej mało oryginalną nazwą i podejmie próbę odkrycia zawartości albumu na nowo. Grupa istnieje od prawie trzynastu lat, ale na koncie ma dopiero dwa pełnowymiarowe wydawnictwa. Ubiegłoroczne „Tomorrow Starts Today” to właśnie drugie z nich. Należy jednak podkreślić, że debiutancki album „Like a Drug” nagrany został w zupełnie innym składzie, z którego do dzisiaj pozostał jedynie gitarzysta Maciej Engel.
Słucha się tej muzyki bez większego bólu, lecz niewiele też z niej pozostaje po dotarciu do końca. Takich formacji są w światku progresywnym dziesiątki, jeśli nie setki. Ba! nawet w Polsce – od czasów pierwszego Quidamu (z Emilią Derkowską) czy Albionu – posiadanie żeńskiego głosu w zespole – w tym przypadku pod postacią Patrycji Mizerskiej – nie jest żadnym wyróżnikiem. Na jedenaście kompozycji żadna nie wstrząsa, nie powoduje efektu „wow”, nie przyspiesza bicia serca z emocji. Z drugiej strony trzeba warszawiakom oddać, że nie obrażają inteligencji słuchacza. W ich muzyce wszystko jest poprawne, nastrój całkiem przyjemny, kilka melodii może się nawet, zanim wypadną z pamięci, spodobać – vide gitarowe pasaże w „Voice from Behind the Wall of Silence” i „Tomorrow Starts Today – Valley Behind the Door”.
Ale cóż… to wszystko. Jak na zespół progresywny przystało, panie (bo są aż dwie, poza wokalistką również basistka Joanna Przybysz) i panowie (poza Engelem drugi gitarzysta Mariusz Jasiak i perkusista Robert Kubajek) z Archangeliki mają tendencje do tworzenia rozbudowanych kompozycji. Zupełnie niepotrzebnie. W „Enter My Garden”, „Endless Chapter” czy „Dark Formation on the Sky” nie ma nic, co by usprawiedliwiało ich czas trwania. Swoją drogą, ciekawe – a może był to zamierzony ruch? – że najsłabsze utwory muzycy umieścili na końcu. Może mieli nadzieję, że do tego momentu niewielu dotrwa…
koniec
28 marca 2017
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Noise rock vs. free jazz
Sebastian Chosiński

22 VI 2017

Jazz to współczesny muzyczny odpowiednik lingua franca. Zwłaszcza free jazz pełni rolę uniwersalnego języka, którym bez trudu mogą porozumieć się artyści wywodzący się z różnych kręgów kulturowych i regionów geograficznych. Praktycznym tego przykładem jest między innymi funkcjonowanie projektu Lean Left, który tworzą Amerykanin, Norweg, Holender i Anglik. Na płycie „I Forgot to Breathe” wszyscy mówią jednak jednym głosem.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Zbyt leniwi, by poddać się panice
Sebastian Chosiński

20 VI 2017

To już nasze trzecie w ostatnich miesiącach podejście do twórczości norweskiego gitarzysty (i klawiszowca) Stephana Meidella. A jest to wynikiem jego niezwykłej pracowitości. Oprócz albumu solowego i trzeciej płyty formacji Cakewalk w tym roku ukazała się także nowa produkcja współtworzonego przez Skandynawa międzynarodowego projektu jazzowo-rockowego Velkro – „Too Lazy to Panic”.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Raz na kilka lat
Sebastian Chosiński

15 VI 2017

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że wielkie gwiazdy światowego free jazzu coraz chętniej publikują swoje płyty za pośrednictwem polskich wydawnictw. Wcześniej przodownictwo w tej dziedzinie dzierżyło krakowskie Not Two, ostatnio doszlusowały do niego poznańskie Multikulti oraz warszawskie For Tune. Z logo tego ostatniego na okładce ukazał się właśnie najnowszy album kwartetu Matthew Shippa – „Not Bound”.

więcej »

Polecamy

Noise rock vs. free jazz

Tu miejsce na labirynt…:

Noise rock vs. free jazz
— Sebastian Chosiński

Zbyt leniwi, by poddać się panice
— Sebastian Chosiński

Raz na kilka lat
— Sebastian Chosiński

Bo wszyscy Szwedzi to jedna rodzina…
— Sebastian Chosiński

Mokradła we mgle
— Sebastian Chosiński

Widok z góry najwyższej
— Sebastian Chosiński

Ku chwale Katalonii
— Sebastian Chosiński

„Czarna śmierć” i „trzy szóstki”
— Sebastian Chosiński

Patrząc w przyszłość z głową w przeszłości
— Sebastian Chosiński

Niepokój niejedną ma barwę
— Sebastian Chosiński

Zobacz też

Z tego cyklu

Bez trzymanki
— Wojciech Gołąbowski

Na folkową nutę
— Sebastian Chosiński

Progresywnie i regresywnie
— Sebastian Chosiński

Elektroniczne peregrynacje
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Zbrodniarz i panna
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Noise rock vs. free jazz
— Sebastian Chosiński

Okazja czyni tchórza
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Zbyt leniwi, by poddać się panice
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Ręka w rękę z „czerwonymi”
— Sebastian Chosiński

Kapitan Żbik: Syn i córka leśnika
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Przejście przez ogień
— Sebastian Chosiński

Non omnis moriar: Romantyk jazzowej gitary
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Raz na kilka lat
— Sebastian Chosiński

East Side Story: Seks z syreną? Tylko nad Bałtykiem
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.