Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 27 maja 2017
w Esensji w Google

Stosunki pracy we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
Stosunki pracy. Z międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Współczesnego Wrocław | 10.6.16–27.3.17 | Wernisaż: 10.6.16 (piątek), godz. 19.00, wstęp bezpłatny
fot. Rebecca Smeyne
fot. Rebecca Smeyne
Pierwsza odsłona międzynarodowej kolekcji sztuki współczesnej, tworzonej od 2011 roku w Muzeum Współczesnym Wrocław, podejmuje zagadnienie współczesnych „stosunków pracy”. „Stosunki pracy” to termin określający relacje pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, których obecna dynamika jest zdeterminowana przez te same procesy, które formują globalny rynek: kolonializm, uprzemysłowienie i kapitalizm. Kształtują one także krajobraz polityczny, kierunki migracji, kondycję ciał i umysłów.
Społeczno-polityczny profil wystawy nawiązuje do idei Jerzego Ludwińskiego, który w swoim tekście Muzeum Sztuki Aktualnej z 1966 roku zaproponował stworzenie muzeum będącego czułym sejsmografem i katalizatorem zmian w polu sztuki. Pole to widział jako przynależące do otaczającego je świata, w tym przemysłu ciężkiego, który patronował wielu sympozjom i wystawom.
Artyści biorący udział w wystawie odnoszą się do przemysłu jako dziedzictwa stymulującego współczesność zarówno w sposób nostalgiczny, jak i krytyczny. Anna Molska w pracy wideo Tkacze (2009) ukazuje współczesne kopalnie Dolnego Śląska, nawiązując do dramatu Gerharta Hauptmanna pod tym samym tytułem. Hauptmann, absolwent Instytutu Sztuki we Wrocławiu (wówczas Breslau), w swojej sztuce opisał historię buntu śląskich tkaczy, który wybuchł w 1844 roku. W słowach pieśni zapożyczonej ze sztuki robotnicy wyrażają frustrację biedą wynikającą z głodowych stawek, jakie pracownicy dostają za pracę w fabryce: „Choćby szyny popękały od naszego śpiewu, choćby od naszego śpiewu zawaliły się domy fabrykantów, nikogo to nie obchodzi”. Słowa sztuki Hauptmanna wybrzmiewają aktualnie w kontekście współczesnych stosunków pracy, które komentuje praca Jeremy’ego Dellera. Baner z hasłem Today you have day off (2013) cytuje wiadomość tekstową znaną wszystkim zatrudnionym w Wielkiej Brytanii w wymiarze zero godzin, niezapewniającym świadczeń socjalnych oraz minimalnego wynagrodzenia.
Ewa Axelrad, „Zadyma” (z cyklu „Plaga”), 2014, instalacja, © Muzeum Współczesne Wrocław
Ewa Axelrad, „Zadyma” (z cyklu „Plaga”), 2014, instalacja, © Muzeum Współczesne Wrocław
Ponadto, do industrialnego dziedzictwa odnosi się oprawa świetlna wystawy, stworzona we współpracy z Sevą Granikiem, nawiązująca do rave, nielegalnych imprez, które pod koniec lat 80. i na początku lat 90. były organizowane w opuszczonych fabrykach Europy i Stanów Zjednoczonych. Deller zwraca uwagę na fakt, że imprezy te, podobnie jak fabryki w czasie rewolucji przemysłowej, były miejscami niebezpiecznymi, w których ciała obu płci ocierały się o siebie w gorącu i przy wstrząsających nimi mechanicznych dźwiękach.
Podejmując temat stosunków pracy, nie sposób nie wziąć pod uwagę kolonializmu rozwijanego przez kraje europejskie od XVI wieku. Potrzeba zwielokrotnienia profitu czerpanego z kolonii oraz ich coraz efektywniejsza subordynacja były jedną z głównym przyczyn rozwoju szybkich środków transportu i komunikacji, które i dziś umożliwiają międzynarodową produkcję i sprzedaż. Mimo że popularny termin „postkolonializm” sugeruje, że bogacenie się krajów Europy Zachodniej i Ameryki kosztem Afryki i Azji jest zakończonym procesem historycznym, wielu współczesnych badaczy rzeczywistości politycznej i społecznej podkreśla, że kolonializm nadal istnieje, przyjął jedynie bardziej cyniczną, zawoalowaną formę.
VALIE EXPORT, „Fragmente der Bilder einer Berührung”, 1994, instalacja, fot. © Markus Krottendorfer, dzięki uprzejmości Charim Galerie Wien / Wiedeń
VALIE EXPORT, „Fragmente der Bilder einer Berührung”, 1994, instalacja, fot. © Markus Krottendorfer, dzięki uprzejmości Charim Galerie Wien / Wiedeń
W Polsce podejmowane są analizy polskiego kolonializmu kresowego, w tym kontekście omawiany jest także polski system feudalny, jednak kwestia odpowiedzialności za podbój Afryki i Azji pojawia się głównie w sferze żartów, dotyczących nieudanej próby kolonizacji Madagaskaru w latach 30. XX wieku. Tymczasem Polska jako partner handlowy aktywnie uczestniczy w międzynarodowych rynkach, których fundamenty opierają się na kolonializmie.
Z tego też powodu prace takich artystów, jak: Yinka Shonibare czy Ed Atkins dotyczące kolonialnej przeszłości Francji i Wielkiej Brytanii są realizacjami komentującymi nie tylko historię i współczesność naszych europejskich sąsiadów, ale także naszą.
W tym kontekście pojawia się także wątek komunizmu i kapitalizmu jako dwóch ideologii, które podzieliły świat po II wojnie światowej na nowe strefy ekonomicznych i politycznych wpływów. Prace Igora Grubića oraz Dominika Langa uchwyciły, jak zmieniające się w tej część Europy ustroje polityczne wpłynęły na rewaloryzację konkretnych stylistyk artystycznych. Little Warsaw, węgierski kolektyw artystyczny korzystający z doświadczenia komunizmu, w którym artyści dorastali, w pracy Dynamus (2008) przedstawił sylwetkę ludzką, siedzącą okrakiem na globie, nawiązując tym samym zarówno do mitycznej figury Atlasa, jak i personifikując XX-wieczne zapędy totalitarne. Natomiast prace takich artystów, jak: Monica Bonvicini, Krystian „Truth” Czaplicki i Eva Kotátková zwracają uwagę na nadwyrężoną kondycję jednostki w warunkach współczesnego kapitalizmu, zachęcając do szerszej analizy problemu subordynacji ciała i umysłu względem obowiązujących dziś norm.
Kuratorka: Sylwia Serafinowicz.
koniec
27 maja 2016
Muzeum Współczesne Wrocław
53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a
tel. 71 356 42 50
Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20
Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2016-06-10 19:00
Do: 2017-03-27
Muzeum Współczesne Wrocław, Wrocław, Plac Strzegomski 2a

Najnowsze

Find Art w Łodzi
Muzeum Sztuki w Łodzi

27 V 2017

FIND ART | ms1, Więckowskiego 36 | otwarcie ekspozycji: 27 maja 2017, sobota, godz. 16.16, wstęp wolny | wystawa będzie czynna do 27 sierpnia 2017 r.

więcej »
Edward Dwurnik, Rysunki do obrazu Bitwa pod Grunwaldem, 2010, akwarela, ołówek, tusz / papier, 46×65 cm każdy

Kolekcja MOCAK-u w MBWA w Lesznie
MBWA Leszno

26 V 2017

Miejsce: MBWA w Lesznie; Leszczyńskich 5 | Data wystawy: 21.05.2017 – 16.06.2017 | Wernisaż: 20.05.2017 godz. 18

więcej »

Wystawa ilustracji Marianny Sztymy w Warszawie
Nasza Księgarnia, Multimedialna Biblioteka dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI

23 V 2017

Z okazji premiery książki „Brzechwa dzieciom. Dzieła wszystkie. Pan Kleks” Wydawnictwo „Nasza Księgarnia” oraz Multimedialna Biblioteka dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI zapraszają na wystawę ilustracji Marianny Sztymy. Wystawa czynna od 5 do 17 czerwca. Wstęp wolny.

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 62

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 54
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 53
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Współczesne Wrocław
— Schron bojowy we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czarna wiosna we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Kosmos. Atlas we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Globalizacja i indywidualność we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Cragg we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Barbórka we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Przenikanie we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Czekanie we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Peryferium we Wrocławiu

Muzeum Współczesne Wrocław
— Konstruktywizm to problem, a nie estetyka we Wrocławiu

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.