Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Wiek niewinności w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
Wystawa „Sonia Szóstak. Wiek niewinności” | Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku / Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama) | ul. Długi Targ 24, Gdańsk 80-828 | Termin: 2 lipca–11 września 2016 roku
Wystawa „Wiek niewinności” prezentuje ponad 30 fotografii autorstwa Soni Szóstak wykonanych na przestrzeni ostatnich pięciu lat. Składają się na nią zdjęcia portretowe, akty, fotografia modowa oraz „lifestylowa” o charakterze reportażowym.
Cykl aktów w otoczeniu przyrody ukazuje człowieka i jego cielesność połączoną z naturą w sposób nierozerwalny. Zdjęcia tego cyklu są nieoczywiste, okryte tajemnicą i mogą wzbudzać niepokój. Przyroda jest tylko tłem, istotą ujęć jest ukazanie bliskości między dwojgiem ludzi. To właśnie ukazywanie emocji jest jednym z ważnych aspektów twórczości Soni Szóstak.
Artystka tworzy portrety, które w różnych konwencjach ukazują urodę i piękno młodego ludzkiego ciała. Uchwycona naturalność i nieskrępowanie osoby fotografowanej wynika z tego, że autorka nie przekracza granicy intymności.
Estetyka zdjęć zdradza fascynację twórczością Petera Lindberga, ale odwołań do języka mistrzów fotografii jest więcej. Zarówno w czarno-białych, jak i barwnych portretach artystka przedstawia piękne kobiety odważnie patrzące w obiektyw. Światłem i kompozycją, a czasem rekwizytem, osiąga perfekcję i elegancję bliską zdjęciom Erwina Olafa, tak jak w przypadku klasycznego portretu dziewczyny z owocem granatu.
Część aktów wykonanych w mieszczańskich wnętrzach jest bezpośrednim nawiązaniem do tematów malarskiego kanonu dawnych mistrzów malarstwa – Śpiącej Wenus Georgione czy Wenus z Urbino Tycjana. Malarskość fotografii zostaje podkreślona przez umiejętne operowanie światłem i nasyceniem koloru. Modelki pozują z rekwizytami, nadgryzionym jabłkiem czy zapalonym papierosem, a ich kobiecość ukazana jest nie jako słabość, ale reprezentacja mocy. Współczesne Wenus są niezależne i świadome siły swojej kobiecości, wyzwolone od podmiotowej roli, którą narzuciła im sztuka dawnych mistrzów. Nie są to z pewnością wizerunki typu Venus pudica, czyli Wenus wstydliwych. Nawet jeśli reprezentują doskonałe proporcje i wzorzec urody, w ich spojrzeniach kryje się kobiecość będąca podmiotem sztuki, nie jej przedmiotem. Nie bez znaczenia jest fakt, że za obiektywem stoi kobieta artystka. Inaczej postrzegamy fotografię aktów wykonanych przez mężczyznę, inaczej przez kobietę. Chodzi o pewną szczególną relację i poziom zaufania między portretowaną a artystką; być może dlatego, patrząc na stworzone wizerunki, odczuwamy ich lekkość i naturalność.
Sonia Szóstak w wyrafinowany sposób, mimo różnorodności tematów, uchwyciła „ducha” swojego pokolenia. Portretuje swoich znajomych – młodych, szczęśliwych ludzi, którzy w nieskrępowany sposób korzystają z życia. Współczesna sielanka przedstawiona jest jak echa marzeń sennych, tęsknota za rajem i koncepcją natury, której jesteśmy częścią od zawsze.
Wystawa „Wiek niewinności” jest pochwałą potęgi młodości, kobiecości i natury. Jest efektem poszukiwań obszarów wolności przez „pięknych dwudziestoletnich”.
Sonia Szóstak – ur. w 1990 r. w Szczecinie, jest absolwentką Fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Została wyróżniona w 2011r. przez „Le Book” za najlepszą okładkę oraz uznana przez magazyn „Fashion” za najlepszą debiutującą fotografkę. W 2015 r. zajęła pierwsze miejsce w rankingu 10 najciekawszych fotografów opublikowanym przez magazyn „F5. Trendy rynku i kultury”. W jej karierze nastąpił zwrot, kiedy jako jedyna Polka zaprezentowała na wystawie w Mediolanie swoje zdjęcia zrealizowane dla włoskiej edycji „Vogue”. Artystka specjalizuje się w fotografii modowej, publikowała swoje fotografie w prestiżowych magazynach („Rolling Stone”, „Ozon”, „i-D”, „Harper’s Bazaar”, „Interview”, „K MAG”). Realizuje kampanie fotograficzne dla wielu znanych marek: Pan Tu Nie Stał, H&M, Levis, Aloha from Deer.
Fotografie artystki prezentowane były w ramach Poland Fashion Week (2011), w Galerii FF w Łodzi (2012), w Galerii Carla Sozzani w Mediolanie (2013), podczas Miesiąca Fotografii w No Wódka w Berlinie (2014), w Oddziale Sztuki Nowoczesnej w Pałacu Opatów w Oliwie w ramach wystawy „Uwikłani w Sztukę. Prace z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich” (2014), Muzeum Współczesnym we Wrocławiu (2015) oraz LEICA 6x7 Gallery w Warszawie na MIA Art Fair 2016 w Mediolanie (2016).
Kuratorka: Mariola Balińska
Współpraca: Natalia Jażdżewska, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
koniec
30 lipca 2016
Muzeum Narodowe w Gdańsku
ul. Cystersów 18, Gdańsk Oliwa
tel. 58 5521271
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2016-07-02
Do: 2016-09-11
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk, Długi Targ 24

Najnowsze

Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 9 w Ustce i Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej

23 IX 2017

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupku zaprasza serdecznie na otwarcie Biennale Sztuki Młodych Rybie oko 9.

więcej »

Ambedo w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej

22 IX 2017

Odette Graskie | AMBEDO | Wystawa w ramach rezydencji artystycznych | 22 – 29.09.2017 | Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a | 1 piętro / Mała sala

więcej »
Lajos Tihanyi, Hiszpanka, ok. 1926 © Magyar Nemzeti Galéria

Modernizm na Węgrzech w Warszawie
Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum

21 IX 2017

Modernizm na Węgrzech ‌1900–1930 | Od 23 września 2017 roku do 7 stycznia 2018 roku

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 65

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Autochrom – triumf koloru w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Kolekcje XX wieku w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Innego końca świata nie będzie w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Bliski, nie tak daleki Wschód w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Monet, Renoir, Delacroix i inni. Normandia namalowana w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Lux in Oriente – ‌Lux ex Oriente w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Dybuk w Gdańsku

Muzeum Narodowe w Gdańsku
— Istota idei w Gdańsku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.