Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 29 marca 2017
w Esensji w Google

Sztuka wyjęta z codzienności w Krakowie

Mocak
DANIEL SPOERRI Sztuka wyjęta z codzienności | 21.10.2016 – 02.04.2017 | Wernisaż: 20.10.2016 godz. 18 | Kurator: Maria Anna Potocka
Miarę wybitności artysty stanowi odkrycie własnej metody „przerabiania świata”, takiej, która innym otwiera oczy na nieznane obszary symboliczności. Daniel Spoerri jest wielkim odkrywcą artystycznym. Jego główną inspiracją była „sztuka” kulinarna, czyli to, co człowiek je, na czym je, jak aranżuje scenę posiłku, co po sobie zostawia. Jego prace z cyklu Stoły-obrazy to wielkie wydarzenie w historii sztuki – dzieła, które równocześnie są dowcipne, ironiczne, nostalgiczne, a na dodatek zawierają w sobie nutę egzystencjalnego cierpienia związanego z przemijaniem. Trop „resztek po człowieku” podsunął mu koncepcje innych cykli. Tytuł jednego z nich – To zostaje! – deklaruje to zainteresowanie wprost.
Na różnych targach staroci w Wiedniu Spoerri wybierał stoły handlarzy lub kolekcjonerów, które były dla niego szczególnie interesujące, kupował całość „kompozycji” i następnie ją utrwalał. Powstawały szczątkowe dokumenty czyjegoś życia. Trochę inny zabieg – ale też odwołujący się do rytuałów codzienności – pojawia się w kolażach poetyckich Wyblakła przepowiednia. Daniel Spoerri pociął makatki ludowe z wyhaftowanymi sentencjami i z ograniczonej ilości uzyskanych słów starał się ułożyć własne mądrości życiowe. Ale tamten świat już minął i jego siła wyblakła. Tym razem powstał przewrotny ślad posiłku duchowego. Inna koncepcja artystyczna – bardzo poruszająca – pojawia się w cyklu Kolekcje. Są to monotematyczne kompozycje narzędzi wspomagających przetrwanie ducha i ciała. Odnoszą się do jedzenia, leczenia, ale również modlitwy.
Daniel Spoerri postrzega świat przedmiotów jak wielki słownik kryjący w sobie wyrafinowane znaczenia. Nauczył się z niego bezbłędnie korzystać. Ten słuch znaczeniowy – w połączeniu z typowym dla artystów Fluxusu filozoficznym poczuciem humoru oraz z właściwym smakoszom gestem ładnego nadmiaru – zdecydował o jego talencie. Dzięki tej wykwintnej kombinacji jego prace są zarazem mądre, poruszające i piękne.
koniec
19 października 2016
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
30-702 Kraków, ul. Lipowa 4
tel. 12 263 40 01
fax 12 257 10 34
Czynne: wt-ni 11-19
Wstęp: wtorek: wstęp bezpłatny; bilet normalny 10 zł. ulgowy 5 zł, pozostałe - patrz strona muzeum
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2016-10-20 18:00
Do: 2017-04-02
Mocak, Kraków, Lipowa 4

Najnowsze

Idea Homini w Warszawie
Galeria Stalowa

29 III 2017

IDEA HOMINI. Wystawa malarstwa Marcina Kowalika | Wernisaż wystawy: 29 marca, w godz. 19.00–21.00 | Wystawa trwa: od 29 marca do 29 kwietnia 2017 roku

więcej »
Hanna Śliwińska, bez tytułu, 2014

Innego końca świata nie będzie w Gdańsku
Muzeum Narodowe w Gdańsku

26 III 2017

Zuzanna Szarek i Hanna Śliwińska. Innego końca świata nie będzie | Termin: od 25 marca do 17 czerwca 2017 roku | Miejsce: Muzeum Narodowe w Gdańsku / Gdańska Galeria Fotografii (Zielona Brama)

więcej »
Józef Hałas, Nowe przeciwstawienie, 90 x 90 cm, olej na płótnie, 2013

Poszukiwania we Wrocławiu
Muzeum Architektury we Wrocławiu

25 III 2017

Józef Hałas. Poszukiwania – wystawa malarstwa i rysunku | Od 24 marca do 28 maja 2017 roku | Organizatorzy: Fundacja All That Art!, Muzeum Architektury we Wrocławiu | Kurator: Bogusław Deptuła

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 60

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 54
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 53
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 52
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 51
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Mocak
— Nie ma tak wielkiej flagi w Krakowie

Mocak
— Jiří Valoch w Krakowie

Mocak
— Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne w Krakowie

Mocak
— Grenzsituationen w Krakowie

Mocak
— Performans społeczny w Krakowie

Mocak
— Morze w Krakowie

Mocak
— Puls utopii – rozbłyski w ciemni w Krakowie

Mocak
— Odbitka próbna w Krakowie

Mocak
— Martwa natura. Portret psychologiczny w Krakowie

Mocak
— Medycyna w sztuce w Krakowie

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.