Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne w Krakowie

Mocak
JAROSŁAW KOZŁOWSKI Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne 1965–1980 | 21.10.2016 – 02.04.2017 | Wernisaż: 20.10.2016 godz. 18 | Kurator: René Block
Wystawa wpisuje się w cykl prezentacji twórczości artystów, których dzieła stanowią część Kolekcji MOCAK-u. Pokazujemy wczesne prace Jarosława Kozłowskiego, powstałe w latach 1965–1980: rysunki, szkice, fotografie, obrazy oraz instalacje i asamblaże. Są one wyrazem osobistych doświadczeń artysty, umieszczonych w polityczno-historycznym kontekście.
Punktem wyjścia są dzieła z lat 60., stworzone w czasie studiów w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Wykonane tuszem i krwią rysunki oraz asamblaże, w których wykorzystane zostały zdjęcia oczu artysty, odnoszą się do wszechobecnej w komunistycznej Polsce inwigilacji, ciągłego poczucia bycia obserwowanym oraz związanego z tym niepokoju.
Wobec panującej w latach 70. i 80. cenzury oraz PRL-owskiej nowomowy artysta zastanawia się nad fenomenem języka jako środka komunikacji. Poprzez dobór słów zmienia sposób postrzegania przestrzeni, która staje się przyjazna (dzięki użyciu tablicy „Witamy”) lub wroga (tablica „Wstęp wzbroniony”). Wyznaczając w mieście „strefy wyobraźni”, w ramach jednego ze swoich performansów Jarosław Kozłowski zachęca odbiorcę do wyjścia poza utarte schematy myślenia. Artysta zestawia słowa z obrazem, rozbijając jednak ich relację znaczeniową: fotografia czerwonej róży otrzymuje podpis: „Ta śliczna czerwona róża nie jest czerwoną różą – powiedział Jan” (Ćwiczenia z semiotyki II); zdania i słowa tracą swój pierwotny sens, gdy kolejność liter zostaje przestawiona (Ćwiczenia lingwistyczne).
Jarosław Kozłowski wskazuje na najbardziej podstawowe elementy opisu i percepcji rzeczywistości, które wydają się odporne na wszelką manipulację. Wyrazy zostają podzielone na pojedyncze litery, zaś rysunek sprowadzony do najprostszych figur geometrycznych – w pracy Zbiór artysta rozrysowuje na przykład wszystkie możliwe etapy powstawania i rozkładu kwadratu z przekątną. Fotografia staje się ilustracją dostępnych dla aparatu kombinacji czasów otwarcia migawki i przesłony oraz ostrości (Aparat).
Do sztuki Jarosław Kozłowski odnosi się w sposób przewrotny. Z jednej strony w pracy Hipotezy wypisuje białą kreską na czarnej tablicy krótkie filozoficzne frazy określające, czym jest twórczość. Z drugiej w cyklach Rysunki powierzchniowe i Rysunki czasowe sprowadza dzieło do podanej w centymetrach powierzchni zarysowanego papieru lub czasu potrzebnego na ukończenie pracy.
Jarosław Kozłowski (ur. 1945) – instalacja, fotografia, rysunek, asamblaż, performans. Jeden z najważniejszych polskich twórców konceptualnych. Wystawia swoje prace od 1967 roku. Jego dzieła można określić jako grę z mechanizmami naszej percepcji, budowanie związków pomiędzy językiem artystycznym a jego semiotyką. Często mają charakter autorefleksyjny. Podejmuje dyskusję ze sztuką, dekonstruując mit artysty, instytucji kulturalnych, oryginalności oraz wolności artystycznej. W latach 1963–1969 studiował malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). W 1967 roku zajął się nauczaniem malarstwa, w latach 1981–1987 pełnił funkcję rektora tej uczelni. Obecnie mieszka i pracuje w Poznaniu, jest profesorem Uniwersytetu Artystycznego. Był także wykładowcą uczelni zagranicznych: Statens Kunstakademi w Oslo (1992–1997), Rijksakademie van beeldende kunsten w Amsterdamie (1996–2004), Concordia University w Montrealu (1998) oraz Academy Without Walls w Lusace (1999, 2001). Inicjator międzynarodowej siedzi artystycznej NET, założonej w 1971 roku. W latach 1972–1990 prowadził Galerię Akumulatory 2, a w latach 1991–1993 pracował jako kurator w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Uczestniczył w takich wystawach jak X Biennale de Paris (1977), Peace Biennale w Hamburgu (1985), The Readymade Boomerang w ramach 8th Biennale of Sydney (1990), Europa, Europa. Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittelund Osteuropa w Bonn (1994), Orientation w ramach 4th International Istanbul Biennial (1995) oraz How to Live Together? – 27 Bienal de São Paulo (2006). Stypendysta The British Council (Londyn, 1979) oraz DAAD (Berlin,1984–1985).
koniec
22 października 2016
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
30-702 Kraków, ul. Lipowa 4
tel. 12 263 40 01
fax 12 257 10 34
Czynne: wt-ni 11-19
Wstęp: wtorek: wstęp bezpłatny; bilet normalny 10 zł. ulgowy 5 zł, pozostałe - patrz strona muzeum
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2016-10-20 18:00
Do: 2017-04-02
Mocak, Kraków, Lipowa 4

Najnowsze

Bufet pod Kombinatem w Krakowie
Dzieje Nowej Huty

19 XI 2017

Bufet pod Kombinatem | Swoista podróż do życia codziennego nowohucian przez pryzmat lokali gastronomicznych | Wystawę można oglądać od 26 października 2017 do 8 kwietnia 2018 roku.

więcej »
fot. Jolanta Marcolla, Światło, 1981

Własny pokój w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

18 XI 2017

Jolanta Marcolla – Własny pokój | Otwarcie wystawy 24.11 godz. 19:00 | godz. 19:30 pokaz filmów Arton Review. Wokół Formy Filmowej | Barbara Kozłowska / Paweł Kwiek / Jolanta Marcolla / Agnieszka Lasota / Laura Pawela / Amanda Wieczorek | Po pokazie zapraszamy na panel z udziałem Jolanty Marcolli | Wystawa czynna do 17.12.2017.

więcej »
Zdjęcie promujące wydarzenie: Sofi Żezmer Terra Incognita /Snapshots – dzięki uprzejmości Marta Shefter Gallery

Looking Glass w Orońsku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

17 XI 2017

Sofi Żezmer LOOKING GLASS | Otwarcie wystawy w sobotę, 18 listopada 2017 roku, o godz. 14.00 w Galerii „Oranżeria” | Wystawa czynna do 7 stycznia 2018 roku | Kurator: Leszek Golec

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 67

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Mocak
— Artyści z Krakowa. Generacja 1970–1979 w Krakowie

Mocak
— Nonsensowne technologie w Krakowie

Mocak
— Lagertheater w Krakowie

Mocak
— Gry znaczeń w Krakowie

Mocak
— Nowe kierunki w sztuce w Krakowie

Mocak
— Poezja i sztuka na progu nazizmu w Krakowie

Mocak
— Polska ↔ Izrael w Krakowie

Mocak
— Krajobraz po Zagładzie w Krakowie

Mocak
— Sztuka w sztuce w Krakowie

Mocak
— Nie ma tak wielkiej flagi w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.