Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
dzisiaj: 22 lipca 2017
w Esensji w Google

Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne w Krakowie

Mocak
JAROSŁAW KOZŁOWSKI Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne 1965–1980 | 21.10.2016 – 02.04.2017 | Wernisaż: 20.10.2016 godz. 18 | Kurator: René Block
Wystawa wpisuje się w cykl prezentacji twórczości artystów, których dzieła stanowią część Kolekcji MOCAK-u. Pokazujemy wczesne prace Jarosława Kozłowskiego, powstałe w latach 1965–1980: rysunki, szkice, fotografie, obrazy oraz instalacje i asamblaże. Są one wyrazem osobistych doświadczeń artysty, umieszczonych w polityczno-historycznym kontekście.
Punktem wyjścia są dzieła z lat 60., stworzone w czasie studiów w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Wykonane tuszem i krwią rysunki oraz asamblaże, w których wykorzystane zostały zdjęcia oczu artysty, odnoszą się do wszechobecnej w komunistycznej Polsce inwigilacji, ciągłego poczucia bycia obserwowanym oraz związanego z tym niepokoju.
Wobec panującej w latach 70. i 80. cenzury oraz PRL-owskiej nowomowy artysta zastanawia się nad fenomenem języka jako środka komunikacji. Poprzez dobór słów zmienia sposób postrzegania przestrzeni, która staje się przyjazna (dzięki użyciu tablicy „Witamy”) lub wroga (tablica „Wstęp wzbroniony”). Wyznaczając w mieście „strefy wyobraźni”, w ramach jednego ze swoich performansów Jarosław Kozłowski zachęca odbiorcę do wyjścia poza utarte schematy myślenia. Artysta zestawia słowa z obrazem, rozbijając jednak ich relację znaczeniową: fotografia czerwonej róży otrzymuje podpis: „Ta śliczna czerwona róża nie jest czerwoną różą – powiedział Jan” (Ćwiczenia z semiotyki II); zdania i słowa tracą swój pierwotny sens, gdy kolejność liter zostaje przestawiona (Ćwiczenia lingwistyczne).
Jarosław Kozłowski wskazuje na najbardziej podstawowe elementy opisu i percepcji rzeczywistości, które wydają się odporne na wszelką manipulację. Wyrazy zostają podzielone na pojedyncze litery, zaś rysunek sprowadzony do najprostszych figur geometrycznych – w pracy Zbiór artysta rozrysowuje na przykład wszystkie możliwe etapy powstawania i rozkładu kwadratu z przekątną. Fotografia staje się ilustracją dostępnych dla aparatu kombinacji czasów otwarcia migawki i przesłony oraz ostrości (Aparat).
Do sztuki Jarosław Kozłowski odnosi się w sposób przewrotny. Z jednej strony w pracy Hipotezy wypisuje białą kreską na czarnej tablicy krótkie filozoficzne frazy określające, czym jest twórczość. Z drugiej w cyklach Rysunki powierzchniowe i Rysunki czasowe sprowadza dzieło do podanej w centymetrach powierzchni zarysowanego papieru lub czasu potrzebnego na ukończenie pracy.
Jarosław Kozłowski (ur. 1945) – instalacja, fotografia, rysunek, asamblaż, performans. Jeden z najważniejszych polskich twórców konceptualnych. Wystawia swoje prace od 1967 roku. Jego dzieła można określić jako grę z mechanizmami naszej percepcji, budowanie związków pomiędzy językiem artystycznym a jego semiotyką. Często mają charakter autorefleksyjny. Podejmuje dyskusję ze sztuką, dekonstruując mit artysty, instytucji kulturalnych, oryginalności oraz wolności artystycznej. W latach 1963–1969 studiował malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). W 1967 roku zajął się nauczaniem malarstwa, w latach 1981–1987 pełnił funkcję rektora tej uczelni. Obecnie mieszka i pracuje w Poznaniu, jest profesorem Uniwersytetu Artystycznego. Był także wykładowcą uczelni zagranicznych: Statens Kunstakademi w Oslo (1992–1997), Rijksakademie van beeldende kunsten w Amsterdamie (1996–2004), Concordia University w Montrealu (1998) oraz Academy Without Walls w Lusace (1999, 2001). Inicjator międzynarodowej siedzi artystycznej NET, założonej w 1971 roku. W latach 1972–1990 prowadził Galerię Akumulatory 2, a w latach 1991–1993 pracował jako kurator w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Uczestniczył w takich wystawach jak X Biennale de Paris (1977), Peace Biennale w Hamburgu (1985), The Readymade Boomerang w ramach 8th Biennale of Sydney (1990), Europa, Europa. Das Jahrhundert der Avantgarde in Mittelund Osteuropa w Bonn (1994), Orientation w ramach 4th International Istanbul Biennial (1995) oraz How to Live Together? – 27 Bienal de São Paulo (2006). Stypendysta The British Council (Londyn, 1979) oraz DAAD (Berlin,1984–1985).
koniec
22 października 2016
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
30-702 Kraków, ul. Lipowa 4
tel. 12 263 40 01
fax 12 257 10 34
Czynne: wt-ni 11-19
Wstęp: wtorek: wstęp bezpłatny; bilet normalny 10 zł. ulgowy 5 zł, pozostałe - patrz strona muzeum
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2016-10-20 18:00
Do: 2017-04-02
Mocak, Kraków, Lipowa 4

Najnowsze

Dziękuję ci koniu w Warszawie
Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Warszawie

17 VII 2017

Dziękuję ci koniu | Wystawa | Od 5 kwietnia do 3 września 2017 roku

więcej »

Kwas 2 w Gdańsku
CSW „Łaźnia”

16 VII 2017

Wystawa: Kwas 2 | Monika Drożyńska | ‌Wernisaż: 16 lipca godz. 18.00 | Wystawa: 16 lipca–10 września 2017 roku | Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 1, Jaskółcza 1, Gdańsk Dolne Miasto

więcej »
Still from Kipras Dubauskas, Escape Trajectories, videoinstallation, 2017

Fragmenty pękniętego chodnika w Gdańsku
CSW „Łaźnia”

15 VII 2017

Wystawa zbiorowa: Fragmenty pękniętego chodnika (pod bacznym spojrzeniem) | Kipras Dubauskas, E.B. Itso, Morten Kildevæld Larsen, Kalin Lindena, Mirjam Wirz | Wernisaż: 14 lipca godz. 19.00 | Wystawa: 14 lipca–10 września 2017 roku | Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia 2, Strajku Dokerów 5, Gdańsk Nowy Port

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 64

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 55
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

Mocak
— Polska ↔ Izrael w Krakowie

Mocak
— Krajobraz po Zagładzie w Krakowie

Mocak
— Sztuka w sztuce w Krakowie

Mocak
— Nie ma tak wielkiej flagi w Krakowie

Mocak
— Jiří Valoch w Krakowie

Mocak
— Grenzsituationen w Krakowie

Mocak
— Performans społeczny w Krakowie

Mocak
— Sztuka wyjęta z codzienności w Krakowie

Mocak
— Morze w Krakowie

Mocak
— Puls utopii – rozbłyski w ciemni w Krakowie

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.