Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 września 2017
w Esensji w Esensjopedii

Fałda w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
Zapraszamy na wystawę Witka Orskiego - Fałda | Otwarcie 09.12.2016, godzina 19:00 | Wystawa czynna do 08.01.2017
W okolicach leżącej na Pomorzu Zachodnim miejscowości Gryfino rośnie wyjątkowe skupisko mocno zdeformowanych sosen, znane jako Krzywy Las. Wygięte sosny datowane są na pierwszą połowę lat trzydziestych XX wieku. Zgodnie z najbardziej prawdopodobną hipotezą, drzewa zostały specjalnie wykrzywione poprzez precyzyjne nacinanie młodych pni. Drewno z silnie sfałdowanych drzew miało posłużyć lokalnym niemieckim stolarzom do produkcji mebli, był to doskonały sposób na uzyskanie efektownych kształtów i zagięć charakterystycznych dla stylu późnego Art Deco. Do takiego zastosowania nadawały się drzewka około dziesięcioletnie, potem były już zbyt duże. Plany zniweczyła II Wojna Światowa. Po wojnie las rósł dalej, już w Polsce, jako kuriozalna pamiątka modernistycznych marzeń i projektów.
Angielskie słowo display, oznaczające zarazem wystawę i wyświetlanie, pochodzi od łacińskiego dis-plicare, które dosłownie znaczy: rozprostowanie fałdy, rozfałdowanie. W książce „Fałda. Leibniz a barok” Gilles Deleuze dowodzi, że podstawowa jednostka bytu – fałda i podstawowa cecha bytu – pofałdowanienie są sprzeczne z gestem rozfałdowania:
Rozfałdowanie nie jest przeciwieństwem pofałdowania, lecz wiedzie od jednej fałdy do kolejnej. (…) Fałdowanie-rozfałdowywanie nie oznacza po prostu napinania-rozluźniania, ściskania-rozprężania, lecz zwijanie-rozwijanie, inwolwowanie-ewoluowanie. Organizm określa się przez zdolność fałdowania swych części w nieskończoność oraz ich rozfałdowywania, nie do nieskończoności jednak, lecz do stopnia rozwoju przynależnego gatunkowi.
W ramach wystawy chciałbym zamienić przestrzeń ekspozycyjną BWA w Zielonej Górze w maszynę optyczną, która rozfałduje Krzywy Las.
Witek Orski (ur. 1985) – mieszka i pracuje w Warszawie. Artysta wizualny i teoretyk fotografii. Jego prace były prezentowane w ramach wystaw indywidualnych: Wulgarne oraz Ćwiecenie w galerii Czułość w Warszawie, a także na wystawach grupowych w Tokio, Paryżu, Berlinie, Budapeszcie i Bratysławie oraz w Polsce m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Doktorant w Instytucie Filozofii UW oraz na Wydziale Komunikacji Multimedialnej UAP.
koniec
8 grudnia 2016
BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2016-12-09 19:00
Do: 2017-01-08
BWA Zielona Góra, Zielona Góra, Al. Niepodległości 19

Najnowsze

VII Świeża Krew we Wrocławiu
Galeria Socato

20 IX 2017

Wernisaż wystawy finałowej VII Przeglądu Młodej Sztuki Świeża Krew | 15 września, godz. 20.00, Galeria Sztuki Socato, Wrocław | Wystawa trwa do 12 października

więcej »

Sanyofikacja w Łodzi
Muzeum Sztuki w Łodzi

19 IX 2017

IGOR KRENZ. SANYOFIKACJA. CUD REPREZENTACJI | ms1, ul. Więckowskiego 36 | 28 września 2017 – 14 stycznia 2018 | KURATORZY: Michał Libera i Daniel Muzyczuk | Otwarcie wystawy: czwartek, 28 września 2017 g. 18:00

więcej »

Drugie Czym się zajmujesz w Warszawie
Galeria Salon Akademii

18 IX 2017

Czym się zajmujesz? 2. | Galeria Salon Akademii, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie | Wystawa czynna od 11 do 29 września 2017 roku (pn.‒pt. 12‒18)

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 65

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 57
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 56
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Lucha Libre. Cifra Negra w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rysunek satyryczny i zdjęcia wybrane w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Kalkulacja i irytacja w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Cross the b/order w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Conatus w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Lekcja dizajnu w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pensjonaty w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Druga Ogólnopolska Wystawa Znaków Graficznych w Zielonej Górze

Galeria Arsenał, BWA Zielona Góra
— Made in Blue Republic w Zielonej Górze i Białymstoku

BWA Zielona Góra
— Tłum w Zielonej Górze

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.