Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 listopada 2017
w Esensji w Esensjopedii

Fałda w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
Zapraszamy na wystawę Witka Orskiego - Fałda | Otwarcie 09.12.2016, godzina 19:00 | Wystawa czynna do 08.01.2017
W okolicach leżącej na Pomorzu Zachodnim miejscowości Gryfino rośnie wyjątkowe skupisko mocno zdeformowanych sosen, znane jako Krzywy Las. Wygięte sosny datowane są na pierwszą połowę lat trzydziestych XX wieku. Zgodnie z najbardziej prawdopodobną hipotezą, drzewa zostały specjalnie wykrzywione poprzez precyzyjne nacinanie młodych pni. Drewno z silnie sfałdowanych drzew miało posłużyć lokalnym niemieckim stolarzom do produkcji mebli, był to doskonały sposób na uzyskanie efektownych kształtów i zagięć charakterystycznych dla stylu późnego Art Deco. Do takiego zastosowania nadawały się drzewka około dziesięcioletnie, potem były już zbyt duże. Plany zniweczyła II Wojna Światowa. Po wojnie las rósł dalej, już w Polsce, jako kuriozalna pamiątka modernistycznych marzeń i projektów.
Angielskie słowo display, oznaczające zarazem wystawę i wyświetlanie, pochodzi od łacińskiego dis-plicare, które dosłownie znaczy: rozprostowanie fałdy, rozfałdowanie. W książce „Fałda. Leibniz a barok” Gilles Deleuze dowodzi, że podstawowa jednostka bytu – fałda i podstawowa cecha bytu – pofałdowanienie są sprzeczne z gestem rozfałdowania:
Rozfałdowanie nie jest przeciwieństwem pofałdowania, lecz wiedzie od jednej fałdy do kolejnej. (…) Fałdowanie-rozfałdowywanie nie oznacza po prostu napinania-rozluźniania, ściskania-rozprężania, lecz zwijanie-rozwijanie, inwolwowanie-ewoluowanie. Organizm określa się przez zdolność fałdowania swych części w nieskończoność oraz ich rozfałdowywania, nie do nieskończoności jednak, lecz do stopnia rozwoju przynależnego gatunkowi.
W ramach wystawy chciałbym zamienić przestrzeń ekspozycyjną BWA w Zielonej Górze w maszynę optyczną, która rozfałduje Krzywy Las.
Witek Orski (ur. 1985) – mieszka i pracuje w Warszawie. Artysta wizualny i teoretyk fotografii. Jego prace były prezentowane w ramach wystaw indywidualnych: Wulgarne oraz Ćwiecenie w galerii Czułość w Warszawie, a także na wystawach grupowych w Tokio, Paryżu, Berlinie, Budapeszcie i Bratysławie oraz w Polsce m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Doktorant w Instytucie Filozofii UW oraz na Wydziale Komunikacji Multimedialnej UAP.
koniec
8 grudnia 2016
BWA Zielona Góra
65-048 Zielona Góra, Al. Niepodległości 19
tel. 68 325-37-26
fax 68 325-37-26
Czynne: wt-so 12-19; ni 11-17
Wstęp: 1,50 / 1,00 zł; we wtorki wstęp wolny
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2016-12-09 19:00
Do: 2017-01-08
BWA Zielona Góra, Zielona Góra, Al. Niepodległości 19

Najnowsze

Bufet pod Kombinatem w Krakowie
Dzieje Nowej Huty

19 XI 2017

Bufet pod Kombinatem | Swoista podróż do życia codziennego nowohucian przez pryzmat lokali gastronomicznych | Wystawę można oglądać od 26 października 2017 do 8 kwietnia 2018 roku.

więcej »
fot. Jolanta Marcolla, Światło, 1981

Własny pokój w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

18 XI 2017

Jolanta Marcolla – Własny pokój | Otwarcie wystawy 24.11 godz. 19:00 | godz. 19:30 pokaz filmów Arton Review. Wokół Formy Filmowej | Barbara Kozłowska / Paweł Kwiek / Jolanta Marcolla / Agnieszka Lasota / Laura Pawela / Amanda Wieczorek | Po pokazie zapraszamy na panel z udziałem Jolanty Marcolli | Wystawa czynna do 17.12.2017.

więcej »
Zdjęcie promujące wydarzenie: Sofi Żezmer Terra Incognita /Snapshots – dzięki uprzejmości Marta Shefter Gallery

Looking Glass w Orońsku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

17 XI 2017

Sofi Żezmer LOOKING GLASS | Otwarcie wystawy w sobotę, 18 listopada 2017 roku, o godz. 14.00 w Galerii „Oranżeria” | Wystawa czynna do 7 stycznia 2018 roku | Kurator: Leszek Golec

więcej »

Polecamy

Symetria asymetryczna, cz. 67

Symetria asymetryczna:

Symetria asymetryczna, cz. 67
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 66
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 65
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 64
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 63
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 62
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 61
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 60
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 59
— Adam Kordaś

Symetria asymetryczna, cz. 58
— Adam Kordaś

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Zielona Góra
— Własny pokój w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Two 4 One w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Elementy w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Lucha Libre. Cifra Negra w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Rysunek satyryczny i zdjęcia wybrane w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Kalkulacja i irytacja w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Cross the b/order w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Conatus w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Lekcja dizajnu w Zielonej Górze

BWA Zielona Góra
— Pensjonaty w Zielonej Górze

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie (wybrane)

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.