Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 grudnia 2017
w Esensji w Esensjopedii

Nieczytelność we Wrocławiu

Muzeum Pana Tadeusza
Nieczytelność. Palimpsesty | Wystawa w Muzeum Pana Tadeusza | 17.12.2016–30.03.2017
Franciszek Orłowski, Przekład enigmatyczny
Franciszek Orłowski, Przekład enigmatyczny
O zjawisku nieczytelności i nawarstwiania się pisma opowiada najnowsza wystawa czasowa w Muzeum Pana Tadeusza, w trakcie której zaprezentowane zostaną prace m.in. Andrzeja Bednarczyka, Irmy Blank, Zbigniewa Libery czy Andrzeja Szewczyka.
Większości z nas zdarzyło się w życiu wykonanie notatki nieczytelnej później nawet dla nas samych, prawie każdy z nas doświadczył niemożności odczytania bazgrołów innej osoby lub natrafił na system znaków, którego nie potrafił zrozumieć. Co wtedy czujemy: poirytowanie, bezsilność, bezradność? A może w tym osobliwym stanie, gdy tak pożądany sens bezczelnie i bezpowrotnie nam umyka, odkrywamy percepcję innego rodzaju, gdy pismo staje się materialnym zjawiskiem samym w sobie, frapującym ornamentem lub kodem bez informacji? Mamy więc do czynienia z zapisami, które są widzialne, lecz pozostają nieczytelne.
Piotr Korzeniowski, Szum I
Piotr Korzeniowski, Szum I
W relacji do nieczytelności jako bardzo bliskie rysuje się pojęcie palimpsestu. Terminem tym definiuje się wszak rękopis spisany na używanym już wcześniej materiale piśmiennym. Mamy zatem do czynienia z nawarstwianiem się kolejnych tekstów, które zazwyczaj z czasem zaczynają prześwitywać jedne spod drugich, czyniąc przekaz coraz mniej czytelnym lub wręcz nieczytelnym.
Wystawę Nieczytelność. Palimpsesty w Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu można określić palimpsestem samym w sobie, ponieważ powstała ona na fundamencie pierwszej „warstwy”, czyli wystawy Nieczytelność: konteksty pisma, którą prezentowano w Galerii Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk w Poznaniu (luty–maj 2016 roku). Palimpsest ma jednak to do siebie, że musi nieustannie pozostawać w procesie i podlegać przemianom, dlatego w ramach wrocławskiej prezentacji zmienił się nie tylko tytuł wystawy, lecz również znacznie poszerzył się zestaw wybranych dzieł.
Prace zgromadzone w ramach wystawy Nieczytelność. Palimpsesty znajdują się nie tylko w przestrzeni przeznaczonej na ekspozycje czasowe, lecz płynnie wnikają również w tkankę sal ekspozycji stałej Muzeum Pana Tadeusza.
koniec
21 grudnia 2016
Muzeum Pana Tadeusza Ossolineum
50-126 Wrocław, Rynek 6
tel. 71 75 50 640
Czynne: wtorek-niedziela 10:00-18:00
dodajdo

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Od: 2016-12-17
Do: 2017-03-30
Muzeum Pana Tadeusza, Wrocław, Rynek 6

Najnowsze

Fantastyczne pułapki w Warszawie
Galeria Salon Akademii

16 XII 2017

Fantastyczne Pułapki | ‌Daniel Mróz i Regina Silveira | Wystawa realizowana w ramach IV Międzynarodowego Triennale Sztuk Graficznych ‌im. Tadeusza Kulisiewicza – IMPRINT 2017 | ‌Wernisaż: 15 grudnia 2017 roku | Wystawa czynna od 18 do 21 grudnia 2017 roku; od 3 do 21 stycznia 2018 roku, pn–pt w godzinach 12.00–18.00

więcej »

Zuzanny i Starcy w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

14 XII 2017

ZUZANNY I STARCY | Fotograficzno – filmowa wystawa poplenerowa Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Koszalin-Słupsk | wernisaż: 15.12.2017 / 18.00 | wystawa: 16.12.2017 – 14.01.2018 | galeria Kameralna w Słupsku / ul. Partyzantów 31a

więcej »
fot. Wiktoria Lubasińska

Prezentacja prac uczestników pracowni CAT w Ustce w Słupsku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

13 XII 2017

WYSTAWA EDUKACYJNA | Prezentacja prac uczestników pracowni Centrum Aktywności Twórczej w Ustce | Wernisaż: 15.12.2017 r. / godz. 17:00 | Wystawa: 16.12.2017 r. – 14.01.2018 r. | Miejsce: Baszta Czarownic / al. F. Nullo 8 / 76-200 Słupsk

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.